ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Μάη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μακρόχρονη εικαστική πορεία

Εγκαινιάστηκε χτες στην Ενωση Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Θόλου και Πανός 19Α) έκθεση έργων ζωγραφικής της Δέσποινας Αρμάου - Χατζηανδρέου.Παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά δείγματα της μακρόχρονης εικαστικής της πορείας. Η ακλόνητη κομμουνίστρια και αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης, Δ. Αρμάου γεννήθηκε στην Κύπρο το 1913 και μεγάλωσε στο Κάιρο. Σπούδασε στην Ιταλική Σχολή Καλών Τεχνών "Λεονάρντο ντα Βίντσι" του Καϊρου, όπου πήρε πτυχίο ζωγραφικής με τον καθηγητή Ρουμπέρτι και πτυχίο γλυπτικής με τον καθηγητή Ροσίνι. Το 1945 αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στην οποία μαθήτευσε κοντά στον Ουμ. Αργυρό και τον Κ. Παρθένη.

Η εκθεσιακή της δραστηριότητα ξεκίνησε το 1937, με ατομική έκθεση έργων της στην Αίγυπτο. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει δημιουργίες της σε σημαντικές εκθέσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση έργων της στην ΕΠΑΣΚ θα λειτουργεί μέχρι τις 17 του Μάη καθημερινά (εκτός Δευτέρας), από τις 5 έως τις 10μμ.

Ενοχοι και συνένοχοι

Ποιοι ευθύνονται για τα διαφυγόντα κέρδη των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων;

Το μονοπώλιο είσπραξης και διαχείρισης διεκδικεί με νύχια και με δόντια η Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ), μονοπώλιο που το κατείχε πολλά χρόνια πριν την ψήφιση του νόμου Πνευματικής Ιδιοκτησίας.Σιγάσιγά, όμως η ΑΕΠΙ χάνει αυτό το μονοπώλιο, καθώς ο νόμος δίνει το δικαίωμα δημιουργίας Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων, στους οποίους οι δημιουργοί μπορούν να αναθέτουν τη διαχείριση και προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Η ΑΕΠΙ δε φτάνει που εισπράττει πνευματικά δικαιώματα - όντας ένας από τους πλέον εύρωστους οργανισμούς - (σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΕΠΙ έχει αδιάθετα 6 δισ.) απαιτεί να γίνει εισπράκτορας και των συγγενικών δικαιωμάτων.Προσφεύγει, μάλιστα, στο δικαστήριο για αναστολή της απόφασης του υπουργού Πολιτισμού να δώσει στην ΑΕΠΙ το δικαίωμα είσπραξης των πνευματικών όχι όμως και των συγγενικών δικαιωμάτων. Εχει, επίσης, προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας με αίτηση ακύρωσης της υπουργικής απόφασης.

Από την άλλη, δε φτάνουν, μόνο τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης,που ιδρύθηκαν με βάση το νόμο, (προβλήματα που προκύπτουν από την άρνηση των χρηστών στις περισσότερες περιπτώσεις να καταβάλουν τα χρήματα στους δικαιούχους, με αποτέλεσμα να διεκδικούνται αυτά στα δικαστήρια), ένα νέο πρόβλημα αναζητά τους ενόχους και συνενόχους. Το πρόβλημα αφορά στην είσπραξη των δικαιωμάτων της "Λευκής κασέτας",που δικαιούνται οι εισπρακτικοί οργανισμοί. Δικαίωμα που μένει ενενεργές, καθώς δεν έχει οριστεί με Προεδρικό Διάταγμα όπως θα έπρεπε το ποσοστό που αναλογεί στον κάθε δικαιούχο οργανισμό.

Το θέμα έχει ως εξής: Η αμοιβή, που ορίζει ο νόμος (6% της αξίας συσκευών εγγραφής εικόνας και ήχου, 4% φωτοτυπικών συσκευών και φωτοτυπικού χαρτιού και 2% της αξίας ηλεκτρονικών υπολογιστών), καταβάλλεται από τους παραγωγούς ή τους εισαγωγείς στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Η αμοιβή αυτή κατανέμεται κατά 55% στους πνευματικούς δημιουργούς, 25% στους ερμηνευτές ή εκτελεστές και 20% στους παραγωγούς. Οι αναγκαίες, όμως, λεπτομέρειες της κατανομής και διανομής στις ίδιας κατηγορίας δικαιούχους ορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του υπουργού Πολιτισμού.

Και ενώ όλοι οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης συμφώνησαν να συνυπογράψυν ένα "κοινό υποσχετικό",ορίζοντας προσωρινό διαχειριστή, ώστε να εισπραχθούν αυτά τα χρήματα, η ΑΕΠΙ αρνείται να υπογράψει το υποσχετικό,αυτό με αποτέλεσμα τα διαφυγόντα κέρδη να αυξάνονται. Και αυτή η διαφορά θα επιλυθεί στα δικαστήρια, σήμερα. Θα πρέπει, δηλαδή, η ΑΕΠΙ να αιτιολογήσει τη στάση της και την άρνησή της να υπογράψει το κοινό υποσχετικό.

Σ. Α.

Σμίγουν τραγούδια και "αποσκευές"

Ενα τραγούδι του Μίλτου Πασχαλίδη,το "Ηράκλειο - Καλαμάτα" από τον τελευταίο του δίσκο "Κακές Συνήθειες", το οποίο έχει αφιερώσει στον Θανάση Γκαϊφύλλια, έγινε η αφορμή να συναντηθούν και επί σκηνής οι δύο τραγουδοποιοί. Μια συνάντηση, που ξεκίνησε από την Κομοτηνή στη διάρκεια μιας συναυλίας του Μ. Πασχαλίδη, για να συνεχιστεί στην Αθήνα, στη "Μεσόγειο" (Πατησίων 208, τηλ. 8674.901) μέσα από δύο τριήμερα με τίτλο "Μοιράζοντας την απόσταση".Το "Τραγούδι της τιμής", λοιπόν, συναντά και πάλι από σήμερα (μέχρι και το Σάββατο) το "Παραμύθι με λυπημένο τέλος" και οι "Κακές συνήθειες" συνομιλούν με τα "Επί πτυχίω" τραγούδια. Μια μουσική "συνομιλία" δύο τροβαδούρων, εκπροσώπων δύο διαφορετικών γενεών του ελληνικού τραγουδιού, που τους συνδέει μεράκι και γνησιότητα. Υστερα από πολύχρονη απουσία, λοιπόν, ο Θ. Γκαϊφύλλιας κατεβαίνει από την Κομοτηνή όπου ζει τα τελευταία 20 χρόνια, μοιράζοντας την απόσταση με τον Μ. Πασχαλίδη, που ανεβαίνει από την Κρήτη και σμίγουν τραγούδια και "αποσκευές" σε τρεις, ακόμη, σπάνιες μουσικές βραδιές. Οι τρεις πρώτες εμφανίσεις τους είχαν μεγάλη επιτυχία και η ανταπόκριση του κοινού ήταν μεγάλη. Το στοίχημα, πάντως, μάλλον κερδήθηκε αφού το κοινό που έχει αγαπήσει τα τραγούδια του Θ. Γκαϊφύλλια αγκάλιασε τις δημιουργίες του Μ. Πασχαλίδη, ενώ όπως λέει χαρακτηριστικά ο δεύτερος "τα παιδιά που ακούνε τα τραγούδια μου, έγιναν "φαν" του Θανάση". Ο ίδιος μας πληροφορεί ότι οι συναυλίες του καλοκαιριού θα τους βρουν μαζί, ενώ αναμένεται και δισκογραφική συνεργασία τους. Μαζί τους οι μουσικοί: Χρήστος Αρμένης (βιολί), Βαγγελιώ Δημητράκη (ακορντεόν), Μαρία Καναβάκη (πιάνο), Αλέξανδρος Κτιστάκης (τύμπανα), Μάκης Μπουκάλης(μπάσο) και Δημήτρης Αρχοντάκης (κρουστά).

Εκθεση για τα Μάρμαρα

Στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας του Λονδίνου θα παρουσιάζεται (7-19/5) η φωτογραφική έκθεση "Πέτρες άνευ αξίας - Μνημεία των Θεών",που οργανώνει η Βρετανική Επιτροπή για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα.Πρόκειται για "οπτικό ταξίδι" στην ιστορία του Παρθενώνα και στην αρπαγή των Μαρμάρων, που υποστηρίζει την επιστροφή τους. Η έκθεση θα μεταφερθεί στην Οξφόρδη (20/5) και στο Εδιμβούργο τον Αύγουστο. Η παρουσίαση της έκθεσης εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Η Ελλάδα στη Μεγάλη Βρετανία", που διοργανώνει η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο.

Το βιβλίο του Δημήτρη Αγγελάτου "Η φωνή της μνήμης - Δοκίμιο για τα λογοτεχνικά είδη" ("Νέα Σύνορα" - Λιβάνης) παρουσιάζεται σήμερα (8.30μμ), στο καφέ "Αιολίς" (Αιόλου 23 και Αγ. Ειρήνης). Για τον συγγραφέα και το έργο του θα μιλήσουν οι κριτικοί λογοτεχνίας Ελισάβετ Κοτζιά, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου.

  • Στη "Στη Στοά του Βιβλίου", σήμερα (8.30μμ) θα παρουσιαστεί το βιβλίο της Πηνελόπης Φράγκου "Δεν ξέρω αν γελούν τα πουλιά" ("Δωδώνη"). Για το βιβλίο θα μιλήσει ο αρχιτέκτων - ζωγράφος Δημήτρης Ταλαγάνης. Θα διαβαστούν αποσπάσματα.

Σειρά διαλέξεων και άλλων παράλληλων εκδηλώσεων με θέμα την Ελλάδα και την Ινδία, υπό τον τίτλο "Συνάντηση των δύο Μεγάλων Πολιτισμών",οργανώνει το "Αετοπούλειο" Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου (Φιλικής Εταιρείας και Τομπάζη 18). Ο κύκλος διαλέξεων πλαισιώνεται από σεμινάρια Ινδικού Χορού με θέμα "Ινδική Τέχνη του χορού με Νέα Χορευτική Σημειολογία",τα οποία θα διδάξει η Λήδα Σάνταλα.Τα σεμινάρια θα γίνουν τις Κυριακές 10, 17, 24 και 31 του Μάη.

Εργα των συνθετών Γιάννη Αντωνόπουλου, Γιάννη Ερενίδη, Στέλλας Κοκολάκη, Βάσου Νικολάου, Γιώργου Κυριακάκη και Νίκου Ντρέλα θα ακουστούν στη συναυλία της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, σήμερα (9μμ), στην αίθουσα συναυλιών "Φ. Νάκας" (Ιπποκράτους 41). Συμμετέχουν: το κουιντέτο ξύλινων πνευστών "Συνηχείν",το φωνητικό σύνολο "Εμμέλεια" (σε διεύθυνση του Β. Ορέσκιν) και το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής,με διεύθυνση του Ι. Κονιτόπουλου. Είσοδος ελεύθερη.

Ευχόμαστε γρήγορη ανάρρωση

Ο διακεκριμένος ιστορικός, συγγραφέας, μεταφραστής και μορφωτικός ακόλουθος της ελληνικής πρεσβείας στην Αίγυπτο, Κωστής Μοσκώφ,μεταφέρθηκε επειγόντως τη νύχτα της περασμένης Τρίτης, από το Κάιρο όπου βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη, και λίγο μετά τα μεσάνυχτα εισήχθη στο νοσοκομείο "Θεαγένειο" της Θεσσαλονίκης, καθώς αντιμετώπιζε μεγάλη κρίση της σοβαρής αρρώστιας που τον βασανίζει πολλά χρόνια, αλλά την οποία αντιπαλεύει γενναία.Η κρισιμότητα της κατάστασής του επέβαλε την εισαγωγή του στην Εντατική, όπου του έγινε μια παρακέντηση στους πνεύμονες. Χτες, καθώς ήταν εκτός κινδύνου, μεταφέρθηκε σε δωμάτιο της Β Θωρακοχειρουργικής Κλινικής του νοσοκομείου.

Σε επαφή που είχαμε με το νοσοκομείο, οι θεράποντες γιατροί δε θέλησαν να μιλήσουν, σεβόμενοι την επιθυμία της οικογένειας. Οπως πληροφορηθήκαμε, εκτός από τους θεράποντες γιατρούς, τους νοσηλευτές και την οικογένειά του, απαγορεύεται η είσοδος επισκεπτών στο δωμάτιό του.

Εμείς, ολόθερμα, ευχόμαστε να νικήσει κι αυτή την κρίση και να επιστρέψει στο πολύπλευρα δημιουργικό - πολιτιστικό έργο του.

Μύθοι και ηχοχρώματα

Δύο σύγχρονες εκδοχές του μύθου του Οιδίποδα, ο "Οιδίπους επί Κολωνώ" του Θόδωρου Αντωνίου και ο "Oedipus Rex" ("Βασιλιάς Οιδίπους") του Ιγκόρ Στραβίνσκι παρουσιάζονται (9,10/5) στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του κύκλου "Ημέρες Νέας Μουσικής". Η όπερα του Θ. Αντωνίου, που γράφτηκε πέρσι, αποτελεί παραγγελία της Ορχήστρας της Ραδιοφωνίας της Νοτιοδυτικής Γερμανίας(Μπάντεν - Μπάντεν), η οποία και θα παρουσιάσει τα δύο έργα, σε διεύθυνση του Γκερντ Αλμπρεχτ.Ο "Οιδίπους επί Κολωνώ" συνδυάζεται με την όπερα του Στραβίνσκι, που παρουσιάζεται σε μορφή κοντσερτάντε. Ο Ελληνας συνθέτης έγραψε τη δική του όπερα πατώντας στα χνάρια του Στραβίνσκι, με αποτέλεσμα να συναντάμε και σ' αυτή παρόμοια ενορχήστρωση, ανδρικό χορό, αφηγητή αλλά και τους χαρακτήρες να τους ερμηνεύουν καλλιτέχνες της ίδιας φωνητικής κατηγορίας (τον Οιδίποδα τενόρος, τον Κρέοντα βαρύτονος, την Ιοκάστη και Αντιγόνη μέτζο σοπράνο, τον Τειρεσία και Θησέα μπάσος). Το λιμπρέτο (στην αρχαία ελληνική) έγραψε ο σκηνοθέτης - συγγραφέας Γιώργος Μιχαηλίδης.Συμμετέχουν η χορωδία "Οϊροπέισε Κόρακαντεμί", οι λυρικοί τραγουδιστές Δάφνη Ευαγγελάτου, Πέτερ Στράκα, Σάιμον Γιανγκ και ο ηθοποιόςΜηνάς Χατζησάββας.

Στον ίδιο κύκλο εντάσσονται και οι δύο συναυλίες της ίδιας ορχήστρας με σολίστ τον πιανίστα Δημήτρη Σγούρο.Χτες δόθηκε η πρώτη, ενώ η δεύτερη ακολουθεί στις 12/5. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη δεύτερη συμφωνία του Μπετόβεν και το κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 του Μπραμς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ