Παρασκευή 26 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ενορχηστρωμένη επίθεση

Αποσπάσματα από συνέντευξη της Ε. Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνης του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, στον "902 Αριστερά στα FM"

Στα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η παιδεία στη χώρα μας και στα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε η Ε. Μηλιαρονικολάκη,υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, σε συνέντευξή της στο ραδιοφωνικό σταθμό "902 Αριστερά στα FM". Ανάμεσα στα άλλα είπε:

"Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που δρομολογούνται ριζικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Μπροστά σε αυτές τις αναδιαρθρώσεις έχουμε μια ολόκληρη ταχτική, μια καλά προετοιμασμένη και ενορχηστρωμένη μεθόδευση για να μπορέσουν να διοχετευτούν στην κοινή γνώμη ομαλά.Ετσι πρέπει να δούμε και την ιστορία με την απόφαση του ΣτΕ, για τις εισαγωγικές εξετάσεις, έτσι πρέπει να δούμε την προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ για τη νομιμοποίηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Κάτω από αυτό το πρίσμα πρέπει να δούμε και τα δημοσιεύματα που συνοδεύουν αυτά τα μέτρα, αυτές τις μέρες, όπως, για παράδειγμα, η έρευνα που δημοσιεύει επί σειρά ημερών το συγκρότημα Λαμπράκη μέσα από ΤΑ ΝΕΑ και προπαγανδίζει και μέσα από τα τηλεοπτικά κανάλια που ελέγχει.

Τι θέλουν να κάνουν; Θέλουν να δώσουν ένα προκάλυμμα επιστημονικό στο τι γίνεται. Θέλουν να πείσουνε πώς ό,τι υπήρχε πριν στο εκπαιδευτικό σύστημα - που είναι στοιχείο του εποικοδομήματος του καπιταλιστικού συστήματος - είναι άδικο, και στο όνομα του άδικου, που δημιουργήσανε το προηγούμενο διάστημα, να φτιάξουν κάτι, υποτίθεται, νέο, το οποίο όμως θα είναι ακόμα πιο άδικο, ακόμα πιο άνισο.

Η έρευνα ΤΩΝ ΝΕΩΝ δείχνει το άμεσο ενδιαφέρον που έχει το μεγάλο κεφάλαιο και μπλέκεται άμεσα στη διαδικασία της παιδείας. Ο Λαμπράκης, για παράδειγμα, έχει πάρει μια σειρά από προγράμματα εκπαιδευτικά, όλους τους νέους τρόπους, τα πακέτα τα λογισμικά, τα οποία σχεδιάζεται τώρα να μπούνε στην εκπαίδευση και είναι ο άμεσα ενδιαφερόμενος, ώστε να επιδράσει μέσα από την παρέμβασή του αυτή. Αυτός είναι και ο λόγος που υποστηρίζει όλες αυτές τις αλλαγές. "Επιτέλους, καταλήγουν ΤΑ ΝΕΑ, βρέθηκε ένας υπουργός, ο οποίος τολμάει να περάσει αυτές τις αλλαγές και να φέρει κάτι άλλο". Προβάλλουν σαν νέο, σαν κοσμογονικό, επαναστατικό, ριζικά διαφορετικό ό,τι χειρότερο, ό,τι πιο αντιδραστικό, ό,τι πιο σκοταδιστικό.

Κυρίαρχες επιλογές

Ασφαλώς εμείς οι κομμουνιστές δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι με τη μέχρι τώρα κατάσταση που υπάρχει στην παιδεία. Οταν λέμε αυτά τα πράγματα, δεν τα λέμε από τη σκοπιά να υπερασπιστούμε το παλιό. Ισα ίσα, κάνοντας κριτική σε αυτές τις αλλαγές που προωθούνται σήμερα, θέλουμε να προβάλουμε αυτό το πραγματικά νέο που πρέπει να έρθει, την ανάγκη για ριζικές αλλαγές, όχι μόνο στην παιδεία, αλλά και στην κοινωνία. Γιατί αυτή η υπόθεση των ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση είναι στενά συνδεδεμένη με τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Δεν μπορεί να υπάρξει η άλλη μόρφωση, ο άλλος τύπος ανθρώπων, που θέλουμε να διαμορφώνει, να διαπαιδαγωγεί, χωρίς να υπάρξει κοινωνική αλλαγή.

Η στενή σύνδεση της εκπαίδευσης με το κοινωνικό σύστημα φαίνεται έντονα μπροστά σε αυτές τις αναδιαρθρώσεις που συντελούνται. Οι κυρίαρχες επιλογές που έχει το κεφάλαιο σήμερα στην ανασυγκρότηση της παραγωγής, των εργασιακών σχέσεων, με στόχο να αυξήσει την κερδοφορία του σε βάρος των εργαζομένων, συνοδεύονται με αντίστοιχες αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα βασικά σημεία που δείχνουν αυτό το πράγμα: Λιγότερο κράτος, ιδιωτικοποίηση, κυριαρχία των νόμων της αγοράς στην παραγωγή. Το ίδιο συντελείται και στο χώρο της εκπαίδευσης. Πληρωμή των υπηρεσιών παιδείας ανάλογα με τη χρήση, λέει η "Λευκή Βίβλος". Εγκατάλειψη, έστω και στα λόγια, της αρχής των ίσων ευκαιριών, της φιλοσοφίας ακόμα και αυτού του φιλελεύθερου ανθρωπισμού για τα ζητήματα της παιδείας. Οι επιχειρήσεις, το μεγάλο κεφάλαιο, αναλαμβάνουν άμεσο έλεγχο και ευθύνη για το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι διαφορές δημοσίου και ιδιωτικού σχολείου υπάρχει τάση να γίνουν ακόμα πιο δυσδιάκριτες.

Θα διευρυνθούν οι ανισότητες

Είναι πάρα πολύ χαρακτηριστικές οι εξαγγελίες και όσα κατά καιρούς διοχετεύονται ακριβώς για να προετοιμάσουν την κοινή γνώμη περί της "αποκέντρωσης" της εκπαίδευσης, δηλαδή, μιας εκπαίδευσης η οποία θα ανήκει στους χρηματοδότες της, στους διάφορους χορηγούς με δίδακτρα, πολυδιαφοροποιημένη, με ανισότητες. Θα διατηρήσουν και θα διευρύνουν αυτά που σήμερα καταγγέλλουν: Οτι υπάρχουν ανισότητες ανάμεσα στα σχολεία της Ανατολικής Αττικής, και είναι πραγματικότητα ότι υπάρχουν ανάμεσα στα λαϊκά προάστια και σε αυτά που ζει η αστική τάξη. Με περιεχόμενο αναλυτικών προγραμμάτων ανάλογο με τις επιδιώξεις των χρηματοδοτών και της αγοράς.

Το δεύτερο στοιχείο είναι η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων για τη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων, η ευέλικτη κυκλική απασχόληση, η ενδοεπιχειρησιακή, η κλαδική, γεωγραφική κινητικότητα που προωθείται και φτάνει μέχρι τη στροφή, όπως λέει η "Λευκή Βίβλος" για την εκπαίδευση, στους περιπλανώμενους εργάτες, αυτή την κατηγορία που τα βάσανά της, την εκμετάλλευση που έχει υποστεί, τόσο γλαφυρά μας έχει περιγράψει και ο Μαρξ και ο Ενγκελς και ο Στάιμπεργκ στα "Σταφύλια της οργής". Αυτά τα μέτρα έχουν την αντανάκλασή τους και στην εκπαίδευση. Αυτός ο τύπος εργαζόμενου χρειάζεται κατ' αρχάς να μπορεί να προσαρμόζεται στις αλλαγές, στις διαρκείς αλλαγές των συνθηκών εργασίας του και πρέπει αγόγγυστα να ανέχεται αυτή την αβεβαιότητα στην εργασιακή του ζωή, στο μέλλον του. Στροφή στην κατάρτιση, λοιπόν, είναι το αντίστοιχο αυτής της κατάστασης στην εκπαίδευση. Διασπασμένες, τεμαχισμένες γνώσεις, σεμιναριακού τύπου, "κονσέρβες" σκέψεις, τις οποίες θα είναι αναγκασμένος διαρκώς να παίρνει κανείς προκειμένου να μπορεί να προσαρμόζεται σε αυτές τις ανάγκες".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ