ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Ιούνη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Πλήρης αδιαφάνεια και για τα δάνεια - μαμούθ!

Μόνο η κυβέρνηση θα γνωρίζει τους όρους για τα δάνεια συνολικού ύψους 318,3 δισ. δρχ., από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που υπογράφηκαν χτες, ενώ είναι απόρρητα για τον ελληνικό λαό που θα κληθεί να τα αποπληρώσει...

Μόνο η κυβέρνηση θα γνωρίζει τους όρους του δανείου - μαμούθ συνολικού ύψους 1.057 εκατ. ECU (318,3 δισ. δρχ. ) σε συνάλλαγμα, για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα, τις συμβάσεις για το οποίο υπέγραψε χτες, σε πανηγυρική μάλιστα εκδήλωση στο Ζάππειο, με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Οι βασικοί όροι του δανείου (ακόμη και το επιτόκιο) θα παραμείνουν απόρρητοι για τον ελληνικό λαό, ο οποίος θα κληθεί μόνο να το ...αποπληρώνει για 25 ολόκληρα χρόνια! Θα μείνει επίσης "στο σκοτάδι" και από την ελληνική Βουλή, αφού δεν αποτελεί στοιχείο της αποικιοκρατικού τύπου σύμβασης, που ψηφίστηκε πέρσι περίπου "στα τυφλά" στον τομέα αυτό τουλάχιστον...

Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος από το τεράστιο οικονομικό, πολιτικό και περιβαλλοντικό σκάνδαλο της κατασκευής του αεροδρομίου στα Σπάτα, που θα υποθηκεύσει το οικονομικό μέλλον της χώρας μας για μερικές δεκαετίες και θα καταστρέψει έναν από τους μοναδικούς πνεύμονες της Αττικής.

Κατά τη διάρκεια της χτεσινής τελετής υπογράφηκαν συγκεκριμένα - από τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ Μπ. Γιούνιον και Π. Γεννηματά, αλλά και τον πρόεδρο και αντιπρόεδρο της εταιρίας "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" Α. Τζαβέλλα και Χ. Πέιπερς, αντίστοιχα - οι συμβάσεις για την πρώτη δόση του δανείου, ύψους 40,8 δισ. δρχ.

Οταν όμως οι δημοσιογράφοι ζήτησαν να μάθουν ποιοι είναι οι βασικοί όροι του δανείου, οι εκπρόσωποι της Τράπεζας εξήγησαν ότι ορισμένοι όροι "εμπίπτουν στο απόρρητο των τραπεζών". Πρόσθεσαν μάλιστα με σημασία ότι ιδιαίτερα το επιτόκιο του δανείου δεν μπορούν να το αποκαλύψουν χωρίς τη συγκατάθεση του πελάτη!

Στο σημείο αυτό επενέβη ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, ο οποίος είπε ότι το δημόσιο είναι υπεύθυνο μόνο για τις εγγυήσεις του δανείου, ενώ δανειοδοτούμενος - και άρα πελάτης της τράπεζας - είναι η εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών"!

Ο Κ. Λαλιώτης "ξέχασε", φαίνεται, ότι εφόσον εγγυητής του δανείου είναι το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, πρέπει να μάθει τι θα κληθεί κάποτε να πληρώσει. Επίσης "ξεχνά" ότι στην εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" βασικός μέτοχος με το 55% των μετοχών είναι το ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή ο λαλίστατος περί των κανόνων διαφάνειας σε άλλες περιπτώσεις υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, στην προκειμένη περίπτωση καλεί το λαό να μην ξέρει τι θα πληρώνει...

Για να κρατούν όμως απόρρητους τους όρους του δανείου και από τον ελληνικό λαό και από την ελληνική Βουλή, αποδεικνύεται περίτρανα ότι και σ' αυτό κάποιοι έχουν "λερωμένη τη φωλιά τους". Και γι' αυτό δε θέλουν να μάθουν όλοι και τι τόκους θα πληρώσουμε για την αποπληρωμή του δανείου, αλλά και τι άλλους όρους έβαλε η ΕΤΕπ στο ελληνικό δημόσιο προκειμένου να εξασφαλίσει ότι θα πάρει τα λεφτά της πίσω...

Το μόνο που έγινε τελικά γνωστό είναι ότι το δάνειο έχει διάρκεια αποπληρωμής 25 χρόνια και περίοδο χάριτος 8 χρόνων.

Οπως όμως είναι γνωστό, δεν είναι μόνο το θέμα του δανείου που χαρακτηρίζει τη σύμβαση ως αποικιοκρατική. Να θυμίσουμε ότι στο συνολικό κόστος κατασκευής του έργου (πάνω από 660 δισ. δρχ.) η γερμανική "Χόχτιφ" θα συμμετέχει με λιγότερο από 8%, αλλά θα κατέχει - μέσω της αποικιοκρατικής σύμβασης - το 45% της εταιρίας που θα το εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια τουλάχιστον!..

Ν. Π.

Πόσο ακόμα;

Είναι τυχαίο ότι το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθήνας συνέρχεται όλο και σε πιο αραιά διαστήματα; Είναι τυχαίο ότι ακόμα κι όταν συνέρχεται, τα θέματα της ημερησίας διάταξης ανέρχονται πολλές φορές μέχρι και τα 300 στον αριθμό, με άμεση συνέπεια την ελλιπή συζήτηση και μάλιστα επί σημαντικών θεμάτων; Είναι τυχαίο, επίσης, το γεγονός ότι οι εισηγήσεις των αρμόδιων αντιδημάρχων επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης φτάνουν στα χέρια των δημοτικών συμβούλων μόλις τέσσερις μέρες πριν, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη η επαρκής και ουσιαστική μελέτη των θεμάτων;

Ακόμη κι αν δεχτούμε το "ναι" ως απάντηση στο "τυχαίο" του πράγματος, αντί της πρόθεσης από πλευράς Δημοτικής Αρχής να συμβαίνουν όλα τα παραπάνω, τότε θα έπρεπε να είχε ήδη δοθεί λύση ή τουλάχιστον να είχαν γίνει κάποιες προσπάθειες προς την κατεύθυνση της ανατροπής αυτής της κατάστασης. Αντίθετα, η κατάσταση διαιωνίζεται επικίνδυνα, μετατρέποντας το δημοτικό συμβούλιο σε διεκπεραιωτή, αλλοιώνοντας ακόμα και την όποια δημοκρατικότητα έχει ως θεσμός, αφού πολλά θέματα "περνούν", σύμφωνα με το πώς τα έχει εκτιμήσει η πλειοψηφία της δημοτικής αρχής και μόνο.

Ωστόσο, η υποβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου που συνεπάγεται η διαιώνιση της παραπάνω κατάστασης, δε φαίνεται να απασχολεί τη δημοτική αρχή. Και μάλλον αποτελεί συνειδητή επιδίωξη, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα λόγου και παρέμβασης στο δημοτικό συμβούλιο, το κατ' εξοχήν όργανο συζήτησης και λήψης αποφάσεων. Εξάλλου, ο ίδιος ο δήμαρχος, Δ. Αβραμόπουλος, δείχνει να μην δίνει ιδιαίτερη σημασία στο ρόλο του δημοτικού συμβουλίου, αφού ποτέ δεν το παρακολουθεί... αν εξαιρέσει κανείς τη δεκάλεπτη - ενίοτε - παρουσία του στην αίθουσα συνεδριάσεων, χρονικό διάστημα που εκμεταλλεύεται, συνήθως, για να ενημερώσει προεδρείο και δημοτικούς συμβούλους για εκδηλώσεις, ταξίδια, απονομές μεταλλείων και άλλα με ανάλογο... ενδιαφέρον.

Η υποβάθμιση αυτή επισημάνθηκε από ορισμένους δημοτικούς συμβούλους κατά τη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου της προηγούμενης Τρίτης. Το γεγονός, άλλωστε, είχε τονίσει ήδη από την αρχή του έτους ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα", Λεων. Αυδής, οπότε και είχε σημειώσει τη μετατροπή του Δημοτικού Συμβουλίου σε διεκπεραιωτή επιλογών που γίνονται έξω από την αίθουσα.

Με αυτά τα δεδομένα μήπως είναι καιρός οι Αθηναίοι που καλούνται να πληρώσουν ακριβά αυτές τις διεκπεραιώσεις, να αρχίσουν να παρίστανται οι ίδιοι μαζικά στα δημοτικά συμβούλια αξιώνοντας δυναμικά από τους "άρχοντες" να λειτουργήσουν επιτέλους, ως πραγματικοί αιρετοί;

Χριστίνα ΔΙΑΜΑΝΤΗ

ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Επανεμφάνιση Κολλά ενόψει συνεδρίου ΠΑΣΟΚ

Με μία εξαιρετικά φτηνή παράσταση - την ονόμασε συνέντευξη Τύπου - ο παρατρεχάμενος του Στ. Λογοθέτη στον Πειραιά και τύποις πρόεδρος ακόμα του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ (πρώην ΕΑΣ) Α. Κολλάς,επανεμφανίστηκε χτες στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, μόνο και μόνο για να δηλώσει με τον τρόπο του ότι στο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ στηρίζει Σημίτη και όχι Τσοχατζόπουλο.Εξαφανισμένος δύο χρόνια από το χώρο του συνδικάτου, θυμήθηκε χτες τα "καυτά" προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών και των εργαζομένων σ' αυτές. Θυμήθηκε ότι δεν έχουν γίνει οι αναγκαίες προσλήψεις οδηγών στην ΕΘΕΛ, ότι δεν έχει γίνει τίποτα με την ανανέωση του στόλου, ότι δεν υπάρχει τιμολογιακή πολιτική για τις αστικές συγκοινωνίες, ότι δεν έχει ακόμα υπογραφεί η ΣΣΕ '96 και ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στο τοπικό δίκτυο. Για τη διεκδίκηση λύσεων όμως για αυτά έδωσε ραντεβού για τον Σεπτέμβρη!

Κάνοντας πάντως καθαρό το γιατί επέλεξε να δώσει τώρα αυτή τη συνέντευξη, εξαπέλυσε μία φραστική επίθεση κατά του υφυπουργού Μεταφορών Γ. Δασκαλάκη και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για τις συγκοινωνίες ως "αναχρονιστικό" και "περίεργο". Μόνο που ξέχασε να αναφέρει ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό που προωθούσε ο Τσούρας και χειροκροτούσε τότε ο διαμαρτυρόμενος σήμερα πρόεδρος του συνδικάτου. Και για να μην μείνει καμία αμφιβολία για το τι σόι ήταν η αντίδρασή του, ξεκαθάρισε πως τη Δευτέρα στη γενική συνέλευση του συνδικάτου, δεν πρόκειται να προτείνει κινητοποιήσεις. Κόντρα στα παιχνίδια του Κολλά και της ομάδας του, η ΔΑΣ - ΟΑΣΑ, με ανακοίνωσή της, επισημαίνει ότι είναι μονόδρομος η αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων του κλάδου και καλεί τους εργαζόμενους να πάρουν μαζικά μέρος στη μεθαυριανή στάση εργασίας (10 π.μ. - 3 μ.μ. ) και στη γενική συνέλευση στο γήπεδο του Σπόρτιγκ. Το πλαίσιο αιτημάτων που θέτουν για άμεση αγωνιστική διεκδίκηση οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στον ΟΑΣΑ είναι: Ενιαίος Συγκοινωνιακός Φορέας, 100% στο Δημόσιο, με επιτελικό και εκτελεστικό ρόλο για όλες τις συγκοινωνιακές επιχειρήσεις (ΕΘΕΛ - ΗΛΠΑΠ - ΗΣΑΠ - Μετρό - Τραμ). Γενναία επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών από τον κρατικό προϋπολογισμό, άμεση ανανέωση του στόλου, προσλήψεις σε αναγκαίο προσωπικό. Για την επιτυχία της συνέλευσης οι κομμουνιστές συνδικαλιστές εξορμούν καθημερινά στους χώρους δουλιάς.

Πρόσκληση για περίπατο στο "δάσος μας"

"Ελάτε να σας δείξουμε το δάσος μας". Με αυτές τις απλές 7 λεξούλες, γραμμένες σε ένα λευκό χαρτί, τα παιδιά του Αυλώνα,σηματοδότησαν τη βεβαιότητά τους ότι έχουν δίκιο να εξεγείρονται κόντρα σε μια εξουσία που νομίζει πως επειδή έχει δικό της το κράτος του αστυνόμου, μπορεί και να καθορίζει εν λευκώ το μέλλον των υποτελών. Η πρόσκληση αφορά όλους όσοι εξακολουθούν να πιστεύουν πως γύρω μας υπάρχουν ακόμα ορισμένα πράγματα που είναι "ένα το κρατούμενο". Και το δάσος είναι ένα απ' αυτά. Η ξενάγηση στο δάσος έχει οριστεί για αύριο Κυριακή 16 Ιούνη. Θα μας περιμένουν, στις έξι το απόγευμα,έξω από το δημαρχείο για να μας πάνε απ' το χέρι στον "παράδεισο της Πάρνηθας", όπως αποκαλούν την περιοχή που σύντομα, ίσως, πάψει να είναι δάσος. Για το βράδυ έχουν ετοιμάσει κάτι ακόμα που θα γίνει στην πλατεία του χωριού για να τιμήσουν όσους δεχτούν την πρόσκληση. Θα είμαστε εκεί.

Ελεος!

Αν ζούσε, είναι σίγουρο πως θα ζητούσε να βγάλουν το όνομά του από εκεί. Αν ζούσε, ίσως και να τους αποκαλούσε "θεομπαίχτες". Αν ζούσε, σίγουρα δε θα ήθελε να έχει καμία σχέση με αυτό το αίσχος. Για τον Μάνο Κατράκη ο λόγος, τα κόκαλα του οποίου θα τρίζουν σήμερα το βράδυ, καθώς ο δήμαρχος της Νίκαιας θα υποδέχεται στο Κατράκειο Θέατρο, πάνω στους βράχους, ποιαν; Τη Ρούλα, ναι, τη Ρούλα την Κορομηλά. Ελεος κύριοι! Ξεφτυλίσατε το δημαρχείο - μνημείο στη Σύρα, δεν είναι ανάγκη να συνεχίσετε την κατεδάφιση και στην Κοκκινιά. Αλήθεια, το δημοτικό συμβούλιο έχει άποψη επί του θέματος κι αν έχει πώς θα την εκφράσει; Παριστάνοντας τη γλάστρα στο "σόου" της Ρούλας;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ