ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Φλεβάρη 1995
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρειάζεται καθολική ρήξη

Του Αγγελου ΒΛΑΣΗ *

Με επίγνωση των κινδύνων μεγάλης απλούστευσης, θα αναγάγω όλες τις καταχρήσεις που γίνονται με την άδεια της Τέχνης, σε ένα και μόνο παράγοντα: Τον "ιερό" και "απαραβίαστο" νόμο της αγοράς. Γνωρίζω, ασφαλώς, τις ενστάσεις κατά της κυβερνητικής πολιτικής, αλλά επιμένω: Αν υπάρχει ένα σημείο των καιρών, είναι ακριβώς το ότι και η πολιτική σκέψη ισοσκελίζεται σε ένα βιβλίο εσόδων - εξόδων. Με δεδομένο ότι νόμος της αγοράς είναι ο ίδιος ο δυναμισμός της, πράγμα που σημαίνει ότι όλα επιτρέπονται, δε βλέπω ούτε έγκυρους, ούτε αποτελεσματικούς τρόπους επιλεκτικών ανασχέσεων, κατά τη μαζική προέλασή της.

Πώς να εμποδιστούν, κατ' επιλογήν μάλιστα, οι τηλεοπτικές διαπομπεύσεις του σώματος, της αφέλειας, ακόμα και της νοητικής αδυναμίας ανθρώπων, όταν καταναλώνονται σαν είδη πρώτης ανάγκης; Δεν είναι, τουλάχιστον, ατολμία να εξαγνίζουμε, σαν τις αμαρτίες μας, το δεύτερο μέλος της συναλλαγής, τον πελάτη που έχει πάντα δίκιο;

Μοιραία, λοιπόν, όσοι πιέζονται μέσα σ' αυτή την πραγματικότητα, όσοι δεν τη δέχονται, είναι αμετάκλητα καταδικασμένοι σε μιαν επώδυνη καθολική ρήξη. Είναι καταδικασμένοι να αντιτάξουν στους άλλους και στον εαυτό τους ένα μοντέλο ανάπτυξης. Εναν πολιτισμό, δηλαδή, όπου ο πολίτης θα έχει την ευθύνη να πει, εκτός από το τι χρειάζεται η κοινωνία, και το όνομα των δικών του αναγκών.

Βέβαια, όσο εύκολα λέγεται αυτό, τόσο δύσκολα πραγματοποιείται. Δεν υπάρχει, όμως, άλλος τρόπος να σταθμιστεί, χωρίς κίνδυνο σοβαρών σφαλμάτων, η συμβολή μας στα πράγματα που παράγονται, όχι μόνο στο εργαστήριο του Φειδία, αλλά και στις φυτείες της Κολομβίας και στις κολοσσιαίες, πλέον, βιομηχανίες "ερωτικής υποστήριξης".

* Ο Αγγελος Βλάσης είναι γλύπτης.

Νεοελληνικά μονόπρακτα

"Να αντισταθούμε στην εισβολή ξένων προτύπων και συμπεριφορών και στην άλωση της ελληνικής μας γλώσσας και να αντιτάξουμε σίγουροι για την υπεροχή μας το νεοελληνικό θεατρικό λόγο",είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο θεατρικός συγγραφέας Πέτρος Γεωργιόπουλος,με αφορμή την έναρξη των παραστάσεων νεοελληνικών έργων στο Θέατρο "Εναστρο.Τρεις γενιές ηθοποιών, σπουδαστές, καθηγητές και βετεράνοι της θεατρικής τέχνης, θα συναντηθούν για να προβάλουν το ζωντανό θεατρικό λόγο παλιών και νέων θεατρικών συγγραφέων. Στη σκηνή του "Εναστρου" θα παρουσιαστούν μονόπρακτα των: Ασημάκη Γιαλαμά, Νίκου Περέλη, Γιώργη Χριστοφιλάκη, Σπύρου Παπαδογιώργη, Πέτρου Γεωργιόπουλου, Ευρυδίκης Γεωργοπούλου, Γιώργου Παπακυριάκη, Κικής Σέγδιτσα, Μάριον Μίντση.Τα έργα θα ερμηνεύσουν οι ηθοποιοί Ελένη Ζαφειρίου, Βέτα Προέδρου, Μαίρη Βογιατζή και οι σπουδαστές της σχολής θεάτρου Μ. Βογιατζή - Τράγκα.

Τα μονόπρακτα σκηνοθέτησαν οι Γιάννης Καλατζόπουλος, Ταμίλλα Κουλιέβα, Μαίρη Τράγκα,ενώ τη μουσική έγραψαν οι Ζακ Ιακωβίδης, Κώστας Λιακούρας.Παραστάσεις θα δοθούν στις 7, 12, 19, 26 Φλεβάρη,(8 μμ) στο "Εναστρο" (Δεληγιάννη 19 και Μπουμπουλίνας). Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Επιφυλακτικοί οι αρχαιολόγοι

Επίσημες συναντήσεις με την αιγυπτιακή πολιτική ηγεσία και τους ειδικούς της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας της Αιγύπτου, θα έχει σήμερα η ελληνική αποστολή ειδικών του ΥΠΠΟ, ενώ αύριο θα μεταβεί στη Σίβα προκειμένου να επισκεφθεί τον αρχαιολογικό χώρο. Εξάλλου, ο υπουργός Πολιτισμού της Αιγύπτου Φαρούκ Χοσνί ανακοίνωσε ότι μόλις περάσει ο μήνας του Ραμαζανιού, η ανασκαφή θα συνεχιστεί με τη συνεργασία των Αιγύπτιων ειδικών του Ανώτερου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων.

Πάντως, ενώ στη χώρα μας το μυστήριο του τάφου τείνει να πάρει υπερβολικές διαστάσεις "εθνικού" (με αποχρώσεις εθνικισμού) ζητήματος, παρά την επιφυλακτικότητα του ΥΠΠΟ, οι ξένοι επιστήμονες διατηρούν χαμηλούς τόνους και εκφράζουν αμφιβολίες για το αν πρόκειται περί του χώρου ταφής του Μ. Αλεξάνδρου κι όχι περί ταφικής μορφής μνημείου προς τιμήν του, όπως είναι ενδεχόμενο. Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα ενός μακεδονικού τάφου στην Αίγυπτο και βασιζόμενοι στις αρχαίες πηγές (Διόδωρος, Δίωνας ο Κάσσιος, Πλούταρχος κ.ά.) που μιλούν για τάφο στην Αλεξάνδρεια, αποφεύγουν να συμφωνήσουν με τα βιαστικά συμπεράσματα της Λιάνας Σουλβατζή και περιμένουν περαιτέρω έρευνες.Την ίδια στιγμή, ο ξένος Τύπος υπαινίσσεται προσπάθεια της αιγυπτιακής κυβέρνησης να εκμεταλλευτεί τουριστικά την όαση Σίβα.

Ωστόσο, μόλις προχθές, βγήκε στο φως ότι μέρος της ανασκαφής χρηματοδοτείται από το Δήμο Ανω Λιοσίων,στα πλαίσια των ερευνών του Τμήματος Γεωφυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.Εξάλλου, η Ελληνίδα ιδιώτης αρχαιολόγος ίδρυσε ιδιωτικό "Ινστιτούτο Ελληνιστικών Σπουδών" με έδρα στην Αθήνα, με το οποίο διοργανώνει εκδηλώσεις και εκδρομές στον αρχαιολογικό χώρο, προκειμένου να συγκεντρώσει χρήματα για την ανασκαφή.

Λυρικές βραδιές

Η όπερα του Βέρντι "Χορός Μεταμφιεσμένων" παρουσιάζεται απόψε, στην Εθνική Λυρική Σκηνή,σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη,σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαφιδη,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Πετρόπουλου.Αύριο επαναλαμβάνεται η οπερέτα του Θ. Σακελλαρίδη "Βαφτιστικός",σε μουσική διεύθυνση Αλέξανδρου Συμεωνίδη,σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαφιδη, Δημήτρη Σεϊτάνη,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Στεφάνου,χορογραφίες Ισίδωρου Σιδέρη.

Επιγραφές από τον αρχαιολογικό χώρο στην όαση της Σίβας

Ρεσιτάλ πιάνου της Ντόρας Μπακοπούλου θα δοθεί τη Δευτέρα, στις 8.30 μμ, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Μελισσίων (17ης Νοέμβρη και Αγ. Γεωργίου). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα των Ρώσων δημιουργών Σριαμπίν, Τσαϊκόφσκι, Προκόφιεφ καθώς και την "Αχιβάδα" του Μάνου Χατζιδάκι.

Το έργο της Κύπριας συγγραφέα Ειρένας Αδαμίδου, "Η ληστεία",θα παρουσιάζει, κάθε Τρίτη (9 μμ), η πειραματική σκηνή του Θεάτρου "Λήδρα" (Κέκροπος 12, Πλάκα). Το έργο διαπραγματεύεται τη σύγκρουση ανάμεσα σ' ένα νεαρό κλέφτη και σε μια ηλικιωμένη την οποία υποδύεται η ηθοποιός Μαρούλα Ρώτα.Το ρόλο του νεαρού κλέφτη ερμηνεύει ο πρωτοεμφανιζόμενος ηθοποιός Αλέξανδρος Κομπόγιωργας.Η σκηνοθεσία είναι του Λεωνίδα Λοϊζίδη,τα σκηνικά - κοστούμια επιμελήθηκε η Δέσποινα Βολίδη.

Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη "Ο μπαμπάς και ο πόλεμος",ανεβαίνει στις 7 Φλεβάρη, από το Εθνικό Θέατρο Τουρκίας,στην Αγκυρα. Την πρεμιέρα του έργου θα παρακολουθήσει και ο υφυπουργός Πολιτισμού Νίκος Σηφουνάκης,ο οποίος αναχωρεί τη Δευτέρα. Αμέσως μετά την άφιξή του στην τουρκική πρωτεύουσα ο υφυπουργός Πολιτισμού θα συναντηθεί με τον Τούρκο ομόλογό του Τιμουρτσίν Σαβάς,ενώ αργότερα θα επισκεφθεί το Μουσείο Ανατολικού Πολιτισμού.

"Η ελληνική γλώσσα στη διευρυμένη Ευρωπαϊκή Ενωση. Γλωσσικός πλουραλισμός και γλωσσοεθνοκεντρισμός" είναι το θέμα του συμποσίου που πραγματοποιείται (από χτες μέχρι και την Κυριακή) στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών,με τη συμμετοχή των Ρ. Σωμερίτη, Δ. Μαρωνίτη, Γ. Μπαμπινιώτη, Αν. Φραγκουδάκη, Γ. Γιατρομανωλάκης, Η. Κανέλλης, Π. Μπουκάλας, κ.ά.

Μια "Μάνα" στην Τρίπολη

"Εντεκα χρόνια ακροβασίας πάνω στο σχοινί της σκηνής", χαρακτηρίζει τη δύσκολη αλλά αξιόλογη περιπλάνησή της στα μονοπάτια της θεατρικής δημιουργίας, η "θεατρική Ομάδα Τρίπολης".Οι νέοι της Αρκαδικής πρωτεύουσας βρήκαν μέσα στην ομάδα και στη θεατρική δημιουργία, το εφαλτήριο της δικής τους απόδρασης από την καθημερινότητα της απάθειας και του εκμαυλισμού των ανθρώπων, ιδιαίτερα των νέων προς πανανθρώπινα ιδανικά και την ποίηση. Αυτό τον καιρό συνεχίζουν με επιτυχία την παρουσίαση του έργου "Μάνα... μητέρα... μαμά..." του Γιώργου Διαλεγμένου, (8.30 μμ κάθε Σαββάτο και Κυριακή). Το έργο σκηνοθέτησε η Γεωργία Δάλκου (πρώην εκπαιδευτικός, με σημαντικό έργο στο ανέβασμα σχολικών παραστάσεων). Παίζουν: Β. Τζωρτζοπούλου, Λ. Παντελές, Γ. Τσαντήλας, Θ. Λουρίδα, Μ. Δαύρου.

Εξαγγελίες περί πολιτισμού

Και υπουργός να ήταν, τόσες μαζεμένες εξαγγελίες για τον πολιτισμό δε θα έκανε. Ο λόγος για τον δήμαρχο Αθηναίων, Δημήτρη Αβραμόπουλο,ο οποίος, χθες, επανέλαβε τις προεκλογικές εξαγγελίες του και το "όραμά" του: Η Αθήνα να γίνει "ιστορική πρωτεύουσα της Ευρώπης". Ξεκινώντας από αυτό και υποσχόμενος συνεργασία με το ΥΠΠΟ, φορείς και πνευματικούς ανθρώπους, αναφέρθηκε σε προγράμματα που αφορούν: Στην ανάδειξη της ερασιτεχνικής δημιουργίας στη συνοικία,στο κλείσιμο του ιστορικού κέντρου για τα αυτοκίνητα και την τοποθέτηση τερματικών με σκοπό την ηλεκτρονική πληροφόρηση των πολιτών,στην ολοκλήρωση των εργασιών στο Γκάζι,που "θα" περιλαμβάνει βιομηχανικό και παιδικό μουσείο, χώρους εκθέσεων, συναυλιών, αναψυχής, παιδότοπους και βιβλιοθήκη. Σαν άμεσους στόχους ανέφερε τα παρακάτω: Φεστιβάλ θεάτρου και ερασιτεχνικής δημιουργίας, θεατρικοί αγώνες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αξιοποίηση του "Παλλάς", του Αθηναϊκού Δημοτικού Θεάτρου και των θερινών κινηματογράφων, εικαστικές εκθέσεις στη Δημοτική Πινακοθήκη.Μίλησε, επίσης, για πεζοδρομήσεις στην κατεύθυνση της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, έκδοση ενημερωτικού οδηγού, τη Βιβλιοθήκη,που θα μεταφερθεί στο Β Γυμνάσιο του οδού Χέυδεν και ετήσια συνέλευση πολιτών στην Πνύκα.

"Οιδίποδας" του σήμερα

Με τον "Οιδίποδα ΙΙΙ", απόσπασμα του έργου της Μαρίας Σταματάκη "Ο παππούς μου ο Οιδίποδας, η γιαγιά Ιοκάστη..." ξεκίνησε, χτες, τις παραστάσεις του το "Χορολόγιον" (Ανδρούτσου 74, Πειραιάς). Η χοροσκηνοθεσία είναι της Μαρίας Σταματάκη, τα κοστούμια της Ελενας Βακαλοπούλου, ενώ βυζαντινά κρατήματα ψέλνει ο Θεόδωρος Μάγνος. Παίζουν: Ντορίνα Κοκκίνου, Ζωή Χατζηαντωνίου, Τάκης Τζαμαργιάς, Γιώργος Ανδρεσάκης, Γιάννης Μάργαρης.

Η χτεσινή πρώτη παράσταση αφιερώθηκε στη χορεύτρια Κούλα Πράτσικα.

Ζητούν αθώωση του Γ. Κεμάλ

Την έντονη διαμαρτυρία της για "την προετοιμαζόμενη καταδίκη του σπουδαίου κουρδικής καταγωγής συγγραφέα Γιασάρ Κεμάλ,θαρραλέου υπερασπιστή της ελληνοτουρκικής φιλίας και συνεργασίας",εκφράζει με ανακοίνωσή της η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών.Η ΕΕΛ ζητά την "πανηγυρική αθώωση" του συγγραφέα, γιατί, όπως τονίζει, "έναν τέτοιο υπερασπιστή των φτωχών και των αδικημένων τίποτα δεν μπορεί να τον βαρύνει".

Να σημειώσουμε ακόμη ότι η ΕΕΛ διοργανώνει την προσεχή Δευτέρα (7μμ) στα γραφεία της (Γενναδείου 8 και Ακαδημίας), τιμητική εκδήλωση αφιερωμένη στα "50 χρόνια πνευματικής δημιουργίας του ποιητή - συγγραφέα - κριτικού Γιώργου Κάρτερ".Θα μιλήσει ο λογοτέχνης - κριτικός Δημ. Ζαδές και θ' απαγγείλουν οι ηθοποιοί Στέφανος Ληναίος και Θόδωρος Εξαρχος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ