Μειώνονται κατά 11,3% οι δαπάνες υγείας - πρόνοιας και κατά 3,9% οι δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης. Μόνο στο 6,95% οι συνολικές δαπάνες για την παιδεία
Το Μεσαίωνα οι αλχημιστές προσπαθούσαν να μετατρέψουν το χώμα σε χρυσό. Σήμερα οι αλχημιστές του ΠΑΣΟΚ επιχειρούν να παρουσιάσουν ένα ανάλγητο και βάρβαρο προϋπολογισμό, σαν προϋπολογισμό "χρυσών τομών" και "κοινωνικών ευαισθησιών". Ενα προϋπολογισμό προαγωγό του άγριου καπιταλισμού με προσανατολισμό την είσοδο της χώρας στη ζούγκλα των μονεταριστικών στόχων της Συνθήκης του Μάαστριχτ σαν προϋπολογισμό "σκληρό αλλά δίκαιο".
Και πραγματικά, μέσα από το "μαγείρεμα" των στοιχείων του κρατικού προϋπολογισμού επιχειρείται μία απάτη πρώτου μεγέθους. Απάτη η οποία επιδιώκει να παρουσιάσει την κατά 5,5% απόλυτη μείωση των κονδυλίων του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας (και 11,3% σε σταθερές αποπληθωρισμένες τιμές) σαν ονομαστική αύξηση... 10%. Τη δε απόλυτη μείωση κατά 38% των επιχορηγήσεων στη γεωργία (Τακτικός Προϋπολογισμός) σαν ονομαστική αύξηση... 8,6%.
Ο "Ρ" αποκαλύπτει σήμερα τις δαπάνες των βασικότερων υπουργείων για το 1997, καθώς και την εν εξελίξει επιχείρηση εξαπάτησης των εργαζομένων από την πλευρά της κυβέρνησης.
Στον πίνακα που παραθέτουμε:
Από τη σύγκριση των στοιχείων που περιέχονται στις τρεις στήλες προκύπτουν τα ακόλουθα:
Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ
Τουλάχιστον κατά 62.000 αυξάνεται ο μέσος κατά κεφαλήν φόρος μόνο από τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων. Στο 1 τρισ. δραχμές οι νέοι φόροι
Τουλάχιστον με 62.000 περισσότερο από φέτος θα επιβαρυνθεί την επόμενη χρονιά κατά μέσο όρο ο κάθε φορολογούμενος της χώρας, μόνο από τα συμπληρωματικά έσοδα που σκοπεύει να εισπράξει η κυβέρνηση. Αν μάλιστα αναλογιστούμε και την απώλεια που έχουν οι εργαζόμενοι από τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, που συνολικά είναι αρκετά δισεκατομμύρια δραχμές, τότε γίνεται αντιληπτό το μέγεθος και της φορολογικής κλοπής που σχεδιάζει σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων η κυβέρνηση Σημίτη. Τα παραπάνω προκύπτουν από τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα την προηγούμενη Τρίτη από το υπουργείο Οικονομικών.
Ο κατά κεφαλήν φόρος που αναλογεί στα 3.926.859 φυσικά πρόσωπα, που υπέβαλαν φορολογικές δηλώσεις το 1996, ανήλθε σε 253.700 δραχμές. Με βάση τους στόχους της κυβέρνησης για το 1997 και αν υποθέσουμε ότι ο αριθμός των φορολογουμένων δε μεταβληθεί, ο κατά κεφαλήν φόρος θα ανέλθει στις 315.800 δραχμές! Ο κάθε δηλαδή φορολογούμενος θα επιβαρυνθεί τον επόμενο χρόνο με επιπλέον 62.000 δραχμές ή θα πληρώσει περισσότερο φόρο κατά 24,5%! Και η επιβάρυνση αυτή αφορά μόνο το φόρο εισοδήματος Φυσικών Προσώπων. Συνολικά τα φορολογικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 1 τρισ. δραχμές, γεγονός που μεταφράζεται σε πλημμυρίδα για τις τσέπες των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των μικροεπαγγελματιών και των αγροτών.
Οι παραπάνω κοινωνικές κατηγορίες θα πρέπει να "ξηλωθούν" και να πληρώσουν το εισιτήριο εισόδου της αστικής τάξης στο βασίλειο ...του Μάαστριχτ και του κοινού νομίσματος. Η τελευταία, αν και ενδιαφέρεται διακαώς για την είσοδό της στο υπό διαμόρφωση κλαμπ του πολυεθνικού ευρωπαϊκού κεφαλαίου, σνομπάρει προκλητικά ενασχολήσεις που αφορούν π. χ. τις φορολογικές της υποχρεώσεις και άλλα ποταπά ...θέματα, με τα οποία ασχολείται αποκλειστικά ο χύδην όχλος...
Ο "Ρ" παρουσιάζει αποκλειστικά σήμερα τις βασικές παραμέτρους που διαμορφώνουν τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού του 1997. Για να καταλάβει ο αναγνώστης το μέγεθος της επιδρομής, που επιφυλάσσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για το 1997, ως μέτρο σύγκρισης της μεταβολής των φόρων λαμβάνουμε το στόχο πληθωρισμού του επόμενου έτους που καθορίστηκε στο 6,5%.
Από την ανάλυση του πίνακα, που παραθέτουμε, προκύπτουν τα ακόλουθα:
Από τους βασικότερους έμμεσους φόρους ο ΦΠΑ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 14% και να διαμορφωθεί στα 2,4 τρισ. δραχμές, ενώ από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης καυσίμων και καπνού προβλέπεται να εισπράξουν 1,4 τρισ. δραχμές.
Θ. Κ.
Με ανακοίνωσή του, που στάλθηκε προχτές το βράδυ στις εφημερίδες, το υπουργείο Οικονομικών κάνει γνωστό ότι οι Εφορίες σ' όλη τη χώρα προχώρησαν σε μηνυτήριες αναφορές κατά 453 επιχειρήσεων με την κατηγορία της μη απόδοσης ΦΠΑ ή άλλων παρακρατούμενων φόρων. Συνολικά οι επιχειρήσεις αυτές είχαν παρακρατήσει φόρους ύψους τριών 3 δισ. δραχμών. Αυτά λέει η ανακοίνωση. Η πολιτική αλητεία όμως και η κουτοπονηριά της κυβέρνησης δεν είναι εύκολο να χαρακτηριστούν με λόγια. Και θα εξηγήσουμε αμέσως τι εννοούμε.
Μετά, όταν τα φώτα σβήσουν, οι πολιτικοί διεκπεραιωτές θα γυρίσουν στους αρχικούς τους ρόλους. Αυτούς της προστασίας των αφεντικών... Σαν δεν ντρέπονται λιγάκι.
Υπέρβαση ελλείμματος 500-600 δισ. δραχμών αναμένεται να παρουσιάσει ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 1996, σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ". Και αυτά παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κυριολεκτικά πετσόκοψε τις δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα, όπως κι αυτές των υπουργείων Υγείας και Εργασίας - Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Η κυβέρνηση επιδίωκε τον περιορισμό του καθαρού ελλείμματος (χωρίς να υπολογίζουμε δηλαδή τα χρεολύσια) του κρατικού προϋπολογισμού στα 2.462 δισ. δραχμές, ενώ στο τέλος του Δεκέμβρη το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα μεγαλύτερα των 3 τρισ. δραχμών.
Επίσημα πάντως το υπουργείο Οικονομικών κάνει λόγο για επιπλέον έλλειμμα 300 δισ. δραχμών, που θα προέλθει από την υπέρβαση δαπανών και την υστέρηση εσόδων. Στο ποσό όμως αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε άλλα 200 δισ. δραχμές που αφορούν την πληρωμή τόκων που λήγουν μέσα στο 1996, αλλά μεταφέρονται στις δαπάνες χρήσης του 1997. Από 300 δισ. δραχμές δηλαδή το επιπλέον έλλειμμα, αυξάνει στα 500 δισ. δραχμές. Αν λάβουμε τέλος υπόψη την εμπειρία των τελευταίων 10 χρόνων, σύμφωνα με την οποία οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών αποδεικνύονται πάντα υπεραισιόδοξες σε σχέση με το τελικό αποτέλεσμα, τότε μπορούμε να μιλάμε για υπέρβαση ελλείμματος κοντά στα 600 δισ. δραχμές. Πλήρης δηλαδή αποτυχία της εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, παρά το σφαγιασμό των δαπανών από την κυβέρνηση. Στα πλαίσια αυτά περικόπηκαν 280 δισ. δραχμές από τους προϋπολογισμούς δαπανών των υπουργείων Υγείας - Πρόνοιας, Αμυνας και των Επιδοτήσεων Γεωργίας.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τη θέση ότι η συγκεκριμένη φορολογική πολιτική, η οποία - στα πλαίσια της αναδιανομής των εισοδημάτων - στηρίζεται στην υπερφορολόγηση των λαϊκών εισοδημάτων, εκτός από αντιλαϊκή, αποδεικνύεται και αναποτελεσματική. Το αίτημα για ριζικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα, στην κατεύθυνση της φορολογικής ελάφρυνσης των λαϊκών εισοδημάτων και της φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρηματικών κερδών, της μεγάλης κινητής και ακίνητης περιουσίας, καθώς και της κατάργησης των προκλητικών προνομίων των επιχειρήσεων και άλλων παρασιτικών - κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων είναι πάντα επίκαιρο.
Με λογιστικές αλχημείες, μεταφορές κονδυλίων από τον έναν λογαριασμό του προϋπολογισμού σε άλλον και με διάφορα άλλα κόλπα και τρικ θα προσπαθήσει η κυβέρνηση να παρουσιάσει τον προϋπολογισμό του '97. Στόχος των αρμόδιων κυβερνητικών επιτελείων είναι να πετύχουν με ένα σμπάρο τρία, τουλάχιστον, τρυγόνια: Να εμφανίσει κοινωνικό πρόσωπο, να κρύψει τη μίζερη προοπτική που επιφυλάσσει και φέτος για την Αυτοδιοίκηση, να την αναγκάσει να επιβάλει πάραυτα νέους τοπικούς φόρους. Τα κονδύλια που έχει εγγράψει στους λογαριασμούς που αφορούν την περιφερειακή διοίκηση και τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, με δυσκολία εμφανίζονται σαν "ίσα βάρκα ίσα νερά" σε σχέση με πέρσι. Οι νομάρχες μάλιστα, ενώ θα πάρουν λιγότερα κι από αυτά τα λίγα που πήραν πέρσι, θα υποχρεωθούν να πουν κι "ευχαριστώ", καθώς θα προταθεί το επιχείρημα "κόβουμε από τις νομαρχίες λιγότερα απ' όσα κόβουμε από τις περιφέρειες". Στο πνεύμα της περικοπής δημοσίων δαπανών προς χάριν του προγράμματος σύγκλισης οι περιφέρειες εμφανίζονται να εισπράττουν το '97, μειωμένα κατά 19,2% τα κονδύλια του '96 (159.161 εκατομμύρια δρχ. έναντι 197.050). Οι νομαρχίες θα πάρουν 566.439 έναντι 589.040 εκατομμύρια δρχ. (ποσοστό μείωσης 3,8%) Η μεγαλύτερη μείωση σε κονδύλι της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης αφορά την εκπαίδευση. Θα δοθούν το '97 23.294 εκατομμύρια έναντι 88.065 το '96 (μείωση 73,5%). Η μείωση αιτιολογείται με υποσημείωση στη σχετική σελίδα, όπου αναφέρει ότι 96.050 εκατομμύρια μεταφέρονται στον προϋπολογισμό της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Παιδείας, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κυβέρνηση θα επιχειρήσει και έτσι να εμφανίσει το κεντρικό κονδύλι για την εκπαίδευση αυξημένο. Ανάλογη μεταφορά 7,5 δισ. γίνεται από το κονδύλι της ΝΑ για την πρόνοια προς τον προϋπολογισμό της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας. Το κονδύλι που αφορά δαπάνες διοίκησης στις νομαρχίες εμφανίζεται αυξημένο κατά 6,2% σε σχέση με πέρσι, δεν καλύπτει, δηλαδή, ούτε καν την αύξηση του πληθωρισμού, γεγονός που ισοδυναμεί με μείωση. Το ίδιο ισχύει και για τα κρίσιμα για το έργο των νομαρχιών κονδύλια που αφορούν το περιβάλλον, τη χωροταξία και τα δημόσια έργα, τις μεταφορές και τη βιομηχανία. Εκεί οι αυξήσεις κυμαίνονται μεταξύ 4,8%-5,8%. Το κονδύλι για τη γεωργία πιάνει πάτο με αύξηση μόνο 3,8%.
Με δεδομένο ότι οι ελλείψεις που παρουσίασαν φέτος οι νομαρχίες χρησιμοποιούνται ήδη ως πρόσχημα για την επιβολή τοπικών φόρων ή την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, οι ακόμα μεγαλύτερες ελλείψεις, που θα παρουσιάσουν το '97, αναμένεται να οδηγήσουν σε φορολογικό παροξυσμό. Παράλληλα γίνεται κατανοητό ότι το κλειδί για την ανατροπή αυτής της προοπτικής παραμένει η πάλη για την πλήρη θεσμοθέτηση και των τριών βαθμών Αυτοδιοίκησης, με κατοχυρωμένους μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό σταθερούς πόρους, σε σημαντικό ποσοστό από το σύνολο του κρατικού προϋπολογισμού, τόσο όσο απαιτείται πραγματικά για την κάλυψη των αρμοδιοτήτων τους.
Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ
Με δεδομένο ότι οι ελλείψεις που παρουσίασαν φέτος οι νομαρχίες χρησιμοποιούνται ήδη ως πρόσχημα για την επιβολή τοπικών φόρων ή την ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, οι ακόμα μεγαλύτερες ελλείψεις που θα παρουσιάσουν το '97 αναμένεται να οδηγήσουν σε φορολογικό παροξυσμό