Του Θόδωρα ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ*
* Ο Θόδωρας Κυριακίδης είναι γραμματέας της ΤΕ Θεσσαλονίκης της ΕΣΑΚ και συνδικαλιστής στο εργοστάσιο λιπασμάτων Θεσσαλονίκης ΣΙΝΓΚ
Σήμερα συλλαλητήριο στις 7.30 το απόγευμα στην Κάνιγγος. Σε μαζική συμμετοχή καλούν με κοινή τους διακήρυξη παράγοντες, συνδικάτα, μαζικοί φορείς και τονίζουν: Δε μας ταιριάζει να επιτρέπουμε να τσαλακώνουν την αξιοπρέπειά μας, να ληστεύουν τον ιδρώτα μας, να μας κάνουν το βίο αβίωτο
Αγωνιστικό προσκλητήριο προς τον αθηναϊκό λαό να συμμετέχει μαζικά στο σημερινό συλλαλητήριο σωτηρίας του μετρό Αθήνας, στις 7.30μμ στην πλατεία Κάνιγγος και να απαιτήσει την άμεση επανέναρξη των εργασιών κατασκευής του έργου, χωρίς άλλες καθυστερήσεις και χωρίς άλλα πανωπροίκια, απευθύνουν με κοινή τους διακήρυξη παράγοντες, συνδικάτα και μαζικοί φορείς της Αθήνας.
Η διακήρυξη υιοθετήθηκε σε σύσκεψη που έγινε προχτές το απόγευμα με πρωτοβουλία του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας και του Παραρτήματος στο μετρό και υπογράφεται από τους παρακάτω:
Μήτσο Κωστόπουλο, βουλευτή του ΚΚΕ, Γ. Γιώγο και Δ. Απολλωνάτο δήμαρχο και αντιδήμαρχο, αντίστοιχα, Πετρούπολης, Χ. Λαζαρίδη, σύμβουλο της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας Αθήνας, Γ. Θεοδωράτο, σύμβουλο της Δημοτικής Αναγέννησης Αγ. Αναργύρων, Στ. Λάμπρου, εκπρόσωπο της δημοτικής κίνησης Αγωνιστική Συνεργασία για την Αθήνα. Επίσης, από εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Αθήνας (ΟΒΣΑ), της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, της Ομοσπονδίας Επισιτισμού - Τουρισμού, της Ομοσπονδίας και της Ενωσης Λογιστών, των Συνδικάτων Κλάδων Ενδυσης Αττικής και Μετάλλου Αττικής, του Συνδέσμου Ιδιωτικών Υπαλλήλων και της Ενωσης Ηλεκτρολόγων Αττικής.
Οπως σημειώνεται στη διακήρυξη, "το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της χώρας, το πιο αναγκαίο και χρήσιμο που κατασκευάζεται στην Αττική, βρίσκεται σε κώμα, ψυχορραγεί και κινδυνεύει να κλείσει. Αν αφήσουμε να συμβεί αυτό, αυτοί που θα την πληρώσουν θα είναι πρώτα και κύρια οι εργαζόμενοι στο έργο, όλοι οι κάτοικοι που ζουν και εργάζονται στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, γιατί θα είναι αναγκασμένοι να ζουν σε μια "βομβαρδισμένη" πόλη, αφού τα 50 εργοτάξια θα παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα ανοιχτά. Εκτός από την παράταση των συνηθισμένων προβλημάτων που ήδη προκαλούν, εγκυμονούν και σοβαρούς άλλους απρόβλεπτους κινδύνους".
Υπογραμμίζεται πως κύριοι υπεύθυνοι για το αδιέξοδο είναι: Οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που υπέγραψαν και ψήφισαν την αρχική και τη συμπληρωματική σύμβαση ανάθεσης, που επιτρέπει στην κατασκευάστρια κοινοπραξία να διεκδικεί δεκάδες και εκατοντάδες δισ. δρχ. "πανωπροίκια". Το ΥΠΕΧΩΔΕ και οι εμπλεκόμενες εταιρίες "Αττικό Μετρό" (δημόσια), "Ολυμπιακό Μετρό" (κοινοπραξία) και ΜΠΕΧΤΕΛ (αμερικανική εταιρία - τεχνικός σύμβουλος).
Οπως επισημαίνεται, "ο καβγάς γίνεται για το "πάπλωμα", ποιος δηλαδή από τους εμπλεκόμενους και άλλους, που καραδοκούν, θα ελέγξει από δω και πέρα την πορεία του έργου, τις επεκτάσεις του μετρό και ποιος θα κυριαρχήσει στα υπόλοιπα τεχνικά έργα".
Οι φορείς, που προσυπογράφουν την κοινή διακήρυξη, τονίζουν: "Τα παιχνίδια αυτά που παίζονται σε βάρος των οικονομικών μας συμφερόντων (την υπέρβαση του προϋπολογισμού εμείς οι φορολογούμενοι την πληρώνουμε), της ποιότητας της ζωής μας και της αξιοπρέπειάς μας, είμαστε υποχρεωμένοι να τα ανατρέψουμε. Δεν ταιριάζει στην ιστορία του εργατικού κινήματος, στην ιστορία της αδούλωτης Αθήνας, εμείς οι τωρινοί εργαζόμενοι και κάτοικοι της περιοχής να ανεχόμαστε μια χούφτα ντόπιους και ξένους μεγαλοεργολάβους να υποτιμούν τη νοημοσύνη μας, να τσαλακώνουν την αξιοπρέπειά μας, να μας μεταχειρίζονται σαν κατοίκους κράτους Μπανανίας, να ληστεύουν τον ιδρώτα μας και να μας κάνουν το βίο αβίωτο, σε μια πόλη που αξίζει να τη σεβόμαστε και να την προσέχουμε".
Τα έργα στο μετρό της Αθήνας θα συνεχιστούν κανονικά τις επόμενες μέρες, αλλά οι όποιες οικονομικές διαφορές της κοινοπραξίας των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό" με το ελληνικό δημόσιο παραμένουν και θα επιλυθούν ύστερα από διαπραγματεύσεις, μέσα όμως στο πλαίσιο της υπάρχουσας σύμβασης. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τις δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη που έγιναν αργά χτες το βράδυ, ύστερα από πολύωρη συνάντηση που είχε με τους επικεφαλής της κοινοπραξίας. Από πλευρά της κυβέρνησης στη συνάντηση μετείχαν ακόμη οι υφυπουργοί ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελής και Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας, ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό" Λ. Κίκηρας, ενώ από πλευράς των εργολάβων επικεφαλής ήταν ο Γερμανός Κ. Νόιμπεκ, δεύτερος στην ιεραρχία της εταιρίας ΖΗΜΕΝΣ.
Σύμφωνα με όσα τουλάχιστον δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Κ. Λαλιώτης, η κυβέρνηση έθεσε το εξής δίλημμα στους εκπροσώπους της κοινοπραξίας: Η θα προχωρήσετε κανονικά στην εκτέλεση των εργασιών ή θα κηρυχτείτε έκπτωτοι και το έργο θα συνεχιστεί με άλλους εργολάβους. Κατόπιν αυτού, όπως υποστήριξε ο υπουργός, συμφωνήθηκε να γίνει μέσα στις επόμενες μέρες η έναρξη των εργασιών που είχαν σταματήσει. Συγκεκριμένα στους σταθμούς Ομόνοιας, Δάφνης, Αττικής και Δεληγιάννη, καθώς και οι εργασίες πασσάλωσης στην Αγίου Κωνσταντίνου, ώστε να προχωρήσει ο πρώτος μετροπόντικας. Επίσης συμφωνήθηκε η επιτάχυνση της διαδικασίας επίλυσης των τεχνικών προβλημάτων για να προχωρήσει ο δεύτερος μετροπόντικας, που βρίσκεται καθηλωμένος από το καλοκαίρι στην οδό Ερμού.
Το ύποπτο όμως της όλης υπόθεσης είναι το γεγονός ότι παραμένουν αρκετές οικονομικές διαφορές μεταξύ εργολάβων και δημοσίου, κάτι που δεν αμφισβήτησε ούτε ο ίδιος ο Κ. Λαλιώτης. Μάλιστα ανακοίνωσε ότι κανονίστηκε και άλλη συνάντηση με τους επικεφαλής της κοινοπραξίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε δεκαπέντε ημέρες. Δεν μπορεί επομένως να πει κανείς με βεβαιότητα αν η χτεσινή συμφωνία δεν ήταν απλώς μια "χειρονομία καλής θέλησης" εκ μέρους των εργολάβων, μέχρις ότου συζητηθούν τα οικονομικά τους αιτήματα και οι διεκδικήσεις τους για "πανωπροίκια" που ανέρχονται σε 160 δισ. δραχμές. Αλλωστε διάφορες πηγές επέμεναν και χτες να φέρουν την κυβέρνηση έτοιμη να ικανοποιήσει ένα μέρος των εξωφρενικών οικονομικών απαιτήσεων των εργολάβων (γύρω στα 20-30 δισ. δραχμές) αφού κάτι τέτοιο επιτρέπουν οι διάτρητες συμβάσεις που έχουν υπογραφεί.
Από την προχτεσινή κινητοποίηση