Σάββατο 15 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Πλήρης αδιαφάνεια και για τα δάνεια - μαμούθ!

Μόνο η κυβέρνηση θα γνωρίζει τους όρους για τα δάνεια συνολικού ύψους 318,3 δισ. δρχ., από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που υπογράφηκαν χτες, ενώ είναι απόρρητα για τον ελληνικό λαό που θα κληθεί να τα αποπληρώσει...

Μόνο η κυβέρνηση θα γνωρίζει τους όρους του δανείου - μαμούθ συνολικού ύψους 1.057 εκατ. ECU (318,3 δισ. δρχ. ) σε συνάλλαγμα, για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα, τις συμβάσεις για το οποίο υπέγραψε χτες, σε πανηγυρική μάλιστα εκδήλωση στο Ζάππειο, με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Οι βασικοί όροι του δανείου (ακόμη και το επιτόκιο) θα παραμείνουν απόρρητοι για τον ελληνικό λαό, ο οποίος θα κληθεί μόνο να το ...αποπληρώνει για 25 ολόκληρα χρόνια! Θα μείνει επίσης "στο σκοτάδι" και από την ελληνική Βουλή, αφού δεν αποτελεί στοιχείο της αποικιοκρατικού τύπου σύμβασης, που ψηφίστηκε πέρσι περίπου "στα τυφλά" στον τομέα αυτό τουλάχιστον...

Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος από το τεράστιο οικονομικό, πολιτικό και περιβαλλοντικό σκάνδαλο της κατασκευής του αεροδρομίου στα Σπάτα, που θα υποθηκεύσει το οικονομικό μέλλον της χώρας μας για μερικές δεκαετίες και θα καταστρέψει έναν από τους μοναδικούς πνεύμονες της Αττικής.

Κατά τη διάρκεια της χτεσινής τελετής υπογράφηκαν συγκεκριμένα - από τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ Μπ. Γιούνιον και Π. Γεννηματά, αλλά και τον πρόεδρο και αντιπρόεδρο της εταιρίας "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" Α. Τζαβέλλα και Χ. Πέιπερς, αντίστοιχα - οι συμβάσεις για την πρώτη δόση του δανείου, ύψους 40,8 δισ. δρχ.

Οταν όμως οι δημοσιογράφοι ζήτησαν να μάθουν ποιοι είναι οι βασικοί όροι του δανείου, οι εκπρόσωποι της Τράπεζας εξήγησαν ότι ορισμένοι όροι "εμπίπτουν στο απόρρητο των τραπεζών". Πρόσθεσαν μάλιστα με σημασία ότι ιδιαίτερα το επιτόκιο του δανείου δεν μπορούν να το αποκαλύψουν χωρίς τη συγκατάθεση του πελάτη!

Στο σημείο αυτό επενέβη ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, ο οποίος είπε ότι το δημόσιο είναι υπεύθυνο μόνο για τις εγγυήσεις του δανείου, ενώ δανειοδοτούμενος - και άρα πελάτης της τράπεζας - είναι η εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών"!

Ο Κ. Λαλιώτης "ξέχασε", φαίνεται, ότι εφόσον εγγυητής του δανείου είναι το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, πρέπει να μάθει τι θα κληθεί κάποτε να πληρώσει. Επίσης "ξεχνά" ότι στην εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" βασικός μέτοχος με το 55% των μετοχών είναι το ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή ο λαλίστατος περί των κανόνων διαφάνειας σε άλλες περιπτώσεις υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, στην προκειμένη περίπτωση καλεί το λαό να μην ξέρει τι θα πληρώνει...

Για να κρατούν όμως απόρρητους τους όρους του δανείου και από τον ελληνικό λαό και από την ελληνική Βουλή, αποδεικνύεται περίτρανα ότι και σ' αυτό κάποιοι έχουν "λερωμένη τη φωλιά τους". Και γι' αυτό δε θέλουν να μάθουν όλοι και τι τόκους θα πληρώσουμε για την αποπληρωμή του δανείου, αλλά και τι άλλους όρους έβαλε η ΕΤΕπ στο ελληνικό δημόσιο προκειμένου να εξασφαλίσει ότι θα πάρει τα λεφτά της πίσω...

Το μόνο που έγινε τελικά γνωστό είναι ότι το δάνειο έχει διάρκεια αποπληρωμής 25 χρόνια και περίοδο χάριτος 8 χρόνων.

Οπως όμως είναι γνωστό, δεν είναι μόνο το θέμα του δανείου που χαρακτηρίζει τη σύμβαση ως αποικιοκρατική. Να θυμίσουμε ότι στο συνολικό κόστος κατασκευής του έργου (πάνω από 660 δισ. δρχ.) η γερμανική "Χόχτιφ" θα συμμετέχει με λιγότερο από 8%, αλλά θα κατέχει - μέσω της αποικιοκρατικής σύμβασης - το 45% της εταιρίας που θα το εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια τουλάχιστον!..

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ