ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Ιούλη 1996
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Να τιμωρηθεί, γιατί είναι φτηνό

Με μια προκλητική αίτηση ασφαλιστικών μέτρων το ΚΤΕΛ Χαλκίδας ζητά την καταδίκη του ΟΣΕ, γιατί μείωσε πέρσι το εισιτήριο του τρένου στη γραμμή Αθήνα - Χαλκίδα

Ευθεία επίθεση κατά των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου εξαπολύει για μια ακόμα φορά το "λόμπι" των ιδιωτών, που κερδίζει δισ. από την ύπαρξη των ΚΤΕΛ σε βάρος των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς όπως τα τρένα του ΟΣΕ. Με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε το ΚΤΕΛ Χαλκίδας εις βάρος του ΟΣΕ καταγγέλλεται ο δημόσιος οργανισμός για δήθεν αθέμιτο ανταγωνισμό, γιατί τόλμησε να μειώσει πέρσι το καλοκαίρι κατά 200 δρχ. το εισιτήριο στη γραμμή Αθήνα - Χαλκίδα. Οπως ισχυρίζονται οι ιδιώτες, η μείωση της τιμής του εισιτηρίου "βαίνει προς τη δημιουργία δεσπόζουσας θέσης του ΟΣΕ στην αγορά και σε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης". Ισχυρίζονται, επίσης, ότι ο ΟΣΕ ασκεί ανταγωνιστική πολιτική, καλυπτόμενος από την κρατική προστασία (ως δημόσια επιχείρηση), επιδοτούμενος από το κράτος για την κάλυψη των ελλειμμάτων του, που προκύπτουν από το φτηνό κόμιστρο.

Η περίπτωση θυμίζει την παροιμία "φωνάζει ο κλέφτης, για να φοβηθεί ο νοικοκύρης" καθώς είναι γνωστό ότι: τα ΚΤΕΛ επιδοτούνται με διάφορους τρόπους, τα αστικά επί της τιμής του εισιτηρίου, τα υπεραστικά με παραγραφή χρεών στο ΙΚΑ, ενώ κυκλοφορούν σε δημόσιο οδικό δίκτυο η κατασκευή και συντήρηση του οποίου κοστίζει στο ελληνικό δημόσιο, σε αντίθεση με τον ΟΣΕ που κατασκευάζει με δικά του χρήματα την υποδομή του.

Επιπλέον, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο Γιώργος Σαρηγιάννης,καθηγητής Πολεοδομίας του ΕΜ Πολυτεχνείου, που κατέθεσε ως μάρτυρας στη δίκη υπέρ του ΟΣΕ "η τιμή του εισιτηρίου διαμορφώνεται από μία σειρά παραγόντων, όπως η ταχύτητα, η άνεση, η ασφάλεια, η συνέπεια. Το δρομολόγιο των ΚΤΕΛ Αθήνας - Χαλκίδας είναι ταχύτερο κατά 35% και μεταφέρει τον επιβάτη στο κέντρο της πόλης, ενώ τα δρομολόγια είναι περισσότερα το 24ωρο. Ο ΟΣΕ μεταφέρει με ασφάλεια και άνεση, αλλά σε δυσμενέστερες συνθήκες χρόνου και τόπου και για να συγκρατήσει τους πελάτες του αναγκάζεται να μειώσει την τιμή του κομίστρου. Δεν κέρδισε αθεμίτως ανταγωνιζόμενος νέους επιβάτες, παρά μόνο 400 σε σύνολο 22.000 το τελευταίο τρίμηνο κι αυτούς από το ΙΧ. Επομένως η μείωση των τιμών ήταν μέσα στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού. Εν τέλει, είναι μήπως αθέμιτος ανταγωνισμός και το ότι το πλοίο έχει φτηνότερο κόμιστρο από το αεροπλάνο στην ίδια γραμμή;".

Υπενθυμίζεται ότι τα ΚΤΕΛ και στο παρελθόν έχουν επιτεθεί εναντίον του ΟΣΕ, όταν το 1990, με τη "δεσπόζουσα θέση" που κατείχαν στην τότε κυβέρνηση επέβαλαν στον ΟΣΕ την αύξηση των κομίστρων στη γραμμή Λουτρακίου - και μάλιστα έξω από κάθε κανονισμό τιμολογιακής πολιτικής του ΟΣΕ -, όταν ακόμη προσπάθησαν μέσω του τότε δημάρχου Λουτρακίου να σταματήσουν το τρένο έξω από την πόλη, απείλησαν ότι θα ξανακαταργήσουν τη γραμμή Λαμίας - Στυλίδας που είχε καταργήσει η χούντα, πολέμησαν την επαναλειτουργία γραμμών, προσπάθησαν και πολλές φορές πέτυχαν την κατάργηση άλλων. Την ίδια εποχή πέτυχαν την κατάργηση των δρομολογίων λεωφορείων του ΟΣΕ, την οποία τα ίδια τα ΚΤΕΛ διατυμπάνιζαν ως εκπλήρωση προεκλογικών υποσχέσεων της τότε κυβέρνησης προς τους μετόχους των ΚΤΕΛ.

Χ. Δ.

"Μάπα το καρπούζι"

Yπουργός, σου λέει ο άλλος. Δημόσιο πρόσωπο που, αν μη τι άλλο, πρέπει να διαθέτει ένα μίνιμουμ σοβαρότητας, κάποια επαφή με το αντικείμενο του υπουργείου του κι, εν πάση περιπτώσει, να έχει τη δυνατότητα να μετράει τα λόγια του, ώστε να μη γίνεται περιγέλαστος στην κοινή γνώμη. Αυτά τ' αυτονόητα και, εν πολλοίς, αναγκαία χαρακτηριστικά ενός "μικρομεσαίου" υπουργού, δε φαίνεται να τα διαθέτει ο υπουργός Γεωργίας.

Ο Στ. Τζουμάκας δεν κατάφερε να μη γελοιοποιηθεί όταν, τον περασμένο Απρίλη, παρότρυνε τους αγρότες να εγκαταλείψουν τη βαμβακοκαλλιέργεια και να στραφούν στην καλλιέργεια καρπουζιών για να... τα κονομήσουν! Διότι από τότε ήταν γνωστό - όχι μόνο στους "παροικούντες την Ιερουσαλήμ" που ασχολούνται με την αγροτική εργασία, αλλά και σε όσους απλώς παρακολουθούν τις εξελίξεις στην αγροτική οικονομία - ότι όσοι θ' ακολουθούσαν την προτροπή του υπουργού Γεωργίας κινδύνευαν να μείνουν χωρίς εισόδημα.

Kαι ήρθε γρήγορα "το πλήρωμα του χρόνου", για ν' αποδειχτεί ότι είναι αφελές κι επικίνδυνο να εμπιστευτεί κανείς τα λόγια ενός υπουργού του ΠΑΣΟΚ και δη του Στ. Τζουμάκα. Οσοι ασχολήθηκαν με την καλλιέργεια καρπουζιών, καταστρέφονται. Παρά το γεγονός ότι η παραγωγή φέτος είναι μειωμένη σχεδόν στο μισό, σε σχέση με πέρσι - πράγμα που δείχνει πως οι αγρότες δεν πήραν στα σοβαρά την προτροπή του υπουργού - και παρά το ότι η τιμή του προϊόντος είναι εξευτελιστική, (10 - 15 δραχμές το κιλό), τεράστιες ποσότητες παραμένουν αδιάθετες και σαπίζουν στο χωράφι, μ' αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μείνουν χωρίς εισόδημα.

Πάρ' όλα αυτά, ο Στ. Τζουμάκας "ποιεί την νήσσαν" και δε νιώθει την ανάγκη ούτε καν ν' αναγνωρίσει ως λάθος του την προτροπή του περασμένου Απρίλη. Και φυσικά το υπουργείο και η κυβέρνηση δεν παίρνουν κανένα μέτρο για την ανακούφιση των καρπουζοπαραγωγών, που έμειναν χωρίς δραχμή στην τσέπη τους κι απέκτησαν μεγαλύτερα χρέη στην τράπεζα.

Nα είναι, όμως, μόνο η πανθομολογούμενη ασχετοσύνη με το αντικείμενο του υπουργείου του, που οδήγησε τον Στ. Τζουμάκα σε προτροπές και υποσχέσεις, οι οποίες προκάλεσαν τότε την οργή και το γέλωτα ταυτόχρονα των αγροτών; Οχι, βεβαίως. Διότι, ακόμα κι αν δε "σκαμπάζει" από αγροτικά, υπάρχουν υπηρεσιακοί παράγοντες, που θα μπορούσαν να τον προφυλάξουν από τις "κακοτοπιές" του επαγγέλματος.

Είναι φανερό ότι ο Στ. Τζουμάκας προσπάθησε ν' αποτρέψει τους αγρότες από την ασχολία τους με τη βαμβακοκαλλιέργεια, επειδή έτσι θέλει η ΕΕ και να λιγοστέψει τις αντιδράσεις που προκαλούν στον αγροτικό κόσμο οι καταστροφικές αποφάσεις για το βαμβάκι.

"Πονηρός ο βλάχος". Αλλά πονήρεψαν τώρα και οι αγρότες και δεν "τσιμπάνε". Ετσι βγήκε "μάπα το καρπούζι" κι άντε τώρα, ο Στ. Τζουμάκας να ξεμπερδέψει με την οργή και τις κινητοποιήσεις των καρπουζοπαραγωγών, που θα προστεθούν σ' εκείνες των βαμβακοπαραγωγών, των σιτοπαραγωγών, και θα δημιουργήσουν ένα πολύ "θερμό" φθινόπωρο, πλήρες αγωνιστικών αντιδράσεων του αγροτικού κόσμου, κατά της αντιαγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ας πρόσεχε...

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ

Ας το πάρουν υπόψη

"Σκοπός του προαστιακού σιδηροδρόμου είναι κατά κύριο λόγο η εξυπηρέτηση επιβατών των ενδιαμέσων σταθμών. Το κοινό αυτό, που κατά μεγάλο μέρος είναι χαμηλής εισοδηματικής στάθμης (εργαζόμενοι, σπουδαστές κλπ.) έχει ανάγκη από ένα προσιτό κόμιστρο, που θα του επιτρέπει τη συχνή μετακίνησή του από τις κοντινές επαρχιακές κοινότητες και δήμους προς το κέντρο (Αθήνα) και αντίστροφα ή και μεταξύ κοντινών σταθμών. Αλλος λόγος καθιέρωσης και επέκτασης του θεσμού αυτού είναι και η ενδυνάμωση της νοοτροπίας μη χρήσης ιδιωτικών αυτοκινήτων, η αποσυμφόρηση των δρόμων και η ταυτόχρονη μείωση των οδικών ατυχημάτων στην Εθνική Οδό, όσο και η περιβαλλοντική προστασία της περιοχής από τη ρύπανση των καυσαερίων". Απόσπασμα από κείμενο του ΟΣΕ, το οποίο πιστεύουμε ότι πρέπει να συνυπολογίσει το δικαστήριο πριν αποφασίσει για το δίκιο αυτών που ισχυρίζονται ότι ένα ιδιωτικό, ακριβό και ρυπογόνο μέσο μεταφοράς, όπως το λεωφορείο, είναι καλύτερο από ένα δημόσιο, φτηνό και σαφέστατα πιο φιλικό στο περιβάλλον μέσο όπως το τρένο, το οποίο κατά την άποψη των ΚΤΕΛ πρέπει και να τιμωρηθεί για τα προσόντα του.

Με το τρένο μετακινούνται, κατά κύριο λόγο, εργαζόμενοι και φοιτητές

Η αποδυνάμωση του ΟΣΕ, στόχος των ΚΤΕΛ για την εξασφάλιση των συμφερόντων τους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ