ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Φλεβάρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ - ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
"Διευκόλυνση" 13,8 δισ. δρχ. στους εργολάβους!

Αρχισαν τα "πανωπροίκια", πριν ακόμη ξεκινήσει επίσημα η κατασκευή του έργου...

Σαν να μην έφτανε η αποικιοκρατική σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση με την κοινοπραξία των εργολάβων "Αττική Οδός" για την κατασκευή της Σταυρού - Ελευσίνας, πριν από λίγες μέρες τους προσέφερε και ..."διευκολύνσεις" (βλέπε "πανωπροίκι") συνολικού ύψους 13,8 δισ. δρχ.!

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση, με Προεδρικό Διάταγμα που υπέγραψε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης,αύξησε το ποσοστό των πρόδρομων εργασιών (δηλαδή αυτών των εργασιών που γίνονται πριν αρχίσουν να τρέχουν οι επίσημες προθεσμίες) από 2,5% σε 7,5%, με αποτέλεσμα να διαθέσει το ελληνικό δημόσιο 13,8 δισ. δρχ. επιπλέον στο στάδιο αυτό των κατασκευών. Η κίνηση αυτή της κυβέρνησης επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία, με επιστολή που απέστειλε την 1η Δεκέμβρη 1997, απαιτούσε να γίνει η τροποποίηση αυτή στη σύμβαση παραχώρησης, αλλιώς δε θα υπέγραφε το δάνειο ύψους 220 δισ. για το έργο και δε θα διευκόλυνε τη διαδικασία για τη λήψη των υπόλοιπων δανείων που θα γίνουν από τις εμπορικές τράπεζες. Το ποσό αυτό θα διατεθεί για να επισπευστούν οι κατασκευές στα τμήματα Παλλήνη - Σπάτα και Ραφήνα - Κατεχάκη,ώστε να ολοκληρωθούν μέχρι το Μάρτη του 2001, που θα λειτουργήσει το αεροδρόμιο Σπάτων, καθώς διαφορετικά το ελληνικό δημόσιο θα αναγκαστεί να πληρώνει υπέρογκες ποινικές ρήτρες.

Και με τον τρόπο αυτό, βέβαια, φανερώνεται ότι η κυβέρνηση έχει αλυσοδέσει τόσο πολύ το ελληνικό δημόσιο με τις σκανδαλώδεις συμβάσεις που έχει υπογράψει, που έχει μπλέξει σε έναν αδυσώπητο "φαύλο κύκλο".Δηλαδή: Η "Χόχτιφ" θα απαιτήσει ποινικές ρήτρες, αν τα συγκεκριμένα τμήματα της Σταυρού - Ελευσίνας δεν είναι τελειωμένα με την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα που δανειοδοτεί και το ένα και το άλλο έργο απαιτεί να γίνουν όλα μέσα σε ασφυκτικές προθεσμίες, προκειμένου να αρχίσει να εισπράττει πιο γρήγορα τους τόκους. Και ο λαός φυσικά θα πληρώνει...

Οι συμβάσεις, μάλιστα, αυτές αποδεικνύεται ότι κινούνται στα όρια της αδιαφάνειας, αφού η τροποποίηση έγινε με ένα απλό Προεδρικό Διάταγμα, χωρίς να απαιτείται η κύρωση από τη Βουλή. Κι αυτό χάρις σε ειδική διάταξη, που περιέχεται στην αρχική σύμβαση παραχώρησης (άρθρο 17.6), την οποία κύρωσε η Βουλή και με την οποία ουσιαστικά αναιρεί τον εαυτό της!

Από την άλλη πλευρά, οι εργολάβοι με τη "διευκόλυνση" των 13,8 δισ. δρχ., που τους κάνει η κυβέρνηση, αποκτούν κάποια πρόσθετα πλεονεκτήματα για να διαπραγματευτούν τα δάνεια από τις εμπορικές τράπεζες, πολύ περισσότερο μάλιστα, από τη στιγμή που θα αρχίσουν να στήνουν διόδια στο Λεκανοπέδιο και στα δύο αυτά τμήματα (Παλλήνη - Σπάτα, Ραφήνα - Κατεχάκη) δύο σχεδόν χρόνια νωρίτερα...

ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Και με το νόμο η φορομπηχτική πολιτική!

Με την απόρριψη από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Εσωτερικών της προσφυγής των Παναγιώτη Σαλπέα και Κώστα Τζατζάνη κατά της αύξησης των ανταποδοτικών τελών από το Δήμο Πειραιά, επιβεβαιώθηκε και με τη... βούλα, ότι πίσω από τη φορομπηχτική πολιτική του δημάρχου Πειραιά Στέλιου Λογοθέτη βρίσκεται η κυβέρνηση, την πολιτική της οποίας εφαρμόζει απαρέγκλιτα ο δήμαρχος. Εξάλλου, τη σχετική απόφαση ψήφισαν, παρά τις εσωτερικές τους αντιθέσεις, όλοι οι προσκείμενοι στο ΠΑΣΟΚ δημοτικοί σύμβουλοι.

Χαρακτηριστική είναι η υποκρισία του σκεπτικού της απόρριψης της προσφυγής. "Δεδομένου ότι η αναπροσαρμογή των τελών αυτών δεν πρέπει να υποκρύπτει έμμεση φορολογία, πρέπει όμως να καλύπτει υποχρεωτικά τις εν γένει δαπάνες λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών, δεν προκύπτει ευθέως ότι η προσβαλλόμενη απόφαση ελήφθη κατά παράβαση των ανωτέρω διατάξεων και οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί των προσφευγόντων πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι", αναφέρεται. Προηγουμένως, σημειώνεται, ότι το ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού "επιβάλλεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για την αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και κάθε άλλης δαπάνης από παγίως παρεχόμενες στους πολίτες δημοτικές ή κοινοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα".

Τα παραπάνω, σε απλά ελληνικά, σημαίνουν ότι η επιτροπή του υπουργείου Εσωτερικών θεωρητικά τουλάχιστον δέχεται ότι το ανταποδοτικό τέλος δεν μπορεί να είναι έμμεση φορολογία, αλλά το ποσόν που καλούνται να πληρώσουν οι δημότες για τις συγκεκριμένες και μόνο αυτές υπηρεσίες που τους παρέχει ο Δήμος για την καθαριότητα και το φωτισμό της πόλης. Ο ίδιος ο δήμαρχος όμως κατά τη συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο παραδέχτηκε ότι από το ποσό που θα εισπράξει για ανταποδοτικά τέλη θα πληρωθεί όλο το προσωπικό του Δήμου. Χρήματα, δηλαδή, που πρέπει να πάρει από την κεντρική εξουσία και όχι από τους δημότες. Αντί, λοιπόν, ο Στ. Λογοθέτης να διεκδικεί από την κυβέρνηση τα απαιτούμενα για τη λειτουργία του Δήμου ποσά, με την κάλυψη της κυβέρνησης τα παίρνει από τους δημότες.

Με άλλη απόφασή της, η επιτροπή έκανε δεκτή την προσφυγή των Π. Σαλπέα και Κ. Τζατζάνη κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου να αναθέσει σε ιδιώτη το άναμμα των καντηλιών των τάφων του νεκροταφείου. Στο μεταξύ, όμως, ο συγκεκριμένος ιδιώτης σα να μην συμβαίνει τίποτα όχι μόνο εξακολουθεί να εισπράττει από τους συγγενείς των νεκρών χρήματα πολλαπλάσια από αυτά που έδιναν στο δήμο για την υπηρεσία αυτή, αλλά εκβιάζει και όσους δηλώνουν ότι μόνοι τους θα αποδίδουν τις τιμές που θεωρούν ότι οφείλουν στους νεκρούς τους.

ΥΠΕΧΩΔΕ
Ανακάλυψε παρανομίες 20 χρόνια μετά...

Σωρεία πολεοδομικών παραβιάσεων, που αφορούν στην παράνομη αλλαγή χρήσης των πυλωτών, σε πολλές πολυκατοικίες της Αθήνας, διαπίστωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ, ύστερα από δειγματοληπτικό έλεγχο που έγινε σε περιοχές με έντονη εμπορική δραστηριότητα.

Είκοσι ολόκληρα χρόνια (από το 1979) μετά την εφαρμογή του νόμου, που προβλέπει την κατασκευή πυλωτής για χώρο στάθμευσης στις πολυκατοικίες, ο επί πέντε χρόνια τώρα υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης,ανακάλυψε αυτές τις παρανομίες και αποφάσισε να προχωρήσει σε συστηματικότερους ελέγχους για τον εντοπισμό των παραβάσεων...

Η αρχή θα γίνει στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και στις πολυκατοικίες που η οικοδομική άδεια εκδόθηκε από το 1979 και ύστερα. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, τα αποτελέσματα του ελέγχου έδειξαν ότι οι προβλεπόμενοι χώροι για χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων έχουν αλλάξει χρήσεις και έχουν μετατραπεί σε εμπορικά καταστήματα, καταστήματα τροφίμων, συνεργεία αυτοκινήτων και διαμερίσματα.

Βέβαια, όπως και στην περίπτωση των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων, το ΥΠΕΧΩΔΕ καλεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση να βγάλει και πάλι το "φίδι απ' την τρύπα", καθώς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου περιορίζεται στο ρόλο του καταγγέλλοντα τις παρανομίες... Ετσι, μετά την καταγραφή των παραβάσεων απ' το ΥΠΕΧΩΔΕ, οι κατά τόπους νομαρχίες και οι δήμοι σε συνεργασία με τα Πολεοδομικά Γραφεία θα πρέπει να προχωρήσουν στη μετατροπή των χώρων σε πυλωτές. Σημειώνεται ότι στην Αθήνα οι περιοχές με το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το Μαρούσι, η Γλυφάδα και η Κηφισιά.

Η υποχρεωτική κατασκευή χώρων στάθμευσης σε όλα τα κτίρια άρχισε να επιβάλλεται με νόμο το 1979, ενώ το 1985 επιτράπηκε το κλείσιμο στον ημιυπαίθριο χώρο του ισογείου μέχρι 50% είτε για χώρο στάθμευσης είτε για κύριο χώρο. Οι συνηθισμένες παραβάσεις είναι: η κάλυψη και αλλαγή της χρήσης σε ολόκληρη ή μέρος της πυλωτής, και η μετατροπή των υπογείων χώρων, που προορίζονται για στάθμευση αυτοκινήτων, σε αποθήκες καταστημάτων, συνεργεία ή καταστήματα (σούπερ μάρκετ).

Ανώνυμες εταιρίες τα λιμάνια

Σε τροχιά ιδιωτικοποίησης μπαίνουν τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, καθώς ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ) και ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) γίνονται επίσημα πλέον ανώνυμες εταιρίες. Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έκρινε συνταγματική και σύμφωνη με τις διατάξεις του νόμου 2414/1996 για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών τη μετατροπή των δύο οργανισμών σε ανώνυμες εταιρίες.

Με τα δύο Προεδρικά Διατάγματα που είχαν κατατεθεί στο ΣτΕ για επεξεργασία, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ από ΝΠΔΔ μετατρέπονται σε ανώνυμες εταιρίες.

Αξίζει να επισημανθεί ότι ακόμη και το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο κάνει την επισήμανση πως το κράτος πρέπει να διατηρεί την εποπτεία στις νέες ανώνυμες επιχειρήσεις, λόγω της ζωτικής σημασίας που έχουν για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου.

Χωρίς φορολογική ενημερότητα μετά... τις 100.000

Δε θα χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας από τις εφορίες, σε όσους δημότες έχουν οφειλές προς δήμους, κοινότητες ή νομαρχίες, που στο σύνολό τους ή και επιμέρους υπερβαίνουν το ποσό των 100.000 δραχμών. Βασική οφειλή, όπως τονίζεται σε διευκρινιστική εγκύκλιο του υπουργού Εσωτερικών, Αλ. Παπαδόπουλου, ορίζεται η κύρια οφειλή χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις. Το οφειλόμενο ποσό, όπως σημειώνεται στη σχετική εγκύκλιο, υπολογίζεται σωρευτικά με βάση τις κάθε φύσεως βασικές οφειλές προς δήμους, κοινότητες και νομαρχίες. Οι αρμόδιες, για την έκδοση του αποδεικτικού ενημερότητας, εφορίες θα ενημερώνονται από τους ΟΤΑ ή τις νομαρχίες για τις οφειλές του υπόχρεου δημότη. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη Ταμειακής Υπηρεσίας στους ΟΤΑ ή τις νομαρχίες. Αν δεν έχουν δική τους Ταμειακή Υπηρεσία, την αρμοδιότητα σύνταξης των σχετικών ενημερωτικών εγγράφων έχουν οι ελεγκτές εσόδων - εξόδων ΟΤΑ.

Στην εγκύκλιο δε γίνεται καμία αναφορά στα χρέη από τις κλήσεις της παράνομης στάθμευσης, παρότι το υπουργείο είχε ανακοινώσει πως αυτές δε θα υπολογίζονται στη ρύθμιση, αν δε βεβαιώνεται η οφειλή από τον οικείο Δήμο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ