ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Γενάρη 1995
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η "απελευθέρωση" μεγάλωσε τα περιθώρια κέρδους

Με βάση τα επίσημα στοιχεία των ασφαλιστικών εταιριών, ενώ το ποσό που δαπάνησαν ή θα δαπανήσουν για αποζημίωση των πελατών τους αυξήθηκε κατά 31,5%, τα έσοδά τους από καθαρά ασφάλιστρα αυξήθηκαν 42%

Αύξηση πάνω από 42% σημειώθηκε στο συνολικό ποσό που εισέπραξαν 85 ασφαλιστικές εταιρίες της ελληνικής αγοράς για καθαρά ασφάλιστρα οχημάτων, κατά τη διάρκεια του 1993, έναντι του αντίστοιχου ποσού του 1992. Το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει από τα αναλυτικά στοιχεία που συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε η στατιστική υπηρεσία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, από τα οποία προκύπτει συγκεκριμένα ότι κατά το '93 ο τζίρος των ασφαλιστικών εταιριών στο συγκεκριμένο κλάδο ανήλθε στο ποσό των 101,9 δισ. δραχμών έναντι 71,7 δισ. δραχμών που ήταν το αντίστοιχο ποσό του '92.Μια απλή σύγκριση με τον επίσημο πληθωρισμό, δείχνει ότι το ποσοστό αύξησης του τζίρου των ασφαλιστικών εταιριών ήταν υπερτριπλάσιο από το ποσοστό αύξησης του πληθωρισμού και σχεδόν υπερτετραπλάσιο από την αύξηση των μισθών και συντάξεων.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι το συνολικό ποσό που ήταν υποχρεωμένες να καταβάλλουν οι παραπάνω εταιρίες για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν στους πελάτες τους κατά το '93, εμφανίστηκε αυξημένο κατά 31,5%,σε σχέση με το προηγούμενο έτος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι καταβλήθηκαν όλα τα ποσά.

Την ίδια στιγμή, οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν παραλείπουν σε κάθε ευκαιρία να επικαλούνται το επιχείρημα ότι δήθεν ο κλάδος αυτοκινήτου είναι ζημιογόνος, προκειμένου να προβούν σε υπέρμετρες αυξήσεις στις τιμές των ασφαλίστρων οχημάτων με μόνιμο θύμα τον καταναλωτή. Ας θυμηθούμε ότι τον περασμένο Ιούλη, όταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορίου είχε αποφασίσει το διπλασιασμό των κατώτατων ορίων ασφαλιστικής κάλυψης οχημάτων, οι εταιρίες επικαλούμενες τον αυξημένο κίνδυνο κάλυψης, αλλά και το γεγονός ότι ο εν λόγω κλάδος είναι... ζημιογόνος, προχώρησαν σε ανατιμήσεις μέχρι και 100%!

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής επετηρίδας, τα 2,9 εκατ. ασφαλισθέντα οχήματα "πλήρωσαν" κατά τη διάρκεια του 1993 συνολικά για καθαρά ασφάλιστρα το ποσό των 101,9 δισ. δραχμών. Ας διευκρινιστεί ότι λέγοντας οχήματα εννοούμε κάθε είδους επιβατικά αυτοκίνητα (ΙΧ), ταξί, φορτηγά αυτοκίνητα, αγροτικά μηχανήματα, λεωφορεία, μοτοσικλέτες κλπ., τα οποία είναι ασφαλισμένα σε μία από τις 85 ασφαλιστικές εταιρίες, που αποτελούν το δείγμα της επετηρίδας. Οσο για τα καθαρά ασφάλιστρα, πρέπει να σημειωθεί ότι οι πελάτες των εταιριών τα πληρώνουν στην πραγματικότητα κατά25% - 26% ακριβότερα, λόγω των διαφόρων φορολογικών επιβαρύνσεων που προσθέτουν κάθε φορά οι εταιρίες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζουν και τα στοιχεία της επετηρίδας που αφορούν το ύψος των αποζημιώσεων που ήταν υποχρεωμένες να καταβάλουν οι ασφαλιστικές εταιρίες προς τους πελάτες τους, σε σχέση με το ποσό που κατέβαλαν στην πραγματικότητα. Συγκεκριμένα, οι εταιρίες έπρεπε να είχαν καταβάλει μέσα στο '93 για τη συνολική αποκατάσταση των ζημιών που πραγματοποιήθηκαν το ποσό των 57,9 δισ. δραχμών. Ωστόσο, το ποσό που πλήρωσαν για την ολική ή μερική αποκατάσταση των ζημιών, ανέρχεται στο ύψος των 35,2 δισ. δραχμών, ενώ το υπόλοιπο, 22,7 δισ. δραχμών, παραμένει σε εκκρεμότητα! Δηλαδή, οι εταιρίες κατά τη διάρκεια του 1993 πλήρωσαν μόλις το 40% του συνολικού ποσού που έπρεπε να είχαν καταβάλει προς τους πελάτες τους...

Με δεδομένο ότι το 1994 ήταν χρονιά που ολοκληρώθηκε η απελευθέρωση σε όλες τις κατηγορίες ασφαλίστρων και βασικά για τα αυτοκίνητα μέχρι 10 ίππους, που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, θεωρείται βέβαιο - και αυτό θα το βεβαιώσουν σύντομα τα επίσημα στοιχεία - ότι η ψαλίδα ανάμεσα στα καθαρά ασφάλιστρα και τις αποζημιώσεις που κατέβαλαν ή θα πρέπει να καταβάλουν οι ασφαλιστικές εταιρίες θα μεγάλωσε περισσότερο, συμβάλλοντας στη διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους.

Β. ΜΠ.

Τα κείμενα έγραψε η Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Γιάννης πίνει, Γιάννης εισπράττει

Η ιστορία μιας "αναθεώρησης" σύμβασης, που παραδίδει ολοκληρωτικά στην "Ιντρασόφτ" το φορολογικό σύστημα της χώρας

Η παροιμία "Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει", θα μπορούσε να συμπληρωθεί με τη φράση "και ο Γιάννης εισπράττει το λογαριασμό", ώστε να ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωση της εταιρίας "Intrasoft",του ομίλου συμφερόντων Σ. Κόκκαλη, η οποία, πέρα από τυπικές εκφράσεις, μετατρέπεται σε ένα δεύτερο, αλλά ιδιωτικό... "υπουργείο Οικονομικών", αποκτώντας τον έλεγχο όλων των αρχείων που αφορούν τον τομέα αυτό: Η "Intrasoft" αποκτά πλήρη έλεγχο των φορολογικών στοιχείων του συνόλου του ελληνικού πληθυσμού, του συνόλου των φυσικών και νομικών προσώπων με την υπογραφή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που ολοκληρώνει έτσι μια πρωτοφανή ασυδοσία (χρησιμοποιούμε αυτό τον όρο, γιατί ο όρος σκάνδαλο έχει χάσει τη σημασία του), την οποία ξεκίνησε και ευλόγησε η κυβέρνηση της ΝΔ. Μάλιστα, δε, με τη δήθεν αναθεώρηση της σύμβασης,που έγινε από τη σημερινή κυβέρνηση, στον Σ. Κόκκαλη δωρίζονται - νομότυπα - μερικά επιπλέον εκατομμύρια δραχμές έναντι ενός μικρότερου ποσού, που δεν ήταν σίγουρο ότι θα το εισπράξει η "Intrasoft"...

Λόγος γίνεται για τη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και της "Intrasoft", με την οποία δίνεται στη δεύτερη η μελέτη, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της εφαρμογής συστήματος πληροφορικής για την εξυπηρέτηση και υποστήριξη της μηχανοργάνωσης του φορολογικού συστήματος της Ελλάδας. Η εταιρία ανέλαβε να παραδώσει και "στρατηγικό πλάνο". Ο "Ρ" σε τρία κυριακάτικα φύλλα του αποκάλυψε τις λεπτομέρειες της σκανδαλώδους αυτής σύμβασης, που είχε υπογραφεί από τον υφυπουργό Οικονομικών της ΝΔ, Μ. Γαλενιανό.Η δε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχώρησε, κάτω από το βάρος των αποκαλύψεων, σε μια αναθεώρηση της σύμβασης, η οποία, όμως, οδήγησε σε ισχυροποίηση της θέσης της "Ιντρασόφτ"! Στον Κόκκαλη δόθηκε η δυνατότητα να καθορίσει την πολιτική προμηθειών και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του διαγωνισμού. Σύμφωνα με τις καταγγελίες ανταγωνιστών, η σύμβαση δεν επιτρέπει στην "Ιντρασόφτ" ή σε εταιρία που ανήκει στον ίδιο όμιλο συμφερόντων να πάρει μέρος στο διαγωνισμό για την προμήθεια του τεχνικού εξοπλισμού, ύψους 15 δισεκατομμυρίων δραχμών. Η "Ιντρασόφτ", όμως, ήδη έχει καταθέσει προσφορά!

Οι έλεγχοι φορολογουμένων και εφοριών στην "Ιντρασόφτ"

Το υπουργείο Οικονομικών συνέστησε επιτροπή, η οποία ανέλαβε να επαναδιαπραγματευτεί τη σύμβαση με την κοινοπραξία, την οποία είχαν συστήσει η "Ιντρασόφτ" και η ιταλική εταιρία "Sogei". Πρόεδρος της επιτροπής διορίστηκε ο Α. Βέμος και ως μέλη οι Α. Αθανάσογλου, Χ. Κάζης, Ο. Κυριακόπουλος, Ε. Σταθοπούλου και Ν. Φαφούτης. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης, η επιτροπή εισηγήθηκε στον υπουργό Οικονομικών τα εξής: Καταργούνται όροι που πρόβλεπαν καταβολή αμοιβής από το ελληνικό δημόσιο στις εταιρίες για τυχόν καθυστερήσεις... "ανακοίνωσης της πλατφόρμας λειτουργίας" (!), η οποία υπολογίστηκε σε 200 εκατομμύρια δραχμές για καθυστέρηση μέχρι 15 Απρίλη 1995. Αλλά η ορθή αυτή απάλειψη αυτού του όρου συνοδεύεται από συμφωνία να δοθούν στην "Ιντρασόφτ" επιπλέον εργασίες, "νέα έργα", έναντι πρόσθετης αμοιβής 290 εκατομμυρίων δραχμών... έτσι ώστε "το έργο θα αποκτήσει πραγματικά χαρακτήρα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ" (σ.σ. τα κεφαλαία χρησιμοποιούνται στο πόρισμα της επιτροπής). Τα έργα αυτά είναι: σύστημα υπηρεσιών ροής εργασιών, σύστημα αρχειοθέτησης εγγράφων ΔΟΥ και ηλεκτρονικό πρωτόκολλο,σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, σύστημα εξόδων/ λογιστική εξόδων στις ΔΟΥ,εφαρμογή Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, σύστημα φορολογίας οχημάτων, σύστημα επιθεώρησης και ελέγχοι ΔΟΥ,σύστημα διαχείρισης ελέγχου φορολογουμένων,σύστημα διαχείρισης δικαστικών ενεργειών.

Αν. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ