ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Σεπτέμβρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΕΡΤ
Γαλαζοπράσινος εμπαιγμός

Υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις, που ποτέ δεν υλοποιήθηκαν. Εμπαιγμός χρόνων από τις γαλαζοπράσινες κυβερνήσεις. Μα πάνω από όλα μεθοδευμένη αδιαφορία, που ισοδυναμεί με συστηματικό θάνατο διά της μεθόδου της ασφυξίας.Ο λόγος για τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, που για χρόνια παραμένουν δέσμια μιας ζοφερής πραγματικότητας, η οποία έχει φτάσει στο σημείο ν' απειλεί ακόμη και την επιβίωσή τους. Αν και πρόκειται για έναν πολιτιστικό οργανισμό με ιδιαίτερα σημαντική παρουσία και πολύχρονη προσφορά, η στενάχωρη οικονομική πολιτική από πλευράς των διοικούντων την ΕΡΤ και οι αθετημένες επί χρόνια υποσχέσεις από πλευράς της σε θεσμικά και οικονομικά ζητήματα, οδήγησαν τα Σύνολα σε μια επιταχυνόμενη φθίνουσα πορεία.

Η αρνητική στάση των εκάστοτε κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ και των κυβερνητικά διορισμένων διοικήσεων της ΕΡΤ για επίλυση ζωτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα τρία σύνολα (Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής και Χορωδία) έχει ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος τους να καλύπτεται από εκτάκτους,με σοβαρές επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία τους. Παρά τις περί του αντιθέτου κατά καιρούς διαβεβαιώσεις υπουργών και άλλων αρμοδίων παραγόντων, όλες οι μέχρι τώρα προσπάθειες (από πλευράς των εργαζομένων σε αυτά καλλιτεχνών) για τη θεσμική κατοχύρωση και αναβάθμιση των συνόλων σκόνταψαν στη δικομματική πολιτική που περιθωριοποιεί την παλαιότερη ορχήστρα και χορωδία της χώρας.

Η συντριπτική πλειοψηφία των οργανικών θέσεων καλύπτεται από εκτάκτους, που καταλαμβάνουν το 75% του συνόλου των καλλιτεχνών. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύνολο 250 καλλιτεχνών, μόλις 50 είναι οι μόνιμοι, ενώ πέρα από τα σοβαρά θεσμικά προβλήματα τα τρία Σύνολα ταλανίζονται χρόνια από οξύτατα οικονομικά προβλήματα.

Το ΚΚΕ ήταν το μόνο κόμμα που, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ουσιαστικής αναβάθμισης των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, ενός πολιτιστικού οργανισμού η παρουσία του οποίου έχει τιμήσει και υπερασπίσει τη μουσική δημιουργία στον τόπο μας και διεθνώς, παρενέβη πολλές φορές για την επίλυση των προβλημάτων τους και την καλλιτεχνική αναβάθμιση και αξιοποίησή τους.Μεταξύ άλλων σημειώνουμε την Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, Ορέστη Κολοζώφ και Γεράσιμου Αραβανή (κατάθεση 20/10/95).

Η ερώτηση ζητούσε απάντηση σε τρία "καυτά" για τα Σύνολα ζητήματα: Α: "τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων, με την υπογραφή σύμβασης αορίστου χρόνου από τους μουσικούς που επιλέχτηκαν μετά από πανελλήνιο διαγωνισμό και για τη ρύθμιση των προβλημάτων που υπάρχουν με τις αμοιβές τους (πολύ χαμηλές, καθυστέρηση πληρωμών κ.ά.) Β: "αν προτίθεται να τοποθετήσει καλλιτεχνικούς διευθυντές στις δύο ορχήστρες και πότε;" Γ: "αν θα δοθούν τα αναγκαία κονδύλια, ώστε να υπάρξει μακρόπνοος προγραμματισμός και όχι ευκαιριακός όπως ισχύει μέχρι σήμερα;".

Οι ιθύνοντες, όμως, φαίνεται ότι δε διαθέτουν την ίδια ευαισθησία. Ο τότε υπουργός Τύπου, Τ. Χυτήρης, πιστός στο πασοκικό δόγμα των "θα" και "μιλώ χωρίς να λέω τίποτα", για μια ακόμη φορά στα δικομματικά χρονικά παρέπεμψε τη λύση του προβλήματος στις ελληνικές καλένδες. Περιορίστηκε να κάνει λόγο για σύσταση μιας ακόμη "ειδικής επιτροπής για τη μελέτη του εργασιακού και θεσμικού πλαισίου των μουσικών" (τόσα χρόνια, άραγε, δεν ήταν αρκετά γι' αυτό;) ότι τα ζητήματα που απασχολούν τους εργαζόμενους καλλιτέχνες στα σύνολα θα καταβληθεί προσπάθεια ν' αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο και των οικονομικών δυνατοτήτων της εταιρίας,ότι μέρος των απαραίτητων κονδυλίων για τον προγραμματισμό των Συνόλων θα καλυφθεί από τον υπάρχοντα προϋπολογισμό, ενώ για το θέμα αναζητιούνται... "χορηγοί".

Τα κρίσιμα προβλήματα, λοιπόν, που απασχολούν τα τρία Σύνολα θα παραμένουν αναπάντητα, οι δύο ορχήστρες και η χορωδία θα συνεχίζουν να ασφυκτιούν, παραμένοντας έρμαια, αν οι εργαζόμενοι - και σ' αυτά - δεν αντεπιτεθούν και με την ψήφο τους στο ΚΚΕ, το μόνο κόμμα που υπερασπίζεται και τους εργαζόμενους και τον πολιτισμό για όλο το λαό.

Προσέγγιση των τεχνών

Εκπαιδευτικά σεμινάρια, συμπόσιο και οχτώ παραστάσεις, περιλαμβάνει η Διεθνής Συνάντηση Μουσικού Θεάτρου,στο Βόλο (4 - 9/9), που διοργανώνεται από το "Κέντρο Μουσικού θεάτρου", στα πλαίσια του "Εθνικού Πολιτιστικού Δικτύου Πόλεων".

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, "η επαφή και ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των καλλιτεχνών, που ασχολούνται με διάφορα είδη μουσικού θεάτρου, αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους της συνάντησης. Η συνάντηση επιθυμεί να γίνει αφορμή για στοχασμό, ψυχαγωγία, έμπνευση, δημιουργία, επικοινωνία και προσέγγιση. Προσέγγιση των τεχνών μεταξύ τους, αλλά και των ανθρώπων με τις τέχνες".

Η θεματολογία της συνάντησης διαθέτει μεγάλη ποικιλία: Μελόδραμα, χοροθέατρο, μιούζικαλ, σύγχρονο μουσικό θέατρο. Συγκεκριμένα, (4 - 6/9), στην αίθουσα "Δημήτρη Σαράτση" του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, θα συμμετάσχουν Ελληνες και ξένοι εισηγητές (Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία, Αμερική και Ινδία). Στα πλαίσια της συνάντησης θα παρουσιαστούν: Στο Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδας,η χοροθεατρική "Μήδεια" της "Ομάδας Εδάφους" (4/9), σε σκηνοθεσία και χορογραφία Δ. Παπαϊωάννου.Στο ίδιο θέατρο (5/9), το μελόδραμα του Γ. Α. Μπέντα "Μήδεια",με την Λ. Κονιόρδου ως Μήδεια και με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας Βόλου.Στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου(6/9) θα παρουσιαστεί το μιούζικαλ "Το τραγούδι του αιώνα" του Δ. Μαραγκόπουλου.

Στις 7 και 8/9, στο θέατρο "Παλαιά Ηλεκτρική",η ομάδα "Αμέρικαν Ντράμα Γκρουπ Γιούροπ",σε συνεργασία με το "ΤΝΤ Μιούζικ Θίατερ Μπρίτεν",παρουσιάζουν το έργο "Μόμπι Ντικ" - προσαρμογή από κλασικό μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ - των Π. Στέμπιγκς, Φ. Σμιθ."Μπαλάντα στις πύλες του 2000",των Μ. Καντόνι, Μ. Οβάντια,είναι η παράσταση με τον Μ. Οβάντια και τη Θεατρική Ορχήστρα,που θα δοθεί στις 8/9, στο Δημοτικό θέατρο Βόλου.Η Συνάντηση τελειώνει, στις 9/9, με "Τελετουργικούς χορούς και τραγούδια του Πόντου και της Καππαδοκίας",στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Βόλου,με επιστημονική και καλλιτεχνική επιμέλεια του Λ. Λιάβα.

Θέατρο και μουσική

Θέατρο και μουσική κυριαρχούν απόψε:

  • Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο στο "Κατράκειο",σε μετάφραση Γ. Χειμωνά,σκηνοθεσία Λ. Κονιόρδου,σκηνικά - κοστούμια Δ. Φωτόπουλου,μουσική Τ. Φαραζή,χορογραφία Α. Παπαδαμάκη.
  • Τον "Οιδίποδα Τύραννο" παρουσιάζει απόψε (και αύριο) στο Θέατρο Λυκαβηττού το "Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας", με τον Γιώργο Κιμούλη και την Αννα Συνοδινού.
  • Τα "Υπόγεια Ρεύματα" (9.30μμ) θα ερμηνεύσουν τραγούδια από τις "Παραλογές" και το δίσκο "Ο μάγος κοιτάζει την πόλη", στο Θέατρο Αλσους Ηλιούπολης.
  • Στο Ηράκλειο, στο κηποθέατρο "Νίκος Καζαντζάκης",το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τις αριστοφανικές "Εκκλησιάζουσες",σε μετάφραση Π. Δημητρακόπουλου,διασκευή - σκηνοθεσία Α. Βουτσινά,σκηνικά - κοστούμια Γ. Ασημακόπουλου,μουσική Β. Δημητρίου,χορογραφία Ε. Πήττα.
  • Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Γαλατσίου,η "Ελεύθερη Αυλαία" παρουσιάζει το έργο του Β. Ζιώγα "Πασχαλινά παιχνίδια".
  • "Οι σολίστ της Πάτρας" φιλοξενούνται (9.30μμ) στο αρχαίο ωδείο Πάτρας. Συμμετέχουν μουσικοί και άλλων συμφωνικών ορχηστρών και η χορωδία της Πατραϊκής Μαντολινάτας.
Με Ορφ και Μπετόβεν

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βελιγραδίου και η Χορωδία "Ομπλικ" του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου φιλοξενούνται στο Ηρώδειο (χτες και σήμερα), με σπουδαία έργα. Την Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν και τα "Κάρμινα Μπουράνα" του Καρλ Ορφ.Την 9η Συμφωνία θα διευθύνει ο Εμίλ Ταμπάκοβ με σολίστ τους: Ντούνια Σίμιτς (υψίφωνος), Μιλένα Κίτιτς (μεσόφωνος), Ραντιβόγε Σίμιτς (τενόρος), Πομπέι Χαραστεάμου (μπάσος).

Τα "Κάρμινα Μπουράνα" διευθύνει η Νταρίνκα Μάτιτς - Μάροβιτς με σολίστ τους: Σβετλάνα Μποϊσεβιτς - Τσίτσοβιτς (σοπράνο), Ντούσαν Πλάζινιτς (τενόρος) και Ζέλκο Λούτσιτς (μπάσος).

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα Βελιγραδίου ιδρύθηκε το 1923 και έχει συνεργαστεί με δημοφιλείς μαέστρους, όπως: Δ. Μητρόπουλος, Αλ. Βολφ, Β. Τάλις, Γ. Μενουχίν κ. ά και αξιόλογους σολίστ όπως: Μ. Ροστροπόβιτς, Ι. Πογκορέλιτς, Λ. Κόγκαν κ. ά. Η χορωδία του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου ιδρύθηκε το 1884 και συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάπτυξη της χορωδιακής παράδοσης στη Σερβία και αργότερα στη Γιουγκοσλαβία.

Δικαιώνονται οι ηθοποιοί

Τη δεύτερη δικαστική νίκη του, σημείωσε ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ελλήνων Ηθοποιών,"Διόνυσος",καθώς, με απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών, που εκδόθηκε στις 28 Αυγούστου, δικαιώνονται για άλλη μια φορά οι αγώνες των ηθοποιών, που αφορούν στην είσπραξη των δικαιωμάτων τους από την προβολή των ελληνικών ταινιών στην τηλεόραση.Πρόκειται για τη δεύτερη απόφαση, που αφορά στην εφαρμογή του Ν. 2121/93, σύμφωνα με την οποία ο τηλεοπτικός ΑΝΤΕΝΝΑ υποχρεούται να καταβάλει τα δικαιώματά τους στους ηθοποιούς.Ορίστηκε δε και προσωρινή εκδίκαση. Η απόφαση αυτή, μετά από εκείνη για το "Σταρ Τσάνελ", όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΔΣ του "Διονύσου", έρχεται να δυναμώσει "το φρόνημα των Ελλήνων ηθοποιών για τη διεκδίκηση των συγγενικών τους δικαιωμάτων σε όλο το φάσμα τους".

Ο "Διόνυσος" τονίζει ότι θα συνεχίσει τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των ηθοποιών μέσω της δικαστικής οδού και με τους άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς. Αύριο εκδικάζεται η υπόθεση του ΜΕΓΚΑ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ