ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΚΗΣ ΔΙΑΛΟΓΗΣ

Μια δισέλιδη συνέντευξη του υπουργού Παιδείας ήταν αρκετή για να πει όλα όσα οι εμπνευστές της "Λευκής Βίβλου" για την παιδεία, του γνωστού εγχειριδίου για τη δημιουργία μιας παιδείας στην υπηρεσία της "αγοράς", χρειάστηκαν πολλές σελίδες να περιγράψουν. Μετά την ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου για την "εκπαίδευση του 2000" έφτασε ο καιρός να πέσουν οι μάσκες και οι δημαγωγικές εξαγγελίες, για ελεύθερη πρόσβαση, ενιαίο Λύκειο κλπ, να δώσουν τη θέση τους στη σκληρή πραγματικότητα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και της ύψωσης νέων ταξικών φραγμών στη μόρφωση και το στόχο τελικά που καλείται να υπηρετήσει η εκπαίδευση.

*****

Στη φρασεολογία της εκπαίδευσης εισάγεται σήμερα ο όρος "φιλτράρισμα", που ακολουθεί τους μαθητές από τη μέρα που θα πατήσουν το πόδι τους στο Λύκειο και θα συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση, συνεχής και πολλαπλή, χρησιμοποιείται ως μέσο για την υλοποίηση του γνωστού πια οράματος της Ευρωπαϊκής Ενωσης για δημιουργία πολλών "ευέλικτων" μισοειδικευμένων - μισοανειδίκευτων εργαζομένων - ανέργων που θα είναι ικανοί να υπηρετούν τις ανάγκες της παραγωγής, δε θα είναι όμως ικανοί να αμφισβητούν. Με την προώθηση των νέων μέτρων και μάλιστα όπως όπως, η εκσυγχρονιστική κυβέρνηση της χώρας αναδεικνύεται ως ο πιο καλός ο μαθητής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς σπεύδει κατά γράμμα να εφαρμόσει τις εντολές της.

****

Το Λύκειο έχει το δικό του ρόλο μέσα σε αυτό το μοντέλο. Ερχεται να αποτελέσει εκείνο ακριβώς το μηχανισμό ταξικής διαλογής και να διοχετεύσει το νέο είτε στην κατεύθυνση της... κατάρτισης, είτε στην... ανώτατη εκπαίδευση. Με την αξιολόγηση και πιο συγκεκριμένα την πρόθεση που εξέφρασε το υπουργείο Παιδείας να καταργήσει το θεσμό του μετεξεταστέου, μπαίνει σε λειτουργία ο μηχανισμός αποκλεισμού ενός μεγάλου αριθμού μαθητών από τη γνώση (σήμερα 60.000 περίπου είναι οι μαθητές εκείνοι του Λυκείου οι οποίοι είναι μετεξεταστέοι, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΜΕ). Πρόκειται κυρίως για τους μαθητές οι οποίοι δε θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του νέου τύπου Λυκείου, είτε επειδή δε θα μπορούν να καλύψουν τις οικονομικές απαιτήσεις των - απαραίτητων πια - φροντιστηρίων, είτε επειδή θα χρειάζονται μια δεύτερη ευκαιρία, η οποία, όπως είπε ορθά - κοφτά ο υπουργός, δε θα τους δίνεται. Αυτοί, σύμφωνα πάντα με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, θα αναζητήσουν διέξοδο στην επαγγελματική κατάρτιση (μεταγυμνασιακή, παραλυκειακή κλπ), η οποία έχει αφεθεί εξ ολοκλήρου στα χέρια των ιδιωτών. Γι' αυτή τη μερίδα των νέων, ο δρόμος για την ολόπλευρη, επιστημονική γνώση θα είναι κλειστός, καθώς η κατάρτιση προσφέρει συγκεκριμένες "δεξιότητες", οι οποίες θα του επιτρέψουν στο μέλλον με επιτυχία να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του εργοδότη, ενώ με τη βασική γνώση που θα διαθέτει θα μπορεί να προσαρμόζεται στις εκάστοτε απαιτήσεις της παραγωγής. Για τους άλλους, τους λίγους, υπάρχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία, όπως προκύπτει, κάθε άλλο παρά ανοιχτή θα είναι για όλους, αλλά και όσοι καταφέρνουν να περάσουν τις πόρτες των πανεπιστημίων θα υπόκεινται σε νέο "φιλτράρισμα". Οι πιο πρόσφατες ανακοινώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ήταν ικανές για να πείσουν και τον πιο αισιόδοξο για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης. Ομως δεν αποτελούν μονόδρομο.

****

Η ιστορία του εκπαιδευτικού και ευρύτερα του λαϊκού κινήματος, του οποίου κατάκτηση ήταν η δημόσια δωρεάν παιδεία, έχει να υποδείξει τη διέξοδο. Οσοι δε θεωρούσαν μέχρι σήμερα την παιδεία υπόθεσή τους, σήμερα πρέπει να το αποφασίσουν. Για όλους υπάρχει μια θέση στις γραμμές του μετώπου που θα αντιπαλέψει όλα αυτά τα αντιεκπαιδευτικά και βαθιά αντιλαϊκά σχέδια. Οι γονείς και οι εργαζόμενοι, που από τώρα νιώθουν τα βάρη της υποβάθμισης της παιδείας και καλούνται να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Οι μαθητές και οι φοιτητές, που στην πορεία για την κατάκτηση της γνώσης θα έρθουν αντιμέτωποι με τη συνεχή αβεβαιότητα, ακόμα και γι' αυτό το απολυτήριο Λυκείου, ενώ η επαγγελματική αβεβαιότητα θα τους συνοδεύει σε κάθε τους βήμα. Και τέλος, οι εκπαιδευτικοί, από αντικείμενα αξιολόγησης και προπαγάνδας των "πολλαπλασιαστών" της εκπαιδευτικής αντιμεταρρύθμισης, να γίνουν οι ίδιοι πολλαπλασιαστές της αγωνιστικής πρότασης για αντίσταση στην υποβάθμιση της παιδείας και διεκδίκηση μιας άλλης παιδείας, σε όφελος του λαού.

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ

Μετά την ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου για την "εκπαίδευση του 2000" έφτασε ο καιρός να πέσουν οι μάσκες και οι δημαγωγικές εξαγγελίες, για ελεύθερη πρόσβαση, ενιαίο Λύκειο κλπ, να δώσουν τη θέση τους στη σκληρή πραγματικότητα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και της ύψωσης νέων ταξικών φραγμών στη μόρφωση

ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΚΟΥΒΑΡΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΩΝΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Από εμπαιγμό σε εμπαιγμό

- Σε ποια κατάσταση βρίσκει τις καθαρίστριες δημοσίων σχολείων η έναρξη της σχολικής χρονιάς;

- Αν όχι σε χειρότερη, στην ίδια που ήμασταν την περσινή και κάθε χρονιά πριν απ' αυτή. Πριν καλά καλά ξεκινήσει η χρονιά, δεκάδες είναι οι καταγγελίες που έφτασαν στο σωματείο μας για τη μη επαναπρόσληψη εργαζομένων. Το υπουργείο φέτος δεν εδέησε να στείλει καν την εγκύκλιο - όπως κάθε χρόνο - για την επαναπρόσληψη των καθαριστριών. Το αποτέλεσμα είναι πολλές απ' αυτές να χάνουν τη δουλιά τους. Είναι κι αυτό συνέπεια της κατάπτυστης εργασιακής μας σχέσης, σύμφωνα με την οποία είμαστε εργολάβοι κι όχι εργαζόμενες. Σαν... εργολάβοι λοιπόν έχουμε το "προνόμιο" να απολυόμαστε αν έτσι αποφασίσει ο διευθυντής του σχολείου, να μην δικαιούμαστε αποζημίωσης, δώρων, επιδομάτων και ό,τι τέλος πάντων δικαιούται ένας οποιοσδήποτε εργαζόμενος. Ενα ακόμα πρόβλημα είναι και το ότι ακόμα δε μας έχει δοθεί ούτε αυτή η εξευτελιστική αύξηση του 8% και ο ένας επιπλέον μισθός που είχε υποσχεθεί το υπουργείο Παιδείας ότι θα μας έδινε από την προηγούμενη ακόμα χρονιά.

- Τη χρονιά που πέρασε είχατε πραγματοποιήσει μια σειρά επαφών και συζητήσεων με τους αρμοδίους, υπήρξε κάποιο αποτέλεσμα;

- Κανένα αποτέλεσμα. Κάναμε και κινητοποιήσεις κι επαφές και συζητήσεις, εξαντλήσαμε όλα τα περιθώρια. Συναντήσαμε εμπαιγμό και ξανά εμπαιγμό. Το υπουργείο Παιδείας μας στέλνει στην ΚΕΔΚΕ, η ΚΕΔΚΕ δε διαθέτει χρήματα. Μεταξύ τους δε θέλουν να συνεννοηθούν και εμείς παραμένουν με το βασικό μας αίτημα, για αλλαγή της εργασιακής μας σχέσης από εργολαβική σε αορίστου χρόνου, ανικανοποίητο. Η μόνη δέσμευση που υπήρξε στο τέλος του '96 ήταν για τη χορήγηση της αύξησης, η οποία όχι μόνο δεν έχει δοθεί, αλλά χρησιμοποιήθηκε από τους παράγοντες του υπουργείου σαν μέσο εκβιασμού για να σταματήσουμε τις κινητοποιήσεις. Να σημειώσουμε εδώ ότι επιπλέον πέρυσι συναντήσαμε για πρώτη φορά και την πλήρη άρνηση παραγόντων του υπουργείου να μας συναντήσουν, επικαλούμενοι φτηνές δικαιολογίες. Νομίζω ότι η αδιαλλαξία της κυβέρνησης μεγαλώνει μέρα με τη μέρα.

- Τα σωματεία των νομών της Θεσσαλίας με κοινή επιστολή τους ζήτησαν από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων να αναλάβει πρωτοβουλίες για την επίλυση των προβλημάτων, εσείς τι προτείνετε να γίνει ώστε να υπάρξει θετική εξέλιξη σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση των αιτημάτων σας;

- Είναι γεγονός ότι ο συντονισμός είναι απαραίτητος. Πρέπει όμως κάποιος να μπει επικεφαλής αυτού του συντονισμού. Αυτό πρέπει, είναι υποχρέωσή της, να το κάνει η Ομοσπονδία. Ωστόσο, μέχρι σήμερα ούτε αυτή έχει δείξει διάθεση να λυθεί το πρόβλημά μας. Αντίθετα, σύρθηκε στη λογική του υπουργείου Παιδείας, που με λίγα λόγια μας έχει κάνει "μπαλάκι". Εμείς επιστρέφουμε στα σχολεία και στον αγώνα, δε βλέπω να υπάρχει άλλος δρόμος με προοπτική τη λύση των προβλημάτων. Σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα σωματεία της χώρας, είτε μπει μπροστά η Ομοσπονδία, είτε όχι, εμείς θα προχωρήσουμε αγωνιστικά όπως κάνουμε χρόνια τώρα. Ομως, να επισημάνω ότι είναι ντροπή η στάση της κυβέρνησης απέναντί μας, πρέπει κάποια στιγμή να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι σε έναν κλάδο που επιτελεί κοινωνικό έργο.

Β. Ν.

ΤΕΧΝΗΤΟ ΚΛΙΜΑ ευφορίας και αναμονής των "παχιών αγελάδων" προσπαθεί να δημιουργήσει στο λαό η κυβέρνηση, διαφημίζοντας παράλληλα την Ευρωπαϊκή Ενωση, τονίζει σε σχόλιό του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφερόμενο στη φιλολογία για το λεγόμενο "Πακέτο Σαντέρ" (σελίδα 7).

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ θα φανεί σε πολλούς, πως στην πλουσιότερη χώρα του πλανήτη και την πρώτη σε εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, ο αριθμός των ανθρώπων που υποφέρουν από πείνα αυξάνεται συνεχώς! Η οργάνωση "Second Harvest" υπολογίζει σε 30 εκατομμύρια τον αριθμό των θυμάτων της πείνας στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε 26 εκατομμύρια αυτούς που κάθε μήνα επαφίενται στα λαϊκά συσσίτια για να τραφούν (σελίδα 10).

ΚΛΙΜΑΚΩΝΟΥΝ τον αγώνα τους οι εργαζόμενοι της ΠΥΡΚΑΛ, αποφασισμένοι να αντιδράσουν στη συρρίκνωση της επιχείρησης. Εχουν κηρύξει για σήμερα τετράωρη στάση εργασίας και πορεία προς το υπουργείο Οικονομικών. Χτες απέκλεισαν για δεύτερη φορά τα γραφεία της εταιρίας (σελίδα 13).

Η ΑΥΞΗΜΕΝΗ συμμετοχή ήταν το κυριότερο χαρακτηριστικό των απεργιακών συγκεντρώσεων, που πραγματοποίησαν χτες σε πολλές περιοχές της χώρας οι εργαζόμενοι στα επισιτιστικά και τουριστικά επαγγέλματα, στα πλαίσια της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας που είχε κηρύξει η κλαδική Ομοσπονδία (σελίδα 12).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ