ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Φλεβάρη 1998
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ - ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Τα "βρήκαν" για την εξόντωση των μικρών καταστημάτων

Από τα επίσημα στοιχεία προκύπτει ότι η εμφάνιση και επέκταση των καταστημάτων σούπερ μάρκετ οδήγησε σε αφανισμό πάνω από 15.000 καταστήματα ειδών διατροφής

Τουλάχιστον 15.000 μικρά καταστήματα τροφίμων έβαλαν οριστικά λουκέτο από το 1982 μέχρι το 1985, με όλες τις συνέπειες για τις βιοτεχνίες που συντηρούνταν μέσω αυτών, ενώ την ίδια ώρα τα σούπερ μάρκετ και τα μεγάλα καταστήματα αυξήθηκαν κατά 3.148.Παράλληλα, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε στο ίδιο διάστημα κατά 69%,ενώ των μικρών καταστημάτων κατά 9%,κι αυτό όχι λόγω της αύξησης της κατανάλωσης σε ποσότητες, αλλά σε αξία, αφού όπως φαίνεται από επίσημα στοιχεία, η μέση ελληνική οικογένεια καταναλώνει διαχρονικά όλο και μικρότερες ποσότητες βασικών ειδών διατροφής.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την προχτεσινή ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης τροφίμων, όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας τροφίμων, καθώς και των σούπερ μάρκετ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που οι ίδιοι οι ομιλητές παρέθεσαν, περιγράφοντας ανάγλυφα την εικόνα της ελληνικής αγοράς, όπως εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια, τα σούπερ μάρκετ και τα "μεγάλα και μεσαία" καταστήματα τροφίμων το 1982 αριθμούσαν συνολικά 5.637 καταστήματα στην ηπειρωτική Ελλάδα (εξαιρούνται τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου) και τα μικρά καταστήματα τροφίμων 23.666,ενώ το 1995 οι αντίστοιχοι αριθμοί ήταν 8.785 και 8.768.Δηλαδή, τα μικρά καταστήματα τροφίμων μειώθηκαν κατά 63%,σε αντίθεση με τα σούπερ μάρκετ και τα μεγάλα καταστήματα που αυξήθηκαν αριθμητικά με βάση τα ίδια πάντα στοιχεία κατά 53%.Οπως ανέφερε στέλεχος βιομηχανίας τροφίμων, στο λιανεμπόριο τροφίμων κυριαρχούν 2.500 σούπερ μάρκετ, που στις αστικές περιοχές ελέγχουν πάνω από το 80% της κατανάλωσης, ενώ 10 αλυσίδες σούπερ μάρκετ με 700 καταστήματα κατέχουν το 60%-70% του συνολικού τζίρου του κλάδου τροφίμων με έντονη ανοδική τάση. Την ίδια στιγμή οι ξένες πολυεθνικές ελέγχουν το 18% της συνολικής κίνησης του κλάδου των σούπερ μάρκετ, ενώ με την είσοδο δύο ακόμη ξένων - μιας γερμανικής και μίας γαλλικής - το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο.

Επίσης, από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος (ΕΣΥΕ) προκύπτει ότι από το 1974 μέχρι το 1994 τα ελληνικά νοικοκυριά καταναλώνουν όλο και λιγότερες ποσότητες βασικών ειδών διατροφής, όπως είναι το ψωμί (22,7 κιλά μηνιαία το 1974 και 16,7 κιλά το 1994), το ελαιόλαδο (3,8 κιλά το 1974 και 2,9 το 1994), το κρέας (10,9 κιλά το 1974 και 10,4 κιλά το 1994) κ. ά.

Από την ημερίδα προέκυψε, επίσης, ότι:

  • Οι εισαγωγές τροφίμων που κάλλιστα θα μπορούσαν να καλυφθούν από την εγχώρια παραγωγή από το 1980 μέχρι το 1996 αυξήθηκαν πάνω από δυόμισι φορές (ποσοστό 162%).
  • Οι εξαγωγές, στην ίδια περίοδο, αυξήθηκαν μόλις κατά 30%.
  • Το 20% της κατανάλωσης τροφίμων (σε αξία μετρημένη σε δολάρια ΗΠΑ) καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα και μάλιστα σε είδη που μέχρι πρόσφατα ήταν καθαρά ελληνικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρ' όλα τα "πυρά" που φραστικά αντάλλαξαν μεταξύ τους οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας και των σούπερ μάρκετ στην ουσία κατέληξαν αβίαστα στο συμπέρασμα ότι τα συμφέροντα είναι κοινά, ο στόχος και των δύο είναι η διασφάλιση και αύξηση των κερδών τους και ότι στην πραγματικότητα οι όποιες διαφορές εμφανίζονται είναι αμελητέες και μόνο μεταξύ συγκεκριμένων επιχειρήσεων και όχι μεταξύ των δύο κλάδων συνολικά. Επίσης, κοινός τόπος και των μεν και των δε είναι να υπεραμύνονται της "ελεύθερης" αγοράς, δεν παρέλειψαν όμως ο καθένας από τη μεριά του να ζητήσει τη θεσμοθέτηση κανόνων με δύο μέτρα και δύο σταθμά, εκεί όπου η "ελεύθερη αγορά" τούς ζημιώνει.

ΛΑΪΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Νέες κινητοποιήσεις

Με αποφάσεις των Ομοσπονδιών Παραγωγών και Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών, από 23 του Φλεβάρη

Αποχή από τις λαϊκές αγορές είναι αποφασισμένοι να κηρύξουν από τη Δευτέρα 23 Φλεβάρη οι παραγωγοί πωλητές και οι επαγγελματίες πωλητές λαϊκών αγορών, εάν μέχρι την Παρασκευή 20 του μήνα δεν προωθηθούν στην πράξη τα αιτήματά τους. Αυτό αποφασίστηκε στη συνάντηση που είχαν οι δύο Ομοσπονδίες την προηγούμενη Παρασκευή, όπου υπογραμμίστηκε ότι οι κινητοποιήσεις του Γενάρη δεν έληξαν, αλλά ανεστάλησαν, προκειμένου να δοθεί το χρονικό περιθώριο στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να υλοποιήσει τα αιτήματά τους. Στις νέες συναντήσεις που θα πραγματοποιηθούν αυτές τις μέρες αποφασίστηκε να τεθούν τα εξής ζητήματα:

  • Οι παράνομες άδειες που χορηγούν οι δήμοι.
  • Το θέμα των πλανόδιων πωλητών.
  • Η ελεύθερη είσοδος των παραγωγών σε όλες τις λαϊκές αγορές της χώρας.
  • Η μη αύξηση του ημερήσιου δικαιώματος.
  • Αντικειμενική εισφορά υπέρ ΕΛΓΑ.
  • Τροποποίηση του νομικού πλαισίου του Ταμείου Λαϊκών Αγορών.

Επίσης, οι παραγωγοί και οι επαγγελματίες πωλητές θα ζητήσουν ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά τον τρόπο χορήγησης των θέσεων στις λαϊκές αγορές, αφού, όπως υπογραμμίζουν οι δύο Ομοσπονδίες, έχουν να δοθούν θέσεις 10 - 15 χρόνια, με αποτέλεσμα πολλοί πωλητές να τοποθετούνται για χρόνια σε κάποιες κενές θέσεις, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η μετακίνησή τους από αυτές τις θέσεις θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα και στους ίδιους, αλλά και στη λειτουργία των λαϊκών αγορών. Τέλος, ζητούν να συμπεριληφθούν όλες οι εκπρόθεσμες αιτήσεις, κανονικά στη χορήγηση θέσεων.

Τηλεφωνικές πληροφορίες για φορολογούμενους

Γραφείο Ενημέρωσης Φορολογούμενων και Ειδικό Τηλεφωνικό Κέντρο για την εξυπηρέτηση και την παροχή πληροφόρησης στους φορολογούμενους ενόψει της κατάθεσης των δηλώσεων, τέθηκε από χτες σε λειτουργία στο υπουργείο Οικονομικών.

Οπως ανακοινώθηκε χτες, το Γραφείο Ενημέρωσης θα λειτουργεί καθημερινά εκτός Σαββάτου και Κυριακής στο υπουργείο Οικονομικών, στην οδό Καραγιώργη Σερβίας 10. Επίσης γραφεία ενημέρωσης λειτουργούν ήδη και στις κατά τόπους Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ).

Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν να τηλεφωνούν στο Ειδικό Κέντρο παροχής πληροφοριών, καλώντας κατά περίπτωση, τα ακόλουθα τετραψήφια νούμερα: 1304 οι μισθωτοί και συνταξιούχοι, 1305 οι αγρότες, 1306 οι ελεύθεροι επαγγελματίες, 1307 οι έμποροι και επιχειρηματίες, 1308 όσοι επιθυμούν να ζητήσουν πληροφορίες σχετικές με τις υποχρεώσεις και τις λειτουργίες των τελωνείων, 1309 οι Ελληνες που κατοικούν στο εξωτερικό. Το τελευταίο νούμερο θα λειτουργήσει εντός των προσεχών ημερών. Επισημαίνεται ακόμη ότι οι φορολογούμενοι που μένουν εκτός Αθηνών, θα πρέπει να καλούν τα τετραψήφια νούμερα, προσθέτοντας στην αρχή το 01 (π.χ., 011304, 011305 κλπ.).

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Ενστάσεις και επιφυλάξεις για τα επενδυτικά κίνητρα

Δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα οι θέσεις της ΟΚΕ, στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για τα "αναπτυξιακά" κίνητρα

Μια σειρά επιφυλάξεις και ενστάσεις - που συμπληρώνονται με εναλλακτικές προτάσεις - στο κείμενο του σχεδίου νόμου για την αναθεώρηση του ισχύοντος καθεστώτος επενδυτικών κινήτρων και τη θεσμοθέτηση νέων "εκσυγχρονιστικών" κριτηρίων, με τα οποία θα χορηγούνται στους επιχειρηματίες οι κρατικές ενισχύσεις, επιχορηγήσεις και φοροαπαλλαγές στο όνομα της ανάπτυξης, διατυπώνει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ). Με το σχέδιο νόμου, καθιερώνεται ένα νέο πλαίσιο επενδυτικών κινήτρων για την πραγματοποίηση παραγωγικών επενδύσεων και κατά συνέπεια αλλάζουν τόσο τα προβλεπόμενα - από την ισχύουσα νομοθεσία - κίνητρα σε διάφορους νομούς και τομείς ή φορείς της οικονομίας όσο και η βαρύτητα των διαφόρων τύπων κινήτρων.

Στα πλαίσια αυτά, η ΕΕ της ΟΚΕ - με κείμενό της που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα - μεταξύ άλλων:

  • διαφωνεί με το διαχωρισμό των επενδυτικών φορέων σε "παλιούς" και "νέους" - που δίνει τη δυνατότητα στους δεύτερους να επιλέγουν είτε φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις επιτοκίου είτε τη δωρεάν κρατική επιχορήγηση, ενώ στους παλιούς επενδυτές καταργεί το δικαίωμα δωρεάν κρατικής επιχορήγησης - επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή της διάκρισης αυτής "μπορεί να οδηγήσει στην εισαγωγή στοιχείων άνισου ανταγωνισμού των νέων με τους παλιούς επενδυτές". Με το ίδιο σκεπτικό, διαφωνεί και με τη διάταξη του νομοσχεδίου, που δίνει - κατ' "εξαίρεση" στις επιχειρήσεις ΟΤΑ, Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και συνεταιρισμούς - το δικαίωμα της δωρεάν κρατικής ενίσχυσης, ανεξάρτητα αν είναι παλιοί ή νέοι επενδυτικοί φορείς.
  • δε συμφωνεί με τη διάταξη του νομοσχέδιου, που καθιερώνει την επιχορήγηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που ασκούνται στην αλλοδαπή (δηλαδή τη χορήγηση επιχορηγήσεων και άλλων επενδυτικών κινήτρων από τα ταμεία του ελληνικού κράτους για επενδύσεις που κάνουν οι επιχειρηματίες στο εξωτερικό), επισημαίνοντας πως βασικό κριτήριο για την επιχορήγηση ή μη μιας επένδυσης θα πρέπει να είναι κύρια το εθνικό όφελος.
  • διαφωνεί με τη διάταξη που δίνει τη δυνατότητα να καθορίζεται με κοινή υπουργική απόφαση και όχι από τον ίδιο το νόμο, η δυνατότητα να εντάσσει ή να αποκλείει την επιχορήγηση ορισμένων κατηγοριών μεταποιητικών δραστηριοτήτων, όπως επίσης διαφωνεί το να καθορίζονται με Προεδρικά Διατάγματα η ένταξη στο καθεστώς των κινήτρων και το ύψος με το οποίο θα επιχορηγούνται κάποιοι επιχειρηματίες ή επιχειρηματικοί κλάδοι, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αυτές οι σημαντικές λεπτομέρειες να ορίζονται από το νόμο.
  • δε συμφωνεί με την κυβέρνηση που σχεδιάζει να καταργήσει τα επενδυτικά κίνητρα, που χορηγούνται με σκοπό την απασχόληση ατόμων με ειδικές ανάγκες.
  • διαφωνεί με το σύνολο των "εξαιρέσεων" για τις "επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας" που η κυβέρνηση θέλει να κάνει ακόμη πιο πλουσιοπάροχα τα κίνητρα, σημειώνοντας πως "οι νέες τεχνολογίες είναι αποτέλεσμα μόχθου των ίδιων των εργαζομένων και τα οφέλη τους δεν πρέπει να τα καρπούνται μόνο οι ιδιώτες επενδυτές αλλά και οι εργαζόμενοι".
Με ειδική άδεια τα "οικολογικά"

Την επιβολή κυρώσεων και τη δέσμευση των προϊόντων που φέρουν τον προσδιοριστικό όρο "οικολογικό" ή "οίκο" στα ελληνικά ή σε ξένη γλώσσα, εάν δεν έχει εκχωρηθεί ο όρος βάσει το προβλεπόμενων διαδικασιών, προβλέπει σχετική αγορανομική διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η διάταξη ορίζει ότι "απαγορεύεται η χρήση του επιθετικού προσδιορισμού "οικολογικό" ή "οίκο" στα ελληνικά ή σε ξένη γλώσσα, κατά τη διάθεση στην κατανάλωση, πώληση ή διαφήμιση κάθε είδους προϊόντος, εφόσον σε αυτό δεν έχει εκχωρηθεί ο παραπάνω όρος ή οικολογικό σήμα, είτε βάσει του Κανονισμού ΕΟΚ 880/92, είτε βάσει ιδιωτικού ή δημόσιου συστήματος εκχώρησης που ισχύει νόμιμα σε κράτος - μέλος της Κοινότητας, ή σε χώρα ΕΖΕΣ συμβεβλημένη στη συμφωνία περί ΕΟΧ". Προστίθεται, επίσης, ότι οι κατασκευαστές προϊόντων με οικολογικό λογότυπο ή και οικολογικές ενδείξεις ή υπεύθυνοι για τη διάθεσή τους στην αγορά εγκαταστημένοι σε κράτος μέλος της κοινότητας ή σε χώρα ΕΖΕΣ, πρέπει να κατέχουν σχετική βεβαίωση εκχώρησης βάσει κάποιου συστήματος από τα παραπάνω προβλεπόμενα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ