ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Αυγούστου 1996
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προικοδοτούν και πάλι τον Λαμπράκη

Δεκατέσσερα δισ. στο Μέγαρο Μουσικής από το 2ο Πακέτο Ντελόρ

Η πρόκληση με το "φαινόμενο" Λαμπράκη συνεχίζεται. Το κράτος, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ενωση, εξακολουθούν να χρυσώνουν τις "πρωτοβουλίες" του Χρ. Λαμπράκη, για να χτίζει "Μέγαρα", με τα οποία να κολακεύονται και καμαρώνουν οι κρατούντες. Γιατί άραγε; Αλλη μια πρόκληση ήρθε να προστεθεί στις πολλές.

Αυτή τη φορά έρχεται με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ - σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου - για τη χρηματοδότηση του Συνεδριακού και Πολιτιστικού Κέντρου Αθηνών και Θεσσαλονίκης (του Χρ. Λαμπράκη) από το Β Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης(Β ΚΠΣ), γνωστό ως Πακέτο Ντελόρ 2.Το πλαίσιο αυτό είναι η συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να χρηματοδοτηθούν ορισμένα "αναπτυξιακά", υποτίθεται, προγράμματα στη χώρα μας, προκειμένου να υπάρξει "σύγκλιση" της ελληνικής οικονομίας με εκείνες των ανεπτυγμένων κρατών - μελών της ΕΕ. Από το Β ΚΠΣ,στα χρόνια 1994 - 1999, η Ελλάδα θα λάβει 13,98 δισ. ECU (4,2 τρισ. δρχ).Από αυτά στο ΥΠΠΟ αναλογούν περίπου 82 δισ. δρχ, από τον εθνικό προϋπολογισμό και άλλα τόσα από την ΕΕ. Μέχρι το 1999 πρέπει να έχουν υπογραφεί όλες οι συμβάσεις για τις αναθέσεις των έργων και μέχρι το 2001 να έχουν υλοποιηθεί τα προγράμματα.

Το πρόγραμμα του ΥΠΠΟ συνδυάζεται με τον τουρισμό, σε ένα πρόγραμμα που ονομάζεται "Τουρισμός - Πολιτισμός" και εκτελείται από δύο φορείς υπεύθυνους για τα υποπρογράμματα: Υποπρόγραμμα 1 "Τουρισμός",(φορέας υλοποίησης ο ΕΟΤ), Υποπρόγραμμα 2 "Πολιτισμός" (φορέας το ΥΠΠΟ) και Υποπρόγραμμα 3 "Τεχνική Βοήθεια" (υπεύθυνοι ΕΟΤ - ΥΠΠΟ). Το Υποπρόγραμμα 2 "Πολιτισμός" χωρίζεται σε 8 ενότητες - δράσεις, που ονομάζονται "Μέτρα".

Στα "Μέτρα" η ελληνική συμμετοχή είναι 45% και η ευρωπαϊκή 55% και η κατανομή έγινε ως εξής: Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων: Προϋπολογισμός 10 δισ. δρχ. Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων: Προϋπολογισμός 15 δισ. δρχ. Νέο Μουσείο Ακρόπολης: Προϋπολογισμός 30 δισ. δρχ.

Και από εδώ αρχίζει η πρόκληση... Ενώ για Μουσεία ο προϋπολογισμός είναι 7 δισ. δρχ.,για Αναστήλωση και ανάδειξη μνημείων και συνόλων: 4 δισ. δρχ και για το Κτηματολόγιο Μνημείων και συνόλων και Αρχείων Μνημείων 2 δισ. δρχ.,(η χρηματική έγκριση για τα περισσότερα από αυτά τα έργα είναι "οριστική",όπως αναφέρεται σε σχετικό πίνακα του ΥΠΠΟ), στον Χρ. Λαμπράκη δίνονται "κατ' αρχήν",όπως αναφέρεται στον ίδιο πίνακα του ΥΠΠΟ, 14 δισ. δρχ,(για το Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Αθηνών 6 δισ. δρχ. και για το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης 8 δισ. δρχ.)

Σε ερώτηση του "Ρ" προς τον υπουργό Πολιτισμού, Σταύρο Μπένο,αν στα δύο προγράμματα των Συνεδριακών Κέντρων συμμετέχει με κάποιο ποσοστό ο μεγαλοεκδότης, η απάντηση του ήταν, φυσικά, αρνητική.Απολογούμενος, αλλά και υποστηρίζοντας... με θέρμη τη χρηματοδότηση για την "ολοκλήρωση του Μεγάρου", ο υπουργός ισχυρίστηκε ότι το έργο του ΜΜ "είναι έργο ουσιαστικής προσφοράς στον τόπο". Οσο για τον τρόπο με τον οποίο θα συμμετέχει ή όχι το κράτος ή το ΥΠΠΟ στα έργα αυτά ο Σταύρος Μπένος μάς παρέπεμψε σε προγραμματική σύμβαση που έχει υπογραφεί παλαιότερα με το Μέγαρο και το ΥΠΠΟ. Κάποια παρόμοια, πιθανόν, να γίνει στο μέλλον, αφού πρώτα χτιστούν τα"Μέγαρα".

Σίγουρα, δεν πρέπει να υπάρχει άλλη, στην ιστορία των συμφωνιών, σύμβαση τόσο ετεροβαρής, που οι υποχρεώσεις να βαρύνουν το ένα μόνο μέλος. Σ' αυτή την περίπτωση τα βάρη πέφτουν αποκλειστικά στο κράτος, που δίνει στον μεγαλοεκδότη το μόχθο του λαού, ενώ τα οφέλη καρπούται, αποκλειστικά, ο ίδιος. Την πρόκληση αυτή ο υπουργός τη βάφτισε "πολυφωνία"."Στόχος μας - είπε ο υπουργός - δεν είναι ο κρατικισμός, αλλά η πολυφωνία στα θέματα του πολιτισμού. Γι' αυτό ενισχύουμε τέτοιες σοβαρές πρωτοβουλίες".

Βέβαια, με την "πολυφωνία" ο υπουργός εννοεί τον έναν μιας "πολυφωνίας", που δεν είναι παρά μονοφωνία.Και αναρωτιόμαστε: Αν υπάρξουν άλλες ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες, το ΥΠΠΟ θα τις προικοδοτήσει με τόσο υψηλά κονδύλια; Και κάτι ακόμη. Ποιο θα είναι, άραγε, το ιδιοκτησιακό καθεστώς αυτών των έργων; Σε τίνος τα περιουσιακά στοιχεία θα ανήκουν αυτά τα έργα;

Σ. Α.

Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Συνέδριο

Με πρωτοβουλία του λογοτεχνικού περιοδικού "Νουμάς" και σε συνεργασία με τους δήμους Αρχαίας Ολυμπίας, Πύργου και Εγκωμης Λευκωσίας Κύπρου,πραγματοποιείται (2-4 Αυγούστου), Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Συνέδριο,στην Αρχαία Ολυμπία. Στο συνέδριο συμμετέχουν δεκάδες λογοτέχνες από την Ελλάδα και την Κύπρο, τα περισσότερα λογοτεχνικά περιοδικά της περιφέρειας, λογοτεχνικά και πολιτιστικά σωματεία και επιμελητές λογοτεχνικών και πολιτιστικών ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών. Η προσπάθεια του περιοδικού "Νουμάς", στα πέντε χρόνια εκδοτικής πορείας του, είναι να προβάλει και να αναδείξει το πνευματικό δυναμικό, κυρίως, της περιφέρειας και να συμβάλει στην καλλιέργεια της παράδοσης και του πολιτισμού μας. Στόχος που εκφράζεται και μέσα από τη θεματογραφία του συνεδρίου, που αποτελείται από πέντε ενότητες και κάθε ενότητα αποτελείται από τρία υποθέματα, τα οποία καλύπτουν ευρύτερα όλα τα ουσιαστικά προβλήματα του λογοτεχνικού κόσμου. Πρόεδρος του συνεδρίου θα είναι ο ακαδημαϊκός - καθηγητής Ευάγγελος Μουτσόπουλος.

Στην Α ενότητα το συνέδριο θα απασχολήσει "Ο ρόλος της λογοτεχνίας στην ανάπτυξη του πολιτισμού" και τα θέματα αυτής της ενότητας είναι: Ο λογοτέχνης σήμερα. Η λογοτεχνία της Περιφέρειας. Λογοτεχνικοί φορείς Περιφέρειας και ΜΜΕ. Προβλήματα του Λογοτεχνικού Κόσμου. Στην ενότητα "Λογοτεχνία και γλώσσα" τα θέματα που θα απασχολήσουν είναι: Η γλώσσα στη Νεοελληνική λογοτεχνία. Μονοτονικό ή πολυτονικό σύστημα. Υφος και ήθος της Ελληνικής λογοτεχνίας. Παιδεία και λογοτεχνία. Στην ενότητα "Το λογοτεχνικό βιβλίο" τα θέματα είναι: Λογοτέχνες και έκδοση βιβλίου. Προβολή και προώθηση βιβλίου. Βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία. Η Δ ενότητα περιλαμβάνει την "Κυπριακή λογοτεχνία".Η ιστορία της νεότερης λογοτεχνίας της Κύπρου, κορυφαίοι σταθμοί, έργα και οι σχέσεις Ελληνικής - Κυπριακής Λογοτεχνίας από τα υστεροβυζαντινά χρόνια, η παράλληλη πορεία ως σήμερα, επιδράσεις και δάνεια είναι οι γενικότεροι προβληματισμοί που θα κατατεθούν στο συνέδριο. Θέματα που θα αναπτυχθούν: Η λογοτεχνική Κύπρος, Κυπριακά λογοτεχνικά σωματεία και έντυπα. Προβλήματα του λογοτεχνικού κόσμου της Κύπρου."Λογοτεχνία και Πολιτεία" είναι η τελευταία ενότητα με θέματα: Λογοτεχνία και Ελληνισμός. Η λογοτεχνία ως έκφραση εθνικών οραμάτων. Θρησκευτική λογοτεχνία.

Αριστουργήματα του σοσιαλισμού

Οι σπουδαιότερες ταινίες του σοβιετικού κινηματογράφου σε συλλεκτική σειρά βιντεοκασετών

"Για σας ο κινηματογράφος είναι θέαμα. / Για μένα είναι σχεδόν μία αντίληψη του κόσμου. / Ο κινηματογράφος είναι φορέας της κίνησης. / Ο κινηματογράφος είναι τόλμη. / Ο κινηματογράφος διαδίδει ιδέες. / Αλλά ο κινηματογράφος είναι άρρωστος. / Ο καπιταλισμός τού έριξε στα μάτια χρυσόσκονη. / Επιτήδειοι επιχειρηματίες τον σέρνουν στους δρόμους. / Ο κομμουνισμός πρέπει να διαφυλάξει τον κινηματογράφο από τα χέρια των κερδοσκόπων...".

Το κείμενο θα μπορούσε να έχει γραφτεί στις μέρες μας, αφού τόσο πιστά αντικατοπτρίζει την έβδομη τέχνη σήμερα. Γράφτηκε, όμως, στις αρχές του αιώνα από τον Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι και στάθηκε ο οδηγός για τον ιδιοκτήτη της "Βελισσάριος Κλάσικ Φιλμς",Βελισσάριο Κοσσυβάκη,όταν αποφάσιζε να κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά 10 σπάνια αριστουργήματα από τον κλασικό σοβιετικό κινηματογράφο.Ανάμεσά τους "Το Θωρηκτό Ποτέμκιν", "Οκτώβρης", "Ιβάν ο τρομερός", "Βίβα Μέξικο", "Αλεξάντερ Νιέφσκι", "Η Γενική Γραμμή" του Σεργκέι Αϊζενστάιν,"Η γη" του Αλεξάντερ Ντοβζένκο,"Η μάνα" και "Θύελλα στην Ασία" του Βσέβολοντ Πουντόβκιν,"Ο αληθινός φασισμός" του Μιχαήλ Ρομ.Οι συλλεκτικές βιντεοκασέτες με τα αθάνατα κινηματογραφικά αυτά "μνημεία", που αξίζει να τις έχει κανείς εφ' όρου ζωής για τον ίδιο και τα παιδιά του, τη στιγμή που τα αντιπολιτιστικά και αντιδραστικά κυκλώματα του εμπορίου της κινηματογραφικής υποκουλτούρας προσπαθούν να τα εξαφανίσουν... από προσώπου Γης για ευνόητους λόγους, διατίθενται από το βιβλιοπωλείο της "Σύγχρονης Εποχής",από άλλα βιβλιοπωλεία επίσης και βιντεοκλάμπ.

Οπως σημειώνει ο Β. Κοσσυβάκης, "είναι η αρχή μιας προσπάθειας να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα ό,τι πιο σημαντικό μπορεί να συγκεντρωθεί από την πλούσια κινηματογραφική σχολή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και αριστουργήματα που δημιούργησαν οι κινηματογραφίες των σοσιαλιστικών κρατών, αλλά και αριστεροί σκηνοθέτες - παραγωγοί από τις καπιταλιστικές χώρες, τις χώρες του Τρίτου Κόσμου και την Ελλάδα".Οι ταινίες θα κυκλοφορούν σε ενότητες γεωγραφικές, θεματικές, ιστορικές, σε ειδική συλλεκτική αριθμημένη έκδοση (1.500 αριθμημένες κασέτες).

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο εκδότης τις πρώτες τρεις αριθμημένες κασέτες της πρώτης συλλογής των 10 σοβιετικών ταινιών τις είχε δωρίσει,προς τιμήν του 15ου Συνεδρίου του ΚΚΕ, στην ΚΕ του ΚΚΕ,στο "Ριζοσπάστη" και στον "902".Επίσης, 30 κασέτες έχει προσφέρει στις μεγάλες οργανώσεις ΚΟΑ, ΚΟΠ, ΚΟΘ και 180 κασέτες στις Νομαρχιακές και μεγάλες Αχτίδες,ενώ ακόμη 20 στην ΚΝΕ και στον "Οδηγητή".Πρόκειται για συμβολική πράξη, που βασίζεται στις απόψεις των Σοβιετικών δημιουργών που έλεγαν: "Ο κινηματογράφος μπορεί να μεταβληθεί σε πραγματικό και δραστικό όπλο για τη διαφώτιση της εργατικής τάξης και της μεγάλης μάζας του λαού και ένα από τα σημαντικότερα μέσα στον ιερό αγώνα του προλεταριάτου ν' απαλλαγεί από τα στενά περιθώρια στης αστικής τέχνης, να προωθήσει την εξέλιξη της ταξικής συνείδησης και την ανάπτυξη της διεθνούς αλληλεγγύης".

"Νεστόρεια" τέχνης

Η γοητεία των τραγουδιών, όπως αυτά διασχίζουν τους αιώνες, θα σφραγίσει τα "Νεστόρεια 1996",το Φεστιβάλ Τέχνης που από φέτος διοργανώνεται στη Χώρα Μεσσηνίας, από τις 10 - 18 Αυγούστου. Τραγούδια της αγάπης, της πίστης και της ευφροσύνης από το Μεσαίωνα, το δημοτικό και το ρεμπέτικο έως το σημερινό ελληνικό ερωτικό τραγούδι. Πανδαισία φωνών και ήχων από τους: Αλίκη Καγιαλόγλου, Χρόνη Αηδονίδη, Νότη Μαυρουδή, Βαγγέλη Μπουντούνη, "Χάνομαι γιατί Ρεμβάζω", "Τερψιχόρη", "Σμάλτο" της Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου,"Ρεμπέτες του Γέρακα" κ.ά. Στο πλαίσιο των "Νεστορείων" περιλαμβάνονται επίσης: αφιέρωμα στην ελληνική κωμωδία, έκθεση Κυπρίων χαρακτών κ.ά.

Του έδωσαν 14 δισ. για να ρημάξει το Πάρκο Ελευθερίας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ