ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Μάη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΑ ΟΡΙΑ ΗΔΗ ΞΕΠΕΡΑΣΤΗΚΑΝ

"Η Θράκη αλλάζει πρόσωπο", ήταν ο κεντρικός τίτλος της εφημερίδας "Εξόρμηση" προχτές, τη μέρα, δηλαδή, που τελείωναν οι παραστάσεις του περιοδεύοντος κυβερνητικού θιάσου στην περιοχή. Παραστάσεις που τελικά άφησαν, απλά, μια ακόμα πικρή γεύση στους κατοίκους, καθώς εξαρχής ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε πως αυτή τη φορά στόχος της κυβέρνησης δεν είναι καν "το μοίρασμα υποσχέσεων και ο κατακερματισμός των περιορισμένων πόρων για να είναι όλοι ευχαριστημένοι". Οχι, δηλαδή, πως δε μοιράστηκαν υποσχέσεις και δεν επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι τελικά όλοι κάτι θα πάρουν. Αλλά μπροστά στον πακτωλό των δισεκατομμυρίων, που ευθέως ανακοινώθηκε ότι δίνονται ήδη στο μεγάλο κεφάλαιο, ή σε υποδομές που στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του μεγάλου κεφαλαίου, αυτά που προορίζονται για ενίσχυση του μέσου Θρακιώτη είναι τόσο λίγα, που ακόμα και οι επιτελείς της κυβέρνησης δεν έκριναν σκόπιμο να αναφερθούν αναλυτικά σ' αυτά. Αντίθετα από τους ίδιους περίσσεψαν οι αναφορές στην περίφημη πολιτική της διείσδυσης στην "ενδοχώρα", όπως αποκαλούν εσχάτως το χώρο όπου συντελείται η νέα καπιταλιστική επιδρομή, τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες στα βόρεια σύνορά μας, τώρα, που κατά πως είπε ο ίδιος ο πρωθυπουργός στις Σάπες, "δεν υπάρχει πια το παραπέτασμα"! "Εδώ, είπε, ο Κ. Σημίτης, πρέπει να γίνει το ορμητήριο της παρουσίας μας στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή".

***

Αυτό το "μας", βέβαια, ο πρωθυπουργός δεν μπήκε στον κόπο να το αναλύσει, για να μπορέσει να καταλάβει ο Θρακιώτης έστω που συμφωνεί με την πολιτική της διείσδυσης, πώς θα χρησιμεύσει σαν δικό του "ορμητήριο" ο οδικός άξονας Ελσίνκι - Αλεξανδρούπολη ή ο άξονας Δρέσδη - Κωνσταντινούπολη στον οποίο θα καταλήγουν οι τρεις κάθετοι άξονες της Θράκης. Ποια προϊόντα θα διακινούνται σ' αυτούς τους δρόμους, ποιες δυναμικές καλλιέργειες θα αναπτυχθούν στην περιοχή, σε ποιους θα ανήκουν οι νταλίκες, τις οποίες σίγουρα οι Θρακιώτες θα τις βλέπουν να περνούν. Τι θα μείνει τελικά για τους Θρακιώτες όταν τελειώσουν τα έργα κατασκευής δρόμων; Ο πρωθυπουργός προσπέρασε - δεν αναφέρθηκε καν - στο γεγονός ότι ακόμα και οι βιομηχανίες και βιοτεχνίες ιματισμού που επιδοτούμενες εγκαταστάθηκαν για λίγο στη Θράκη, τώρα μετακόμισαν στη Βουλγαρία όπου βρίσκουν φτηνότερα εργατικά χέρια. Προσπέρασε - δεν αναφέρθηκε καν - στο γεγονός ότι παραδοσιακές καλλιέργειες της περιοχής (καπνός, βαμβάκι, στάρι) χάνονται εξαιτίας των απαγορεύσεων που από κοινού με την Ευρωπαϊκή Ενωση επιβάλει η κυβέρνησή του. Αναφέρθηκε, βέβαια, στην ανάγκη "αναδιαρθρώσεων" στην αγροτική παραγωγή ώστε να επιτευχθεί "ολοκληρωμένη εκμετάλλευση των καλλιεργειών" διά μέσου της "συνεργασίας με δυναμικές επιχειρήσεις τροφίμων". Αλήθεια, υπάρχει μια "δυναμική" επιχείρηση τροφίμων στη χώρα μας που να μην είναι εξαγορασμένη από τις πολυεθνικές του κλάδου; Ποιες ακριβώς καλλιέργειες έχει στο νου της η κυβέρνηση; Το περίφημο σπανάκι, που όπως λένε οι ντόπιοι προπαγανδιστές της θα μεταφέρεται αεροπορικώς αυθημερόν στην αγορά του Μονάχου;

Το σύνολο των εξαγγελιών της κυβέρνησης για τη Θράκη δεν προσφέρεται για σοβαρή υποστήριξη, ούτε κάν από αυτούς που πληρώνονται ακριβώς για αυτό το σκοπό στην περιοχή. Ούτε η πολιτική των οδικών αξόνων απαντά στα προβλήματα της περιοχής, ούτε η πολιτική της διείσδυσης στην "ενδοχώρα". Οι ίδιες εξαγγελίες δεν μπορούν να υποστηριχτούν ούτε καν ως υπηρετούσες μια κάποια εθνική στρατηγική ανάπτυξης. Γιατί δεν υπηρετούν καμία τέτοια στρατηγική. Η μόνη πρόθεση ενίσχυσης πραγματικής βιομηχανικής επένδυσης που μπορεί να διαφαίνεται στην πολυσέλιδη ομιλία του πρωθυπουργού, είναι κάποιο πετροχημικό. Κατά τ' άλλα, χρήμα θα μοιραστεί. Οι γνωστοί λίγοι - κατασκευαστικές εταιρίες και βιομήχανοι της μίας νύχτας - θα πάρουν και πάλι αρκετά δισ. Κάποια ψίχουλα θα μοιραστούν και σε ομάδες ιθαγενών, ώστε να εξασφαλίζεται η επιβίωση του βασικού μηχανισμού εξεύρεσης εκλογικής πελατείας. Ανάπτυξη, όμως, τέτοια που να ωφελεί το λαό της περιοχής, δε θα υπάρξει!

***

"Δεν μπορεί η Θράκη να γίνει όαση σήμερα στην Ελλάδα" είχε δηλώσει την Παρασκευή επισκεπτόμενη την περιοχή η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλ. Παπαρήγα, σημειώνοντας πως δεν πρέπει να καλλιεργούνται αυταπάτες ότι μπορεί να υπάρξει τοπική ανάπτυξη προς όφελος του λαού, όταν στην Ελλάδα η όποια ανάπτυξη γίνεται δεν είναι προς όφελος του λαού, αλλά υπέρ των λίγων και των κερδών τους. Μια προσεκτική ματιά στις εξαγγελίες της κυβέρνησης επιβεβαιώνει και αυτήν την εκτίμηση του ΚΚΕ. Και κάνει να φαίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη για διεκδίκηση, από το λαϊκό κίνημα και τις οργανώσεις του, μιας πολιτικής που μπορεί να οδηγεί σε ανάπτυξη προς όφελος του λαού μόνο αν προβλέπει μέτρα στήριξης της αγροτικής οικονομίας και γενικότερα της παραγωγικής βάσης της χώρας (βιομηχανικής και βιοτεχνικής). Στη Θράκη, η ανάγκη αυτή έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όρια του επιτακτικού.

Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ

Το σύνολο των εξαγγελιών της κυβέρνησης για τη Θράκη δεν προσφέρεται για σοβαρή υποστήριξη ούτε καν από τους έμμισθους προπαγανδιστές αυτής της πολιτικής στην περιοχή. Αυτές οι εξαγγελίες δεν μπορούν να υποστηριχτούν ούτε καν ως υπηρετούσες μια κάποια εθνική στρατηγική ανάπτυξης

Σχέδιο κοινωνικής αναλγησίας

Του Ηλία Σιώρα, γραμματέα της Επιστημονικής Επιτροπής του Νοσοκομείου "Ευαγγελισμός"

- Ποιο είναι το πρώτο σχόλιο για το προσχέδιο της "ανασυγκρότησης των υπηρεσιών δημόσιας υγείας";

Είναι εντελώς αποσπασματικό και δεν επιχειρεί μια γενική θεώρηση των προβλημάτων της δημόσιας υγείας. Ο ίδιος ο υπουργός, άλλωστε, παραδέχτηκε ότι δεν αρκεί αυτό το νομοσχέδιο και ότι επίκειται άμεσα και άλλο. Ακόμη, υποστήριξε ότι θέλει να καλύψει ζητήματα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ). Πρέπει να σημειώσουμε ότι αποστασιοποιούνται τα ζητήματα της ΠΦΥ, η οποία έχει τα εξής σκέλη: Την πρωτογενή πρόληψη (περιβάλλον, νέφος, νερά κλπ.), τη δευτερογενή πρόληψη (παρακολούθηση των ανθρώπων), τη θεραπεία, την αποκατάσταση και την κοινωνική βοήθεια.

Ακόμη, το τρίτο τμήμα του νομοσχεδίου λέει ότι ο φορέας που θα επιλαμβάνεται του ελέγχου της ποιότητας των υδάτων, τροφίμων, ποτών, μπορεί να είναι και ΝΠΙΔ. Εδώ έχουμε μία επανάληψη του νόμου 2071 της ΝΔ, όπου έκανε ΝΠΙΔ σημαντικά τμήματα της ΠΦΥ, όπως για το ΕΪΤΖ, το σακχαρώδη διαβήτη, τη μεσογειακή αναιμία. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θέλει από τη μία να έχει ταμπέλα της κοινωνικής προστασίας, από την άλλη να απεμπολεί δικές του υποχρεώσεις προς τους πολίτες και τελικά είναι μια δημαγωγία.

- Πώς πρέπει να οργανωθεί η ΠΦΥ;

Από συγκεκριμένους φορείς και από οργανωμένο δίκτυο υπηρεσιών σε όλη τη χώρα, που είναι τα Κέντρα Υγείας. Οι υπηρεσίες λοιπόν που πρέπει να ανήκουν στα Κέντρα Υγείας, θα ανήκουν στις Νομαρχίες και το πολύ πολύ να έχουμε κάποιους κομήτες που να πηγαίνουν κάθε πέντε μήνες ή κάθε πέντε χρόνια σε μια πηγή να δουν αν το νερό είναι καλό, ή να πηγαίνουν σε κάποια σχολεία να δουν αν οι τουαλέτες είναι καλές ή περιστασιακά μόνο σε κάποια σχολεία για να κοιτούν τα παιδιά. Αυτό δεν είναι ΠΦΥ, αλλά ένας τρόπος για να διορίσουμε 50 - 100 παιδιάτρους ή για να δοθεί η εντύπωση κάποιων δήθεν μέτρων.

Την ανάγκη για τη σχολική υγιεινή θα την πληρώσει ο κόσμος με το χιλιάρικο για την εγγραφή και το χιλιάρικο απ' το ασφαλιστικό ταμείο. Πρόκειται για κοινωνική αναλγησία που μεταφράζεται σε χαράτσι μεγαλύτερο των τριών δισ. δραχμών σε βάρος του κόσμου.

- Τι χρειάζεται για μια σωστή σχολική υγιεινή;

Η σχολική υγιεινή πρέπει να αποτελέσει ένα από τα ζητήματα της ΠΦΥ, με την οποία θα ασχολούνται τα Κέντρα Υγείας αγροτικού τύπου. Πρέπει αυτά να ενισχυθούν με στελέχη και εξοπλισμό ώστε να καλύπτουν και τα ζητήματα της σχολικής υγιεινής. Δεν είναι θέμα των Νομαρχιών. Στις περιοχές που δεν υπάρχουν Κέντρα Υγείας, όπως στις πόλεις, μπορεί να ξεκινήσει από τις Νομαρχίες η κάλυψη των αναγκών σχολικής υγιεινής, αλλά στην προοπτική να ενταχθούν κι αυτά σε Κέντρα Υγείας αστικού τύπου που πρέπει να δημιουργηθούν. Αυτές οι Μονάδες Σχολικής Υγιεινής, δεν πρέπει να είναι ένας παιδίατρος με μία νοσηλεύτρια, αλλά ομάδα επιστημόνων που θα έχει σκοπό την εξέταση και των μαθητών, τη διαφώτιση μαθητών, γονιών, καθηγητών, αλλά τον έλεγχο όλου του σχολικού και άμεσου εξωσχολικού περιβάλλοντος.

Ε. Φ.

ΧΕΡΑΚΙΑ

ΕΝΑ κέντρο προπαγάνδισης της "ευρωπαϊκής ιδέας" σχεδιάζει να ιδρύσει και να χρηματοδοτήσει το υπουργείο Παιδείας στην Κέρκυρα με την επωνυμία "Ιόνιος Ακαδημία" και με μορφή ΝΠΙΔ (σελίδα 22).

ΥΠΟΠΤΗ στασιμότητα της διαδικασίας απαλλοτρίωσης του οικοδομικού τετραγώνου στο Περιστέρι, όπου πρόκειται να στεγαστούν δύο σχολεία (σελίδα 22).

ΣΕ ΝΕΟ συλλαλητήριο στις 14 του Μάη προχωρούν οι αγροτοκτηνοτρόφοι της Λέσβου, συνεχίζοντας τον αγώνα τους για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων τους (σελίδα 23).

ΑΠΛΗΡΩΤΟΙ παραμένουν ακόμα πολλοί βαμβακοπαραγωγοί της Καρδίτσας γιατί η ΑΤΕ αρνείται να δανειοδοτήσει την Ενωση Συνεταιρισμών με το ποσό των 350 εκατομ. δρχ. (σελίδα 23).

ΧΩΡΙΣ συγκεκριμένα αποτελέσματα για τη δανειοδότηση των μεγάλων έργων, πραγματοποιείται στην Αθήνα το ετήσιο Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (σελίδα 24).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ