Στα ασφαλιστικά ταμεία μεταφέρεται το βάρος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας όσον αφορά το κόστος, αλλά και τις υπηρεσίες. Επί ξύλου κρεμάμενοι οι ανασφάλιστοι και οι οικονομικά αδύνατοι
Μια ακόμα αποστασιοποίηση από τη συνταγματική υποχρέωση της κυβέρνησης ότι η υγεία είναι κοινωνικό αγαθό και η απονομή της ανήκει στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους σηματοδότησε η χτεσινή πρώτη συνεδρίαση του του Συμβουλίου Συντονισμού Ενιαίας Δράσης των Υπηρεσιών Υγείας (ΣΥΣΕΥΠΥ) - η οποία έγινε και δημόσια.
Το ΣΥΣΕΥΠΥ το προβλέπει ο αντι-ΕΣΥ νόμος 2519/97 που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι και γνωμοδοτεί για τον "ενιαίο σχεδιασμό ανάπτυξης των υπηρεσιών υγείας", "το συντονισμό των διαπραγματεύσεων σύμπραξης μεταξύ των υπηρεσιών υγείας του ΕΣΥ και των ασφαλιστικών φορέων", καθώς και για προγράμματα εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης. Πρόεδρος του ΣΥΣΕΥΠΥ είναι η γενική γραμματέας του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας Ιω. Πανοπούλου και συμμετέχουν οι διοικητές του ΙΚΑ, του ΤΕΒΕ, του ΟΓΑ, καθώς και εκπρόσωποι συνδικαλιστικών φορέων.
Βασική επιδίωξη μέσα από τη λειτουργία του ΣΥΣΕΥΠΥ είναι η "συμφωνημένη και συντονισμένη ενιαία δράση και ο ενιαίος σχεδιασμός ανάπτυξης του συνόλου των υπηρεσιών υγείας, ανεξαρτήτως του φορέα στον οποίο ανήκουν, στη βάση της συμπληρωματικότητας", όπως είπε χτες ο υπουργός Υγείας Κ. Γείτονας στην έναρξη της συνεδρίασης.
Η αρχή της "ενιαίας δράσης" θα γίνει με τη λειτουργία των Δικτύων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΔΠΦΥ), που θα αποτελέσει, κατά τον Κ. Γείτονα, την έναρξη οικοδόμησης του Ενιαίου Φορέα Υγείας (ΕΦΥ), ο οποίος είχε απορριφθεί από την εποχή που ήταν υπουργός ο Δ. Κρεμαστινός. Τα ΔΠΦΥ είναι η διασύνδεση των υπαρχουσών δομών ΠΦΥ, με κύριο χαρακτηριστικό την παραπέρα επιβάρυνση του ΙΚΑ που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος στην ΠΦΥ.
Ολα αυτά ακούγονται με έναν ευχάριστο τρόπο, όταν μάλιστα συνοδεύονται με διακηρύξεις περί άρσης των ανισοτήτων και απάμβλυνσης του βάρους των νοσοκομείων από τα συνηθισμένα περιστατικά.
Ομως η φιλοσοφία των ΔΠΦΥ αποδόθηκε πλήρως από την ομιλία του Κ. Γείτονα που περιείχε πολλές δόσεις αγοράς. "Επιλέγουμε, είπε, τη βαθμιαία και βήμα προς βήμα προσέγγιση σύγκλισης των επιμέρους αγορών υπηρεσιών υγείας προς μια ενιαία εθνική υγειονομική αγορά με την εποπτεία, τον έλεγχο και αξιολόγηση του κράτους". Ετσι τα ΔΠΦΥ θα υπογράφουν συμβάσεις με τα ασφαλιστικά ταμεία για την παροχή υπηρεσιών.
Η αντιμετώπιση της υγείας ως αγοραίου μεγέθους έχει πολλαπλές επιπτώσεις σε διάφορα επίπεδα, τα οποία δεν είναι ευδιάκριτα μέσα από τους σχεδιασμούς που παρουσιάζονται με περίσσιο εκσυγχρονισμό.
Βέβαια χτες ο υπουργός Κ. Γείτονας προσπάθησε να πείσει ότι δε θα γίνουν ούτε "δημεύσεις" των υποδομών, ούτε εκβιασμούς προς τα ασφαλιστικά ταμεία και τους ασφαλισμένους. Αλλά η αναφορά αυτή προϊδεάζει για το ακριβώς αντίθετο.
Με την εφαρμογή των ΔΠΦΥ το κράτος απαλλάσσεται και από το κόστος της ΠΦΥ, καθώς μετακυλίεται στα ασφαλιστικά ταμεία, μέσα απ' τις προγραμματικές συμβάσεις των ταμείων με τα ΔΠΦΥ.
Δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί το ύψος των επιβαρύνσεων των ταμείων για τα ασφαλιστικά ταμεία. Το σίγουρο είναι ότι θα ξεπεράσει τα 130 δισ. ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία του 1994.
Τώρα η "διαδρομή" προς το νοσοκομείο είναι μέσω του ΔΠΦΥ. Στο νοσοκομείο δε θα μπορέσουν να φτάσουν εκείνοι που δε θα έχουν να πληρώσουν για να προσεγγίσουν το ΔΠΦΥ.
Βέβαια, διαχείριση των χρημάτων σημαίνει πρώτ' όλα ύπαρξη χρημάτων. Και οι κλάδοι υγείας βασικών ταμείων - όπως του ΙΚΑ - έγιναν ελλειμματικοί από το 1992, όταν άρχισαν να ξετινάζονται από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των νοσηλίων.
Επομένως η κυβέρνηση έχει στόχο να βάλει χέρι στα ταμεία που έχουν πλεόνασμα (π. χ. ΤΕΒΕ).
Ολοι αυτοί οι αγοραίοι σχεδιασμοί των εκσυγχρονιστών γίνονται κατ' εντολήν της Ευρωπαϊκής Ενωσης (βέβαια την απαίτηση αυτή την παρουσίασε ευγενικά ο Κ. Γείτονας, σημειώνοντας ότι η "διεθνής κοινότητα επιχειρεί ευρείας έκτασης μεταρρυθμίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές στην υγειονομική φροντίδα με νέες μεθόδους... ").
Η επιλογή των "νέων μεθόδων" - των φιλελεύθερων στην πράξη επιλογών - γίνεται και για έναν άλλο λόγο: Στη χώρα μας δεν αναπτύχθηκαν ποτέ τα Κέντρα Υγείας Αστικού Τύπου,που προβλέφτηκαν απ' τον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ 1397/83. Τότε είχαν σχεδιαστεί 210 Κέντρα Υγείας Αστικού Τύπου και λειτούργησαν, πειραματικά, μόνο δύο.
Η κυβέρνηση διέγραψε Κέντρα Υγείας Αστικού Τύπου ακόμα και απ' το λεξιλόγιό της πια. Χτες δεν έγινε καμία αναφορά, ενώ αναφερόταν μόνο μια φορά στο Επιχειρησιακό Σχέδιο για τα ΔΠΦΥ που επεξεργάστηκε επιτροπή εμπειρογνωμόνων.
Ετσι το βάρος θα το αναλάβει το ΙΚΑ, με αποτέλεσμα την παραπέρα υποβάθμιση υπηρεσιών του ΙΚΑ.
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και ο διοικητής του ΙΚΑ Γρ. Σολωμός φέρεται διαφωνών, λόγω της υποβάθμισης των υπηρεσιών του Ιδρύματος.
Το εκσυγχρονιστικό εγχείρημα για τα ΔΠΦΥ δεν είναι και τόσο εύκολο, γι' αυτό και θα προωθηθεί σε πιλοτική βάση σε τρεις ή τέσσερις περιοχές.
Γ. Μ.
Τρεις βουλευτές του ΚΚΕ ερωτούν τον υπουργό Υγείας Κ. Γείτονα για το τι σχεδιάζει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των πιεστικών αναγκών των νεφροπαθών που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση
Τη διαδικασία της ταλαιπωρίας στην οποία υποβάλλονται οι 7.000 νεφροπαθείς της χώρα μας προκειμένου να κάνουν αιμοκάθαρση, περιγράφουν σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Υγείας Κ. Γείτονα οι βουλευτές του ΚΚΕ Ορ. Κολοζώφ,Απ. Τασούλας και Αχ. Κανταρτζής.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών,μολονότι ο αριθμός των νεφροπαθών αυξάνει κατά 12% κάθε χρόνο, εντούτοις οι μεταμοσχεύσεις νεφρών παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια πτωτική πορεία. Τα μηχανήματα στις Κρατικές Μονάδες Τεχνητού Νεφρού είναι παρωχημένης τεχνολογίας και το προσωπικό ελάχιστο. Οι Ιδιωτικές Μονάδες λειτουργούν χωρίς εξειδικευμένο προσωπικό και σε 24ωρη βάση (4η βάρδια) - κυνηγώντας το κέρδος.
Η ανεξέλεγκτη δράση της λεγόμενης "ιδιωτικής πρωτοβουλίας" στο χώρο και η εφαρμοζόμενη, τα τελευταία χρόνια, πολιτική είναι δύο από τους βασικούς παράγοντες που ανέβασαν κατακόρυφα και το κόστος της αιμοκάθαρσης, που φτάνει το ένα εκατομμύριο ανά ασθενή το μήνα. Η ετήσια δαπάνη της αιμοκάθαρσης είναι, δηλαδή, περίπου ίση με το κόστος μιας μεταμόσχευσης νεφρού! Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι κάθε φίλτρο τεχνητού νεφρού κοστίζει 5.000 δραχμές σε άλλες χώρες και 35.000 δραχμές στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τη διαφορά αυτή να εισπράττουν οι πολυεθνικές και κάποιοι μεγαλοεισαγωγείς, ενώ αυτά τα δισεκατομμύρια είναι χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού και των ασφαλιστικών ταμείων. Η Σύγχρονη Μονάδα Κατασκευής Φίλτρων Τεχνητού στη Λάρισα κόστισε πάνω από δύο δισ. δραχμές, είναι έτοιμη από το 1993 και θα μπορούσε να υπερκαλύψει τις ανάγκες της χώρας, όμως δε λειτουργεί.
"Είναι προφανές ότι οι υπάρχουσες σήμερα 66 Κρατικές Μονάδες Τεχνητού Νεφρού δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες ιδιαίτερα της επαρχίας. Το κενό αυτό, σε συνδυασμό και με την έλλειψη μοσχευμάτων που υπάρχει, ουσιαστικά ωθεί τους έχοντες ανάγκη αιμοκάθαρσης νεφροπαθείς σε εσωτερική μετανάστευση, αλλά και στην αγκαλιά των 24 Μονάδων του ιδιωτικού τομέα, οι 19 των οποίων βρίσκονται στην Αττική", σημειώνουν οι τρεις βουλευτές του ΚΚΕ. Στις 66 Κρατικές Μονάδες πηγαίνει το 30% των νεφροπαθών για αιμοκάθαρση, ενώ στις 24 ιδιωτικές το 70%.
Οι βουλευτές ερωτούν τον υπουργό Υγείας:
Ο πρόσφατος θάνατος ενός τρίχρονου αγοριού στη Χίο, έφερε στην επιφάνεια, για μια ακόμη φορά, τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Γενικό Νοσοκομείο Χίου από την έλλειψη παιδιάτρου, επισημαίνουν σε Ερώτησή τους προς τους υπουργούς Υγείας και Μεταφορών οι βουλευτές του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας και Απ. Τασούλας.
Επίσης αναδείχτηκε με τραγικό τρόπο και η αδυναμία εξυπηρέτησης των εκτάκτων περιστατικών, που απαιτείται η άμεση μεταφορά τους στην Αθήνα, όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς, υπογραμμίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ και ερωτούν τους υπουργούς Κ. Γείτονα και Τ. Μαντέλη σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσουν άμεσα ώστε:
Την εποχή αυτή, όπως κάθε χρόνο, εμφανίζονται σποραδικά κρούσματα μηνιγγίτιδας, τα οποία σε καμία περίπτωση δε συνιστούν και δεν μπορεί να χαρακτηριστούν ως επιδημία, αναφέρει σε χτεσινή ανακοίνωσή του ο Ιατρικός Σύλλογος Αθήνας (ΙΣΑ) εξαιτίας των τελευταίων κρουσμάτων μηνιγγίτιδας.
Ο ΙΣΑ ενημερώνει ότι η μηνιγγίτιδα αυτή οφείλεται, στην πλειονότητά της, σε μηνιγγιτιδόκοκκο, για τον οποίο δε συνιστάται εμβόλιο. Πρέπει, όμως, αμέσως μόλις διαγνωστεί η νόσος να χορηγηθεί φαρμακευτική αγωγή. Το πρόβλημα, επισημαίνει ο ΙΣΑ, δε λύνεται με τη μεταφορά του ασθενούς, ιδιαίτερα από απομακρυσμένες περιοχές, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αποβεί μοιραία λόγω απώλειας πολύτιμου χρόνου. Η μεταφορά του ασθενή μπορεί να γίνει μετά την έναρξη της θεραπείας, με τη χορήγηση των κατάλληλων αντιβιοτικών, στα οποία ο μηνιγγιτιδόκοκκος είναι ευαίσθητος.
Ο ΙΣΑ τονίζει ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο να μη θεωρείται κάθε εμπύρετο νόσημα ως κοινή ίωση και έτσι να παραβλεφτεί ενδεχόμενη μηνιγγίτιδα. Πυρετός, πονοκέφαλος, τυχόν εξάνθημα, έμετοι και δυσκαμψία του αυχένα, είναι σημεία που πρέπει να μας ευαισθητοποιούν και να απευθυνόμαστε εγκαίρως στο γιατρό.
Τερατούργημα χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Πολυτέκνων Χαλκίδας το Νόμο 2459/97, ο οποίος καθορίζει τους δικαιούχους του πολυτεκνικού επιδόματος βάσει του εισοδήματός τους. Σε επιστολή που απέστειλε στον πρωθυπουργό και στους αρχηγούς των τεσσάρων κομμάτων της Βουλής, ο Σύλλογος αναφέρει ότι ο νόμος αυτός αποδείχτηκε πολλαπλώς άδικος, παράνομος, αντισυνταγματικός και γραφειοκρατικός. Επιβραβεύει τους φοροφυγάδες που δηλώνουν εισόδημα κατά βούληση και τιμωρεί τους ειλικρινείς φορολογούμενους και κυρίως τους μισθωτούς.
Ο Σύλλογος αναφέρει ότι ο νόμος παραβιάζει το Σύνταγμα και υπογραμμίζει ότι είναι αντικίνητρο για την επίλυση του δημογραφικού προβλήματος. Επίσης αναφέρει ότι ο έλεγχος των δικαιολογητικών των πολυτέκνων κοστίζει στον ΟΓΑ και την πολιτεία γενικότερα, περισσότερο απ' όσα κατακρατούνται από το 2,5 - 3% των μη δικαιούχων με βάση το εισόδημά τους.
Ο Σύλλογος ζητά τα εξής μέτρα: κατάργηση των ορίων εισοδήματος για το βοήθημα της πολύτεκνης μητέρας και αύξηση του βοηθήματος στο ύψος του μισθού της Εθνικής Σύμβασης. Αφορολόγητο εισόδημα για τους πολύτεκνους ύψους 10 εκατ. δραχμών. Επαναφορά του συστήματος διανομής στους πολύτεκνους προϊόντων που η χώρα μας έχει πλεόνασμα. Τροποποίηση του Ν. 1618/86 σύμφωνα με τις προτάσεις τους (π.χ., σε ζητήματα εργασίας).
Τα πολυιατρεία του ΙΚΑ ήδη ασφυκτιούν. Τώρα θα δεχτούν ακόμα μεγαλύτερο βάρος με την εφαρμογή των Δικτύων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ζητούν από την κυβέρνηση το χρονοδιάγραμμα αντικατάστασης της παλιάς τεχνολογίας στις κρατικές Μονάδες Τεχνητού Νεφρού
Ο πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ Χ. Ζαχαρόγιαννης έκανε την ακόλουθη δήλωση: "Το κράτος αποσύρεται από το κόστος της νοσοκομειακής περίθαλψης και της ΠΦΥ. Το κόστος θα το αναλάβει ο εργαζόμενος, είτε πληρώνοντας απ' την τσέπη του είτε μέσω των ασφαλιστικών ταμείων. Το κράτος, και ο κρατικός προϋπολογισμός, περιορίζεται στο να υπάρχουν δομές όπου ο άρρωστος ανάλογα με την οικονομική ή την ασφαλιστική του κατάσταση, θα αγοράζει υπηρεσίες υγείας. Είναι φανερό ότι εγκαταλείπεται κάθε σκέψη για δημιουργία αστικών Κέντρων Υγείας, τα οποία θα έλυναν προβλήματα. Η κυβέρνηση μηχανιστικά ακολουθεί κάποια ξένα πρότυπα, ξεχνώντας ότι στη χώρα μας ποτέ δε φτάσαμε στο επίπεδο εκείνο που στοιχειωδώς θα καλύπτονται οι ανάγκες του λαού μας. Ετσι, η υλοποίηση των σχεδίων της κυβέρνησης θα αφήσει ακάλυπτες μεγάλες ομάδες πληθυσμού και μάλιστα με ασφαλιστικά ταμεία υπό κατάρρευση".
Και η δήλωση καταλήγει: "Καθημερινά η κυβέρνηση συσσωρεύει δεινά στην υγεία και την περίθαλψη. Πρέπει να αλλάξει αυτή η πολιτική και ο κρατικός προϋπολογισμός να αναλάβει τις ευθύνες στην κάλυψη των υγειονομικών αναγκών του λαού".