ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Οχτώβρη 1997
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
"Τα βάσανα του κόσμου"

"- Πολύ λυπάμαι αυτή τη Μαίριλυν Μονρόε.

- Δε βαριέσαι... Είναι, αδερφέ μου, ο τέταρτος άντρας της.

- Ας είναι. Χαλάλι σε τέτοια γυναίκα. Και τέσσερις άντρες, πάλι λίγοι της πέφτουν...

- Εγώ βρίσκω πως ο άντρας της είχε δίκιο. Ο άνθρωπος ήταν μια φορά καθηγητής. Τα εγγλέζικα τα μασούσε, σα μητρική του γλώσσα τα μιλούσε.

- Δεν κάνει λέει παιδιά... Αφού ξέρει εγγλέζικα, τι τα θέλει τα παιδιά;- Ο άνθρωπος δε θέλει παιδιά. Με το ζόρι; Δε φταίει αυτός που δεν κάνουνε παιδιά, η γυναίκα του...

- Οοχι... Κάνεις λάθος. Βρε, να 'ναι Μαίριλυν και να μην κάνει παιδιά; Μα το θεό, αν θέλει, πέντε πέντε τα γεννάει τα παιδιά. Πού να βρεθεί όμως εκείνος ο άντρας;

- Οχι, το φταίξιμο είναι της γυναίκας, που δεν μπορεί να κάνει παιδιά.

- Βρε αδερφέ, κάνεις λάθος, αυτή που δεν κάνει παιδιά είναι η πρώτη γυναίκα του Σάχη. Εσύ μπέρδεψες τη γυναίκα του Σάχη με τον άντρα της Μαίριλυν.

- Αστη τη γυναίκα. Αυτόν που πρέπει να λυπάται κανείς είναι ο άντρας...".

Ο διάλογος είναι ένας από τους πολλούς που βρίσκονται στο διήγημα του Ασίζ Νεσίν "Τα βάσανα του κόσμου". Πρόκειται για φαινόμενο προ τηλεόρασης και ραδιοφώνου, όταν οι άνθρωποι, για να ξεχάσουν τα αληθινά τους βάσανα, πήγαιναν στο καφενείο ή την ταβέρνα και από κάτι που είχαν διαβάσει στις εφημερίδες και τα περιοδικά, ή κάτι μισό που είχαν ακούσει, έστηναν κουβέντες μεταξύ τους, πρόσθεταν ή αφαιρούσαν στο αρχικό "σενάριο", το μπέρδευαν με άλλες υποθέσεις, έτσι σε δουλιά να βρίσκονται... "στη μικρή πλατεία την αστεία...".

Πρόκειται, ακόμα, για τη "συμπαθητική" εκείνη περίοδο ενός τρόπου ζωής, που σε τέτοιες στιγμές, για να ξεχνάει ο κοινωνικός άνθρωπος τα αληθινά του βάσανα, γίνεται στα λόγια συγγραφέας, σκηνοθέτης, βάζει το γκολ που δεν έβαλε ο σκόρερ της ομάδας του, σφυρίζει το οφ - σάιντ που δε σφύριξε ο διαιτητής, γίνεται "για μια μέρα" υπουργός Δημοσίων Εργων και, επιτέλους, "ντύνει" με δέντρα τα βουνά του Λεκανοπεδίου...

Αποκόμιση κερδών αποκοιμίζοντας...

Από εκείνες τις εποχές, έχουν περάσει αρκετά χρόνια και οι επιτήδειοι, που παρατήρησαν αυτή τη λειτουργία - ανάγκη της ανθρώπινης συνείδησης "να ξεχνιέται", φρόντισαν να αναπτύξουν μεθόδους για να την "απαγάγουν" είτε για να την εμπορευτούν, είτε να την προσανατολίζουν κατάλληλα κάθε φορά, προκειμένου να αποκομίζουν άλλα κέρδη, αποκοιμίζοντας τη με ανύπαρκτα "προβλήματα", που εφ' όσον "σπαρθούν" στην κοινή γνώμη μετά γίνονται "υπαρκτά" και, το κυριότερο, αποκτούν μία αυτοτέλεια που τα αναπαράγει ανάλογα, πολλαπλασιάζοντας πλέον τις συνέπειες.

Για παράδειγμα, τεράστια εκδοτική πολυεθνική επιχείρηση, προκειμένου τότε να διαδώσει το φτηνό εμπόρευμά της, το λάνσαρε κυνικά με το σλόγκαν "Με ένα Αρλεκιν ξεχνιέσαι" και είχε τεράστια επιτυχία στις πωλήσεις. Η μέθοδος, επίσης, έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον στις σαπουνόπερες, τόσο στις κανονικές που παίζονται σε πολύχρονες συνέχειες στις τηλεοράσεις, όσο και σε εκείνες που κατασκευάζονται με διάφορες ευκαιρίες και σκοπούς, με αφορμή κάποιο πραγματικό ίσως γεγονός, που στην ουσία έχει ασήμαντη αρχική αξία, ή ενδιαφέρει ελάχιστους, αλλά, τροφοδοτούμενο κατάλληλα από τα ΜΜΕ, γίνεται πρόβλημα "όλων" και επίσης στη συνέχεια αρχίζει να αναπαράγεται από μόνο του και να γεννά τη δική του "πλοκή" και τελικό αποτέλεσμα, άλλες φορές πραγματικό και άλλες στα μυαλά των εμπνευστών του.

Σε αυτές τις περιπτώσεις του "ευκαιριακού σίριαλ", η ομάδα στόχευσης είναι συνήθως άνθρωποι της πολιτικής, του θεάματος, του αθλητισμού κλπ., για να υπάρχει η εγγύηση του αρχικού κεντρίσματος της κοινής γνώμης και μετά θα αναλάβει ο "πολλαπλασιαστής" της μεταδοτικότητας την υπόλοιπη δουλιά. Δείγματα τέτοιων αρχικών κεντρισμάτων έχουμε πρόσφατα πολλά. Για παράδειγμα: "Θα βρει τελικά τη Δάφνη του, ο Κ. Καραμανλής;", "Τελειώνει το διδακτορικό της η Νατάσα;", "Χωρίζει ή παντρεύεται ο Βοσκόπουλος;", "Σε τι κατάσταση βρίσκεται το γόνατο του Ράτζα;", "Πλήρωσε τελικά την επιταγή η Α. Βίσσυ;".

Υπάρχουν, φυσικά, και άλλα πιο σοβαροφανή σίριαλ, που ακολουθούν ακριβώς την ίδια αρχή του αρχικού ασήμαντου ή ανύπαρκτου κεντρίσματος, αποκτούν υπόσταση, άρα και "ενδιαφέρον", και αυτοτελώς στη συνέχεια αναπαράγονται. Για παράδειγμα, την ώρα που οι Αμερικάνοι ομολόγησαν κυνικά το ολοφάνερο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο ελληνικός, αλλά και ο τουρκικός λαός πρέπει να αγωνιά - ασχολείται με το τι θα γίνει με το "δύσκολο χαρακτήρα" και την "αθυροστομία" του Θ. Πάγκαλου... Βέβαια, αν οι συνθήκες το επιβάλουν, "πρωταγωνιστές" μπορεί να επιλεγούν και πιο "κοινοί θνητοί", ακόμα και με το ζόρι πολλές φορές, αφού είναι γνωστό πώς χρησιμοποιείται η προσωπική ζωή από τα λεγόμενα "ριάλιτι σόου" ή από κάποιες κύρια τηλεοπτικές ειδήσεις.

Δε λειτουργεί αυτόματα...

Η διαδικασία "απαγωγής της συνείδησης" δε λειτουργεί ακριβώς αυτόματα. Χρειάζονται να κεντριστούν κάποιοι μηχανισμοί ιδιαίτερα πολύπλοκοι, όσον αφορά τη διαμόρφωση συλλογικής συνείδησης και κοινωνικής ψυχολογίας. Πάντως, καθοριστικό ρόλο παίζει η πολύ μεγάλη αρχική δόση, σε τέτοιες ποσότητες που η αρχική "είδηση" να καταναλώνεται ...αχώνευτη. Σ' αυτό το σημείο, πολλά έχουν "προσφέρει" τα ηλεκτρονικά μέσα και η εναλλαγή των εικόνων, που, μην αφήνοντας κανένα περιθώριο δεύτερης σκέψης ή πραγματικού διαλόγου, μπορούν να μετατρέπουν το ανύπαρκτο σε υπαρκτό, το ασήμαντο σε κυρίαρχο, αλλά επίσης και να πείθουν τον μη ενδιαφερόμενο να μετατρέπει σε "προσωπική" του υπόθεση ζητήματα που δεν τον αφορούν, έτσι και αλλιώς. Αυτό, φυσικά, δεν αθωώνει το λεγόμενο έντυπο λόγο, απλά τα ηλεκτρονικά μέσα έχουν τις περισσότερες δυνατότητες.

Μόνο με αυτούς τους όρους το στημένο "σίριαλ" αποκτά αυτή τη δική του αυτοτέλεια αναπαραγωγής και ανάπτυξης με μερικές δυνατότητες "ευλύγιστης" εξέλιξης της "πλοκής" του.

Αρα, εκείνοι που παριστάνουν τους αθώους είναι συνήθως οι πλέον ένοχοι, αφού, σε πρώτο στάδιο, σαν διαμορφωτές της κοινής γνώμης τη "φλομώνουν" με το αρχικό κέντρισμα και στη συνέχεια, όταν αποκτήσει το ανύπαρκτο ύπαρξη, "διαμορφώνονται" ίσως οι ίδιοι από την εξέλιξή του, με άλλοθι ότι "πουλάει", έχει ακροαματικότητα, θεαματικότητα ή ό,τι άλλο... Ακόμα και κριτική να κάνουν πλέον στο φαινόμενο, ουσιαστικά το ταϊζουν σαν "τον γάλο του μπάρμπα Μπρίλιου" και εκείνο φουσκώνει ανάλογα... Για να βγουν χρήματα, να εμπεδωθούν μέτριες καλλιτεχνικές αξίες, να καθιερωθούν πολιτικά πρόσωπα, να επιβάλλεται ένας πολιτικός λόγος, "... βαρκούλες αρμενίζουν".

Ετσι, για παράδειγμα, στην υπόθεση Λιάνη - Παπανδρέου, αφού, για χρόνια, η κοινή γνώμη "μπούκωσε αχώνευτα" διαδρόμους του Χέρτφιλντ, διαζύγια, τούρτες γάμου, βίλες, εμφανίσεις στις συλλογές γραμματοσήμων, αυτοκρατορικές εμφανίσεις στην Τήνο, βυζαντινές σκηνές και "προβληματισμούς" στην Πάτμο, "Ωνάσειο"... και τόσα άλλα, ονομαστά αλλά και ακατονόμαστα, φυσικό είναι να διαμορφωθεί και να έχει αποκτήσει αυτοτέλεια ανάπτυξης και αναπαραγωγής. Με τόσα "αναβολικά", το προϊόν έχει γίνει "σίγουρο άλογο", που πάνω του μπορούν να ποντάρουν άλλοι για χρήματα, άλλοι για αποπροσανατολισμό, άλλοι για ποικίλες πολιτικές σκοπιμότητες, άλλοι για όλα αυτά μαζί... Τώρα πλέον, "ο γάλος" φουσκώνει από παντού, ακόμα και ίσως μόνο από την αρνητική αντιμετώπισή του...

Από αυτές τις συνθήκες, κανένας δε γλιτώνει με το να κλείνει την τηλεόραση, ή να αποφεύγει ...να περνά από το βιβλιοπωλείο του "Λιβάνη", ή"βουλώνοντας τα αυτιά του"... Η ατομική αντίσταση είναι αναποτελεσματική, αφού "πάει πιο εύκολα στην κατηφόρα" και αφού, έτσι και αλλιώς, έχει να αντιμετωπίσει διαμορφωμένα όρια στη συλλογική συνείδηση που τον αφορούν άμεσα. Ακόμα και να κάθεται κανείς να επιχειρηματολογεί για να συνεφέρει τα όρια της λογικής, σημαίνει αυτόματα υποβάθμιση του προβληματισμού και απώλεια χρόνου για σκέψη - δράση για τα αληθινά προβλήματα.

Μόνο η συλλογική δράση δρομολογεί διαδικασίες αντίστασης και σωτηρίας, τόσο της συλλογικής συνείδησης, όσο και της ιδιαίτερης ατομικότητας της προσωπικότητας.

Παύλος ΑΛΕΠΗΣ

ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Πλαίσιο για πειθήνια εκτελεστικά όργανα

Τελικά ο "εκσυγχρονισμός" της κυβέρνησης Σημίτη, ειδικά όσον αφορά το χώρο της Δημόσιας Διοίκησης και τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτήν, παραπέμπει ευθέως στις μεταπολεμικές δεκαετίες. Δεν πρόκειται για υπερβολή που απορρέει από κάποια διάθεση πολεμικών αντιπολιτευτικών τόνων, αλλά για εκτίμηση που αβίαστα δημιουργείται από την ανάγνωση του σχεδίου για τον Κώδικα των Δημοσίων Υπαλλήλων, που έχουν εκπονήσει τα κυβερνητικά επιτελεία.Στην πραγματικότητα πρόκειται για μεταγλώττιση, με κάποιες φραστικές διορθώσεις, του εμφυλιοπολεμικού Κώδικα που είχε συνταχθεί το 1951, στη δημοτική.Αυτός ακριβώς είναι ο βασικός στόχος του "νέου" Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, που αποτελείται από 169 άρθρα: Ο πειθαναγκασμός των δημοσίων υπαλλήλων, η υποταγή τους στις κυβερνητικές εντολές, η μετατροπή τους, τελικά, σε πειθήνια εκτελεστικά όργανα μιας "τυφλής" αντιλαϊκής πολιτικής.

Πλέγμα αυταρχικών άρθρων

Είναι απαραίτητο, προκειμένου να καταδειχτεί η ορθότητα των παραπάνω εκτιμήσεων, να γίνει μια πιο εκτενής αναφορά στα άρθρα του κώδικα. Η πρώτη ενότητα αφορά τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα του δημόσιου υπάλληλου. Στο άρθρο 24 αποτυπώνεται η κυβερνητική αντίληψη για το ρόλου του: "Ο υπάλληλος είναι εκτελεστής της θέλησης του κράτους, υπηρετεί μόνο το λαό και οφείλει πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην Πατρίδα και τη Δημοκρατία". Ο σχολιασμός περιττεύει. Προκειμένου, όμως, να μην υπάρξουν παρερμηνείες για τη βούληση του "νομοθέτη" ακολουθεί το άρθρο 25,παράγραφος 2: "Ο υπάλληλος οφείλει να υπακούει στις διαταγές των προϊσταμένων του. Οταν όμως εκτελεί διαταγή, την οποία θεωρεί παράνομη, οφείλει, πριν την εκτελέσει, να αναφέρει εγγράφως την αντίθετη γνώμη του και να εκτελέσει τη διαταγή χωρίς υπαίτια καθυστέρηση". Οι ομοιότητες με τις αντίστοιχες διατάξεις του στρατιωτικού κανονισμού είναι εμφανείς.

Οι "υποχρεώσεις" δε σταματούν εδώ. Στο άρθρο 26 ορίζεται: "Ο υπάλληλος οφείλει να τηρεί εχεμύθεια για θέματα που χαρακτηρίζονται απόρρητα, αλλά και σε κάθε περίπτωση που αυτό επιβάλλεται από την κοινή πείρα και λογική" (!). Το άρθρο αυτό, πάντως, δε συνοδεύεται με τα αναγκαία μέτρα, όπως η επιβολή φίμωτρου στον υπάλληλο εν ώρα εργασίας...

Η συμπεριφορά του υπάλληλου εντός και εκτός (;) υπηρεσίας είναι ελεγχόμενη. Το άρθρο 27 ορίζει: "Ο υπάλληλος οφείλει να συμπεριφέρεται εντός και εκτός της υπηρεσίας κατά τρόπον που να καθίσταται άξιος της κοινής εμπιστοσύνης". Ως γνωστόν, την "κοινή εμπιστοσύνη" τη μετρά η υπηρεσία... Η υπηρεσία, όμως, "οφείλει" να γνωρίζει τα πάντα γύρω από την περιουσιακή κατάσταση, ακόμα και "τις προσόδους των συνοικούντων και την περιουσιακή κατάσταση αυτών", όπως αναφέρεται στο άρθρο 28.Το φακέλωμα πρέπει να είναι πλήρες. Μεταξύ των υποχρεώσεών του συμπεριλαμβάνεται και το να δουλεύει και εκτός του κανονικού ωραρίου και στις αργίες, εάν το επιβάλλουν "υπηρεσιακές ανάγκες". Δεν είναι σίγουρο όμως ότι θα αμειφθεί ανάλογα, αφού σύμφωνα με το άρθρο 29,το ύψος της αποζημίωσης θα το καθορίσει ο υπουργός - ανάλογα αν θέλει να ενισχύσει "ημετέρους" και πειθήνιους ή να τιμωρήσει τους "τεμπέληδες" - και δεν είναι σταθερό όπως συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα. Ο δημόσιος τομέας πρέπει να δίνει μαθήματα στους εργοδότες...

Σαράντα άρθρα πειθαρχικό δίκαιο (!)

Στον υπάλληλο που θα διανοηθεί να μη συμμορφωθεί με τις υποδείξεις, ο Κώδικας δεν παίζει. Περίπου 40 άρθρα (!), από το 106 - 147, που απαρτίζουν το πειθαρχικό δίκαιο φροντίζουν να πείσουν για τις προθέσεις του "κράτους". Ως πρώτο πειθαρχικό αδίκημα (άρθρο 107) ορίζεται "η έλλειψη αφοσίωσης στην Πατρίδα και τη Δημοκρατία" καθώς και "πράξεις με τις οποίες εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος". Ιδιαίτερα του Συντάγματος που θα προκύψει μετά την αναθεώρηση και θα είναι πλήρως εναρμονισμένο με τη Συνθήκη του Αμστερνταμ. Οι ποινές που ορίζονται από τους "πειθαρχικώς προϊσταμένους" γίνονται "εξπρές", αφού η διαδικασία για την επιβολή τους δεν πρέπει να ξεπερνά τους 3 μήνες (άρθρο 123). Ο χώρος δεν επιτρέπει να αναπτυχθούν και τα υπόλοιπα, αναλόγου περιεχόμενου, άρθρα.

Η απειλή της απόλυσης

Η επίκληση της απειλής είτε της διαθεσιμότητας, είτε της αργίας, είτε της απόλυσης συνοδεύει κάθε κεφάλαιο του Κώδικα. Ετσι, το άρθρο 80 ορίζει ότι ο υπάλληλος μπορεί να τεθεί σε αργία για το αδίκημα της "παράβασης καθήκοντος" (η υπηρεσία ξέρει... ), ενώ μπορεί να τεθεί σε διαθεσιμότητα λόγω κατάργησης θέσης (άρθρο 77) ή να απολυθεί για τον ίδιο λόγο (άρθρο 155). Ακόμα μπορεί να παραπεμφθεί με το ερώτημα της απόλυσης αν δεν κριθεί προακτέος δύο φορές κατά συνέχεια ή όχι (άρθρο 101).

Ασφυκτικά ελεγχόμενες, μέσω των διορισμένων υπηρεσιακών συμβουλίων ή των ανώτερων βαθμίδων στην ιεραρχία, είναι οι υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, μετατάξεις, κλπ.) και η εξέλιξη του υπάλληλου (άρθρα 65-105). Στην πραγματικότητα είναι όμηρος του κυβερνώντος κόμματος και στο έλεος του προϊσταμένου του όσον αφορά την αξιολόγησή του, η οποία όμως συνδέεται και με τις αποδοχές του.

Με λίγα λόγια, από την αρχή που θα εισέλθει ο υπάλληλος στο δημόσιο - για δύο χρόνια χάρη στη δοκιμαστική υπηρεσία δεν έχει κανένα δικαίωμα και περνά από εξετάσεις πειθαρχίας και υποταγής - μέχρι που συνταξιοδοτείται, οφείλει να είναι άβουλο εκτελεστικό όργανο, έρμαιο στα χέρια των "ανωτέρων". Ο Κώδικας αυτό ακριβώς επιχειρεί να διασφαλίσει.

Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ

Ο ρόλος των κομμάτων του "Κέντρου"

Ο ρόλος του ΠΑΣΟΚ, που ως αντιπολίτευση στήριξε βαθιά αντιλαϊκές επιλογές της ΝΔ και ως κυβέρνηση εφάρμοσε και εφαρμόζει το σύνολο των αντεργατικών - αντιλαϊκών μέτρων, που υπηρετούν το μεγάλο κεφάλαιο, στην αρχή ξάφνιασε πολλούς εργαζόμενους. Δεν πίστευαν στα μάτια τους, βλέποντας ένα κόμμα, που μιλούσε για σοσιαλισμό, να πράττει και να ομιλεί ως ένας αυθεντικός (όπως και είναι) εκπρόσωπος του ΣΕΒ και γενικά της πλουτοκρατίας.

Σήμερα, βέβαια, έχουν μειωθεί αρκετά οι ξαφνιασμένοι. Ωστόσο, υπάρχει ένας προβληματισμός, για το πώς συμβαίνει να έχει διαμορφωθεί τέτοια κατάσταση, σε σημείο που πρώην Νεοδημοκράτες, κυρίως άτομα υψηλών εισοδημάτων, να περνούν στο ΠΑΣΟΚ. Αρκετοί, επίσης, ψάχνουν να βρουν, γιατί οι ΗΠΑ στηρίζουν σήμερα το ΠΑΣΟΚ και όχι τη ΝΔ...

Στο θέμα αυτό το ΚΚΕ έχει απαντήσει πειστικά. Εχει αποκαλύψει το ρόλο και το χαρακτήρα της σοσιαλδημοκρατίας, ως μιας βασικής δύναμης στήριξης του ιμπεριαλισμού, ως πιο αποτελεσματικού σε κρίσιμες φάσεις, από τη ΝΔ, τη χριστιανοδημοκρατία, διαχειριστή του καπιταλισμού.

Πρόκειται για κόμματα που πρόδωσαν τη λαϊκή βάση τους, αφού πρώτα την εγκλώβισαν με πολλούς τρόπους δημαγωγίας και χειραγώγησης. Η περίπτωση του ΠΑΣΟΚ είναι από τις πιο χαρακτηριστικές. Και χρειάζεται να σημειωθεί η ανάγκη που υπάρχει, ιδιαίτερα σήμερα, να γνωρίσει ο λαός την αληθινή ιστορία, γιατί στην επίσημη και στην τρέχουσα το μαύρο έχει γίνει άσπρο. Ετσι θα βοηθηθεί να αποκαθηλώσει τόσο τον Ανδρέα Παπανδρέου, όσο και τους "προγόνους" του: Τον "γέρο της δημοκρατίας" (Γ. Παπανδρέου), τον "μαύρο καβαλάρη" (Ν. Πλαστήρα), τον "σοφό ηγέτη της δημοκρατικής παράταξης" (Θεμ. Σοφούλη). Ας τους δούμε και τους τρεις "προγόνους" σε τρεις πολύ χαρακτηριστικές, αλλά και κορυφαίες περιπτώσεις, όπως είναι ο Δεκέμβρης 1944, η περίοδος πριν και στη διάρκεια της Συμφωνίας της Βάρκιζας (1945) και η περίοδος του εμφυλίου πολέμου.

α) Δεκέμβρης 1944

Στις μέρες της ηρωικής ένοπλης πάλης του λαού Αθήνας - Πειραιά κατά των εγγλέζικων στρατευμάτων και των ντόπιων πραιτοριανών, στην εξουσία υπήρχε η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου.

Βέβαια, τον Γ. Παπανδρέου δεν τον έχρισαν πρωθυπουργό μόνο οι Εγγλέζοι. Τον αποδέχτηκαν, δυστυχώς, το ΚΚΕ και το ΕΑΜ, παίρνοντας μέρος στη λεγόμενη κυβέρνηση εθνικής ενότητας, με βάση τη Συμφωνία του Λιβάνου (Μάης 1944). Από την οποία κυβέρνηση αποχώρησαν πριν τη μάχη του Δεκέμβρη.

Το θέμα, ωστόσο, στο προκείμενο είναι, ότι ο εγκλωβισμός των ΕΑΜικών δυνάμεων είχε περισσότερες πιθανότητες να πραγματοποιηθεί με έναν πολιτικό της βενιζελικής παράταξης, όπως ήταν ο Γ. Παπανδρέου, παρά αν προοριζόταν για πρωθυπουργός ένας ακραιφνής... δεξιός πολιτικός.

Ο Γ. Παπανδρέου συνέχισε να είναι επικεφαλής της κυβέρνησης και μετά την αποχώρηση του ΕΑΜ απ' αυτή. Μιας κυβέρνησης, που τα όρια ευθύνης της περιορίζονταν στη "Σκομπία", δηλαδή σ' ένα μικρό μέρος του κέντρου της Αθήνας, αφού όλο το υπόλοιπο τμήμα της πρωτεύουσας και της χώρας βρισκόταν υπό την κυριαρχία του ΕΑΜ.

Ως πρωθυπουργός, λοιπόν, έπαιξε το ρόλο του στη σφαγή του λαού της Αθήνας από το στρατό του Σκόμπι και τους ντόπιους χίτες, ταγματασφαλίτες, χωροφύλακες του Αγγ. Εβερτ και τους φασίστες της "Ορεινής Ταξιαρχίας".

Η τοποθέτηση του Γ. Παπανδρέου στη θέση του πρωθυπουργού συνδεόταν στενά και με τις αυταπάτες, που υπήρχαν ακόμα σ' ένα τμήμα του λαού για τα... καλά βενιζελικά κόμματα, σε αντίθεση με τα αντιλαϊκά δεξιά. Φυσικά, η μεγάλη ανάπτυξη του ΚΚΕ και των κοινωνικοπολιτικών συμμαχιών, που είχαν διαμορφωθεί στα πλαίσια του ΕΑΜ, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο Γ. Παπανδρέου και τα αστικά κόμματα ήταν απόντες από το λαϊκό αγώνα κατά του φασισμού, είχαν αποκαλύψει στα πλατιά λαϊκά στρώματα το ρόλο του "Κέντρου". Ωστόσο, με αυτόν επικεφαλής σ' ένα κυβερνητικό σχήμα η πλουτοκρατία μπορούσε να πετύχει τη μεγαλύτερη δυνατή (αν και μειοψηφική) λαϊκή βάση. Να οργανώσει τις συμμαχίες της, συσπειρώνοντας ένα τμήμα των μικροαστικών στρωμάτων ή κερδίζοντας την ανοχή τους.

Τις μέρες του Δεκέμβρη έκανε την εμφάνισή του και ο Ν. Πλαστήρας, μετά από 4 χρόνια ανάπαυσης στη Νίκαια της Γαλλίας! Ηρθε, ως προετοιμαζόμενος από τους Εγγλέζους νέος πρωθυπουργός, και πήρε μέρος στη σύσκεψη υπό τον Τσόρτσιλ (26 - 27 Δεκέμβρη 1944). Σ' αυτή τη σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε για να παραδώσει τα όπλα ο ΕΛΑΣ, ο Πλαστήρας υπήρξε θρασύτατος. Εδειξε όλο το αντικομμουνιστικό του ποιόν. Αντιγράφουμε από τα πρακτικά της Σύσκεψης:"ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ: Οι άκροι αριστεροί πιστεύουν ότι έχουν την πλειοψηφία του λαού κι ότι αυτοί απελευθέρωσαν την Ελλάδα. Ομως όλα αυτά είναι ουτοπία. Εγώ δε δέχομαι ότι τα ανταρτικά σώματα είναι εκείνα που απελευθέρωσαν την Ελλάδα. Αν αυτοί νομίζουν ότι τα ανταρτικά σώματα έσωσαν την Ελλάδα, εγώ έχω τη γνώμη ότι αυτά την κατέστρεψαν"!

Σε άλλο σημείο των πρακτικών διαβάζουμε:

"ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ: Κι ερωτώ: Γιατί βρίσκονται τόσα χωριά καμένα στην Ελλάδα; Αν έπρεπε να βγουν αντάρτες στην Ελλάδα, έπρεπε να βγουν για να τη σώσουν κι όχι για να την καταστρέψουν. Και γι' αυτό δεν παραδέχομαι ότι αυτοί απελευθέρωσαν την Ελλάδα!

(Σημείωση: Φαίνεται ότι, κατά τον Ν. Πλαστήρα, ο φιλολαϊκός δρόμος δεν ήταν αυτός που ακολούθησαν το ΚΚΕ - ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, αλλά εκείνος που πρότεινε ο ίδιος: Το σχηματισμό φιλοναζιστικής κυβέρνησης,για να σωθεί ο τόπος!)

β) Η Συμφωνία της Βάρκιζας

Οταν άρχισαν οι συνομιλίες της Βάρκιζας, στην Ελλάδα δεν ήταν πια πρωθυπουργός ο Γ. Παπανδρέου. Αυτός είχε εκπληρώσει το ρόλο του και παραμερίστηκε. Ηταν ακατάλληλος για τα από εδώ και στο εξής, αφού πάνω του είχε το αίμα των αγωνιστών του Δεκέμβρη και τη λαϊκή κατακραυγή. Τον είχε αντικαταστήσει ο άλλος της... δημοκρατικής παράταξης, ο Ν. Πλαστήρας.

Και αυτό δεν ήταν τυχαίο, όπως καταλαβαίνει ο καθένας. Τη συγκεκριμένη στιγμή χρειαζόταν για πρωθυπουργός ένα πρόσωπο, όπως αυτό του Πλαστήρα, που οι πομπές του δεν ήταν γνωστές στις πλατιές λαϊκές μάζες, ενώ δε βαρυνόταν με τα εγκλήματα ενός Γονατά ή άλλων ακροδεξιών, μοναρχικών και δεξιών.

Η κυβέρνηση Πλαστήρα, λοιπόν, ανέλαβε να προετοιμάσει το έδαφος και να παίξει τον πρώτο εμφανή ρόλο για τη συνθηκολόγηση του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ. Αυτό το ζήτημα ήταν πολύ κρίσιμο για Εγγλέζους - ντόπιες αστικές δυνάμεις. Γιατί, όπως ομολογεί ο καθηγητής Ι. Γεωργάκης, από τους πρωτομάστορες της Συμφωνίας, "οι αγγλικές δυνάμεις δεν μπορούσαν να προχωρήσουν πέρα από τη Λαμία, γιατί τον έλεγχο τον είχε ο ΕΛΑΣ"! Και συνεχίζει: "Αυτά, εν συνδυασμώ με την κατάσταση στα βόρεια σύνορά μας, με τις τότε καθόλου καλές σχέσεις με τη Γιουγκοσλαβία, με τον Τέμπο να μπαινοβγαίνει στη χώρα, δημιουργούσαν πολύ σοβαρούς - για να μην πω βέβαιους - φόβους ότι αργά ή γρήγορα κάποια αυτονομούμενη περιοχή, κολοβωμένη μάλιστα, θα λειτουργούσε σαν ένα κράτος ελληνικό, ελληνομακεδονικό. Αντιλαμβάνεσθε πόσο τραγική ήταν αυτή η προοπτική".

Μια τέτοια τραγική για την άρχουσα τάξη προοπτική ανέλαβε να ματαιώσει η κυβέρνηση Πλαστήρα. Σε συνεργασία με τους Εγγλέζους και με τον αρχιεπίσκοπο - αντιβασιλιά Δαμασκηνό ρύθμισαν όλα τα σχετικά, ακόμα και τον αριθμό της ΕΑΜικής αντιπροσωπείας, την οποία περιόρισαν στα τρία άτομα! Ταυτόχρονα, ως επικεφαλής της κυβερνητικής αντιπροσωπείας ορίστηκε ο Ι. Σοφιανόπουλος, που όχι μόνο δε βαρυνόταν με τα εγκλήματα των Παπανδρέου - Πλαστήρα, αλλά και είχε συνεργαστεί με το ΚΚΕ, ως αρχηγός του Αγροτικού Κόμματος, το 1936. Αρα ήταν και πιο "οικείος" στην ΕΑΜική αντιπροσωπεία. Αυτό, βέβαια, δεν τον εμπόδισε να αποκαλεί στασιαστική εκδήλωση τον ηρωικό Δεκέμβρη... Και να πρωταγωνιστεί στη σφαγή των ΕΑΜιτών, την οποία σηματοδότησε η Συμφωνία της Βάρκιζας.

γ) Εμφύλιος - Θ. Σοφούλης

Το Σεπτέμβρη του 1947 έγινε πρωθυπουργός της Ελλάδας ο Θεμ. Σοφούλης, επίσης του "κεντρώου" χώρου.

Η στιγμή κατά την οποία ο Θ. Σοφούλης επιλέχτηκε για πρωθυπουργός, συμπίπτει με τη στιγμή (Σεπτέμβρης 1947) που η 3η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ αποφάσιζε το κέντρο βάρους να μεταφερθεί στον ένοπλο αγώνα.

Ο Σοφούλης παρέμεινε πρωθυπουργός μέχρι τον Ιούνη του 1949, οπότε πέθανε. Δηλαδή σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του Εμφυλίου.

Πρέπει, φυσικά, να υπογραμμιστούν και τα εξής: α) Από την κυβέρνηση Σοφούλη τέθηκε εκτός νόμου το ΚΚΕ. β) Με νόμο της κυβέρνησης Σοφούλη απαγορεύτηκε η νόμιμη έκδοση και κυκλοφορία (δηλαδή κλείστηκαν!) του "Ριζοσπάστη" και των άλλων κομματικών και ΕΑΜικών εντύπων! γ) Το 1948 η κυβέρνηση Σοφούλη ψήφισε το γνωστό αντικομμουνιστικό νόμο 509, με βάση τον οποίο διώχτηκαν και εκτελέστηκαν χιλιάδες κομμουνιστές.

Ετσι, συνέβαινε το εξής: Ενώ ο λαός ζούσε σε συνθήκες τραγικές από κάθε άποψη, οι Αγγλοαμερικανοί, μαζί με την εγχώρια πλουτοκρατία, είχαν διαμορφώσει μια "δημοκρατική" βιτρίνα, την κυβέρνηση Σοφούλη, προκειμένου να εμφανίζουν δημοκρατικό πρόσωπο στους διεθνείς οργανισμούς, για να αποδυναμώνουν τις παρεμβάσεις της Σοβιετικής Ενωσης και άλλων χωρών, καθώς και κινημάτων, που διαμαρτύρονταν για τις εκτελέσεις και γενικά τις διώξεις αγωνιστών.

Το συμπέρασμα είναι, ότι ο Κ. Μαρξ, πολλές 10ετίες μετά το θάνατό του, επιβεβαιώνεται και ως προς αυτό: Η ολιγαρχία, για να κρατήσει την κυριαρχία της, χρησιμοποιεί εναλλάξ, πότε το ένα και πότε το άλλο κόμμα της.Χρησιμοποιεί και κόμματα αποφασισμένα να συμβάλουν σε κεντροδεξιά και κεντροαριστερά σενάρια. Γιατί δεν πρόκειται για κόμματα με θετικό προσανατολισμό, που ταλαντεύονται στις δυσκολίες της πάλης (και τέτοια θα υπάρχουν), αλλά για κόμματα που εξ αρχής βρίσκονται μέσα στους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς και τους οργανώνουν.

Μάκης ΜΑΪΛΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ