ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Ιούνη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επιτέλους ... τον είδαν

Μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, ο υπουργός Πολιτισμού δέχτηκε χτες να συναντηθεί με τους εικαστικούς

Συνάντηση με τον υπουργό Πολιτισμού Στ. Μπένο, πραγματοποίησε χτες το μεσημέρι το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.Μετά από επανειλημμένες, άκαρπες, προσπάθειες του ΕΕΤΕ για συνάντηση μαζί του, το ΔΣ φτάνοντας χτες το πρωί στο υπουργείο, "είχε την τύχη" να μιλήσει, για πρώτη φορά, τηλεφωνικά μαζί του και να συναντηθεί το μεσημέρι."Το Επιμελητήριο" μας λέει η πρόεδρος του ΕΕΤΕ Εύα Μελά "είχε επιχειρήσει εδώ και δύο μήνες να κλείσει ραντεβού με τον υπουργό Πολιτισμού, με στόχο να συζητήσουμε συνολικά τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών. Δεν αναφέρομαι στενά σε θέματα επιβίωσης του Επιμελητηρίου, που είναι υπαρκτά, αλλά στα θέματα ανάπτυξης των εικαστικών τεχνών, γιατί έτσι αντιλαμβανόμαστε το ρόλο του Επιμελητηρίου: ως το φορέα των 3000 καλλιτεχνών που εφόσον η πολιτεία θελήσει, μπορούν να παίξουν ένα σοβαρό ρόλο στη γενικότερη πολιτιστική ανάπτυξη. Μονίμως, όμως, η στάση της πολιτείας απέναντι στο φορέα μας, συρρικνώνει και τη δυνατότητα του κλάδου μας να προσφέρει στην κοινωνία".

"Στο διάστημα αυτό, δρομολογήθηκαν λύσεις για τις τιμητικές συντάξεις χωρίς ο υπουργός να έχει συζητήσει μαζί μας, παρότι είχε δεσμευτεί να το πράξει. Το σχέδιο νόμου μάλιστα, κατατέθηκε πριν λίγες μέρες στη Βουλή, ενώ σήμερα (χτες) το πρωί, συζητήθηκε και στην "Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής"".

Στη χτεσινή συνάντηση του ΔΣ του ΕΕΤΕ με τον υπουργό, συζητήθηκαν δύο θέματα: αναφορά στο θέμα "Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών και ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών" και στο επιμέρους ζήτημα των τιμητικών συντάξεων.

"Ο κλάδος μας είναι ανασφάλιστος χωρίς να έχει λυθεί το συνολικό συνταξιοδοτικό. Με τη νέα ρύθμιση, συρρικνώνει τον αριθμό. Κάτι τέτοιο θα άνοιγε ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα. Εχουμε πολλούς καλλιτέχνες παντελώς ανασφαλίστους. Εξηγήσαμε στον κύριο υπουργό ότι οι τιμητικές συντάξεις παίζανε, μέχρι σήμερα, το ρόλο ενός μπαλώματος στην ανυπαρξία της ουσιαστικής ασφάλισης και συνταξιοδότησης. Μόνο σαν ένα μπάλωμα το υπερασπιζόμαστε. Αν είχε λυθεί το καθολικό ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό, θα το συζητούσαμε σε διαφορετική βάση. Σήμερα όμως αποτελεί κεκτημένο δικαίωμα και δεν μπορεί να αφαιρεθεί, χωρίς να έχει αντικατασταθεί με κάτι καλύτερο".

"Ομόφωνα η επιτροπή της Βουλής αποφάσισε να μας καλέσει την ερχόμενη Τετάρτη να παραβρεθούμε στη συνεδρίαση. Προτείναμε να βρεθεί ένας τρόπος, έως ότου τακτοποιηθεί το μόνιμο ασφαλιστικό, ώστε να μη χάσουν οι εικαστικοί τον αριθμό των συντάξεων που μέχρι τώρα έπαιρναν. Ο κύριος υπουργός δεσμεύτηκε να το σκεφτεί".

Στη χτεσινή συνάντηση τέθηκε από το ΕΕΤΕ το πολιτικό θέμα του νομοσχεδίου, που είναι η επιτροπή που τις απονέμει. Το νέο σχέδιο νόμου αναφέρει ότι την επιτροπή διορίζει ο υπουργός από προσωπικότητες του χώρου των Γραμμάτων και των τεχνών.

"Η έννοια αυτή ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως. Ο κύριος Μικρούτσικος στηριζόμενος σ' αυτό, διόρισε στην επιτροπή εικαστικών του υπουργείου, 7 ανθρώπους που μόνο εικαστικοί δεν ήταν. Ο κύριος υπουργός προβληματίστηκε και δεσμεύτηκε να το σκεφτεί. Είπαμε ότι για εμάς είναι θέμα ουσίας να συμμετέχουμε στις επιτροπές του υπουργείου ως φορέας και όχι ως πρόσωπα. Από το νόμο, το ΕΕΤΕ είναι σύμβουλος της πολιτείας σε ζητήματα ανάπτυξης των εικαστικών τεχνών".

Ακόμη, τέθηκαν στον υπουργό τα οικονομικά ζητήματα και το έλλειμμα των 13.000.000 δραχμών που αφορά στις αναγκαστικές δαπάνες του ΕΕΤΕ.

"Καταλήξαμε ότι θα υποβάλουμε στο ΥΠΠΟ ένα υπόμνημα με τα οικονομικά και θεσμικά αιτήματά μας και ότι θα ξαναδούμε τον κύριο υπουργό. Θα περιμένουμε την απάντηση μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, για να δρομολογήσουμε συναντήσεις προκειμένου να το αντιμετωπίσουμε".

Χρηματοδοτήσεις... με το σταγονόμετρο

Οι αποφάσεις του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για τη χρηματοδότηση ταινιών. Δε χρηματοδοτείται ταινία μεγάλου μήκους. Τα σενάρια κρίνονται "μη επαρκή". "Αγνωστος Χ" η συνολική χρηματοδότηση της ελληνικής ταινίας

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοίνωσε χτες το δεύτερο σκέλος του φετινού χρηματοδοτικού προγράμματός του, μετά από δύο, σχετικές, συνεδριάσεις της διοίκησής του (10/6 και 12/6), όπου εξέτασε τις κινηματογραφικές προτάσεις που του υποβλήθηκαν. Συγκεκριμένα, υποβλήθηκαν 79 προτάσεις: 14 για ταινίες μεγάλου μήκους,ελεύθερου κοστολογίου. 7 για ταινίες στα πλαίσια του προγράμματος "Νέα Ματιά". 26 για ταινίες μικρού μήκους. 6 για ντοκιμαντέρ. 12 για συγγραφή σεναρίου ταινίας μεγάλου μήκους, ελεύθερου κοστολογίου. 9 για συγγραφή σεναρίου για τη "Νέα Ματιά". 5 ολοκληρωμένες ταινίες ανεξάρτητης παραγωγής.

Από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν θα χρηματοδοτηθούν "βραχυπρόθεσμα", όπως αναφέρει το ΕΚΚ, 11 και θα "διερευνηθεί" η δυνατότητα "μεσοπρόθεσμης" χρηματικής ενίσχυσης άλλης μίας πρότασης. Στο "εγγύς μέλλον" (;) "θα επανεξεταστούν" άλλες 8 προτάσεις (5 μεγάλου μήκους, 2 της "Νέας Ματιάς", 1 μικρού μήκους), με την προϋπόθεση, όμως, να γίνει περαιτέρω επεξεργασία για βελτίωση του σεναρίου τους.Επίσης, καθορίστηκε το ποσό συμμετοχής του ΕΚΚ σε 2 ταινίες μεγάλου μήκους, των οποίων τα σενάρια εγκρίθηκαν στην πρώτη φάση των χρηματοδοτικών αποφάσεων (Γενάρης 1996). Δηλαδή έξι μήνες μετά την απόφαση για ενίσχυση των 2 ταινιών καθορίστηκε το ποσό που θαδοθεί, πλην όμως δεν αναφέρεται πόσο θα είναι. Το γιατί εξηγείται με την ανακοίνωση του ΕΚΚ: "Το συνολικό ύψος χρηματοδοτήσεων αυτής της περιόδου δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί αυτή τη στιγμή, αφού θα προηγηθεί σύμφωνα με απόφαση του ΔΣ έλεγχος των προϋπολογισμών, πριν οριστεί το ύψος συμμετοχής του ΕΚΚ στην προαγωγή ορισμένων ταινιών".

Αξίζει να σημειώσουμε ότι με αυτή την απόφασή του το ΕΚΚ δεν κάνει αποδεκτή καμιά πρόταση για την παραγωγή ταινίας μεγάλου μήκους, είτε στην κατηγορία ελευθέρου κοστολογίου είτε της "Νέας Ματιάς". Ο λόγος; Η μη επάρκεια των σεναρίων.

Οι αποφάσεις του ΕΚΚ συγκεκριμένα είναι:

Α. 1) Ταινίες μεγάλου μήκους: Χρηματοδότηση με 3,5 εκατομ. για διερεύνηση των δυνατοτήτων παραγωγής του σεναρίου του "Ο κόκκινος δράκος" του Μ. Μανουσάκη. Εάν καρποφορήσει η διερεύνηση, το ΕΚΚ θα χρηματοδοτήσει την ταινία με ποσό έως 75 εκατομ.

2) Συμμετοχή του ΕΚΚ στα ήδη εγκεκριμένα σενάρια: "Το αθώο σώμα" του Ν. Κορνήλιου και "Οι απόντες" του Ν. Γραμματικού (από 60 εκατομ).

3) Συγγραφή σεναρίων: "Πολιτική κουζίνα" του Τ. Μπουλμέτη, "Οι δραπέτες" του Π. Κοκκινόπουλου, "Η εαρινή σύναξη των αγροφυλάκων" του Δ. Αβδελιώδη (από 3,5 εκατομ).

Β. Ανάθεση συγγραφής σεναρίου της "Νέας Ματιάς": "Ο γυναικωνίτης" του Μ. Αναστασίου και "Γεύματα μοναχικά και θεία" του Ν. Φραγκιά (από 2,5 εκατομ).

Γ. Ταινίες μικρού μήκους: "Με δεμένα μάτια" του Β. Μωυσίδη, "Καυτή γραμμή" του Η. Φραγκάκη, "Τζαζ" του Α. Κυριακίδη, "Τροφική αλυσίδα" του Β. Σεϊτανίδη (το ποσό για όλες θα καθοριστεί στις 30/6/96).

Δ. Ντοκιμαντέρ: "Η επιστροφή του Οδυσσέα" του Κ. Αλεφάντη (4 εκατομ).Ε. Πειραματικός κινηματογράφος: "Ο Προμηθέας δεσμώτης" του Κ. Σφήκα (το ποσό χρηματοδότησης θα αποφασιστεί στις 30/6/96).

Φωτιά απείλησε τη Δήλο

Η κυβερνητική αμέλεια για την τύχη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αποκαλύπτεται κάποτε σε όλο το "μεγαλείο" της. Προχτές κινδύνευσε από φωτιά ολόκληρος ο αρχαιολογικός χώρος της Δήλου. Ενα νησί που απ' άκρου σ' άκρον είναι αρχαιολογικός χώρος.Πώς; Ιδού: Ο εκμισθωτής του αναψυκτηρίου έκαιγε σκουπίδια μέσα στον περιφραγμένο χώρο του αναψυκτηρίου. Τα μποφόρ όμως κατηύθυναν τη φωτιά μέσα στον εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο, με τα άκοπα, ακόμα, ψηλά ξερόχορτα και τους φουντωμένους από τις πολλές βροχοπτώσεις του χειμώνα θάμνους.

"Μικρή" χαρακτήρισαν τη φωτιά οι αρμόδιοι του ΥΠΠΟ. Κι αν τελικά ήταν περιορισμένη, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι εκείνη τη στιγμή οι ελαχιστότατοι αρχαιοφύλακες έσπευσαν να κάνουν αντιπυρικές ζώνες και να καθαρίσουν όσα ξερόχορτα μπορούσαν (!). Λόγω της φωτιάς, χτες το πρωί, μετέβη στη Δήλο ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Γιώργος Θωμάς, συνοδευόμενος από αρχαιολόγους της υπηρεσίας. Σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του (στη Μύκονο όπου βρισκόταν αργά το απόγευμα χτες) επιχείρησε να περιορίσει το γεγονός λέγοντας: "Η φωτιά δεν έφτασε στον αρχαιολογικό χώρο και σταμάτησε πριν το αρχαίο θέατρο" (!). Αλλά, καθώς η λανθάνουσα γλώσσα την αλήθεια λέει, στη συνέχεια είπε: "Η φωτιά πέρασε ανάμεσα από δύο αρχαία σπίτια" (ωσάν τα αρχαία σπίτια να είναι εκτός αρχαιολογικού χώρου...), "στα οποία προκάλεσε επιβαρύνσεις στα αρχιτεκτονικά τους μέλη".

Για τον καθαρισμό των μελών ο γενικός γραμματέας είπε ότι "Θα" προσληφθούν συντηρητές "εντός των ημερών", με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προκειμένου να γίνουν διευρυμένες εργασίες συντήρησης και καθαρισμός των δύο αρχαίων σπιτιών (Χρειαζόταν μια φωτιά για να προσληφθούν κάποιοι συντηρητές για τα πολύπαθα και εγκαταλειμμένα στην τύχη τους μνημεία της Δήλου). Και βέβαια, ο τεράστιος, εκτεταμένος σ' όλη την επιφάνεια του νησιού αρχαιολογικός χώρος, φυλάσσεται από 7,όλο κι όλο, ημερήσιους και νυχτερινούς φύλακες. Ο Γ. Θωμάς μας είπε ότι "έχουν προκηρυχτεί και 10 ακόμα θέσεις φυλάκων". Ιδωμεν πότε θα καλυφθούν...

Χορευτική "Σχεδία"

Τέσσερις παραστάσεις (14 - 19/6), θα δώσει, στο θέατρο "Σφενδόνη",η νέα ομάδα χορού "Σχεδία".Η ονομασία της ομάδας ταυτίζεται με τον τίτλο του χορευτικού έργου που παρουσιάζει, καθώς η σχεδία συνοψίζει, ιδανικά, τα βασικά χαρακτηριστικά της κίνησης της παράστασης. Τη συνύπαρξη επί σκηνής, την κοινή πορεία - πλεύση, την κοινή διάρκεια και την αλληλεπίδραση - αλληλεξάρτηση των χορευτών. Περιγράφει και εμπνέει ως εικόνα, την ελεύθερη κινησιολογική του γνήσιου ομαδικού αυτοσχεδιασμού. Χορεύουν: Νατάσα Αβρά, Ειρήνη Αλεξίου, Τιτή Αντωνοπούλου, Σταύρος Αποστολάτος, Ελίνα Παπαδοπούλου.Η διδασκαλία είναι της Αναστασίας Λύρα.

Λουδοβίκος στην Πεντέλη

Στο Μέγαρο της Δούκισσας της Πλακεντίας σήμερα (9μμ), στα πλαίσια των "Κρυσταλλείων", θα εμφανιστεί ο χαμηλόφωνων τόνων, αισθαντικός Λουδοβίκος των Ανωγείων.Με τους καλούς συνεργάτες του - Δάφνη Πανουργιά, Βασίλη Γισλάκη, Νίκος Γεωργάκης, Τάσος Μισιρλής, Γιώργος Γανωτής - θα ερμηνεύσει τραγούδια από τους παλιότερους δίσκους του "Μεϊντάνι" και "Χαϊνης", τον τελευταίο του "Χαρμάτουσα" και ανέκδοτα. (Εισιτήρια στο "Αττικόν", το "Μετρό" και στο Πύργο Πλακεντίας, 3.500 και 3.000 φοιτητικά).

Hellas, αντί Greece

Την πρώτη του δημόσια εκδήλωση πραγματοποίησε, χτες, ο Εθνικός Σύλλογος Hellas,που ιδρύθηκε, το περασμένο Σεπτέμβρη, από πνευματικούς ανθρώπους, εκπροσώπους της ναυτιλίας και του επιχειρηματικού κόσμου, με σκοπό την αλλαγή της ονομασίας της Ελλάδας στο διεθνή χώρο από Greece, σε Hellas. Για την επίσημη καθιέρωση της ονομασίας Hellas, με κυβερνητική απόφαση, ο σύλλογος είχε επαφές με εκπροσώπους της πολιτείας και της ομογένειας. Ο σύλλογος θεωρεί ότι τρεις κυρίως λόγοι υπαγορεύουν την αλλαγή του ονόματος: Δεοντολογικοί (λεγόμαστε Ελληνες κι όχι Γραικοί και ηχητικά το Hellas ηχεί πιο αρμονικά). Ιστορικοί (η αλλαγή του ονόματος ενισχύει τη γλώσσα και την ιστορία μας). Αναγκαστικοί (ο σύλλογος φοβάται ότι αν δε θεσπιστεί η ονομασία Hellas, "κινδυνεύουμε να τη χάσουμε από τη χρήση της στον εμπορικό χώρο από τρίτους ή άλλα συμφέροντα, όπως δείχνουν πρόσφατες εμπειρίες").

Τη χτεσινή εκδήλωση του συλλόγου άνοιξε ο πρόεδρος του Κ. Γεωργουσόπουλος και μίλησαν: Η γραμματέας της οργανωτικής επιτροπής, Μ. Κόλια και ο πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής σε θέματα Απόδημου Ελληνισμού, Δ. Σωτηρλής.

Σημειώνουμε ότι το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών με χτεσινή επιστολή του συγχαίρει την πρωτοβουλία της ίδρυσης και το σκοπό αυτού του συλλόγου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ