Σε μικροαλλαγές του καθεστώτος των φορολογικών απαλλαγών, κινείται το πόρισμα της ΟΚΕ. Οι προτάσεις αφήνουν άθικτο το φορολογικό καθεστώς των τραπεζών, των εφοπλιστών, των επιχειρήσεων, καθώς και των κρατικών επιχορηγήσεων σε ιδιωτικές επενδύσεις
Με την έκδοση ενός συμβιβαστικού πορίσματος, το οποίο ουσιαστικά ζητάει τη διατήρηση του υπάρχοντος καθεστώτος των φορολογικών απαλλαγών, ολοκλήρωσε τις εργασίες της η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) για το συγκεκριμένο θέμα.
Χτες, ο πρόεδρος της ΟΚΕ, Γ. Κουκιάδης, παρουσίασε το σχετικό πόρισμα στους εκπροσώπους του Τύπου, σε σχετική συνέντευξη, ενώ τους γνωστοποίησε ότι το έχει ήδη παραδώσει και στον υπουργό Οικονομικών Αλ. Παπαδόπουλο.
Στο 30σέλιδο πόρισμα, προτείνονται επιμέρους αλλαγές (κατάργηση των φορολογικών απαλλαγών των δημοτικών επιχειρήσεων, χορήγηση αυξήσεων στους βασικούς μισθούς, αντί της σημερινής επιδοματικής πολιτικής, φορολόγηση των κρατικών τίτλων κτλ.). Στα επίμαχα θέματα της φορολογίας μέσω των "αντικειμενικών" κριτηρίων, της φορολόγησης των χρηματοοικονομικών προϊόντων, της φορολογίας των πλοίων, των κρατικών επιχορηγήσεων προς τις επιχειρήσεις, είτε δεν παίρνει θέση ("αντικειμενικά" κριτήρια) είτε προτείνει τη διατήρησή τους.
Οι κυριότερες από τις προτάσεις της ΟΚΕ είναι οι ακόλουθες:
Προτείνεται η διατήρηση των σημερινών φορολογικών απαλλαγών "ως ελάχιστη προσφορά της πολιτείας προς τα άτομα αυτά". Εναλλακτικά προτείνει εξέταση του θέματος της κατάργησης των φορολογικών απαλλαγών και την αντικατάστασή τους με άμεσες οικονομικές ενισχύσεις.
Προτείνεται η διατήρηση των φορολογικών απαλλαγών για τα διάφορα επιδόματα που δίνονται σε μητέρες, εγκύους κτλ., ενώ προτείνει και την αύξηση των επιδομάτων. Προτείνει, επίσης, την αύξηση της έκπτωσης του φόρου που χορηγείται για κάθε παιδί. Προτείνει την κατάργηση της απαλλαγής από την τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης της οικιακής βοηθού σε οικογένειες με ένα παιδί. Επίσης, τη διατήρηση του αφορολόγητου ορίου του ενός εκατομμυρίου για το σύνολο των φορολογουμένων και των επιπλέον 300.000 δραχμών για τους μισθωτούς - συνταξιούχους, χαρακτηρίζει τα όρια αυτά χαμηλά και ζητά την αναπροσαρμογή τους. Για το θέμα της έκπτωσης δαπανών με αποδείξεις ως ένα εκατομμύριο δραχμές (έκπτωση φόρου μέχρι 45.000 δραχμές), ζητά να διατηρηθούν μόνο οι αποδείξεις αγαθών και υπηρεσιών, για τα οποία δεν υπάρχει σήμερα κίνητρο λήψης απόδειξης.
Για τα εισοδήματα των αθλητών, καλλιτεχνών, συγγραφέων κλπ. (εισοδήματα τα οποία, κατά το πόρισμα, παρουσιάζουν μεγάλες διακυμάνσεις), ζητούν να φορολογηθούν σε διάστημα μιας πενταετίας (κατάτμηση σε ίσα μέρη και φορολόγησή τους στο έτος κτήσης και στα επόμενα 4 έτη).
Προτείνεται η αύξηση του αφορολόγητου ποσού στα 3 εκατομ. δραχμές και η αυτοτελής φορολόγηση του υπόλοιπου - πέραν του αφορολόγητου ποσού - με συντελεστή 15%.
Προτείνεται η διατήρηση της έκπτωσης 30% της δαπάνης του ενοικίου, για όλους τους φορολογούμενους, καθώς και κατά περίπτωση αύξηση του ποσοστού της έκπτωσης, με κριτήριο το εισόδημα, τα παιδιά κλπ. Ζητά επίσης αναπροσαρμογή της επιδότησης του ενοικίου για τα χαμηλά εισοδήματα. Προτείνει τη διατήρηση της έκπτωσης των δαπανών του ενοικίου φοιτητή, οποίοςφοιτά σε άλλη πόλη από τη μόνιμη κατοικία του, ενώ στις δαπάνες σπουδών προτείνει τη διατήρηση μόνο των μαθημάτων φροντιστηρίων και την υπαγωγή των μαθημάτων κατ' οίκον στις γενικές οικογενειακές δαπάνες.
Για τις περιπτώσεις ιδιοκατοίκησης, προτείνεται η διατήρηση των φορολογικών απαλλαγών για τον προσδιορισμό της τεκμαρτής δαπάνης γιαπρώτη και δευτερεύουσα κατοικία. Προτείνεται, επίσης, η διατήρηση των εκπτώσεων ποσοστού από το εισόδημα ακινήτων για αποσβέσεις και άλλους λόγους.
Προτείνεται η διατήρηση των απαλλαγών για τα ασφάλιστρα ζωής και η αναπροσαρμογή του ορίου από τις 200.000 δραχμές, που είναι σήμερα, στις 300.000 δραχμές. Ζητούν, επίσης, και την έκπτωση των συμβολαίων ασφάλισης για λόγους ιατρονοσοκομειακής περίθαλψης καθώς και των δαπανών των επιχειρήσεων για ομαδική ασφάλιση των εργαζομένων. Προτείνεται η διατήρηση της απαλλαγής των δαπανών για νομικές υπηρεσίες.
Για τις ακόλουθες περιπτώσεις φορολογικών απαλλαγών προτείνονται:
Υποστηρίζεται ότι η πρακτική της χορήγησης αφορολόγητων επιδομάτων αντί της αύξησης των κανονικών αποδοχών θα πρέπει να σταματήσει. Προτείνουν τη φορολόγηση των αφορολόγητων σήμερα επιδομάτων, αφού όμως αναπροσαρμόσουν τις αποδοχές, ώστε, μετά τη φορολόγησή τους, να μη διαταράσσεται το οικογενειακό εισόδημα των εργαζομένων. Διακρίνουν δε τα επιδόματα σε δύο περιπτώσεις 1) όταν το ποσό δίνεται ως έμμεση οικονομική ενίσχυση στο εισόδημα, οπότε και προτείνουν τη φορολόγησή του. 2) Οταν το ποσό δίνεται έναντι δαπανών, οπότε θα πρέπει και να δικαιολογείται με παραστατικά, ενώ στην περίπτωση των οδοιπορικών, των εκτός έδρας, προτείνουν την έκπτωσή τους χωρίς δικαιολογητικά.
Με βάση το σκεπτικό αυτό προτείνεται:
Η μείωση του εισοδήματος κατά 10%, χωρίς δικαιολογητικά, να ενταχθεί στο γενικό πρότυπο των επιδομάτων ή των αποζημιώσεων, ή η έκπτωση κατά 10% χωρίς δικαιολογητικά, να χορηγηθεί υπό ορισμένες προϋποθέσεις θητείας σε ορισμένους εν ενεργεία και συνταξιούχους δημοσιογράφους.
Προτείνεται να θεωρηθεί η φορολογική απαλλαγή του 50% του εισοδήματός τους ως έμμεση οικονομική ενίσχυση και κατά συνέπεια να φορολογηθεί.
Προτείνεται η μηνιαία αποζημίωση να ενταχθεί στις δύο προτεινόμενες γενικές περιπτώσεις.
Προτείνεται τα επιδόματα να χαρακτηριστούν έμμεσες οικονομικές ενισχύσεις και να φορολογηθούν. Το ίδιο προτείνεται και για το επίδομα βιβλιοθήκης των γιατρών του ΕΣΥ.
Την ένταξη ανάλογα στην πρώτη ή τη δεύτερη περίπτωση των επιδομάτων - οδοιπορικών προτείνουν και για τη μηνιαία αποζημίωση των σχολικών συμβούλων, του προεκλογικού επιδόματος, που χορηγείται στο προσωπικό των ΕΛΤΑ, των επιδομάτων και δαπανών που είναι συναφείς με τις εκλογές, των ερευνητών του Δημοκρίτου, των υπαλλήλων του ΟΣΕ, του προσωπικού της πυροσβεστικής, των αγρονόμων, των στρατιωτικών, των εκπαιδευτικών επιδομάτων, των επιδομάτων στέγης, τροφής, στολής, κινδύνου, κλπ.
Προτείνεται η φορολόγηση των έντοκων γραμματίων και των ομολόγων του δημοσίου, η φορολόγηση των δημοτικών επιχειρήσεων, ενώ στο θέμα των "αντικειμενικών" κριτηρίων το πόρισμα δεν παίρνει θέση.
Για τα εισοδήματα από χρηματοοικονομικές δραστηριότητες (τράπεζες, αμοιβαία κεφάλαια, εταιρίες επενδύσεων χαρτοφυλακίου), προτείνεται η διατήρηση του υπάρχοντος φορολογικού καθεστώτος, ενώ παραπέμπεται "σε μελέτη" το θέμα της φορολόγησης των πλοίων.
Δέκα ασφαλιστικές εταιρίες, που αντιστοιχούν στο 10%-15% της αγοράς στον κλάδο αυτοκινήτου και εκπροσωπούν περίπου 300.000 γιωταχήδες, έχουν σοβαρά προβλήματα φερεγγυότητας και θα πρέπει να κλείσουν άμεσα. Αυτό δήλωσε χτες ο πρόεδρος της Ενωσης Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων Ελλάδας και διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ασφαλιστικής Μ. Νεκτάριος,σχολιάζοντας την ανάκληση της άδειας λειτουργίας δύο ασφαλιστικών εταιριών, που ανακοινώθηκε προχτές από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Ο ίδιος δήλωσε ουσιαστικά ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν είναι ικανοποιημένες με την αύξηση του ποσοστού του ασφαλίστρου που καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι υπέρ του επικουρικού κεφαλαίου από 2% σε 5% και επανέλαβε την αξίωση των εταιριών να πληρώσουν κύρια οι ασφαλισμένοι και το Δημόσιο το έλλειμμα του επικουρικού που δημιούργησε η "ελεύθερη οικονομία" στο χώρο της ασφαλιστικής αγοράς. Συγκεκριμένα, ο Μ. Νεκτάριος ανέφερε ότι από το συνολικό ποσό των 7 δισ. δρχ. περίπου, στο οποίο ανέρχεται το έλλειμμα του κεφαλαίου, θα ...έπρεπε να πληρώσουν ένα μικρό μέρος μόνο οι εταιρίες και τα υπόλοιπα οι ασφαλισμένοι με επιπλέον χαράτσι και το Δημόσιο με δάνειο!! Επίσης, επανέλαβε την αξίωση των εταιριών να καταβάλει ο ασφαλισμένος, η εταιρία του οποίου κλείνει, ένα ποσοστό της τάξης του 10% για τις εκκρεμείς απαιτήσεις που έχει δημιουργήσει ο ίδιος.
Ο ίδιος, τέλος, κατηγόρησε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για ευκαιριακές ανακλήσεις αδειών λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων και κάλεσε το υπουργείο να προχωρήσει άμεσα σε "εξυγίανση" της ασφαλιστικής αγοράς, υποστηρίζοντας ότι "έχει στα χέρια του τα στοιχεία που χρειάζεται".
Το ΔΣ της Ενωσης Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων Ελλάδας έδωσε χτες στη δημοσιότητα τις προτάσεις που υπέβαλε στον υφυπουργό Ανάπτυξης για την εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς. Μεταξύ άλλων:
Ο Σύνδεσμος Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων εκτιμά ότι φέτος η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα θα είναι μειωμένη κατά 10%-12% συγκριτικά με πέρσι
Μειωμένος κατά 10%-12% έναντι της περσινής χρονιάς θα είναι φέτος ο τουρισμός στη χώρα μας, σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΣΕΤΤΓ), ενώ εκτιμάται ότι η κρίση του ελληνικού τουρισμού θα συνεχιστεί και την επόμενη διετία.
Οι παραπάνω εκτιμήσεις, σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του ΣΕΤΤΓ, προκύπτουν από στοιχεία για τις μέχρι στιγμής κρατήσεις διακοπών απ' τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές, οι οποίες εμφανίζονται μειωμένες έναντι της περσινής χρονιάς κατά 17%-25%. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τάκης Αντωνίου εκτιμά ωστόσο ότι το ποσοστό αυτό θα μειωθεί στα επίπεδα του 10%-12%, κυρίως λόγω των ειδικών προσφορών, που συνηθίζονται την τελευταία στιγμή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συνδέσμου, η μείωση αυτή στον τουρισμό, η οποία θα έχει επιπτώσεις στα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά και στο τουριστικό συνάλλαγμα της χώρας, οφείλεται κυρίως στην ανυπαρξία έργων που θα βελτίωναν την τουριστική υποδομή της χώρας. Ο Σύνδεσμος αποδίδει συγκεκριμένες ευθύνες στην κυβέρνηση, που δεν προχώρησε στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει για τη βελτίωση της υποδομής, ενώ την καλεί να πάρει μέτρα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Τη μείωση των επιτοκίων προθεσμιακών καταθέσεων ανακοίνωσε χτες η Ιονική Τράπεζα, στρώνοντας έτσι "το έδαφος" για νέο κύκλο μείωσης των επιτοκίων καταθέσεων ταμιευτηρίου από τις εμπορικές τράπεζες. Από τις 4 του Ιούλη 1996 τα επιτόκιά της για καταθέσεις επί προθεσμία (απλές προθεσμιακές και πιστοποιητικά καταθέσεων) διαμορφώνονται ως εξής: