ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Απρίλη 1998
Σελ. /48
ΚΕΝΗ
Σχετικά με τα προγράμματα σπουδών επιλογής

Η κατάληψη του Πολυτεχνείου Κρήτης (Χανιά) μπήκε ήδη στον τρίτο μήνα της, χωρίς να φαίνεται η δυνατότητα κατάληξής της. Αιτία της, στάθηκε η ενεργοποίηση τριών Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Η κοινή γνώμη της χώρας είναι απληροφόρητη, σχετικά με την καινοτομία των ΠΣΕ τα οποία επινόησε το υπουργείο Παιδείας. Λίγοι, εν μέρει πληροφορημένοι, νομίζουν ότι πρόκειται για ένα είδος "Ελεύθερων Σπουδών". Αλλοι, ακόμη λιγότεροι, θεωρούν ότι τα ΠΣΕ είναι μεν επικίνδυνα, αλλά τόσο ερασιτεχνικά στημένα, ώστε θα καταρρεύσουν από μόνα τους.

Η γνώμη μας είναι ότι τα ΠΣΕ αποτελούν την πιο επικίνδυνη και αριστοτεχνικά στημένη επιχείρηση του υπουργείου Παιδείας για την ανατροπή του δημόσιου χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, από όσες έχει επιχειρήσει μέχρι σήμερα.

Τι είναι λοιπόν τα ΠΣΕ; Κάθε ΠΣΕ που αναλαμβάνεται από κάποιο ΑΕΙ της χώρας είναι και ένα νέο πανεπιστημιακό τμήμα, το οποίο απονέμει κανονικά πτυχία. Ετσι, ο απόφοιτος κάποιου από τα τρία ΠΣΕ του Πολυτεχνείου Κρήτης θα πάρει πτυχίο μηχανικού πενταετούς φοίτησης, το οποίο θα του απονεμηθεί από το Πολυτεχνείο Κρήτης (βέβαια, εκκρεμεί προσφυγή του ΤΕΕ στο Συμβούλιο της Επικρατείας, σχετικά).

Ενώ όμως για να ιδρυθεί ένα νέο Πανεπιστημιακό Τμήμα σε κάποιο ΑΕΙ της χώρας προβλέπεται διεξοδική διαδικασία όσον αφορά τη μελέτη και θεσμοθέτηση του επιστημονικού του αντικειμένου, τα χαρακτηριστικά του, τις οργανικές θέσεις επιστημονικού - διδακτικού προσωπικού, τον χωρισμό του σε τομείς με υπαρκτά και διεθνώς αναγνωρίσιμα επιστημονικά αντικείμενα, τα εργαστήριά του, το τεχνικό προσωπικό, την κτιριακή του υποδομή, τις βιβλιοθήκες και γενικά ότιδήποτε αφορά την οντότητά του σαν πανεπιστημιακού χώρου εκπαίδευσης και έρευνας, για να ιδρυθεί κάποιο ΠΣΕ, αρκεί η έγκριση μιας αίτησης κάποιου αιτούντος από το υπουργείο, με κριτήρια τουλάχιστον (προσπαθώντας να είμαστε όσο πιο επιεικείς γίνεται στους χαρακτηρισμούς) άγνωστα σε εμάς. Ετσι, σε όποιον ή όποιους θέλει ο υπουργός μοιράζονται ορισμένες εκατοντάδες εκατομμύρια προκειμένου να ιδρύσουν... πανεπιστημιακά τμήματα.

Πώς διοικούνται τα ΠΣΕ; Σε αντίθεση με τα καθιερωμένα πανεπιστημιακά τμήματα, που είναι αυτοδιοικούμενα και εκλέγουν τα ίδια τον πρόεδρό τους, τους διευθυντές τομέων, εργαστηρίων, κλπ., τα ΠΣΕ διοικούνται (αυτό το θεωρούμε προφανές, αφού το θέμα είναι σκοτεινό) από τον υπεύθυνο που έχει διορίσει ο υπουργός. Είναι ίσως δύσκολο να γίνει εδώ αντιληπτή η διαφορά από κάποιον εξωπανεπιστημιακό, αλλά η αυτονομία των ΑΕΙ από τις "ενός ανδρός αρχές" είναι κατάκτηση αιώνων και αυτό διότι αποτελεί προϋπόθεση για την ελεύθερη έρευνα και διδασκαλία, που χωρίς αυτήν πανεπιστήμιο δεν υπάρχει.

Πώς προσλαμβάνονται οι φοιτητές στα ΠΣΕ; Χωρίς εξετάσεις, με απόφαση των διδασκόντων του ΠΣΕ. Και πώς προσλαμβάνονται οι διδάσκοντες; Μήπως με ανοιχτές διαδικασίες, προκήρυξη θέσεων σε επιστημονικό αντικείμενο, εκλογές από εκλεκτορικό σώμα που κρίνει τα επιστημονικά και διδακτικά τους προσόντα, όπως, παρ' όλα τα παρατράγουδα, συμβαίνει στα κανονικά πανεπιστημιακά τμήματα; Κάθε άλλο. Προσλαμβάνονται από τον υπεύθυνο του ΠΣΕ που έχει ορίσει υ υπουργός.

Είναι σαφές τι σημαίνουν όλα αυτά για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, για την έρευνα και, τελικά, για την επιστημονική εγκυρότητα των ΠΣΕ.

Και με δίδακτρα τι γίνεται; Προς το παρόν, θα πληρώνουν μόνο όσοι φοιτητές είναι πάνω από 25 χρονών. Αλλά βέβαια στην Ελλάδα ζούμε, αντιλαμβανόμαστε ότι στόχος του υπουργείου είναι να μπουν κάποια δίδακτρα, έστω και λίγα, αρχικά, και μετά βλέπουμε πώς θα γενικευτεί το μέτρο.

Συνολικά για όλη τη χώρα, έχουν εγκριθεί 32 ΠΣΕ. Πιλότος όμως για την εφαρμογή τους κλήθηκε να είναι το Πολυτεχνείο Κρήτης (Π.Κ.), όπου υποτίθεται ότι ήδη άρχισαν να λειτουργούν τρία. Ο λόγος ασφαλώς είναι ότι το ΠΚ είναι το μικρότερο ΑΕΙ της χώρας (έχει περίπου 60 μέλη ΔΕΠ σε πέντε τμήματα και κάθε χρόνο εισάγει περί τους 200 φοιτητές), σχετικά απομονωμένο και προφανώς το υπουργείο Παιδείας ευελπιστούσε ότι το πρόγραμμα των ΠΣΕ θα περνούσε εκεί "νύχτα". Ετσι βιαστικά - βιαστικά προκηρύχτηκαν τα ΠΣΕ και πάρθηκαν 350 φοιτητές (άλλος παραλογισμός: ΑΕΙ το οποίο διαθέτει εγκαταστάσεις και προσωπικό για πρόσληψη 200 φοιτητών το χρόνο, ξαφνικά αυξάνει κατά 175% την προσληπτικότητά του!). Είναι νομίζω φανερός ο σχεδιασμός που βρίσκεται πίσω από τέτοιες βασικές μεθοδεύσεις.

Μέσα στη βιασύνη, ακόμη και οι περιγραφές των επιστημονικών αντικειμένων των τριών νέων τμημάτων του ΠΚ (έτσι ακριβώς τα αποκαλεί ο πρύτανης του ΠΚ σε γραπτή πρόσκλησή του) που δημοσιεύτηκαν στις εφημερίδες αποτελούν μνημεία αοριστολογίας και μεγαλοστομίας. Η ανάγνωσή τους μόνο το γέλιο μπορεί να προκαλέσει σε, έστω και ελάχιστα, σχετικούς με το θέμα αναγνώστες. Ετσι, έχουμε το Τμήμα Μηχατρονικών (!) και Ιατρικής Τεχνολογίας (σημ. στο ΠΚ ουδείς από το επιστημονικό προσωπικό έχει οποιαδήποτε σχέση με ιατρική τεχνολογία), που αντικείμενό του ορίζεται "η καλλιέργεια και ανάπτυξη των Μηχατρονικών Συστημάτων (;)" με έμφαση στη μελέτη συστημάτων, όπως ο τομογράφος και οι μονάδες εντατικής θεραπείας (φανταστείτε ολόκληρο πολυτεχνειακό τμήμα να κάνει αντικείμενό του τον αξονικό τομογράφο). Μετά έχουμε το "Τμήμα Τεχνολογίας Υλικών και Κατασκευών" (άλλο μυστηριώδες αντικείμενο), που θα ασχολείται, κατά την προκήρυξη, με την "άρτια κατάρτιση στις σύγχρονες τεχνολογίες σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων υλικών κλπ., κλπ.". Ενώ πριν είχαμε άκρα εξειδίκευση, τώρα περιλαμβάνεται προφανώς κάθε τι επιστητό. Τέλος, έχουμε το "Τμήμα Καλών Τεχνών και Σύγχρονης Τεχνολογίας", για το οποίο αξίζει να αντιγράψουμε ολόκληρη την περιγραφή του αντικειμένου του, που τη θεωρούμε νεοελληνικό μνημείο: "Το αντικείμενο του τμήματος Καλών Τεχνών και Σύγχρονης Τεχνολογίας είναι η καλλιέργεια και ανάπτυξη καλών τεχνών με τη βοήθεια πρωτοποριακών μεθόδων θεωρητικής εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης, που συνδυάζουν τις κλασικές αντιλήψεις εκμάθησης με τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες. Υπάρχουν οι ακόλουθοι καλλιτεχνικοί τομείς: Ζωγραφική, γλυπτική, οπτικοακουστικές τέχνες, κινηματοβιντεογραφία και κινούμενο σχέδιο, σχεδίαση φορμών - βιομηχανικών προϊόντων, σκηνικές τέχνες - κατασκευή μάσκας, συντήρηση έργων τέχνης και αρχαιοτήτων". Βέβαια, το γεγονός ότι οι πάντες στο Πολυτεχνείο Κρήτης είναι παντελώς άσχετοι με τα παραπάνω αντικείμενα αποτελεί απλή λεπτομέρεια.

Μετά από όλα τα παραπάνω, προκύπτει το σοβαρό ερώτημα: Καλά, προς τι η μανία για την εγκαθίδρυση των ΠΣΕ από το υπουργείο; Γιατί τέτοιος αγώνας και μεθοδεύσεις;

Η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι μόνο μία: Το ζητούμενο δεν είναι η προσθήκη μερικών πρόχειρων πανεπιστημιακών τμημάτων δίπλα στα ήδη υπάρχοντα. Το ζητούμενο είναι αύριο τα ΠΣΕ να τα αναλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρίες, βιομηχανίες κλπ., οι οποίες με το αζημίωτο θα παράγουν το μελλοντικό μισοειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό τους, από το οποίο, φυσικά, θα αποδεσμεύονται μόλις η εξειδικευμένη τεχνολογία, στην οποία αυτό έχει εκπαιδευτεί, ανατραπεί λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στην επιστήμη.

Είναι λίγο περίεργο, αλλά και πάλι εδώ η Κρήτη δείχνει το δρόμο προέλευσης αυτής της έμπνευσης. Πραγματικά, εδώ και χρόνια λειτουργούν στην Κρήτη (αρχικά στο Πανεπιστήμιο στο Ηράκλειο κάτω από τη φωτεινή σκέπη του πρώην ΕΚΕΚ και νυν ΙΤΕ, και κατόπιν και στο Πολυτεχνείο στα Χανιά - βεβαίως το φαινόμενο έχει πια γενικευτεί σε όλη τη χώρα) ορισμένα παράδοξα μεταπτυχιακά προγράμματα, όπου π.χ. ένας καθηγητής επιβλέπει 40 μεταπτυχιακούς φοιτητές - τους γνωρίζει, άραγε; - και που αντικείμενό τους δεν είναι ουσιαστικά η εκπαίδευση, αλλά η διεκπεραίωση κοινοτικών προγραμμάτων. Ετσι εμφανίζεται το φαινόμενο στα μεταπτυχιακά αυτά προγράμματα να περικόπτονται οι απαιτήσεις για την απόκτηση Master (από 4 π.χ. μαθήματα, που, έτσι κι αλλιώς, είναι λίγα, να περιοριζόμαστε στα 3), προκειμένου οι φοιτητές να μη ξοδεύουν χρόνο από την ενασχόλησή τους με τη διεκπεραίωση των κοινοτικών προγραμμάτων. Ουσιαστικά, οι φοιτητές αυτοί είναι ένα φτηνό εργατικό δυναμικό, που με 250.000 δρχ. το μήνα αποδίδουν πολύωρη εξειδικευμένη επιστημονική εργασία, χωρίς ασφάλιση ΙΚΑ, συνταξιοδοτικά δικαιώματα κλπ., με αντάλλαγμα κάποιο πτυχίο Master και κάποιες περγαμηνές προϋπηρεσίας. Φυσικά, την υπερεργασία τους καρπώνονται οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων, που συχνά βάζουν στην τσέπη έξτρα αμοιβές, πολλαπλάσιες του καθηγητικού μισθού τους και ορισμένες φορές μεταβιβάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας των μεταπτυχιακών τους σε ιδιωτικές τους εταιρίες.

Εδώ, βέβαια, υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρόν και θα ήταν περίεργο αν οι εταιρίες που αξιοποιούν την επιστημονική έρευνα στη χώρα μας δε ζήλευαν και δεν απαιτούσαν να έχουν και αυτές τη δυνατότητα να προσφέρουν ανάλογη μαθητεία σε δικούς τους φοιτητές.

Να γιατί έχει μεγάλη σημασία να οδηγηθεί η κατάληψη του Πολυτεχνείου Κρήτης σε αίσιο τέλος και τα ΠΣΕ να μην περάσουν.

Κ. Μ.

Το ζητούμενο δεν είναι η προσθήκη μερικών πρόχειρων πανεπιστημιακών τμημάτων δίπλα στα ήδη υπάρχοντα. Το ζητούμενο είναι αύριο τα ΠΣΕ να τα αναλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρίες, βιομηχανίες κλπ., οι οποίες με το αζημίωτο θα παράγουν το μελλοντικό μισοειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό τους, από το οποίο, φυσικά, θα αποδεσμεύονται μόλις η εξειδικευμένη τεχνολογία, στην οποία αυτό έχει εκπαιδευτεί, ανατραπεί λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στην επιστήμη


Ο ΚΟΜΒΟΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Πηγή πληροφόρησης στρατευμένη στον αγώνα για το δίκιο των λαών

Από αύριο Δευτέρα, ο Παγκόσμιος Ιστός (World Wide Web) θα έχει κάτι παραπάνω να πει σε κάθε άνθρωπο που αναζητά την αλήθεια για τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις και τη διέξοδο προς έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Οι νέες σελίδες του ΚΚΕ στον Παγκόσμιο Ιστό "βγαίνουν στον αέρα" και όποιος διαθέτει σύνδεση με το Ιντερνετ αποκτά αυτόματα μια πιο ισχυρή και ενημερωμένη πηγή πληροφοριών, στρατευμένη στον αγώνα για το δίκιο των λαών.

Η παρουσία του ΚΚΕ στο Ιντερνετ, που άρχισε πριν από δύο και πλέον χρόνια σε νοικιασμένο χώρο κόμβου γνωστής εταιρίας - παροχέα υπηρεσιών Ιντερνετ, παίρνει τώρα μια νέα ώθηση, με πιο πλούσιο περιεχόμενο, στο δικό του κόμβο, στη διεύθυνση http://www.kke.gr.

Οι σελίδες, φτιαγμένες με καλαισθησία και λειτουργικότητα, με περισσότερα γραφικά και φωτογραφίες από πριν, είναι συνήθως μεγέθους τέτοιου, ώστε να μη δημιουργείται πρόβλημα ακόμα και σε σχετικά αργές συνδέσεις. Να σημειωθεί, επίσης, ότι ο κόμβος του ΚΚΕ είναι ο μόνος κόμβος μεταξύ των κομμουνιστικών και προοδευτικών κομμάτων σε όλον τον κόσμο που έχει υλικά όχι μόνο στη μητρική του γλώσσα και στα αγγλικά, αλλά και σε μια τρίτη αρκετά διαδεδομένη γλώσσα, τα ρώσικα.

Μια "επίσκεψη" στις "σελίδες" του ΚΚΕ είναι βέβαια η καλύτερη επιλογή για όσους έχουν τη δυνατότητα. Σαν οδηγό γι' αυτή την επίσκεψη, αλλά και για να πάρουν μια ιδέα όσοι δεν έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ, ο "Ρ" κάνει σήμερα μια σύντομη παρουσίαση των νέων σελίδων του Κόμματος.

Οι σελίδες του κόμβου του ΚΚΕ χωρίζονται σε τέσσερα μέρη (πλαίσια):

  • το αριστερό, που έχει τη μορφή στήλης και χρησιμοποιείται για την εμφάνιση των περιεχομένων των ενοτήτων και των υποενοτήτων τους,
  • το επάνω, που έχει τις οκτώ βασικές θεματολογικές ενότητες (υπάρχει μόνο στις ελληνικές σελίδες),
  • το κεντρικό, που χρησιμοποιείται για την εμφάνιση των κειμένων και των φωτογραφιών
  • το κάτω, που έχει συνδέσμους προς βασικές σελίδες (π.χ. Πρόγραμμα και Καταστατικό του ΚΚΕ, αρχικές ξενόγλωσσες, σύνδεσμοι κτλ.) και προς τους κόμβους του "Ρ" και της ΚΝΕ.

Οταν "φορτωθεί" η αρχική σελίδα (φωτογραφία 1), στο κεντρικό πλαίσιο εμφανίζεται χαρακτικό του Τάσου και καλωσόρισμα στις τρεις γλώσσες του κόμβου. Στο αριστερό πλαίσιο υπάρχει μια σειρά από μικρές εικόνες, μερικές από τις οποίες έχουν περισσότερες από μία όψεις που εναλλάσσονται κυκλικά και οι οποίες αποτελούν συνδέσμους προς σύντομες σελίδες - αφετηρίες. Οι σελίδες αυτές αφορούν σημαντικά και επίκαιρα θέματα και περιέχουν εκτός από κείμενο με φωτογραφίες και συνδέσμους σε επιλογές θεμάτων από τις εκατοντάδες που περιέχει ο κόμβος. Για παράδειγμα, ακολουθώντας το σύνδεσμο της Διακήρυξης της ΚΕ του ΚΚΕ για την Εργατική Πρωτομαγιά, εμφανίζεται στο κεντρικό πλαίσιο το πλήρες κείμενο της Διακήρυξης (φωτογραφία 3). Ακολουθώντας άλλους από τους συνδέσμους των επίκαιρων εμφανίζονται σελίδες που περιέχουν και συνδέσμους προς επιλεγμένα θέματα.

Κάνοντας κλικ με το ποντίκι πάνω στην αγγλική σημαία, στο κάτω πλαίσιο, εμφανίζεται η αρχική οθόνη των σελίδων στην αγγλική γλώσσα (φωτογραφία 2). Αντίστοιχα, από τη σημαία της Ρωσίας (ΣΟΣΔΡ) εμφανίζεται η αρχική σελίδα στη ρωσική γλώσσα.

Με κλικ στο εικονίδιο "Πολιτική Δραστηριότητα" εμφανίζεται ο πίνακας με τα περιεχόμενα της ενότητας (φωτογραφία 4). Οσα από αυτά χωρίζονται σε υποενότητες έχουν στα δεξιά τους ένα τριγωνικό βελάκι που δείχνει προς τα κάτω. Το βελάκι αυτό εμφανίζει τα περιεχόμενα της υποενότητας. Κάνοντας κλικ στο βελάκι δίπλα στα "Ντοκουμέντα" εμφανίζονται τα αντίστοιχα περιεχόμενα(φωτογραφία 5). Ακολουθώντας π.χ. το σύνδεσμο του ντοκουμέντου 3 "Η κατάσταση που διαμορφώνεται στα Βαλκάνια και στο Αιγαίο μετά τη συμφωνία του Ντέιτον. Οι εξελίξεις στο Κυπριακό. Απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ" εμφανίζεται στο κεντρικό πλαίσιο το κείμενο της εισαγωγής του ντοκουμέντου (ίδια φωτογραφία - 5).

Αν ο επισκέπτης έχει αργή σύνδεση με το Ιντερνετ και ξέρει ακριβώς τι ψάχνει, μπορεί να συνεχίσει την κάθοδο στις παρακάτω υποενότητες μέχρι που να βρει τη συγκεκριμένη σελίδα που θέλει και μόνο τότε να τη "φορτώσει". Τα περιεχόμενα είναι συνήθως μικρού μεγέθους και φορτώνονται γρήγορα. Δίπλα στον τίτλο της κάθε υποενότητας υπάρχει ένα τριγωνικό βελάκι που δείχνει προς τα πάνω και αποτελεί το σύνδεσμο που επαναφέρει τα προηγούμενα περιεχόμενα. Ετσι ο επισκέπτης μπορεί να κάνει την πλοήγησή του και προς τα κάτω και προς τα πάνω στο "δέντρο" των θεματικών υποενοτήτων.

Αν η σελίδα που εμφανίζεται στο κεντρικό πλαίσιο είναι μία από αυτές που απαρτίζουν ένα ντοκουμέντο ή άλλο υλικό, τότε πάντα στο κάτω μέρος της υπάρχουν βέλη - σύνδεσμοι προς την επόμενη και την προηγούμενη σελίδα. Φυσικά η πρώτη και η τελευταία σελίδα ενός υλικού έχουν βέλη μόνο προς την επόμενη και μόνο προς την προηγούμενη σελίδα αντίστοιχα (φωτογραφία 6). Επίσης, αν το πολυσέλιδο υλικό έχει εισαγωγή, τότε στο κάτω μέρος της υπάρχουν σύνδεσμοι προς όλες τις άλλες σελίδες του για απευθείας πλοήγηση (ίδια φωτογραφία). Μ' αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι αν κανείς έχει ορίσει σελιδοδείκτη (bookmark) στην εισαγωγή του υλικού, θα μπορεί να δει και τις επόμενες σελίδες χωρίς να χρησιμοποιήσει τον πίνακα περιεχομένων. Ακολουθώντας π.χ. το σύνδεσμο 1 "Η γενική κατάσταση στα Βαλκάνια μετά τη συνθήκη του Ντέιτον" εμφανίζεται το κείμενο της πρώτης σελίδας μετά την εισαγωγή (φωτογραφία 7).

Ιδιαίτερα χρήσιμη για τον επισκέπτη είναι η σελίδα των συνδέσμων προς άλλους κόμβους στο Ιντερνετ (φωτογραφία 8). Σ' αυτήν υπάρχουν σύνδεσμοι προς όλα τα κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα και κινήματα, αλλά και προς κόμβους γενικότερου πολιτικού ή άλλου ενδιαφέροντος. Λόγω του μεγάλου μεγέθους της σελίδας, στο πάνω μέρος υπάρχουν σύνδεσμοι που οδηγούν απευθείας στις διάφορες ενότητες διευθύνσεων.

Φυσικά, κάθε αρχή έχει τις δυσκολίες της και οι σελίδες ίσως δεν είναι αψεγάδιαστες. Κάθε κριτική δεκτή. Για όσους επιθυμούν να γράψουν τις εντυπώσεις και τα σχόλιά τους για τις σελίδες του ΚΚΕ στο Web υπάρχει στο κάτω πλαίσιο σύνδεσμος για την πιο εύκολη αποστολή σχετικών μηνυμάτων.

Εμπρός λοιπόν, συνδεθείτε και καλή πλοήγηση..!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ