ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Οχτώβρη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Ανακύκλωση προτάσεων εν όψει Ολυμπιάδας

Την έλλειψη πολιτικής βούλησης για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών στον άξονα της εξυπηρέτησης των εργαζομένων, αποκάλυψε η χτεσινή συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αθήνας, όπου παρουσιάστηκαν τα σχέδια του ΟΣΕ για τον προαστιακό σιδηρόδρομο.

Ολο το πρόγραμμα του νέου σχεδιασμού και επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου, που παρουσίασε ο πρόεδρος του ΟΣΕ Χρ. Παπαγεωργίου είναι στηριγμένο στις ανάγκες της διοργάνωσης της Ολυμπιάδας του 2004 και της λειτουργίας του αεροδρομίου των Σπάτων. Οι χτεσινοί μάλιστα "ρομαντισμοί" δεν ήταν παρά μια επανάληψη των "μεγαλεπήβολων" σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ, που από το 1995 έχει παρουσιάσει ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης - μέσω του προγράμματος "Αττική SOS" - ο οποίος είχε υποσχεθεί τότε την άμεση δημοπράτηση των έργων. Δύο χρόνια μετά τα έργα βρίσκονται ακόμη στο μηδέν και χρειάστηκε η Ολυμπιάδα, για να θυμηθούν οι αρμόδιοι την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού...

Από τον όλο σχεδιασμό φάνηκε ότι πρόκειται για έργο αποσπασματικά σχεδιασμένο, αφού δε συνοδεύεται από ενίσχυση των άλλων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Κι αυτό γιατί ο προαστιακός σιδηρόδρομος δεν προβλέπεται να ενταχθεί στον ενιαίο φορέα των συγκοινωνιών, ενώ πρόκειται να λειτουργήσει με αυτοχρηματοδότηση, αφού η μελέτη προβλέπει κάτι τέτοιο, κάτι που κατήγγειλε ο επικεφαλής της "Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας" (ΝΑΣ) Σπ. Χαλβατζής.Αντίθετα, δίνονται τεράστια ποσά από εθνικούς πόρους για τους άξονες Σταυρού - Ελευσίνας, περιφερειακή λεωφόρο Υμηττού και Πεντέλης, οι οποίες βέβαια, ως γνωστόν, δεν εξυπηρετούν παρά το αεροδρόμιο των Σπάτων. Ζητούμενο, η ανάπτυξη του ΟΣΕ

Ο Σπ. Χαλβατζής, στην εισήγησή του, επισήμανε ότι "το υπάρχον δίκτυο δε διευρύνεται και δεν αναπτύσσεται, αφού δεν υπάρχει πολιτική βούληση, επειδή αυτή η πορεία εμποδίζεται από τις μεγάλες πολυεθνικές, τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τις εταιρίες ελαστικών, πετρελαιοειδών και ανταλλακτικών. Επενδύσεις, συνέχισε, γίνονται και τεράστια ποσά διατίθενται όχι για το σιδηρόδρομο, αλλά για μεγάλους οδικούς άξονες. Αυτή την περίοδο άλλοι οδικοί άξονες κατασκευάζονται, άλλοι χαράσσονται, άλλοι μελετώνται και άλλοι διευρύνονται. Κι όλα αυτά για να εξυπηρετήσουν το αεροδρόμιο των Σπάτων, αυτό το μεγάλο σκάνδαλο. Και οι εργολάβοι, οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίε απομυζούν τεράστια κέρδη από τους μεγάλους οδικούς άξονες και γενικότερα από τα μεγάλα έργα", είπε χαρακτηριστικά.

"Θεωρούμε ως ΚΚΕ, υπογράμμισε, ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος πρέπει να ενισχυθεί, να αναπτυχθεί και να συνεχίσει μια γοργή πορεία εκσυγχρονισμού του. Να διατηρήσει τα δημόσια χαρακτηριστικά του. Να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση τομέων του και παραγωγικού έργου. Θεωρούμε ότι πρέπει να αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα για τη δρομολόγηση τρένων σε υφιστάμενες γραμμές για προαστιακή χρήση, περιορίζοντας δραστικά τη χρήση του ΙΧ. Οπου υπάρχει μεγάλος φόρτος και φυσικά δεν επαρκούν τα λεωφορεία ή τα τρόλεϊ θα πρέπει να δρομολογούνται μέσα σταθερής τροχιάς όπως Μετρό, Τραμ, προαστιακός σιδηρόδρομος".

Ο Σπ. Χαλβατζής υπενθύμισε ακόμα ότι υπάρχουν ήδη κάποιες έτοιμες γραμμές του ΟΣΕ, σημειώνοντας ότι "θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν σχετικά σύντομα, όπως για παράδειγμα οι γραμμές Αθήνα - Μενίδι (κάθε 10 λεπτά), Αθήνα - Αγιος Στέφανος (κάθε 20 λεπτά) και Αθήνα - Χαλκίδα (κάθε 30 λεπτά)". "Υπάρχουν μελέτες και προτάσεις. Το θέμα είναι για τον ΟΣΕ ότι ενώ στα χαρτιά, προγραμματίζει πολλά - άλλωστε έχει ικανότατο επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό - στην πράξη είναι δεμένος χειροπόδαρα. Κι αυτό γιατί δεν του δίνονται τα απαραίτητα κονδύλια".

Τέλος, ο επικεφαλής της ΝΑΣ επισήμανε την ανάγκη να υπάρξει πάλη, αγώνας και σύγκρουση για να μην περάσουν οι πολιτικές της ιδιωτικοποίησης του ευρύτερου δημόσιου τομέα και φυσικά του ίδιου του σιδηροδρόμου. "Οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, το συνδικαλιστικό τους κίνημα, το γενικότερο συνδικαλιστικό και εργατικό κίνημα πρέπει να στηρίξουν τις προσπάθειες ανάπτυξης του ΟΣΕ. Και ο σιδηρόδρομος εξυπηρετεί τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, τους εργαζόμενους. Είμαστε, κατέληξε, υπέρ της συλλογικής προσπάθειας, λειτουργίας και δράσης και αντίθετοι με το ατομικό, ιδιωτικό όφελος που λειτουργεί σε βάρος του συλλογικού".

Ο "μετροπόντικας" σε νέες περιπέτειες...

Σε ένα νέο υπόγειο σπηλαίωμα έπεσε χτες ο "μετροπόντικας" στην Πανεπιστημίου, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί και πάλι, πέντε μόλις μέτρα από το ύψος της Χ. Τρικούπη. Οι προσπάθειες όμως απεγκλωβισμού του τεράστιου μηχανήματος με τσιμεντενέσεις είχαν αποτέλεσμα να φουσκώσει το έδαφος και να πάρει κλίση το περίπτερο που βρίσκεται στο πεζοδρόμιο μπροστά στην Πανεπιστημίου 44.

Οι αρμόδιοι αποκλείουν να υπάρξει παρόμοιος κίνδυνος και για τα γύρω κτίρια, ενώ υπόσχονται πλήρη αποζημίωση στον ιδιοκτήτη του περιπτέρου σε περίπτωση που έχει πάθει ζημιές από το "βούλιαγμα" του περιπτέρου του.

Να σημειώσουμε ότι στο νέο σπηλαίωμα διοχετεύτηκαν δεκάδες κυβικά μέτρα μπετόν, ωστόσο δεν είναι ακόμη δυνατόν να προσδιοριστεί πότε θα ξαναξεκινήσει ο "μετροπόντικας" και πότε βέβαια θα ανοίξουν οι τρεις λωρίδες κυκλοφορίας στην Πανεπιστημίου που παραμένουν κλειστές δημιουργώντας έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, η ημερομηνία αυτή προσδιορίζεται χρονικά προς το τέλος Οκτώβρη και συνδυάζεται όχι μόνο με την προώθηση του "μετροπόντικα" προς το σταθμό "Ακαδημία" στα Προπύλαια, αλλά και από την πορεία αποκατάστασης των δικτύων αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.

Να προσθέσουμε ότι το νέο σπηλαίωμα είναι το τέταρτο που συναντά ο "μετροπόντικας" από τις 25 Αυγούστου, οπότε εισήλθε στην οδό Πανεπιστημίου. Αυτά τα συνεχή προβλήματα, ωστόσο, δημιουργούν πολλά ερωτηματικά για το αν έγιναν από τους εργολάβους οι απαραίτητες γεωτεχνικές μελέτες και αν οι υπεύθυνοι από πλευράς δημοσίου για το έργο, τους υποχρέωσαν να το κάνουν ή όχι. Και φυσικά ποιος θα πληρώσει τις καθυστερήσεις που σημειώνονται, αλλά και τις πρόσθετες υποστηριχτικές εργασίες για την προώθηση του "μετροπόντικα".

ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Συνεχίζεται μετ' εμποδίων

Στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια ενδέχεται να προσφύγουν τώρα τα μελετητικά σχήματα που δεν ανέλαβαν μελέτες για το δεύτερο πιλοτικό πρόγραμμα του Εθνικού Κτηματολογίου, μετά την απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθήνας να απορρίψει την αίτησή τους για ασφαλιστικά μέτρα κατά της απόφασης για ανάθεση μελετών από την "Κτηματολόγιο ΑΕ".

Σύμφωνα με πληροφορίες οι μελετητές είναι αποφασισμένοι να εξαντλήσουν κάθε ένδικο μέσο προκειμένου να δικαιωθούν, αφού θεωρούν άδικο τον έως τώρα αποκλεισμό τους από τις αναθέσεις μελετών για την Α' και Β' φάση του έργου. Μάλιστα στην απόφασή του το δικαστήριο τους δίνει το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημιώσεις καταθέτοντας αγωγή κατά της απόφασης για τις αναθέσεις μελετών. Και όπως δείχνουν τα πράγματα η υπόθεση δεν πρόκειται να κλείσει εδώ, αφού τις επόμενες μέρες αναμένεται εκ νέου δικαστική εξέλιξη για την υπόθεση.

Στο μεταξύ, στις 20 Οκτώβρη λήγει η προθεσμία υποβολής υποψηφιοτήτων για την ανάθεση μελετών της πρώτης φάσης του κυρίου προγράμματος του Κτηματολογίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της "Κτηματολόγιο ΑΕ", εταιρίας που εκτελεί το έργο για λογαριασμό του δημοσίου, μέσα στο δεύτερο 10ήμερο του Δεκέμβρη αναμένεται να υπογραφούν και οι συμβάσεις για να ξεκινήσουν οι μελέτες στους 238 δήμους και κοινότητες της χώρας. Σημειώνεται πως μέχρι σήμερα έχουν γίνει περίπου 500.000 δηλώσεις ιδιοκτησίας που αφορούν σε 800.000 ακίνητα στους 66 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) που συμπεριλαμβάνονταν στο πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα.

Ωστόσο, στελέχη της ίδιας της εταιρίας θεωρούν ότι η απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων από το έργο είναι ιδιαίτερα χαμηλή, αφού για το 1997 έχουν απορροφηθεί μόνο 9,5 δισ. δρχ., ενώ για το 1998 εκτιμάται ότι θα απορροφηθούν άλλα 20 δισ. δρχ, από τα 50 δισ. που πρέπει να έχουν απορροφηθεί μέχρι το τέλος του 1999 από το Β' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Αυτός άλλωστε ήταν και ένας από τους λόγους που το δικαστήριο απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων των μελετητικών σχημάτων, στα οποία δεν ανατέθηκαν μελέτες κτηματολογίου.

Πάντως, για τον τρόπο ανάθεσης των μελετών κτηματολογίου της πρώτης κύριας φάσης του Κτηματολογίου έχει εκδηλώσει την αντίθεσή του και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), το οποίο έχει καταγγείλει την "Κτηματολόγιο ΑΕ" για "αυθαίρετες, προεπιλεγόμενες και συγκεντρωτικές αναθέσεις, για απροσδιόριστες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, επισημαίνοντας ότι τίθεται σε κίνδυνο η πορεία του έργου".

Αθλιες συνθήκες στο Ειρηνοδικείο

Οι δικηγόροι της Αθήνας έφτασαν στο σημείο να πραγματοποιήσουν χτες συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Ειρηνοδικείο για να απαιτήσουν τα πιο στοιχειώδη και αυτονόητα πράγματα, όπως είναι η άμεση αποκατάσταση της λειτουργίας των εγκαταστάσεων του Ειρηνοδικείου, δηλαδή να μπει σε λειτουργία το ασανσέρ και να βελτιωθούν τα ακροατήρια!

Στις 14 Ιούλη οι δικαστικοί υπάλληλοι αναγκάστηκαν να κάνουν δίωρη στάση εργασίας, προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν οι αρμόδιοι φορείς για να λειτουργήσει ο κλιματισμός.

Το ΔΣ του ΔΣΑ επισκέφτηκε τον πρόεδρο του τριμελούς συμβουλίου διοίκησης του Ειρηνοδικείου, κ. Καμπίση, και συζήτησαν τα προβλήματα. Ιδιαίτερα επισημάνθηκε η ανάγκη άμεσης αύξησης των οργανικών θέσεων ειρηνοδικών και δικαστικών υπαλλήλων, για την αντιμετώπιση του αυξημένου αριθμού των υποθέσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε ότι για μια υπόθεση που κατατίθεται σήμερα αγωγή, προσδιορίζεται δικάσιμος για το Νοέμβρη του 1998.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ