ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Μάη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επίσκεψη - προσκύνημα σε τόπους μαρτυρίου απ' όπου πέρασαν οι ίδιοι και όπου άφησαν πίσω πολύτιμους συντρόφους του αγώνα, έκαναν 45 κομμουνιστές αντιστασιακοί από το Κιλκίς. Η Μακρόνησος και οι φυλακές της Αίγινας ήταν οι τόποι απ' όπου πέρασαν. Η έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισσό ήταν ο χώρος τον οποίο επισκέφθηκαν στο τέλος του ταξιδιού. Οχι μόνο σαν εκδήλωση τιμής στο Κόμμα που καθοδήγησε τους αγώνες τους, αλλά και σαν μια ακόμα στιγμή του αγώνα τους. Απροσκύνητοι ακόμη, ήρθαν στο Κόμμα να καταθέσουν την αγωνία τους και να εκφράσουν την αγανάκτησή τους, γιατί στους τόπους μαρτυρίου που πέρασαν είδαν οικοδομικού τύπου παρεμβάσεις, που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία αυτών των μνημείων του αγώνα. Και ζήτησαν να υπάρξει πολιτική παρέμβαση, γιατί όπως μας θύμισαν "χωρίς μνήμη δεν υπάρχει μέλλον".

Στην έδρα της ΚΕ, απ' όπου και η φωτογραφία, συναντήθηκαν με τον επίτιμο Πρόεδρο του Κόμματος Χ. Φλωράκη.

Κοινοτική "επίπληξη" για το έλλειμμα
  • Η Κομισιόν εντοπίζει υπερβολικό έλλειμμα και προειδοποιεί την κυβέρνηση
  • "Αδειάζει" το πακέτο Σαντέρ, οι Γερμανοί αρνούνται να συνεισφέρουν

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ). -

Η Ελλάδα απέμεινε το μόνο κράτος - μέλος της δεκαπενταμελούς Ευρωπαϊκής Ενωσης που του γίνεται επίπληξη για "υπερβολικό" δημοσιονομικό έλλειμμα πάνω από το 3% του ΑΕΠ, που επιτάσσει η ΟΝΕ του Μάαστριχτ, ενώ η Γερμανία και οι άλλες "μεγάλες δυνάμεις" αρνούνται πλέον να "συμβάλουν" περαιτέρω στη χρηματοδότηση των "πακέτων" περιφερειακής πολιτικής ("πακέτο Σαντέρ") και μαζί με την Κομισιόν τα χαρακτηρίζουν "προνομιακό καθεστώς των διαρθρωτικών ενεργειών".Τα ανωτέρω αποτέλεσαν και τα βασικά θέματα του χτεσινού Συμβουλίου Υπουργών Οικονομίας (ΕΚΟΦΙΝ) στις Βρυξέλλες, το οποίο προώθησε και σειρά άλλων αποφάσεων (Ατζέντα 2000, κοινοτικός προϋπολογισμός 1999, "εθνικά" προγράμματα απασχόλησης), που θα εγκριθούν οριστικά από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Κάρντιφ (15-16 Ιούνη). Το ΕΚΟΦΙΝ επικύρωσε χτες οριστικά και την απόφαση για κατάργηση, από 1η Ιούλη 1999, των Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ), των λεγόμενων "ντιούτι φρι", μια απόφαση που είχε ληφθεί από το 1991.

Επίπληξη προς την Ελλάδα

Το Συμβούλιο ΕΚΟΦΙΝ, μετά από σχετική γνωμοδότηση της Κομισιόν, αποφάσισε ότι υπάρχει "υπερβολικό έλλειμμα" στην Ελλάδα, και σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 104 Γ του Μάαστριχτ "απηύθυνε σύσταση" προς τη χώρα μας και για τη φετινή χρονιά. Ως γνωστόν, το έλλειμμα της χώρας ανέρχεται στο 4,0% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα είναι η μόνη από τις δεκαπέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχει "υπερβολικό" έλλειμμα, σύμφωνα με τα "κριτήρια" του Μάαστριχτ και εφαρμόζονται οι διαδικασίες του άρθρου 104 Γ του Μάαστριχτ. Αυτές οι διαδικασίες επιτήρησης και τιμωρίας είχαν ενεργοποιηθεί για το "συντονισμό" των οικονομικών πολιτικών καθ' όλη τη "μεταβατική" περίοδο της ΟΝΕ του Μάαστριχτ (1994 - 1998).Αλλά από 1/1/1999 η "εποπτεία" πολύ πιο αυστηρή και με αυτόματες χρηματικές κυρώσεις ενεργοποιείται στα πλαίσια του "Συμφώνου Σταθερότητας" (ΣΣ), όπως ολοκληρώθηκε με το γερμανόπνευστο "σούπερ σύμφωνο". Αυτός είναι και ο λόγος που η ξεχωριστή διαδικασία του 104 Γ εφαρμόζεται έτσι για τελευταία χρονιά φέτος, και από του χρόνου όλοι θα σκύβουν περισσότερο στις εντολές και απαιτήσεις του νέου ΣΣ του Μάαστριχτ, και οι "εντός" και οι "εκτός" της ΟΝΕ. Ο Γ. Παπαντωνίου δήλωσε περιχαρής ότι ο αρμόδιος επίτροπος Ιβ ντε Σιλγκί, που εισηγήθηκε την επίπληξη προς την Ελλάδα, είπε, λέει, "θετικά λόγια για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας".

Διαμάχη για το "πακέτο Σαντέρ"

Σκοτεινό προβλέπεται το μέλλον των Διαρθρωτικών Ταμείων (ΔΤ) "περιφερειακής πολιτικής" μετά το 2000. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Τ. Βάιγκελ, επανέλαβε χτες στο ΕΚΟΦΙΝ ότι μέχρι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Κάρντιφ (15-16 Ιούνη) πρέπει να έχει βρεθεί μια συμφωνία για "νέο μηχανισμό", ότι αυτό αποτελεί "ουσιαστικό ζήτημα" για τη Γερμανία και ότι "χωρίς επίλυσή του δεν μπορούμε να προωθήσουμε τις άλλες υποθέσεις, ώστε να πάει μπροστά η Ευρώπη".

Ως γνωστόν η Γερμανία, από 1/1/1999 αναλαμβάνει και την προεδρία του Συμβουλίου Υπουργών για ένα εξάμηνο. Σύμφωνα με την πρόταση της Γερμανίας, που υποστηρίζεται φανερά από Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία, Σουηδία, Δανία και Φινλανδία, στο νέο "πακέτο" για την περίοδο 2000 - 2006, θα υπάρχει ανώτατο "πλαφόν" εισφοράς για κάθε χώρα που δεν πρέπει να ξεπερνά το 0,3% του "εθνικού" προϋπολογισμού. Τώρα η Γερμανία είναι "καθαρός εισφορέας" του 0,6% του προϋπολογισμού της. Η συζήτηση αφορά και τον κοινοτικό προϋπολογισμό του 1999, που αποτελεί το τελευταίο οικονομικό έτος που καλύπτουν οι δημοσιονομικές προοπτικές του "δεύτερου πακέτου Ντελόρ", που συμφωνήθηκαν στο Εδιμβούργο το 1992.Στο "σχέδιο" προϋπολογισμού '99 η Κομισιόν, κατ' εντολήν των "μεγάλων δυνάμεων", τονίζει ότι "επέλεξε να καθορίσει εκ των προτέρων ένα περιορισμένο ποσοστό αύξησης, ειδικά όσον αφορά τις πιστώσεις πληρωμών", επισημαίνοντας ότι μόνο έτσι "της επιτρέπεται να συμβιβάσει το στόχο τις λιτότητας του προϋπολογισμού με το προνομιακό καθεστώς των διαρθρωτικών ενεργειών, που απορρέουν από τις αναλήψεις υποχρεώσεων του Εδιμβούργου". Πρόκειται για το τυπικό τέλος της "περιφερειακής πολιτικής" της Κοινότητας, που αποτέλεσε, εδώ και χρόνια, το "χάπι" για τη δήθεν "σύγκλιση" των οικονομιών. Με την είσοδο στο "τρίτο στάδιο" της ΟΝΕ του Μάαστριχτ από 1.1.1999, όλα αυτά τα τερτίπια είναι πλέον περιττά. Ο Γ. Παπαντωνίου, εμφανώς σε δυσχερή θέση, δήλωσε χτες ότι η κυβέρνηση εκτιμά ότι "ο επταετής χρονικός ορίζοντας είναι υπερβολικά μεγάλος", ότι "δεν μπορεί να γίνει από τώρα πλήρης πρόβλεψη" και ότι "πρέπει να γίνει επανεκτίμηση στο ενδιάμεσο της επταετίας". Μ' άλλα λόγια, η κυβέρνηση "εκτός" της ΟΝΕ στη διαπραγμάτευση για την Ατζέντα 2000, που θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 1999, ξέρει ότι θα χάσει σημαντικά ποσά και διευκολύνσεις από το ήδη ισχνό "πακέτο Σαντέρ" και προσπαθεί να ζητήσει "επαναδιαπραγμάτευση" γύρω στο (...) 2003 όταν ελπίζει να επανενταχθεί στην ΟΝΕ. Οι χτεσινές δηλώσεις Παπαντωνίου για την Ατζέντα 2000 και στα ΔΤ αποτελούν και την πρώτη δημόσια ομολογία για το κόστος της επανένταξης που τώρα αφορά και το "πακέτο Σαντέρ" μετά την υποτίμηση της δραχμής. Πολύ περισσότερο που το κόστος της επανένταξης στην ΟΝΕ πρέπει να προσμετρηθεί στο κόστος ανάληψης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ούτε η ίδια η κυβέρνηση δεν μπορεί πλέον να κρύψει "την κόλαση της ΟΝΕ του Μάαστριχτ".

Το "πακέτο"

"Για πρώτη φορά στη μεταπολιτευτική ιστορία μας παρουσιάζεται μια στροφή των συμμάχων και εταίρων μας από την τήρηση ίσων αποστάσεων ανάμεσα σε εμάς και την Τουρκία, στην υιοθέτηση των θέσεών μας"! (Κ. Σημίτης - προεκλογικές δηλώσεις στο Ζάππειο, 1996). "Οι ΗΠΑ, αυτό φαίνεται ίσως απίστευτο ή φαινόταν απίστευτο άλλοτε, αλλά είναι αλήθεια, στις πρωτοβουλίες που παίρνουν στα Βαλκάνια ρωτούν και τη δική μας άποψη... Αυτό πετύχαμε"!(Κ. Σημίτης - δηλώσεις μετά τη Συμφωνία της Μαδρίτης, 1997).

Με τον παραπάνω τρόπο η κυβέρνηση του "ευχαριστούμε τις ΗΠΑ" εξαπατούσε και εξαπατά τον ελληνικό λαό γύρω από το ρόλο των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της ΕΕ ως δυνάμεων, που μπροστά στα συμφέροντά τους, δεν αναγνωρίζουν ούτε σύνορα, ούτε Διεθνές Δίκαιο, ούτε το δικαίωμα των λαών και των χωρών να ζουν σε καθεστώς ασφάλειας και εθνικής ανεξαρτησίας. Η κυβέρνηση της υποτέλειας από πολύ νωρίς γνώριζε και συνέπραττε, με την πολιτική της στην επιχείρηση της διχοτόμησης του Αιγαίου και της Κύπρου.

Σήμερα η κυβέρνηση του κυρίου Σημίτη, μετά το απροσχημάτιστο "πακετάρισμα" των ελληνοτουρκικών διαφορών και του κυπριακού προβλήματος, στο οποίο προέβησαν από κοινού οι Κλίντον - Μπλερ - Σαντέρ, αναγκάζεται να ψελλίσει τη δυσαρέσκειά της. Μια δυσαρέσκεια που δεν προέρχεται από καμία πατριωτική ευθιξία, δεν προέρχεται από καμία εθνικο - ανεξαρτησιακή και συνάμα διεθνιστική - αντιιμπεριαλιστική προσέγγιση των προβλημάτων της Βαλκανικής. Η δυσφορία της κυβέρνησης είναι η δυσφορία του υπαλλήλου, που υπόκειται σε ανελέητο ξεμπρόστιασμα από τα αφεντικά του. "Διαμαρτύρεται" γιατί οι σύμμαχοί της την εκθέτουν, πιέζοντάς τη δημοσίως και βγάζοντας στη φόρα τ' άπλυτα μιας μυστικής διπλωματίας, όπου παζαρεύονται τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου. Τα αφεντικά του αστικού πολιτικού κόσμου της χώρας, οι ΗΠΑ και οι Ευρωπαίοι "εταίροι", έχουν ξεκαθαρίσει από καιρό ότι η διευθέτηση των υποθέσεών τους στη ΝΑ πτέρυγα της Μεσογείου περνά μέσα από την επιβολή "λύσης - πακέτο" σε Αιγαίο και Κύπρο. Αλήθεια, όσοι σήμερα προσποιούνται τον ανήξερο δεν είχαν ακούσει τίποτα για τον κύριο Χόλμπρουκ, που πηγαινοέρχεται στο τρίγωνο Αθήνα - Αγκυρα - Λευκωσία για να προωθήσει τον "συμψηφισμό" των ανοιχτών θεμάτων;

Τα σχέδια "λύσης - πακέτο" μέσω της διχοτόμησης του Αιγαίου και της Κύπρου, το ΚΚΕ τα έχει αποκαλύψει και καταγγείλει από την πρώτη στιγμή της προκήρυξης των εκλογών του 1996. Η κυβέρνηση υποκρίνεται, μετά τις δηλώσεις Κλίντον, ότι δε θα δεχτεί τέτοια εξέλιξη. Ομως πέρα από τα λόγια υπάρχουν τα έργα. Και η πολιτική της κυβέρνησης δε δηλώνει μόνο ανοχή, αλλά και συνενοχή, στη μεθόδευση "πακεταρίσματος" του Αιγαίου και της Κύπρου. Αλήθεια, όταν ο κ. Πάγκαλος πηγαίνει στην Ουάσιγκτον και δέχεται να συζητείται η υπόθεση της εγκατάστασης των S-300 στην Κύπρο σαν να ήταν ζήτημα που άπτεται των ελληνοτουρκικών σχέσεων, δε συμβάλλει στο "πακετάρισμα"; Οταν κάθε Σύνοδος Κορυφής των "15" αποτελεί πεδίο, για να μπουν στο ίδιο καζάνι τα ελληνοτουρκικάμε το Κυπριακό και την ένταξη του νησιού στην ΕΕ, ο κύριος Σημίτης δεν το αντιλαμβάνεται; Οταν η κυβέρνηση προωθεί το περίφημο Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα Ελλάδας - Κύπρου, δε συμβάλλει στο "τσουβάλιασμα" του Κυπριακού με τις ελληνοτουρκικές διαφορές; Είναι πασιφανές ότι η κυβερνητική πολιτική καθίσταται υπόλογη γι' αυτές τις εξελίξεις. Πρόκειται για εξελίξεις που μπορούν να ανατραπούν μόνο αν ο λαός αντιταχθεί τόσο στους ιμπεριαλιστές όσο και στις μαριονέτες τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ