ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Ιούνη 1996
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΚΟΝΔΥΛΙΑ
Σύμβουλοι διαχείρισης και κρατική εξουσία

Πολλοί, που διατέλεσαν κατά καιρούς σύμβουλοι πρωθυπουργών, υπουργών ή στελέχη των μεγάλων κρατικών επιχειρήσεων, εγκατέλειψαν μεν το δημόσιο, αλλά συνεχίζουν να συνεργάζονται "στενά" μαζί του. Σήμερα, προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, μέσα από τα ιδιωτικά γραφεία "συμβούλων διαχείρισης κοινοτικών προγραμμάτων", κερδίζοντας πολλαπλάσια, με τις ευλογίες των κυβερνώντων...

- Εσείς τι επαγγέλλεστε κύριε;

- Είμαι σύμβουλος διαχείρισης κοινοτικών προγραμμάτων.

Οι εταιρίες συμβούλων διαχείρισης ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια μετά τη βροχή στη χώρα μας. Και παρά το μικρό της ηλικίας τους - είναι σχετικά νέο φρούτο στο χώρο των επιχειρήσεων - έχουν ήδη προλάβει να γράψουν τη δική τους ιστορία. Μια ιστορία πάθους, έρωτα, ιδιωτικοποιήσεων και δισεκατομμυρίων... Και δε θα μπορούσε να ήταν και διαφορετικά, αφού το κύριο χαρακτηριστικό των εταιριών αυτών, είναι οι στενές, στενότατες σχέσεις τους, με τον κρατικό τομέα, τον οποίο προσπαθούν να υποκαταστήσουν, μέσω της ανάληψης ζωτικών του δραστηριοτήτων. Πρόκειται, δηλαδή, για εταιρίες - δημιουργήματα των πολιτικών ιδιωτικοποίησης επιχειρήσεων και λειτουργιών της δημοσίας διοίκησης, που άρχισαν να εφαρμόζουν από τις αρχές της δεκαετίας του '80 οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ στη χώρας μας.

Η προσφορά "έργου"

Υποτίθεται ότι οι εταιρίες συμβούλων, στόχο έχουν να βοηθήσουν τον "ανήμπορο" δημόσιο τομέα να διεκπεραιώσει το έργο του, σε ό,τι αφορά τα κοινοτικά προγράμματα. Φυσικά, με το αζημίωτο. Το θέμα είναι ότι η υποτιθέμενη βοήθεια που προσφέρουν στην υλοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων αμφισβητείται εντονότατα, αφού η μέχρι σήμερα εμπειρία υλοποίησης του Α και του Β Πακέτου Ντελόρ, κάθε άλλο παρά για την αποτελεσματικότητά τους πείθει. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, σε μια εποχή μάλιστα, όπου κυριαρχεί η αντίληψη ότι ο περιορισμός του δημόσιου τομέα και οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν λύση για το ξεπέρασμα της κρίσης και την οικονομική ανάπτυξη.

Αν την αντίληψη αυτή τη μεταφέρουμε στο χώρο των εταιριών συμβούλων διαχείρισης, οι θιασώτες των ιδιωτικοποιήσεων μάλλον θα διαψευστούν, μια και ο συγκεκριμένος χώρος όχι μόνο δεν προσφέρεται για την αποκόμιση θετικών συμπερασμάτων, αλλά η μέχρι σήμερα λειτουργία τους παραπέμπει ευθέως στα ονομαζόμενα "διαπλεκόμενα συμφέροντα" πολιτικής και οικονομικής εξουσίας. Τι συνεπάγεται, γενικότερα, τώρα για το δημόσιο η πολιτική εκχώρησης αρμοδιοτήτων στις συγκεκριμένες εταιρίες συμβούλων; Αυτό κατά πρώτον σημαίνει ότι το ίδιο το δημόσιο καθίσταται ατροφικό, καθώς δεν ασκεί πλέον επιτελικό ρόλο, αλλά περιορίζεται σε θέματα διεκπεραίωσης.

Ως παράδειγμα αναφέρουμε ότι οι αρμοδιότητες έγκρισης των ιδιωτικών επενδύσεων, την ευθύνη των οποίων είχε μέχρι πρόσφατα η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, έχει μεταφερθεί ουσιαστικά στον ιδιωτικό τομέα. Για να δημιουργηθεί έτσι το οξύμωρο σχήμα, ιδιώτες να εγκρίνουν επενδυτικά σχέδια ιδιωτών... Ουσιαστικά σήμερα ολόκληρο το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ύψους 7,5 τρισ. δραχμών, ελέγχεται από τις ιδιωτικές αυτές εταιρίες με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι τελευταίες δεν αποκτούν μόνο μια τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία από τη διαχείριση των διαφόρων προγραμμάτων, αλλά - το κυριότερο - υποκαθιστούν το κράτος στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής, μέσω της διαχείρισης του δημόσιου χρήματος.

Ουσιαστικά δηλαδή, ο κάθε υπουργός της σημερινής κυβέρνησης, είναι υποχείριο των εταιριών αυτών, οι οποίες τον καθοδηγούν, μέσω των προτάσεων που υποβάλουν κατά καιρούς για την πορεία των έργων. Η κρατικομονοπωλιακή ρύθμιση, η διαπλοκή των σχέσεων μονοπωλίων και κράτους, γίνεται πιο σφιχτή μέσω της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, οι ρόλοι "κρατικών λειτουργών" και ιδιωτών επιχειρηματιών γίνονται πιο συγκεχυμένοι.

Πλήθος ερωτηματικών...

Και η διαπλοκή αυτή είναι εμφανής στον τρόπο, με τον οποίο λειτουργούν οι ιδιωτικές αυτές εταιρίες στις σχέσεις τους με το κράτος. Και η σχέση αυτή έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η ιδιότητα του πολιτικού και η ιδιότητα του επιχειρηματία να συνυπάρχουν στο ίδιο και το αυτό πρόσωπο. Στελέχη υπουργείων, τα οποία είχαν σημαίνοντα ρόλο στην κατάρτιση των προγραμμάτων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, μεταπηδούν στον ιδιωτικό τομέα, όπου σαν επικεφαλής πλέον των ιδιωτικών αυτών γραφείων "χτυπούν" κοινοτικά έργα. Η, αντίθετα, στελέχη των ιδιωτικών αυτών εταιριών, επιστρατεύονται και αναλαμβάνουν δημόσιες θέσεις στα νευραλγικά μάλιστα πόστα των κοινοτικών προγραμμάτων.

Ακούγεται ευρέως ότι τα περίφημα γραφεία συμβούλων διαχείρισης, τα οποία αναλαμβάνουν κοινοτικά προγράμματα, είναι αποκλειστική απόθεση ενός κυκλώματος πολύκροτων επιχειρηματιών και πολιτικών παραγόντων, οι οποίοι έχουν συμφωνήσει στους κανόνες του παιχνιδιού και έχουν μοιράσει την πίτα της αγοράς μεταξύ τους.

Επίσημα, βέβαια, όλα συντελούνται σύμφωνα με το γράμμα του νόμου.Το υπεύθυνο υπουργείο του σχετικού προγράμματος δημοσιεύει πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη θέση συμβούλου διαχείρισης από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες. Οι τελευταίες υποβάλλουν τις προσφορές τους, οι οποίες εξετάζονται από την επιτροπή που έχει δημιουργηθεί για το λόγο αυτό. Ολα μοιάζουν να είναι νομότυπα. Ομως, οι μυημένοι στην υπόθεση γνωρίζουν ότι οι περίφημες αυτές επιτροπές δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μηχανισμό νομιμοποίησης αποφάσεων που έχουν ληφθεί στη σκιά των φώτων...

Οι γνώστες του κυκλώματος μπορούν επί παραδείγματι να καταλάβουν από τη σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης των προσφορών, ποια είναι και η επικρατέστερη εταιρία να αναλάβει σύμβουλος διαχείρισης. Και η κατάσταση είναι αρκετά σοβαρή, αν κάποτε αποδειχτούν σωστές οι καταγγελίες, οι οποίες εκτοξεύονται συνήθως από τις εταιρίες που αποκλείονται από την ανάληψη των έργων, ότι υψηλόβαθμα πολιτικά στελέχη του κρατικού μηχανισμού έχουν δικές τους εταιρίες και, εκμεταλλευόμενα τις θέσεις τους, "χτυπούν" και αναλαμβάνουν διάφορα έργα. Πρόκειται για εταιρίες, στα καταστατικά των οποίων φυσικά δε συμμετέχουν τα κυβερνητικά αυτά στελέχη, αλλά στενά συγγενικά τους πρόσωπα, ή στενοί συνεργάτες τους. Πρόκειται για καταγγελίες, οι οποίες περιορίζονται σε ένα στενό κύκλο ανθρώπων, μια και ο χώρος αυτός συνεχίζει να καλύπτεται από ένα ομιχλώδες πέπλο, δυσδιάκριτο για τον πολύ κόσμο.

Παχυλές αμοιβές για... "συμβουλές"

Το μεγάλο όνομα μιας από τις εταιρίες αυτές λέγεται PLANET AE. Η εταιρία έχει μέχρι σήμερα αναλάβει (μέσω κοινοπραξιών) τα επιχειρησιακά προγράμματα του υπουργείου Βιομηχανίας και Παιδείας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες "χτυπά" και τα προγράμματα του υπουργείου Τουρισμού και υπουργείου Εργασίας(συνεχιζόμενη κατάρτιση). Εχει αναλάβει επίσης σύμβουλος διαχείρισης του Περιφερειακού Προγράμματος Κ. Μακεδονίας, του μεγαλύτερου από τα 13 συνολικά ΠΕΠ της χώρας, καθώς και του προγράμματος της Εγνατίας Οδού με αμοιβή 1,2 δισ. δραχμές. Το σημαντικότερο, πάντως, είναι ότι το ύψος των κονδυλίων που διαχειρίζεται μετατρέπει την εταιρία αυτή σε παρακυβέρνηση, δίπλα στην επίσημη κυβέρνηση. Για να καταλάβουμε το μέγεθος των αρμοδιοτήτων της επισημαίνουμε ότι μόνο το κόστος του επιχειρησιακού προγράμματος της βιομηχανίας ανέρχεται στο 1 τρισ. δραχμές.

Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ


ΕΡΓΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Υπονομεύουν το έργο οι απαράδεκτες καθυστερήσεις

Οκτώ χρόνια μετά την έναρξη του έργου του Φυσικού Αερίου, τα μέχρι τώρα απολογιστικά στοιχεία της εξέλιξής του, η οποία χαρακτηρίστηκε από πολύχρονες καθυστερήσεις και παλινωδίες, είναι δυστυχώς τέτοια που επιτρέπουν την αμφισβήτηση της βιωσιμότητας της τεράστιας αυτής επένδυσης

Σε ειδικό διήμερο που διοργάνωσε το ΤΕΕ με θέμα το Φυσικό Αέριο (ΦΑ) στην αστική κατανάλωση, ο επιστημονικός κόσμος της χώρας έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου "για την ανάγκη μιας έγκαιρης σύμπηξης και ολοκληρωμένης στρατηγικής προώθησης του αερίου, έτσι ώστε να μην κινδυνεύει το ΦΑ να αποτελέσει ένα ακόμη προβληματικό έργο στη χώρα μας". Οι καθυστερήσεις, οι επιζήμιες συμβάσεις που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, η κακή κατανομή των καταναλώσεων κατά τομείς, καθώς και η παρέμβαση ισχυρών οικονομικών κύκλων, ασκώντας πιέσεις παραμονής διαφόρων επενδύσεων κάτω από τις δικές τους βλέψεις και μάλιστα με τις απαραίτητες θεσμικές προβλέψεις, αποτελούν τους σημαντικότερους αρνητικούς παράγοντες στην 8χρονη πορεία του έργου, που απειλούν τη βιωσιμότητά του και επισημάνθηκαν στη διήμερο του ΤΤΕ απ' το σύνολο σχεδόν των ομιλητών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα πίεσης οικονομικών συμφερόντων, είναι αυτό της απόφασης - σύμφωνα με δημοσίευμα στον Τύπο που δε διαψεύστηκε - της υπουργού Ανάπτυξης για επέκταση του αγωγού ΦΑ στην Αλβανία και λειτουργία του σταθμού της ΔΕΗ στην Κοζάνη με ΦΑ. Οπως τόνισε στην ομιλία του ο Ι. Τσαρούχας, μέλος του ΔΣ του συλλόγου Μηχανικών - Ηλεκτρολόγων της ΔΕΗ, και δε διαψεύστηκε από κανέναν παράγοντα της ηγεσίας της ΔΕΠΑ που παρευρισκόταν στην ημερίδα, καθώς και του υπουργείου Ανάπτυξης, "η επέκταση αυτή συγκεντρώνει το έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον της εταιρίας "Προμηθέας GAS AE", που έχει εκπονήσει προμελέτη για την ένταξη του έργου στο πρόγραμμα INTEREG. H βιωσιμότητα αυτής της επένδυσης σύμφωνα με την προμελέτη βασίζεται στην ύπαρξη καταναλωτή ΦΑ στο μέσο της διαδρομής, της τάξης των 800 - 900 ΝΜ3 ΦΑ". Είναι φανερό ότι η υπουργός Ανάπτυξης με την απόφαση αυτή έλυσε το πρόβλημα της βιωσιμότητας της επένδυσης της "Προμηθέας GAS", εις βάρος πρώτα απ' όλα της ΔΕΗ, την οποία υποχρεώνει να μετατρέψει τη λειτουργία των σταθμών της με καύση ΦΑ, παρά την αντιοικονομικότητα της επένδυσης σύμφωνα με μελέτες της ίδια της επιχείρησης. Εκτός της ΔΕΗ, επιβαρύνεται και η ίδια η επένδυση του έργου του ΦΑ, αφού με την απόφαση αυτή αυξάνουν τα ποσοστά ΦΑ που θα διοχετεύονται στην ηλεκτροπαραγωγή που είναι η πιο ασύμφορη οικονομικά χρήση του νέου καυσίμου. Τέλος, επιβαρύνει και την εθνική οικονομία, αφού η αυξημένη χρήση ΦΑ στην ηλεκτροπαραγωγή για την οποία προορίζεται το 37% της συνολικής εισαγόμενης ποσότητας, εκτιμάται ότι θα στοιχίζει 20 - 30 δισ. δολ. ετησίως εξαγωγή συναλλάγματος, ενώ ταυτόχρονα θα μείνουν αναξιοποίητα τεράστια αποθέματα λιγνίτη που αποτελεί εγχώρια πρώτη ύλη για παραγωγή ηλεκτρενέργειας.

Το πρόσχημα της κυβέρνησης για την απόφαση υλοποίησης του αιτήματος όπως προκύπτει της "Προμηθέας GAS", σύμφωνα με όσα δημοσιεύθηκαν είναι, η κατασκευή μονάδας συνδυασμένου κύκλου ΦΑ στην περιοχή της Κοζάνης, η οποία θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια που θα εξάγεται στην Ιταλία μέσω της υποβρύχιας διασύνδεσης Ελλάδας - Ιταλίας. Την κατασκευή μάλιστα της μονάδας πρόκειται να αναλάβουν από κοινού η ΔΕΗ, η "Προμηθέας GAS" και η εταιρία αμερικάνικων συμφερόντων "Teneco". Πρόκειται σαφώς προσπάθεια βαπτίσματος ενός έργου εξυπηρέτησης των συμφερόντων της "Προμηθέας GAS" σε έργο εθνικής σημασίας, αφού σύμφωνα με τις μελέτες της ΔΕΗ:

  • Δεν υπάρχει καμιά δεδηλωμένη πρόθεση της Ιταλικής πλευράς για αγορά ηλεκτρικής ενέργειας από την Ελλάδα.
  • Οι διασυνδέσεις του Συστήματος Μεταφοράς δεν παρέχουν αυτήν τη δυνατότητα τουλάχιστον μέχρι το 1998.
  • Η μονάδα στην Κοζάνη με ΦΑ εάν τελικά γίνει, θα είναι της τάξεως τουλάχιστον των 250 μεγαβάτ και η λειτουργία της αν δεν εξασφαλιστεί εξωτερική αγορά θα οδηγήσει:

α) Στη μείωση της λιγνιτικής παραγωγής του βορείου συστήματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται στα επενδυμένα κεφάλαια και την τοπική ανεργία.

β) Στην υπερβολική κατανάλωση ποσοτήτων ΦΑ για ηλεκτροπαραγωγή, που είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε νέες τιμές ΦΑ που πρόκειται να διοχετευτεί στην αστική κατανάλωση, αφού αυτός ο τομέας παρουσιάζει μεγαλύτερο χρόνο διείσδυσης.

γ) Στην εξάρτηση σε απαγορευτικό βαθμό του ηλεκτρενεργειακού μας συστήματος από το ΦΑ, αφού το έτος 2000 το 18,3% της παραγόμενης ενέργειας του συστήματος θα εξαρτάται από το ΦΑ, χωρίς σε αυτή να συμπεριλαμβάνεται η ποσότητα που θα καταναλωθεί στην περιοχή της Κοζάνης.

Στα παραπάνω εάν προσθέσει κανείς και το δεδομένο - σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες - επιχειρηματικό σχέδιο της Προμηθέας Γκας, για επένδυση σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Αλβανία με καύση ΦΑ, αλλά και το αποκλειστικό δικαίωμα που παρείχαν στην εταιρεία αυτή οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για εξαγωγή ΦΑ στην αγορά της Ευρώπης, είναι φανερό ότι το πρόσχημα της κυβέρνησης πείθει κανέναν. Αξίζει δε να αναφέρουμε ότι πληροφορίες αναφέρουν ότι στα σχέδια της "Προμηθέας GAS" είναι η εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας απ' την Αλβανία στην Ελλάδα!! Εάν αυτό αληθεύει, τότε η απόφαση της υπουργού Aνάπτυξης για επέκταση του αγωγού στην Αλβανία και λειτουργία του σταθμού της ΔΕΗ στην Κοζάνη με ΦΑ, σημαίνει ότι η ΔΕΗ και το ελληνικό δημόσιο θα αναλάβει το κόστος μιας επένδυσης η οποία θα εξυπηρετήσει τα επιχειρηματικά σχέδια της "Προμηθέας GAS", που στη συνέχεια θα τα στρέψει και ενάντια στη ΔΕΗ, αφού με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας που προωθεί η ΕΕ θα μπορεί να πουλάει στη ΔΕΗ ηλεκτρική ενέργεια η οποία θα είναι πιο φτηνή λόγω του χαμηλού κόστους παραγωγής.

Χρύσα ΛΙΑΓΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ