ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Γενάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Η κατάληψη έληξε, όχι ο αγώνας

Tελεσίγραφο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού προς τους εργαζόμενους, τους οποίους καλεί να απαντήσουν μέσα σε 48 ώρες αν θέλουν να παραμείνουν ή όχι στη δουλιά τους

Μετέωροι και ανήσυχοι είναι οι εργαζόμενοι του Εθνικού Θεάτρου, στη μεταβατική αυτή φάση στην οποία περιήλθαν μετά τη λήξη της κατάληψης και την ισχύ του νέου νόμου περί των κρατικών σκηνών.Βιαστικός ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Κούρκουλος,στην προχτεσινή συνάντηση που είχε με τους εργαζόμενους, έθεσε 48ωρη προθεσμία (!), μέσα στην οποία θα πρέπει να απαντήσουν αν θα παραμείνουν ή όχι στο Εθνικό.

Σύμφωνα πάντως με το νόμο, η σύσταση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων, που ανήκαν στο ΝΠΔΔ το οποίο και διαλύθηκε, θα γίνει με υπουργική απόφαση. Η απόφαση αυτή δεν εκδόθηκε ακόμη,αλλά ο Νίκος Κούρκουλος ξεκίνησε, ήδη, τις παρατυπίες. Σε χτεσινή συνάντησή τους στο Εθνικό Θέατρο, οι εργαζόμενοι διχάστηκαν με το σκόπιμο όρο που έθεσε ο Νίκος Κούρκουλος. Κι αυτό, γιατί άλλοι πιστεύουν πως πρέπει να προηγηθεί η υπουργική απόφαση που να καθορίζει συγκεκριμένα τις οργανικές θέσεις εργασίας και άλλοι, προφανώς από φόβο για το μέλλον που τους επιφυλάσσεται, προτιμούν ν' αρχίσουν αμέσως δουλιά.

Αρκετοί εργαζόμενοι, πάντως, συνεπείς στον αγώνα που έκαναν επί 55 μέρες και στην αντίθεσή τους με το νέο νόμο, αρνούνται να παράσχουν τις υπηρεσίες τους στο νέο "Εθνικό" Θέατρο, μέχρι να ληφθεί η υπουργική απόφαση για το πού θα τοποθετηθούν στο Εθνικό ή σε κάποια άλλη υπηρεσία.Να σημειωθεί ότι χτες το απόγευμα έγινε στο ΥΠΠΟ η πρώτη επίσημη συνάντηση της νέας διεύθυνσης και διοίκησης του Εθνικού Θεάτρου με τον υπουργό Πολιτισμού.

Πάντα έτοιμοι

Ο αγώνας συνεχίζεται αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή Αγώνα εργαζομένων στο πρώην Εθνικό Θέατρο,οι οποίοι αποφάσισαν την περασμένη Δευτέρα το βράδυ, σε γενική συνέλευση, τη λήξη της κατάληψης. "Αποφασίσαμε να σταματήσουμε αυτή τη μορφή αγώνα, αλλά όχι και τον αγώνα. Παραμένουμε σε ετοιμότητα και περιμένουμε όλους όσοι έχουν δεσμευτεί με αποφάσεις να υλοποιήσουν τις αποφάσεις τους",τονίζεται στην ανακοίνωση και διευκρινίζεται:

"Στόχος του αγώνα μας, που κράτησε πάνω από δύο μήνες, ήταν να μην ψηφιστεί ο νόμος για τον πολιτισμό και στη συνέχεια, μετά την ψήφισή του να μην εφαρμοστεί. Στόχος της κατάληψης, μετά την ψήφιση του νόμου, ήταν να μείνει ανοιχτό το μέτωπο, ώστε φορείς που συμφωνούσαν μαζί μας να προετοιμαστούν για να συνεχιστεί ο αγώνας με διευρυμένους στόχους, ανώτερες ποιοτικά μορφές και με ευρύτερη συμμετοχή δυνάμεων. Δυστυχώς, φάνηκε ότι οι φορείς αυτοί δεν ήταν έτοιμοι για μια τέτοια κινητοποίηση".

"Διαπιστώσαμε ότι αυτό που μπορούσαμε το είχαμε κάνει. Μια κυβέρνηση είχε στα χέρια της ένα νόμο ψηφισμένο από τρία κόμματα της Βουλής και για 22 μέρες δεν μπορούσε να εφαρμόσει το νόμο της. Διαπιστώσαμε ότι ο αγώνας μας, με τη μορφή της κατάληψης, έδωσε ό,τι είχε να δώσει, έτσι δεν είχε πια νόημα να συνεχίσουμε με τη μορφή αυτή".

Και η Επιτροπή Αγώνα καταλήγει με μια ουσιαστική και συγκινητική πρόσκληση - "πρόκληση" προς εκείνους που απείχαν από αυτόν το σημαντικό αγώνα: "Εμείς παραμένουμε πάντα έτοιμοι να ενταχθούμε σε οποιαδήποτε μορφή αγώνα που θα υπερασπίζεται την πολιτική ταυτότητα του τόπου μας, το δικαίωμα του καλλιτέχνη για ανεμπόδιστη καλλιτεχνική δημιουργία, το δικαίωμα του λαού να επικοινωνεί ανεμπόδιστα με κάθε μορφή τέχνης".

Ζωντανές μεταδόσεις

Από τις ζωντανές μεταδόσεις του Τρίτου Προγράμματος μπορείτε να ακούσετε στις 9 μμ, σε απευθείας μετάδοση από το Μόναχο, τη Συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, με έργα Βέμπερ και Μέντελσον. Σολίστ θα είναι ο Γκέρχαρντ Οπιτς. Διευθύνει ο Κόλιν Ντέιβις.

ΡΟΤΟΝΤΑ
Κάτι κρύβεται;

Αγνοώντας, στην πραγματικότητα, την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να προβάλει κυριαρχικά δικαιώματα στη "Ροτόντα", δηλώνοντας μέσω του πρωτοσύγκελου ότι "το μνημείο ανήκει στην Εκκλησία" (!). Με αυτή την προκλητική "λογική", προειδοποιούν ότι την ερχόμενη Κυριακή και κάθε Κυριακή θα εισβάλουν στο μνημείο για την τέλεση λειτουργίας, προβάλλοντας τη συνταγματική κυριότητα της Εκκλησίας στους λατρευτικούς χώρους.Μόνο, που το παραπάνω επιχείρημα φαίνεται, με σκανδαλώδη τρόπο, ανεπαρκές,όταν χρησιμοποιείται για μνημείο που ανέκαθεν βρισκόταν υπό την προστασία του κράτους και της Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ",η Ιερά Σύνοδος έχει υποβάλει πρόγραμμα - αίτημα στην Κοινότητα, που αφορά στη χρηματοδότηση έργων σε μνημεία.Το αίτημα βρίσκεται υπό εξέταση στο υπουργείο Προεδρίας. Να σχετίζεται, άραγε, το αίτημα της Ιεράς Συνόδου για χρηματοδότηση από την ΕΟΚ, με τα κυριαρχικά δικαιώματα που απαιτεί επί του μνημείου της "Ροτόντας" η Μητρόπολη της Θεσσαλονίκης;

Οπως είναι γνωστό η Κοινότητα απαιτεί να γνωρίζει πώς και πού θα απορροφηθούν τα κονδύλια που ζητούνται και αν ήδη έχει ξεκινήσει ένα υπό χρηματοδότηση έργο. Και στη "Ροτόντα", βέβαια, έχουν αρχίσει τα έργα συντήρησης. Επόμενα, μπορεί να χρηματοδοτηθεί για τη συνέχιση των έργων όποιος έχει στην αρμοδιότητά του το μνημείο.

Πάντως, οι υπάλληλοι της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων,ύστερα από τις προχτεσινές δηλώσεις του πρωτοσύγκελου, ζήτησαν από την Εισαγγελία Θεσσαλονίκης και την Αστυνομική Διεύθυνση να παρέμβουν και να προστατέψουν το μνημείο.

Στα πλαίσια του θεατρολογικού σεμιναρίου, που διοργανώνει η επίκουρη

Στα πλαίσια του θεατρολογικού σεμιναρίου, που διοργανώνει η επίκουρηκαθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρίκα Θωμαδάκη και το Κέντρο Σημειολογίας του Θεάτρου,ο συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης,σήμερα (4μ.μ.), στο κτίριο "Κωστή Παλαμά" θα μιλήσει για τη θεατρική παραγωγή στην Ελλάδα και αλλού. Θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά στο βιβλίο του "Γυναίκες ευσεβείς του πάθους" (εκδόσεις "Γνώση").

Απευθύνεται σε λογοτέχνες, συγγραφείς, επιστήμονες, πνευματικούς

Απευθύνεται σε λογοτέχνες, συγγραφείς, επιστήμονες, πνευματικούς ανθρώπους γενικότερα και σε κάθε ευαισθητοποιημένο άνθρωπο στα πολιτιστικά "Χωρίς Σύνορα". Είναι ο ιστορικός, λαογραφικός και πολιτιστικός σύλλογος Φθιωτών "Λαϊκή Αναγέννηση",που με ανακοίνωσή του ζητά τη χορήγηση βιβλίων και πολιτιστική συνεργασία. Εδρα του συλλόγου είναι η Λαμία (Πανουργιά 13 και Ικτίνου 1, τηλ. 0231-27127).

Πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης εκδοτικών οίκων, για μεταφράσεις σύγχρονων έργων της ελληνικής λογοτεχνίας (από το 1945 και μετά), ανακοίνωσε το ΥΠΠΟ.Οι ενδιαφερόμενοι οίκοι μπορούν να αποστείλουν τους φακέλους τους, με ένα αντίτυπο του πρωτότυπου έργου και ένα συμπληρωμένο αντίτυπο του σχετικού εντύπου της Διεύθυνσης Γραμμάτων και Τεχνών, στη Διεύθυνση Γραμμάτων του ΥΠΠΟ (Αριστείδου 14, Αθήνα) μέχρι 31 του Μάρτη 1995. Η οικονομική ενίσχυση του ΥΠΠΟ θα χορηγηθεί κατά το ήμισυ μετά την έγκριση της σχετικής αίτησης και το υπόλοιπο ήμισυ μετά την ολοκλήρωση της έκδοσης.

Μια "τρελή" στην Κύπρο

Το έργο του Ζαν Ζαρωντού "Η τρελή του Σαγιό" θα παρουσιάσει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου,σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη, με την Δέσποινα Μπεμπεδέλη στον επώνυμο ρόλο. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Σταύρου Αντωνόπουλου, η μουσική του Ευαγόρα Καραγιώργη. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Βαρνάβας Κυριαζής, Κώστας Δημητρίου, Ανδρέας Τσούρης, Κώστας Βήχας, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Τζένη Γαϊτανοπούλου, Στέλιος Καυκαρίδης, Αννίτα Σαντοριναίου, κ. ά. Η πρεμιέρα ορίστηκε για τις 11 του Φλεβάρη, στην Κεντρική Σκηνή του ΘΟΚ.

Μικρό κομμάτι Ρωμιοσύνης

Ο ίδιος το ονομάζει "Φωτοαφήγημα" και πιστεύει ότι "οι αφηγήσεις και οι φωτογραφίες πρέπει να σωθούν από τη λήθη και τον ξεχασμό". Πρόκειται για το βιβλίο του Γιώργου Κανδύλη "Τρεις οικογένειες της μεγάλης διασποράς Χίος - Πόντος - Ρωσία".Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο καθηγητής Π. Κιτρομηλίδης: "Σ' αυτό το βιβλίο, ζωντανεύει το βίωμα της διασποράς. Οι φωτογραφίες, οι οποίες αποτελούν το κύριο τμήμα του, μας προσφέρουν βίωμα και ακρίβεια πληροφορίας. Η φωτογραφία λειτουργεί ως ιστορικό τεκμήριο".

"Δε θέλησα να γράψω ένα βιβλίο, ή να κάνω ένα οικογενειακό άλμπουμ", σημείωσε ο Γ. Κανδύλης. "Προσπάθησα να τα συνδυάσω και τα δύο: μία "φωτοαφήγηση" δηλαδή, όπου το κείμενο και οι φωτογραφίες να μιλούν μαζί. Πρόκειται για την ιστορία τριών οικογενειών της ελληνικής διασποράς κατά το 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα, ιστορία που αντανακλάται σε εκατοντάδες άλλες οικογένειες του Ελληνισμού. Ετσι ώστε η νέα γενιά, οι σημερινοί απόγονοι των οικογενειών από τις οποίες προέρχομαι, διασπαρμένοι στη Ρωσία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, τη Βρετανία, τη Β. Αμερική, τη Ν. Αφρική και αλλού, να βρουν στο βιβλίο αυτό κάτι από τη "ρίζα μ'" - όπως λένε οι Πόντιοι -, ένα μικρό κομμάτι Ρωμιοσύνης".

Αριστεία 1995

Ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Πολιτισμού, οι ελληνικές υποψηφιότητες για το "Αριστείον '95".Για το Ευρωπαϊκό Λογοτεχνικό Βραβείο προτείνονται τα βιβλία: "Η εφηβεία της λήθης" της Κικής Δημούλα (Στιγμή), "Ν' ακούς καλά τ' όνομά σου" του Σωτήρη Δημητρίου (Κέδρος), "Η συμμορία της άρπας" τουΜένη Κουμανταρέα (Κέδρος). Για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Μετάφρασης: "Σαίξπηρ, οι φλόγες της ζηλοτυπίας" του Ρενέ Ζιράρντ,μετάφραση Κωστή Παπαγιώτη (Εξάντας). "Κραυγές - Σπαράγματα - Ορνια" του Ζόυς Μανσούρ,μετάφραση Εκτορα Κακναβάτου (Αγρα). "Ζητήματα Αισθητικής στον Θωμά Ακινάτο" του Ουμπέρτο Εκο,μετάφραση Τούλας Σιετή (Δελφίνι).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ