ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Οχτώβρη 1997
Σελ. /48
ΚΕΝΗ
Εθνική Αμυντική Πολιτική και Παλλαϊκή Αμυνα

Του Βασίλη ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΥ

Είναι χρήσιμο πριν από κάθε εκτίμηση και σχολιασμό του σχεδίου νόμου για την Παλλαϊκή Αμυνα, να δούμε τους βασικούς παράγοντες που θωρακίζουν την ασφάλεια της χώρας, που διαμορφώνουν Εθνική Αμυντική Πολιτική. Συστατικό στοιχείο, βασικός παράγοντας που επιδρά θετικά ή αρνητικά, είναι το σύνολο της πολιτικής που ασκείται και σχετίζεται πριν απ' όλα με το βιοτικό επίπεδο του λαού, με τα συνδικαλιστικά δικαιώματα και τις δημοκρατικές ελευθερίες, με τη διαπαιδαγώγηση και τη συνείδηση που επιδιώκεται να αναπτυχθεί, με την εξωτερική πολιτική και πώς αυτά βρίσκουν έκφραση στις Ενοπλες Δυνάμεις της χώρας.

Μιλώντας για εθνική άμυνα και αμυντική πολιτική, δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι η πολιτική της κυβέρνησης χτυπά το βιοτικό επίπεδο του λαού, μαζί και των αξιωματικών και υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων. Πως σέρνει στα δικαστήρια χιλιάδες αγρότες, πως οι διεκδικήσεις των εργαζομένων αντιμετωπίζονται με τα ΜΑΤ. Σημειώνουμε την πολιτική της υποτέλειας από την οποία διακατέχονται και υπηρετούν οι κυβερνήσεις της χώρας μαζί και η σημερινή. Δεν μπορεί οι κυβερνήτες και όσοι επιδιώκουν την καλλιέργεια συνείδησης για "ευρωπαϊκό όραμα", για "διεθνή κοινότητα" που με τη στάση τους διδάσκουν το: "έπρεπε να σκύψω, να σκύψω, τόσο που η μύτη μου να ενωθεί με τη φτέρνα μου, έτσι βολικά κουλουριασμένος να κυλώ και να φτάσω",να επικαλούνται τον πατριωτισμό του λαού μας για να υπηρετήσει τη δική τους πολιτική.

Είναι έξω από κάθε λογική να υποστηρίζουν και σήμερα την παραμονή αμερικάνικων και ΝΑΤΟικών βάσεων στη χώρα, την ύπαρξη πυρηνικών όπλων, τη συγκρότηση πολυεθνικής στρατιωτικής ΝΑΤΟικής δύναμης με έδρα τη Θεσ/νίκη, να συμμετέχει η χώρα στο ΝΑΤΟ μαζί με την Τουρκία και να γίνεται συζήτηση για Εθνική Αμυνα.

* * *

Η κυβέρνηση επικαλείται την απειλή της Τουρκίας, που είναι ως ένα βαθμό και κυρίως λόγω συμμετοχής στο ΝΑΤΟ υπαρκτή. Αποκρύπτει όμως ότι αν δεν υποκινείται,τουλάχιστον ενθαρρύνεται από τις ΗΠΑ οι οποίες επιδιώκουν αποκλειστική, άμεση δική τους κυριαρχία γενικά στη Μεσόγειο, ειδικότερα στη Νοτιοανατολική, σε Αιγαίο και Κύπρο.

Δε δικαιολογεί η κυβέρνηση πώς είναι δυνατόν η Τουρκία να είναι ο μοναδικός κίνδυνος για τη χώρα και ταυτόχρονα να είναι σύμμαχος στο ΝΑΤΟ. Δεν απαντά η κυβέρνηση γιατί η πολεμική βιομηχανία της χώρας βρίσκεται σε τέλμα και οδηγείται σε εξαφάνιση, γιατί η συμμετοχή της είναι 4% στο σύνολο των εξοπλισμών ενώ η αντίστοιχη της Τουρκίας 25 - 30%.

Δε δίνει μια πειστική εξήγηση η κυβέρνηση γιατί ενώ αναφέρεται στο δημογραφικό πρόβλημα και στην ανάγκη συγκρότησης επαγγελματικού (μισθοφορικού) στρατού, ταυτόχρονα αποστέλλει τμήματα των Ενόπλων Δυνάμεων στη Βοσνία και την Αλβανία, προσανατολίζεται σε συμμετοχή γενικευμένων επιχειρήσεων εκτός συνόρων στα πλαίσια ΝΑΤΟικών εκστρατευτικών σωμάτων.

Είναι εντελώς κατανοητό, ότι η αμυντική θωράκιση της χώρας, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες, δεν εξαρτάται από τον αριθμό του ένστολου ανθρώπινου δυναμικού.Πέρα από τα ζητήματα του ιδεολογικού - πολιτικού προσανατολισμού που αναφέρθηκαν και είναι το κύριο, από τη χάραξη δηλαδή μιας πολιτικής σε αντίθετη κατεύθυνση από τη σημερινή, από πλευράς καθαρά στρατιωτικής με βάση γνώμες ειδικών, εξαρτάται από την ανάπτυξη επιλεγμένων δυνάμεων και την καταλληλότητα των οπλικών συστημάτων σε σχέση με τα εδαφικά δεδομένα της χώρας,από τη δυνατότητα απρόσκοπτης προμήθειας όπλων, πυρομαχικών και άλλων εφοδίων.

Δεν πείθει συνεπώς, η κυβέρνηση ότι το σχέδιο νόμου για την Παλλαϊκή Αμυνα στοχεύει στην ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της χώρας. Τι όμως επιδιώκει η κυβέρνηση μ' αυτό το νομοσχέδιο;

* * *

Αν συνυπολογιστεί η χρονική περίοδος, τότε βγαίνει το συμπέρασμα ότι υπάρχουν ταυτόχρονα αρκετές επιδιώξεις. Είναι πρώτον η προσπάθεια αποπροσανατολισμού των εργαζομένων, της νεολαίας και του λαού από τα προβλήματα, οικονομικά, δημοκρατικών δικαιωμάτων και εθνικά που δημιουργεί η σημερινή πολιτική και θα εκφραστούν με τον προϋπολογισμό.

Δεύτερον,αξιοποιώντας τα πατριωτικά αισθήματα, επιδιώκεται η αποδοχή από τη νεολαία και το λαό της ιδεολογίας της στρατιωτικοποίησης της ελληνικής κοινωνίας.

Τρίτον,η δημιουργία ενός μηχανισμού παρέμβασης και ελέγχου του λαού, σ' ολόκληρη την επικράτεια, από τους κυβερνώντες σήμερα, που μπορεί όμως σε κάποια στιγμή να αξιοποιηθεί από τις πιο αντιδραστικές ξένες και ντόπιες δυνάμεις.

Και άλλους στόχους επιδιώκει η κυβέρνηση, όμως επειδή πολλά θα αναφερθούν για το ΚΚΕ, θα απαντήσουμε ευθέως σ' ένα ερώτημα: είναι το ΚΚΕ ενάντια στη συμμετοχή του λαού για την υπεράσπιση της ακεραιότητας της χώρας, είναι ενάντια στην Παλλαϊκή Αμυνα, στον εξοπλισμό αν χρειαστεί του λαού; Απαντάμε ότι σ' όλα αυτά δεν είμαστε αντίθετοι. Η διαφωνία υπάρχει στο περιεχόμενο και στην αντίληψη του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.

* * *

Το κείμενο που η κυβέρνηση έδωσε στον Τύπο περιέχει άρθρα που καμιά σχέση δεν έχουν με την ευαισθησία και τον πατριωτισμό των Ελλήνων.

Η υποχρεωτική ένταξη και συμμετοχή στην Παλλαϊκή Αμυνα (ΠΑΜ) του συνόλου σχεδόν των Ελλήνων πολιτών, καμιά σχέση δεν μπορεί να έχει με τις παραδόσεις του λαού μας, με λαϊκούς θεσμούς.

Η δυνατότητα εθελοντικής ένταξης από 16 - 18 χρόνων αγοριών και κοριτσιών, με κίνητρα, στοχεύει στην ιδεολογική υποδούλωση της νέας γενιάς.

Η υποχρεωτική ένταξη των γυναικών καμιά σχέση δεν έχει με την ισοτιμία, ακριβώς το αντίθετο, προστίθενται νέα βάρη και ευθύνες, είναι στην ουσία μέτρα ανισοτιμίας.

Αλλά και η συγκρότηση και ο τρόπος διοίκησης είναι αποκαλυπτικός των επιδιώξεων του σχεδίου νόμου και δεν μπορεί κανείς να συμφωνήσει. Από την κορυφή έως τη βάση είναι δομημένο με στρατιωτική αντίληψη. Μπορεί βέβαια να υπάρχει το επιχείρημα ότι ο εχθρός αντιμετωπίζεται με στρατιωτικά μέσα και ασφαλώς υπάρχει σοβαρή βάση όμως: Το ίδιο προβλέπεται και σε καιρό ειρήνης,όπου με βάση και το ν. δ. 17/74 από το οποίο διαπνέεται το σχέδιο νόμου προβλέπεται η αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτων αναγκών.Ποιες αλήθεια μπορεί να είναι σε καιρό ειρήνης οι έκτακτες ανάγκες που απαιτούν επικεφαλής των μονάδων ΠΑΜ στρατιωτικό; Γιατί για την αντιμετώπιση των καταστροφών από φυσικά φαινόμενα, δεν είναι καλύτερα ο επικεφαλής, το "κουμάντο" να είναι μηχανικός ή δασοπυροσβέστης;

Σ' αυτά πρέπει να προσθέσουμε τον παραμερισμό ουσιαστικά της Βουλής,κι αυτής της Βουλής μ' αυτή τη σύνθεση, αφού αυτό που μπαίνει για συζήτηση είναι μόνο το βασικό πλαίσιο και τα υπόλοιπα αντιμετωπίζονται με Προεδρικά Διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις και στη συνέχεια ανατίθενται στο ΚΥΣΕΑ και στα στρατιωτικά επιτελεία, χωρίς καμιά δυνατότητα παρέμβασης της Βουλής.

* * *

Θεωρώ ότι οι λαϊκοί θεσμοί όπως είναι και η συμμετοχή του λαού στην υπεράσπιση της πατρίδας, πρέπει να έχουν αποκλειστικά εθελοντικό χαρακτήρα. Σ' αυτή τη βάση, όπου χρειάζεται, χωρίς διακρίσεις,μπορεί και πρέπεινα αξιοποιείται η προσφορά των ενηλίκων,σε χώρους που προκύπτει ανάγκη και με βάση τις ιδιαίτερες δυνατότητες του καθενός.

Είναι αυτονόητο ότι η επιβολή του επικεφαλής σ' ένα λαϊκό θεσμό είναι ασυμβίβαστο ζήτημα. Πρέπει να βρεθεί τρόπος εκλογής ή τουλάχιστον συμφωνίας αυτών που άμεσα αφορά. Αυτό βέβαια στα πλαίσια μιας συλλογικής διοίκησης που θα αποτελείται από εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Εργατικού Κέντρου, της Ενωσης Συνεταιρισμών ή από εκπροσώπους αντίστοιχων μαζικών οργανώσεων και από εκπροσώπους των κομμάτων της Βουλής. Σχετικά με τη συμμετοχή στρατιωτικού, μπορεί να είναι έφεδρος από το χώρο και να εγκρίνεται.

Τις επόμενες μέρες, και όσο το σχέδιο νόμου βρίσκεται στην επικαιρότητα θα ακουστούν πολλά. Θα μιλήσουν, όπως ο κ. Αρσένης, ακόμη και για πατριωτικό μέτωπο, αποσιωπώντας ταυτόχρονα την κυβερνητική αντιλαϊκή πολιτική. Φυσικά προκύπτει ανάγκη συγκρότησης Λαϊκού Κινήματος, Μετώπου στη βάση βέβαια μιας πολιτικής που θα κινείται σ' αντίθετη κατεύθυνση από τη σημερινή. Μιας πολιτικής ευημερίας του λαού, ανάπτυξης των δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών, ειρήνης και εθνικής ανεξαρτησίας. Μιας πολιτικής αντιμονοπωλιακής, αντιιμπεριαλιστικής, αυτή είναι και η μόνη ουσιαστικά πατριωτική πολιτική, είναι ο δρόμος που δείχνει και παλεύει το ΚΚΕ.

Η κυβέρνηση επικαλείται την απειλή της Τουρκίας, που είναι ως ένα βαθμό και κυρίως λόγω συμμετοχής στο ΝΑΤΟ υπαρκτή. Αποκρύπτει όμως ότι αν δεν υποκινείται, τουλάχιστον ενθαρρύνεται από τις ΗΠΑ οι οποίες επιδιώκουν αποκλειστική, άμεση δική τους κυριαρχία γενικά στη Μεσόγειο, ειδικότερα στη Νοτιοανατολική, σε Αιγαίο και Κύπρο


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ της Κεντρικής Επιτροπής για τη δίμηνη Οικονομική Εξόρμηση προς τιμήν των 80χρονων του Κόμματος. Η οικονομική προσφορά στο ΚΚΕ αποτελεί συμβολή στην ενίσχυση της αντίστασης των εργαζομένων, στη δημιουργία των όρων για τη λαϊκή αντεπίθεση. Για τους στόχους και τη σημασία της εξόρμησης ο "Ρ" συζητά με τον Δημήτρη Ζάχαρη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και γραμματέα της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας (ΚΟΑ) (σελίδες 6-7).

ΣΤΗ διάρκεια της βδομάδας που πέρασε, πραγματοποιήθηκε στην Κούβα ένα διεθνές συμπόσιο με θέμα "Ο σοσιαλισμός στον 21ο αιώνα", οργανωμένο από το ΚΚ Κούβας και αφιερωμένο στην 30ή επέτειο από το θάνατο του Τσε Γκεβάρα. Στο συμπόσιο πήρε μέρος αντιπροσωπεία του ΚΚΕ, αποτελούμενη από την ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα και τον Μπάμπη Αγγουράκη,μέλος της ΚΕ και υπεύθυνο του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων του Κόμματος. Ο "Ρ" σήμερα δημοσιεύει ολόκληρη την ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα, στο διεθνές αυτό συμπόσιο για την επικαιρότητα του σοσιαλισμού (σελίδες 10 - 11).

Ο "Ρ",σε ειδικό αφιέρωμα, επιχειρεί την "ανατομία" της πολιτικής για την Κοινωνική Ασφάλιση (ΚΑ). Η κρίση της ΚΑ στη χώρα μας είναι γνωστή. Εκδηλώσεις της είναι η μη ασφάλιση εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων, οι υποβαθμισμένες παροχές συντάξεων και υγείας, κυρίως προς τις μεγάλες ομάδες εργαζομένων, και τα μεγάλα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων. Οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, και γενικότερα οι συντηρητικές πολιτικοκοινωνικές δυνάμεις της χώρας μας, παρόλο που ευθύνονται οι ίδιες για την κρίση της ΚΑ, αξιοποιούν τις εκδηλώσεις της, και κυρίως τα ελλείμματα, για να επιβάλουν τη νεοσυντηρητική πολιτική τους και στον τομέα της ασφάλισης, συνεπικουρούμενοι των εκάστοτε βαρύγδουπων εκθέσεων (σελίδες 15 - 33).

Η ΠΡΟΤΑΣΗ της ΕΣΑΚ για τη διεκδίκηση της νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας έρχεται να συμβάλει στην όσο γίνεται μεγαλύτερη προστασία του εργατικού εισοδήματος, σε μια χρονική στιγμή που και η διαρκής λιτότητα το έχει συρρικνώσει σημαντικά και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας βάλλονται από κυβέρνηση - βιομηχάνους και βασικά εργασιακά - ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων χτυπιούνται (σελίδα 14).

ΣΤΙΣ 6 του Νοέμβρη αρχίζουν οι εργασίες του 26ου Τακτικού Εκλογοαπολογιστικού Συνεδρίου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Στις μέρες του Συνεδρίου οι ταξικές δυνάμεις στο συνδικαλιστικό κίνημα της πόλης - οι δυνάμεις της ΕΣΑΚ, που υποστηρίζουν το συνδυασμό "Εργατική Ενότητα" - θα δώσουν μια σημαντική πολιτική μάχη και περιμένουν το συνέδριο να αποτελέσει βήμα θετικών ψηφισμάτων και αποφάσεων, που θα βοηθήσουν το συνδικαλιστικό κίνημα στην πάλη του για υπεράσπιση των κατακτήσεών του και διεκδίκηση νέων (σελίδα 34).

ΔΙΕΓΡΑΨΕ επώνυμη φοροδιαφυγή, 400 δισ. δραχμών, το υπουργείο Οικονομικών. Πίσω από την αποποινικοποίηση της λήψης των πλαστών τιμολογίων βρίσκεται ο δάκτυλος των γνωστών καναλιών, κατασκευαστικών και διαφημιστικών εταιριών, που έχουν στήσει βιομηχανία έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Κατάλογο 385 καυτών επώνυμων ονομάτων κρατά στα συρτάρια του το υπουργείο Οικονομικών, τα οποία και προφυλάσσει από την κοινή γνώμη (σελίδα 37).

ΔΕΗ Φλώρινας. Ενα σκάνδαλο σε πλήρη εξέλιξη. Ενώ τον επόμενο μήνα αναμένεται να αποφασίσει ποια πολυεθνική θα παίξει τελικά το ρόλο του "ανεξάρτητου εκτιμητή", οι μεθοδεύσεις για το έργο Κοπελούζου συνεχίζονται στο παρασκήνιο (σελίδες 36 - 37).

ΝΙΚΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ.Τον διακεκριμένο τεχνοκριτικό, τον κομμουνιστή, τον δικηγόρο, τον άνθρωπο, τον καλλιτέχνη, τον λάτρη της λαϊκής τέχνης και μόνιμο συνεργάτη του "Ρ" (από τη νόμιμη επανέκδοσή του), τίμησε το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το θάνατό του, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (σελίδα 20).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ