ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Απρίλη 1996
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μη... λυρική συμπεριφορά

Ταλαιπωρία μαθητών - θεατών στη Λυρική Σκηνή

"Την Κυριακή 28 Απριλίου θα πηγαίναμε στη Λυρική Σκηνή. Το Σάββατο αναρωτιόμουν: "Πώς θα είναι;" Κι έτσι έπλασα μόνη μου τη δική μου Λυρική Σκηνή. Ηταν ένα μεγάλο και ωραίο κτίριο με μια τεράστια πόρτα. Δεν ήταν όπως τα θέατρα. Ηταν οργανωμένο. Σ' όποια θέση κι αν καθόσουν έβλεπες τέλεια στη σκηνή. Ολα αυτά βέβαια ήταν στη σκέψη μου. Πού να 'ξερα; ".

Οι σκέψεις της μικρής Βάνιας, αποτυπωμένες σε μια κόλλα χαρτί, αναφέρονται στην κυριακάτικη επίσκεψή της (28/4) στη Λυρική Σκηνή. Ηταν ανάμεσα στους 30 μαθητές της ΣΤ' Τάξης του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών, που επισκέφθηκαν τη Λυρική, για να παρακολουθήσουν την όπερα για παιδιά του Μότσαρτ, "Βαστιανός και Βαστιανή". Η επίσκεψη, όμως, έκρυβε για τους μικρούς μαθητές μια δυσάρεστη έκπληξη, αφού βίωσαν την πρώτη τους "μύηση" στη λυρική μαγεία μισοκρεμασμένοι από τους εξώστες και ανήσυχοι.

Ολα αυτά και άλλα πολλά, περιγράφονται στις εκθέσεις που έγραψαν τα παιδιά χτες, γιατί οι θέσεις, που από καιρό είχαν κλείσει και προπληρώσει, είχαν πουληθεί σε άλλους, με αποτέλεσμα οι μικροί μαθητές να έρθουν αντιμέτωποι με μια απαράδεκτη κατάσταση.

Αξίζει να αναφερθούμε στο "ιστορικό" της υπόθεσης. Ορμώμενη από την ενημερωτική εγκύκλιο της ΕΛΣ, που πληροφορούσε το σχολείο για τις παιδικές παραστάσεις, η δασκάλα της ΣΤ' τάξης πρότεινε στους μαθητές της να παρακολουθήσουν την παράσταση. Οι απαντήσεις ήταν θετικές, καθώς τα παιδιά, αν και εξοικειωμένα με μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, δεν είχαν πάει ποτέ στη Λυρική.

Στις 14 του Μάρτη η δασκάλα τηλεφώνησε στη Λυρική για να κλείσει τις θέσεις και την επομένη ημέρα κατέθεσε το αντίτιμο των εισιτηρίων, 24.000 δραχμές, στην Εθνική Τράπεζα, στον κωδικό της ΕΛΣ.Στις 16/3 ακολούθησε η επιβεβαίωση, μέσω FAX. Παρ' όλο που οι θέσεις τους ήταν στον Α' Εξώστη και όλες μαζί, όταν τα παιδιά έφτασαν στο θέατρο τις βρήκαν κατειλημμένες, με αποτέλεσμα να "περιπλανώνται" στην αίθουσα και τελικώς να καθίσουν σκόρπια. "Μας ανεβοκατέβαζαν και δεν ήξεραν πού να μας βάλουν". "Καθίσαμε ένας στην Ανατολή κι άλλος στη Δύση". "Η Λυρική με απογοήτευσε, ήρθε σε τρομερή σύγκρουση με τη φαντασία μου". "Ουδένα σχόλιο για το χάος",είναι ορισμένες από τις απόψεις των μαθητών, που δεν έκρυψαν και τη μαγεία που τους έδωσε η παράσταση. "Η πρώτη μου επαφή", γράφει η Ερασμία, "με την όπερα με άφησε μαγεμένη. Θα ήταν ακόμα καλύτερη αν οι άνθρωποι της Λυρικής ήταν υπεύθυνοι, οργανωμένοι όπως θαυμάσια ήταν οργανωμένη η παράσταση".

Ρ. ΣΟΥΛΗ

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΤΟΥ ΚΚΕ
Σεργιάνι στην Ελλάδα των τραγουδιών

Παλιότερα και καινούρια του τραγούδια ερμήνευσε ο Λάκης Χαλκιάς

Είπε τη μουσική του "καλησπέρα" με τραγούδια, που τον έχουν βάλει χρόνια τώρα στην καρδιά του λαού μας. "Μαλαματένια λόγια", "Ο δάσκαλος", "Εδώ στην ξένη χώρα", "Ζαβαρακατρανέμια" και ο Λάκης Χαλκιάς ξεκίνησε το σεργιάνι του στο τραγούδι με συντροφιά τους εκατοντάδες φίλους της τέχνης του, που είχαν κατακλύσει χτες το βράδυ την αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ, στον Περισσό. Στην εκδήλωση, που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ,όπου ο σεμνός και συνεπής λαϊκός καλλιτέχνης παρουσίασε ένα πρόγραμμα με παλιότερα και καινούρια τραγούδια, που έχει σφραγίσει με την ερμηνεία του. Ανάμεσά τους και κομμάτια από την τελευταία του δισκογραφική δουλιά με τίτλο: "Η Ελλάδα είναι έρωτας".

"Τη συντροφική μου καλησπέρα", είπε ο Λ. Χαλκιάς στους παρευρισκόμενους, εκφράζοντας τις ευχαριστίες του στους διοργανωτές. Δεν παρέλειψε να ευχηθεί"καλές εργασίες στο συνέδριο, που πλησιάζει, και θετικά αποτελέσματα για το καλό όλου του ελληνικού λαού".

Ενα αφιέρωμα - τιμή "σε όσους αγωνίστηκαν και θυσίασαν τη ζωή τους για τους εργατικούς αγώνες, αλλά και σε όσους σήμερα συνεχίζουν να αγωνίζονται για καλύτερες συνθήκες δουλιάς και ζωής" δέσποσε στο πρώτο μέρος του προγράμματος. "Γιε μου σπλάχνο των σπλάχνων μου", απήγγειλε η Αννα Φόνσου από τον "Επιτάφιο", για ν' ακολουθήσουν με τη φωνή του Λ. Χαλκιά τα "Μέρα Μαγιού", "Φάμπρικα", "Οταν σφίγγουν το χέρι", "Εμείς είμαστε οι εργάτες". Τραγούδια που έκαναν το ακροατήριο να χειροκροτήσει θερμά.

Ρεμπέτικα, λαϊκά και δημοτικά τραγούδια ακολούθησαν. Μετά το αφιέρωμα στο ρεμπέτικο, ένα άλλο αφιέρωμα σε δύο αγαπημένους απόντες: Τον Μάνο Λοϊζο και τον Τίμο Περλέγκα.Και "Το Μερτικό μου απ' τη χαρά" να δίνει τη θέση του στο "Αγριολούλουδο". Ενα ταξίδι στα μονοπάτια της δημοτικής μας μουσικής ακολούθησε, για να κλείσει η όμορφη βραδιά με τους ήχους από το "Επέσατε θύματα".

"Αναστήλωση" με... γκρέμισμα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Τουλάχιστον τρεις μήνες θα χρειαστούν για την έκδοση νέου Προεδρικού Διατάγματος που να επιτρέπει από την αρχή το κτίσιμο του πρώην "Βασιλικού Θεάτρου" στη Θεσσαλονίκη αν τηρηθούν οι νόμιμες διαδικασίες, δήλωσε χτες ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, Κ. Λοϊζος,μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε γύρω από τις εργασίες ανακαίνισης.

Στο μεταξύ, παρέμβαση στον εισαγγελέα υπηρεσίας, στην Αστυνομική Διεύθυνση και την Πολεοδομία έκανε ο δημοτικός σύμβουλος Αγάπιος Σαχίνης,προκειμένου να σταματήσουν οι εργασίες κατεδάφισης του "Βασιλικού Θεάτρου". Ο σύμβουλος της "Αγωνιστικής Δημοτικής Κίνησης" κατήγγειλε ότι η "Γενική Εταιρία Κατασκευών" που ανέλαβε τις εργασίες, αντί να προχωρήσει στην ανακαίνιση του κτιρίου, σύμφωνα με την άδεια που έχει εγκρίνει η Πολεοδομία, κυριολεκτικά το κατεδάφισε.

Το πρώην "Βασιλικό Θέατρο" έχει σχεδόν μισοκατεδαφιστεί, αλλά μηχανικοί της Πολεοδομίας που το επισκέφθηκαν "δε διαπίστωσαν καμιά παρανομία" (!) και θεώρησαν ότι "οι εργασίες που γίνονται δεν έχουν ξεφύγει από όσα ορίζει η σχετική άδεια", η οποία αναφέρει μόνο εργασίες επισκευής των χώρων υγιεινής και ανακαίνισης. Ο εισαγγελέας μετά την καταγγελία του Α. Σαχίνη προέβη σε παραγγελία προς το Πολυδύναμο Αστυνομικό Τμήμα Τούμπας για τη διενέργεια έρευνας, ενώ η "Δημοτική Αγωνιστική Κίνηση" με ανακοίνωσή της καλεί το λαό και τους φορείς της Θεσσαλονίκης σε επιφυλακή για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης και θέτει όλους τους αρμόδιους μπροστά στις ευθύνες τους για την κατεδάφιση του Θεάτρου.

"Ανίχνευση" της Ανατολής

Αφιερωμένος στην παραδοσιακή μουσική του τόπου μας και στις συγγένειές της με τις μουσικές των χωρών της Βορείου Αφρικής, των Βαλκανίων και της Ανατολής, είναι ο δεύτερος κύκλος εκδηλώσεων του ανοιξιάτικου προγράμματος του "Αετοπούλειου" Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Χαλανδρίου.Με τίτλο "Ανίχνευση διά του ήχου" και "ξεναγό" το γνωστό μουσικό Ρος Ντέιλι,το "Αετοπούλειο" επιχειρεί αυτή τη φορά να ανιχνεύσει τους ήχους που γεννήθηκαν στην Ανατολή, τις διαδρομές που ακολούθησαν στο πέρασμα των αιώνων, τις συγγένειες, αλλά και τα χνάρια που άφησαν στους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν σ' αυτή την περιοχή.

Η "Ανίχνευση διά του ήχου" ξεκινά αύριο,Πρωτομαγιά (8μμ), με τα εγκαίνια της έκθεσης παραδοσιακών μουσικών οργάνων, εγχόρδων και πνευστών, τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Ρ. Ντέιλι.Στη συνέχεια, ο συνθέτης θα μιλήσει με θέμα "Παραδοσιακές συγγένειες της Ανατολής".Η βραδιά - που θα επαναληφθεί στις 27 του Μάη - θα κλείσει με μουσική. Ολο αυτό το διάστημα το κοινό μπορεί να επισκέπτεται την έκθεση μουσικών οργάνων στο "Αετοπούλειο", καθημερινά (10 πμ - 6 μμ). Το Σάββατο θα λειτουργεί 10 πμ - 12 μμ. Την Κυριακή θα είναι κλειστά.

Από τον "Βαστιανό και Βαστιανή" στη Λυρική
Πρωτομαγιά στο "Δίαυλο"

Μουσικό αφιέρωμα στην Πρωτομαγιά θα παρουσιάσουν ο Τάκης Κωνσταντακόπουλος και οι συνεργάτες του αύριο στο "Δίαυλο" (Δράκου 9, Κουκάκι). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει αποσπάσματα από τη "Ρωμιοσύνη", τα "Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας" και τον "Επιτάφιο" σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Θα ακουστούν επίσης τραγούδια των Στ. Ξαρχάκου, Γ. Μαρκόπουλου, Μ. Λοϊζου και Γ. Γλέζου, που αναφέρονται στο Μάη και την Πρωτομαγιά. Σολίστ στο μπουζούκι οι Μανώλης Γεωργοστάθης, Νίκος Κρέτσης και Ηλίας Αμάξης. Φλάουτο - κλαρίνο: Νίνο Κιτάνι. Πιάνο - επιμέλεια: Γιώργος Σαλβάνος.

Λόγος και ήχος περσικός

Ποιήματά του θα διαβάσει ο Πέρσης ποιητής Φερεϊντούν Φαριάντ απόψε (10.30μμ), στο "Ασσος - Καφέ Παράσταση" (Βαλτετσίου 15 και Ιπποκράτους). Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Τίτος Πατρίκιος.Διαβάζει η ηθοποιός Ντίνα Μπελή,ενώ τα σκηνικά είναι του Διονύση Μαγκλιβέρα.Θ' ακολουθήσει περσική μουσική με τους Αμίν Αλαγκαμπού (ζαρπ), Δημήτρη Μικέλη (ούτι) και Χάρη Λαμπράκη (νέι). Ο Φ. Φαριάντ γεννήθηκε στο Χοραμσάρ της Περσίας και σπούδασε κοινωνικές επιστήμες και συγκριτική λογοτεχνία. Μελετητής της ελληνικής λογοτεχνίας (νεότερης και αρχαίας) έχει μεταφράσει στα περσικά Γιάννη Ρίτσο και άλλους Ελληνες λογοτέχνες. Εχει εκδώσει ποιητικές συλλογές, έργα για παιδιά, ενώ έχει μεταφράσει περισσότερα από είκοσι παραμύθια. Εχει τιμηθεί με το Α' κρατικό βραβείο και το βραβείο της Εταιρίας Ελλήνων Μεταφραστών Λογοτεχνίας (1991). Εχει, επίσης, διδάξει την περσική γλώσσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Λογοτεχνικές προσεγγίσεις

"Θέματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας" είναι ο γενικός τίτλος της σειράς ομιλιών που ξεκίνησαν στο Ιδρυμα "Γουλανδρή - Χορν", με ομιλητή το φιλόλογο και σχολικό σύμβουλο Λουκά Κούσουλα.Χτες μίλησε με θέμα "Οδυσσέας Ελύτης - "Ο Ηλιος ο Ηλιάτορας"". Στις 6/5 θα αναφερθεί στη "Μόνιμη επικαιρότητα των "Δοκιμών" του Γ. Σεφέρη", στις 13/5 στη "Μέθοδο της Ιστορίας ή πώς καπελώνεται η λογοτεχνία", στις 20/5 στον "Γιάννη Μπεράτη - Ενα μεταίχμιο στην πεζογραφία" και στις 27/5 στον "Κ. Π. Καβάφη ως βιβλιακό ποιητή".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ