Συνεχίζονται εντατικά οι πρόβες του ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας "Θεσσαλικού Θεάτρου" με τη "Μάνα Κουράγιο" του Μπρεχτ,που θα κάνει πρεμιέρα στις 18/7, στο "Κηποθέατρο Αλκαζάρ". Η παράσταση, σε μετάφραση Αννυς Κολτσιδοπούλου και σκηνοθεσία Σταύρου Ντουφεξή,θα παιχτεί και στο Ηρώδειο (14,15/9). Τα σκηνικά είναι του Σίμου Καραφύλλη,τα κοστούμια των Χριστίνας Παπούλια - Σίμου Καραφύλλη,η χορογραφία της Λίας Μελετοπούλου,η μουσική του Λουκιανού Κηλαηδόνη.Παίζουν: Αννα Βαγενά, Γιώργος Σαμπάνης, Χρήστος Μπίρος, Μαίρη Σαουσοπούλου, Γόνη Λούκα, Χρήστος Κελαντώνης, Νίκος Αρβανίτης κ. ά.
ΚΡΙΤΙΚΗ
"Καραγκιόζ dream" στο "Δελφινάριο"
Το "Δελφινάριο",ταυτισμένο με επιθεωρησιακά θεάματα μαζικής κατανάλωσης, αλλά αμφίβολης ποιότητας, αναβαπτίστηκε αυτό το καλοκαίρι με τη "θεραπευτική" τέχνη του σπουδαίου και ανήσυχου θεατρίνου Θύμιου Καρακατσάνη.Ο Καρακατσάνης ξέρει ότι οι διαστάσεις του "Δελφινάριου" απαιτούν θεαματικότητα. Ξέρει όμως ότι το ζητούμενο από έναν ηθοποιό του μεγέθους του είναι και η ποιότητα - περιεχομένου και μορφής - της δουλιάς του. Μ' αυτά τα δύο ζητούμενα πάλεψε επιτυχώς ο Καρακατσάνης, σαν σκηνοθέτης του σπονδυλωτού έργου "Καραγκιόζ dream",του Γιάννη Κακουλίδη,ο οποίος επίσης χρειαζόταν μια "αναβάπτιση", μετά από χρόνια κειμενογραφικής θητείας στη φθίνουσα επιθεώρηση. Φθίνουσα, κύρια εξαιτίας των κειμενογράφων, που έχασαν την έμπνευσή τους, συμβίβασαν το πολιτικοσατιρικό κριτήριό τους, αφέθηκαν στις ευκολίες τους, "εκπόρνευσαν" βωμολοχικά τη γλώσσα τους, "κονσερβοποίησαν" το χιούμορ τους. Τη χρειαζόταν Γ. Κακουλίδης αυτή την ποιοτική στροφή και πρέπει να δουλέψει για την ολοκλήρωσή της, όπως υποδείχνουν και οι θεματικές αρετές, αλλά και οι αδυναμίες του έργου (αβεβαιότητα στη δομή του με τα επιθεωρησιακού τύπου χορευτικά ή και διαλογικά "διαλείμματα" του κυρίως "μύθου", που παρέπεμπε απευθείας στο Θέατρο Σκιών, πλατειασμοί ορισμένων στιγμιοτύπων, άτολμη κάπως πολιτική σάτιρα).
Το έργο ουσιαστικά είναι δίκλαδο. Το ένα κλαδί του γέρνει προς την επιθεώρηση, με τη μουσικοχορευτική έναρξη και κατάληξη, τα χορευτικά "διαλείμματα", αλλά και επεισόδια - σκετς επί του προσκηνίου, συνδεδεμένα βέβαια με τον ενιαίο μύθο. Το άλλο κλαδί, που είναι και το ουσιαστικότερο από άποψη περιεχομένου και μορφής, διαδραματίζεται στο βάθος της σκηνής, θυμίζοντας, αναλογικά βέβαια, τα μεγέθη του Θεάτρου Σκιών, το σκηνικό του περιβάλλον με την καλύβα του Καραγκιόζη και το σεράι και τους ήρωες. Στα επεισόδια που αξιοποιούν την παράδοση (κοινωνιολογική, σατιρική, γλωσσική) ευδοκίμησε πραγματικά η πένα του Κακουλίδη, καθώς "έδεσε" την παράδοση με το σήμερα. Το σήμερα μιας Ελλάδας πολλαπλών εξαρτήσεων. Μιας Ελλάδας φαύλων, σκανδαλοποιητικών, υποτακτικών σε ξένους αφέντες και δικομματικά εναλλασσόμενων κυβερνήσεων, διαπλεκόμενων συμφερόντων, καλπάζουσας εμπορίας ναρκωτικών, κοινωνικής και ηθικής σήψης, εμπορευματικής μαζικής υποκουλτούρας, εξανδραποδισμού των αξιών του λαού μας. Μιας Ελλάδας, που αμερικανοποιεί τον τρόπο ζωής, ακόμα και τα όνειρά της και βλέπει τα παιδιά της να πορεύονται χωρίς οράματα, χαμένα σε μια κοινωνική ζούγκλα. Σε μια τέτοια Ελλάδα, ο φουκαράς ο Καραγκιόζης παλεύει να επιζήσει, κουβαλώντας τη γνωστή τραγικοκωμική πονηριά και το πικρόγευστο, καυστικό χιούμορ του.
Ο Θύμιος Καρακατσάνης φέρει στα κύτταρά του τη μακραίωνη σατιρική παράδοση του Καραγκιόζη. Φωνητικά, κινησιολογικά, συναισθηματικά, ο Καρακατσάνης έπλασε υπέροχα, απολαυστικά και συγκινητικά τον Καραγκιόζη, αλλά και σαν σκηνοθέτης δίδαξε το μέτρο, το ρυθμό, τη χαρακτηριστική κίνηση, την αφέλεια του λαϊκού Θεάτρου Σκιών και στους άξιους συμπαίκτες του: Πηνελόπη Πιτσούλη (εξαίρετη Αγλαϊα), Χρήστος Στεργιόγλου (Χατζηαβάτης), Τάκης Παπαματθαίου (Σταύρακας), Κώστας Ευρυπιώτης (Σιορ Διονύσης), Σπύρος Φωκάς (πασάς), Σπύρος Καλογήρου (Μπαρμπα-Γιώργος). Η Αλεξάνδρα Καρακατσάνη αποδεικνύεται, γνήσιο, ταλαντούχο τέκνο του πατέρα της, με το χιούμορ, τη μεταμορφωτική εκφραστικότητα, την πληθωρικότητα που διαθέτει. Ο Ντίνος Ηλιόπουλος προσφέρει, πλουτίζει τον αμήχανο και ασήμαντο συγγραφικά ρόλο του, με όλη τη σκηνική χάρη και σοφία. Στο ευφρόσυνο παραστασιακό αποτέλεσμα συνέβαλαν δημιουργικά η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη,οι χορογραφίες του Δημήτρη Παπάζογλου,το σκηνικό και τα κοστούμια του Αγγελου Αγγελή.
ΘΥΜΕΛΗ
Εκδήλωση πολιτισμού αποτελεί η αποψινή εκδήλωση που πραγματοποιεί, στο Ηρώδειο,με τον "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου,το Διεθνές Ιδρυμα Γιάννη Κουτσοχέρα και Λένας Στρέφη - Κουτσοχέρα,σε συνεργασία με το Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ.Σκοπός της εκδήλωσης είναι η ίδρυση βιβλιοθηκών για τον ελληνισμό στην Αλβανία.
Το Ιδρυμα προσβλέπει να προωθήσει τα οράματα του ιδρυτή του. Στοχεύοντας στην πνευματική εξέλιξη του ενεργού πολίτη της σύγχρονης και μελλοντικής κοινωνίας, θεωρεί ότι η βιβλιοθήκη είναι η υποδομή για πρόσβαση στη γνώση, στη διείσδυση στον κόσμο των ιδεών, την απόλαυση του ωραίου και της ποίησης.
Στον "Ερωτόκριτο" συμμετέχουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, Ολια Λαζαρίδου, Αντιγόνη Βαλάκου και Κώστας Γιαλίνης.Η εικαστική παρέμβαση είναι της Ελλης Σολομωνίδη - Μπαλάνου.Η μουσική σύνθεση και διεύθυνση είναι του Γιώργου Τσαγκάρη.Συμμετέχει 35μελής Ορχήστρα και Λαϊκοί Κρητικοί Οργανοπαίχτες με κορυφαίο τον Δ. Πασπαράκη."Είναι υπέροχη συγκυρία - σημειώνει ο διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος Γιώργος Τσαγκάρης - που αυτό το διαμάντι της ελληνικής λαλιάς, ο "Ερωτόκριτος", αποτελεί απόψε την πρώτη σπορά για να ανθίσουν τα Ελληνικά Γράμματα, στο νου και την ευαισθησία του ελληνισμού της Αλβανίας".
Με τον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή,κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην Επίδαυρο, το "Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας" του Γιώργου Κιμούλη,με τον ίδιο σαν Οιδίποδα και Ιοκάστη την Αννα Συνοδινού.Ο παράσταση ανεβαίνει στις 12 και 13 Ιουλίου,σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους,σκηνικά - κοστούμια Φωτεινής Δήμου και μουσική Μίκη Θεοδωράκη.Στη διανομή μετέχουν και οι: Χρήστος Πάρλας, Δημήτρης Βάγιας, Βαρνάβας Κυριαζής, Μαρία Ναυπλιώτου, Ρόζα Καλούδη, Ηλίας Ασπρούδης, Θεόδωρος Συριώτης, Θοδωρής Σκούρτας, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Τάνια Παλαιολόγου,κ.ά. Στο χορό εκτός των ηθοποιών συμμετέχουν και 20 μπάσοι - βαρύτονοι της χορωδίας της ΕΤ-1.
Αμέσως μετά την Επίδαυρο, το "Σύγχρονο Θέατρο" θα συνεχίσει τις παραστάσεις του σε φεστιβάλ άλλων πόλεων στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Στο θέατρο "Μουσούρη" θα στεγαστεί τον προσεχή χειμώνα ο θίασος "Αργώ" της Αιμιλίας Υψηλάντη,η οποία θα παρουσιάσει το έργο του Βίκτωρος Ουγκό "Λουκριτία Βοργία".