ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ευφορία και προπαγάνδα από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

Ξεκίνησε χτες με τον αγιασμό η νέα σχολική χρονιά για χιλιάδες μαθητές. Για πολλές ελλείψεις, έκανε λόγο η ΔΟΕ, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προπαγάνδιζε τις αλλαγές. "Αναγκαίος ο συντονισμένος αγώνας", τονίζει η ΔΕΕ

Πρώτη μέρα χτες της σχολικής χρονιάς και οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι γονείς, έγιναν στόχος των "κηρυγμάτων", τόσο της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τη "μεταρρύθμιση ανοιχτών οριζόντων" και την "ανοιχτή πρόσβαση", όσο και του αρχιεπισκόπου, που μίλησε μεν τη "γλώσσα" των νέων, δηλώνοντας ότι "τους πάει", αλλά δε βρήκε κι αυτός ούτε μια λέξη να πει για τα πολλά και σοβαρά προβλήματα, με τα οποία ξεκινά το νέο σχολικό έτος. Σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση, εκπαιδευτικοί φορείς, γονείς και εργαζόμενοι καλούν σε συλλαλητήριο ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική στις 29 Σεπτέμβρη στην πλατεία Κάνιγγος, στις 7 το απόγευμα.

"Θέλουμε μια σύγχρονη παιδεία, μια παιδεία του 21ου αιώνα για τα παιδιά μας", τόνισε ο υπουργός Παιδείας, "διευκρινίζοντας" ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα σε μια μέρα. Ειδικότερα για τη φετινή χρονιά, αφού τόνισε την "ιδιαίτερη σημασία" της, είπε ότι και η επόμενη βδομάδα "θα αφιερωθεί σε ενημερωτικά προγράμματα. ώστε να ξέρουνε οι μαθητές ποιες είναι οι επιλογές που πρέπει να κάνουν και το τι σημαίνουν αυτές οι επιλογές".

Ο υπουργός Παιδείας σχολίασε και το μήνυμα του αρχιεπισκόπου προς τους μαθητές, λέγοντας ότι "η Εκκλησία έχει κι αυτή να επιτελέσει κοινωνικό έργο και από τη μεριά του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, φυσικά, θέλουμε μια Εκκλησία που είναι ζωντανή και βοηθάει την κοινωνία και τα παιδιά".

Στο ολοήμερο σχολείο αναφέρθηκε ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Ανθόπουλος, ο οποίος παρέστη στην τελετή αγιασμού στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ταύρου. Ο υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στο βάρος που δίνει η κυβέρνηση στη διδακτική μεθοδολογία και τον τρόπο διδασκαλίας. Λίγο αργότερα, η ΔΟΕ έκανε λόγο για βιβλία, τα οποία εδώ και 14 χρόνια παραμένουν τα ίδια. Και ο γγ του υπουργείου Αγγ. Ζησιμόπουλος επιδόθηκε σε μια εξιδανίκευση της μεταρρύθμισης, λέγοντας στους μαθητές ότι το υπουργείο προσπαθεί με νέα αναλυτικά προγράμματα, βιβλία και νέες μεθόδους διδασκαλίας, "να δημιουργήσει τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις για ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες".

Ελλείψεις σε αίθουσες - εκπαιδευτικούς

Στους γνωστούς "ήπιους τόνους", χωρίς να εστιάσει πάνω στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση και την αντιεκπαιδευτική πολιτική που γεννούν τα προβλήματα στην παιδεία, κύλησε η χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που έδωσε, στα γραφεία της, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Χρήστος Χρήστου,αρκέστηκε σε μια απλή επισήμανση των χρόνιων και οξυμένων προβλημάτων των σχολείων, τονίζοντας ότι εκείνο που φταίει είναι η έλλειψη διαλόγου με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Επισήμανε, επίσης, ότι η πρώτη μέρα, αλλά και οι επόμενες που θα ακολουθήσουν, δε θα είναι και τόσο ευοίωνες, ούτε θα κυλήσουν μέσα σε ήπιο κλίμα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας. Αντίθετα, όπως είπε, η νέα χρονιά ξεκινά με 10.000 σχολικές αίθουσες λιγότερες, με το 90% των νηπιαγωγείων κάτω από ιδιωτική στέγη,με διπλοβάρδιες στα σχολεία των μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ηράκλειο κ.α.), ενώ είπε ότι οι αποσπάσεις των δασκάλων θα καθυστερήσουν, με αποτέλεσμα να μην καταστεί δυνατή η κάλυψη των χαμένων διδακτικών ωρών. Οσον αφορά τους διορισμούς των δασκάλων, είπε ότι οι ανάγκες είναι πολύ μεγαλύτερες, καλώντας τους φορείς της εκπαίδευσης να πάρουν μέρος στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 29 Σεπτέμβρη.

Η ΔΕΕ

Ο Θανάσης Γκεσούλης,εκπρόσωπος της "Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας Εκπαιδευτικών" (ΔΕΕ) και μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ, τόνισε ότι "η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με προβλήματα, τα οποία θα οξυνθούν ακόμα περισσότερο, όσο η κυβέρνηση εξακολουθεί να προχωρεί στην αντιμεταρρύθμιση, με στόχο τη διάλυση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Ετσι, το δικαίωμα για μόρφωση για όλους, θα γίνει δικαίωμα για λίγους και εκλεκτούς και για όσους μπορούν να την απολαμβάνουν. Μπορεί οι δηλώσεις Αρσένη να μιλούν για ευοίωνο ξεκίνημα, η πραγματικότητα, όμως, τον διαψεύδει, γιατί με το άνοιγμα των σχολείων αποκαλύφθηκαν οι ελλείψεις σε κτιριακή υποδομή, βιβλία και εκπαιδευτικούς, επισήμανε.

Το κλίμα ευφορίας, που δημιούργησε ο μεγάλος αριθμός των διορισμών των δασκάλων, είπε, είναι πέρα των πραγματικών αναγκών, γιατί δεν ικανοποιήθηκαν σοβαρά αιτήματα του κλάδου, όπως η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, η κατάργηση του Ν.2525/97, εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων σε όλα τα σχολεία, αναλογία διδασκόντων - μαθητών 1 - 20 ανά τμήμα. Αντίθετα, το υπουργείο προχωρά σε συμπτύξεις τμημάτων, αποσπάσεις εκπαιδευτικών, με ελάχιστες προσλήψεις από το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, μόλις 174 επιτυχόντες, για να καλύψει, υποτίθεται, τις ανάγκες, τόνισε.

"Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, επισημαίνει ο εκπρόσωπος της ΔΕΕ, είναι αναγκαίος ο συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων της εκπαίδευσης και η συγκρότηση ενός ισχυρού μετώπου, ικανού να βγει στην αντεπίθεση, για την κατάργηση του Ν.2525/97, την υπεράσπιση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15%, για 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, για αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού".

Αγιασμός μες στα συντρίμμια

Στο 61ο Γυμνάσιο - Λύκειο Γκράβας βρέθηκε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθήνας Λεων. Αυδής, όπου ευχήθηκε στους μαθητές να "παλέψουν για να κερδίσουν τον κόσμο τους"

"Χρειάζεται δύναμη για να αντιμετωπίσετε τον κόσμο φιλικά. Πρέπει να ξεπεράσετε τους σκοταδισμούς, τις σκοταδιστικές αντιλήψεις, τα ψεύτικα ιδανικά. Ο κόσμος είναι δικός σας και πρέπει να τον κερδίσετε".

Αυτή ήταν η ευχή - προτροπή του Λεων. Αυδή,υποψηφίου δημάρχου Αθήνας της "Αγωνιστικής Αριστερής Οικολογικής Συμπαράταξης για την Αθήνα",προς τους μαθητές και τις μαθήτριες του 61ου Γυμνασίου και Λυκείου, στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας, για τη νέα σχολική χρονιά.

"Σε εσάς τους νέους, προσφέρουν πολλές ψευτιές. Εκείνο που φοβάμαι, είναι μήπως πολλοί από σας γυρίσουν την πλάτη τους στον κόσμο και τη ζωή, κάτι που θα είναι καταστροφικό", συνέχισε ο Λεων. Αυδής. Και πρόσθεσε: "Οταν μιλάω σε νέους και νέες, αισθάνομαι "φόβο" και "δέος", γιατί βλέποντας στα μάτια τους, εκφράζεται η χαρά και η θέληση που αυτά τα παιδιά έχουν για τη ζωή. Για να γνωρίσουν τον κόσμο".

Στη συνέχεια ο Λεων. Αυδής, επισκέφτηκε τους συλλόγους καθηγητών των σχολείων, στους οποίους μεταξύ άλλων είπε: "όταν οι καθηγητές απευθύνεστε, στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης, προκειμένου να μειωθούν οι πιθανότητες ενταφιασμού του θέματος, θα ήταν καλύτερο να κοινοποιείτε το πρόβλημα σε όλες τις παρατάξεις του συμβουλίου". Και συμπλήρωσε: "Αναφορικά με τα νέα μέτρα μπορείτε να στέλνετε τις θέσεις και τις απόψεις σας, με τις οποίες θα μπορείτε να εκφράζετε την επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία προς αυτά τα μέτρα".

Ο Λεων. Αυδής επισήμανε στους καθηγητές ότι οι πολιτιστικές και μορφωτικές εκδηλώσεις των νέων πρέπει να γίνονται προκειμένου "οι μαθητές να έρχονται σε επαφή με τον κόσμο και να τον γνωρίσουν". Και κατέληξε: "Πόσο μάλλον σε αυτό το σχολικό συγκρότημα της Γκράβας, που με τους περίπου 7.000 μαθητές, είναι σαν γκέτο που κάνει τους νέους να αισθάνονται σαν να είναι σε αποικία λεπρών"...

Τα έργα ακόμα... συνεχίζονται

Ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, περιοδεύοντας στους χώρους του σχολείου, συνάντησε εικόνες που, μόνο σε σχολείο που θα λειτουργήσει τη Δευτέρα δεν παρέπεμπαν. Το μόνο που θύμιζε κάτι τέτοιο, ήταν η ταμπέλα: "61ο Γυμνάσιο - Λύκειο Αθηνών"... Σπασμένες μπασκέτες, σωροί σκουπιδιών, διαλυμένες αίθουσες, σπασμένα τζάμια και εισπνοές τσιμεντόσκονης. Η εικόνα του σχολείου δύο μέρες πριν μπουν μέσα οι μαθητές. Κάτι που έχουν κάνει, όπως μας είπαν οι καθηγητές, κλέφτες που μέσα σε 15 μέρες το έχουν ληστέψει δύο φορές...

Και δεν είναι μόνο αυτά. Ο αύλιος χώρος του 61ου Γυμνασίου και Λυκείου, έχει πάψει ουσιαστικά να υπάρχει, αφού ακόμη και σήμερα εκτελούνται τα έργα, που θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Τα παιδιά δε θα μπορούν να παίζουν ούτε καν μπάσκετ, αφού στο χώρο που παλιότερα υπήρχαν δύο γήπεδα μπάσκετ και δύο γήπεδα βόλεϊ, μετά τα έργα, θα υπάρχει ένα γήπεδο μπάσκετ για να παίζουν μαθητές δύο σχολείων (!). Αξίζει να σημειωθεί, ότι, οι σύλλογοι καθηγητών και οι διευθυντές των σχολείων είχαν εναντιωθεί - όπως οι ίδιοι μας είπαν - στα έργα. Φαίνεται όμως, ότι δεν ίδρωσε... το αυτί του δήμου και άρχισε τα έργα στη διάρκεια του καλοκαιριού, με την προϋπόθεση ότι θα είχαν ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Ολη αυτή η επικίνδυνη κατάσταση, τόνισε ο Λεων. Αυδής, έχει τεθεί υπόψη των αρμοδίων, με καταγγελία του και προειδοποίηση στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αθηναίων στις 6.8.1998.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Νέα σχολική χρονιά με φόντο το... ΜΕΤΡΟ!

Τα σχολειά μιας από τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές του Πειραιά, της περιοχής Γκάζι - Παπαστράτου,επισκέφθηκε χτες το πρωί ο Παναγιώτης Σαλπέας,υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά και επικεφαλής της παράταξης "Πειραιάς- Αναγέννηση", για να ευχηθεί στους μαθητές, με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Πρόκειται για το 1ο και 7ο δημοτικά σχολεία που συστεγάζονται, σε μια περιοχή όπου απουσιάζει εντελώς το πράσινο και που οι εναπομείναντες ελεύθεροι χώροι θυσιάζονται στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Τα παιδιά στοιχίστηκαν για τον αγιασμό με φόντο το τεράστιο σούπερ μάρκετ "Μετρό", που χτίστηκε ακριβώς στο χώρο, όπου με ομόφωνη απόφασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά προόριζε για πράσινο.

Ωστόσο, αυτό δεν εμπόδισε τη δημοτική αρχή να δώσει άδεια αλλαγής χρήσης του χώρου, ο οποίος ανήκε στον γνωστό επιχειρηματία Εμφιετζόγλου και ο οποίος τον πούλησε στη "Μετρό". Το γεγονός ότι ουδέποτε ακυρώθηκε η ομόφωνη απόφαση του ΔΣ, καθιστά την πράξη της δημοτικής αρχής ηθικά απαράδεκτη και τυπικά παράνομη.

Ο Π. Σαλπέας ευχήθηκε στους μαθητές, δασκάλους και γονείς καλή σχολική χρονιά. Κάλεσε επίσης τους γονείς να συνεργαστούν με τους εκπαιδευτικούς, αλλά και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τα προβλήματα που θα προκύψουν. Οσο για τους μαθητές, τους είπε να διαβάζουν, αλλά να μην ξεχνούν και το παιχνίδι.

Περιοδεία στο Γκάζι

Εξάλλου, ο Π. Σαλπέας συνέχισε και χτες την περιοδεία του στην περιοχή Γκάζι - Παπαστράτος, η οποία είχε ξεκινήσει από την Τετάρτη, με τη συνοδεία υποψηφίων δημοτικών συμβούλων του συνδυασμού. Πρόκειται για μια επί το πλείστον εμποροβιοτεχνική περιοχή που έχει συνδέσει την οικονομική της ανάπτυξη εδώ και δεκαετίες με το λιμάνι και τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Οι παλιότεροι επαγγελματίες θυμούνται την οικονομική ακμή της περιοχής. Στην περιοδεία όμως όλοι εξέφρασαν την αγανάκτησή τους για την τραγική πτώση του "τζίρου", αποτέλεσμα των αντιαναπτυξιακών πολιτικών των προηγούμενων κυβερνήσεων και της σημερινής.

Καθόλου κολακευτική για τη σημερινή δημοτική αρχή είναι και η γνώμη που έχει γι' αυτήν ο κόσμος της περιοχής. Ολοι την κατηγόρησαν για εγκατάλειψη και για μετατροπή της σχεδόν σε σκουπιδότοπο... Ενας επαγγελματίας μάλιστα είπε πως η εμπορική γειτονιά έχει τη χειρότερη εικόνα από τον πόλεμο και μετά. Ο Π. Σαλπέας κάλεσε τους επαγγελματίες της περιοχής να αναδείξουν τη δημοτική αρχή που πραγματικά τους αξίζει και που θα είναι συμπαραστάτης στον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή.

"Αφελείς" απορίες για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

(Μέρος Γ') Εχουν δικαίωμα οι νέοι στην ελπίδα;

Αποτελεί κοινοτοπία η έκφραση ανθρώπων ώριμης ηλικίας ότι οι νέοι αποτελούν την ελπίδα μας για το αύριο της κοινωνίας μας, και αναμφισβήτητα στο χώρο της ιδιωτικής - οικογενειακής ζωής η δήλωση αυτή αποδεικνύεται συνήθως ειλικρινής και εκδηλώνεται με άγρυπνη φροντίδα από την ώριμη γενιά για την καλλιέργεια της ελπίδας στην ψυχή των νέων και την ενίσχυσή τους προς την κατεύθυνση των ελπίδων τους. Αλλά τι γίνεται στα ευρύτερα κοινωνικά πλαίσια; Κατά πόσο οι θεσμοί της οργανωμένης κοινωνίας εμπνέουν στους νέους ελπίδες και με πόση συνέπεια τις συντηρούν πραγματικά; Ειδικότερα, ο θεσμός της εκπαίδευσης,πόσο ανταποκρίνεται σε τέτοια αποστολή; Νομίζω ότι θα διευκολυθεί η προσπάθεια ανάλυσης της θέματος, αν το επιμερίσουμε στα ακόλουθα τρία τμήματα:

- Τι σημαίνει ο όρος ελπίδα; Τι δηλώνουμε συνήθως μ' αυτόν;

- Ποιοι παράγοντες προσφέρουν τιθήνηση (1) στην ελπίδα και πώς αυτή επιδρά στη συμπεριφορά του ατόμου;

- Πώς αντιμετωπίζει η κοινωνία μας τις ελπίδες των νέων μας, ειδικά διαμέσου της εκπαίδευσης;

α. Η ελπίδα είναι "προσδοκία αγαθού" (2). Είναι ευχάριστο συναίσθημα που προκύπτει από την πρόβλεψη ότι κάποια ευνοϊκή εξέλιξη θα προκύψει για τον ελπίζοντα, κάποια επιτυχία θα στέψει τις προσπάθειές του. Εχει διατυπωθεί επιγραμματικά ή γλαφυρά ότι η ελπίδα είναι γεύση χαράς πριν από την επίσημη ώρα της επιτυχίας, που φέρνει ακέραιη η χαρά.

β. Τρεις όρους της προηγούμενης παραγράφου είναι ανάγκη να αναλύσουμε πιο προσεκτικά: Με τον όρο προσπάθεια δηλώνεται ο υποκειμενικός συντελεστής, που επιθυμεί και προσπαθεί για να φτάσει στο ελπιζόμενο. Με την ευνοϊκή εξέλιξη δηλώνονται οι αντικειμενικές δυνάμεις (συνθήκες - περιστάσεις - παράγοντες), που δρουν θετικά για τον ελπίζοντα, είτε γιατί τέτοια είναι η πορεία τους είτε γιατί συνειδητά ευνοούν τον ελπίζοντα στους στόχους του. Υστερα από τις διευκρινίσεις αυτές επανερχόμαστε στην αποσαφήνιση της προσδοκίας: Είναι διαδικασία στοχαστική που καταλήγει σε συν-εκτίμηση των αντικειμενικών περιστάσεων και των υποκειμενικών προσπαθειών προς επίτευξη κάποιου στόχου. Και εκφράζεται ως ελπίδα με αντίστοιχη βασιμότητα και πιθανότητα. Με αυτό το περιεχόμενο η ελπίδα είναι γεύση χαράς πριν από την τελική χαρμόσυνη έκβαση και ταυτόχρονα λειτουργεί ως δύναμη παρώθησης του υποκειμένου στην προσπάθειά του.Αυτονόητο, επίσης, ότι ενισχύεται ή αποδυναμώνεται η ελπίδα από την ευνοϊκή ή δυσμενή προοπτική που διαγράφεται στον ορίζοντα από τις αντικειμενικές συνθήκες: κοινωνικές,εκπαιδευτικές.

γ. Χωρίς να αποκλείουμε τη δυνατότητα του νέου ανθρώπου να αγωνίζεται και αντίθετα προς αντίξοες αντικειμενικές συνθήκες - αυτού ακουμπάει και η ελευθερία της βούλησης,που είναι αγώνας διαρκής και κατάκτηση - μπορούμε να πούμε γενικά ότι οι ελπίδες των νέων διαμορφώνονται μέσα στα πλαίσια των εκπαιδευτικών θεσμών,που έχει στήσει η κοινωνία πριν από αυτούς γι' αυτούς, με τη δική της προοπτική και τις δικές της επιδιώξεις, αλλά πάντα με τη ρητή διακήρυξη ότι η εκπαίδευση υπάρχει για χάρη των νέων και λειτουργεί με στοχή και δικαιοσύνη για όλους (νέες και νέους). Συνήθως όμως μεγαλύτερη πειστικότητα από τις διακηρύξεις έχουν οι πράξεις (νόμοι, διατάγματα, προγράμματα, οργάνωση και λειτουργία σχολείων), που αφορούν την εκπαίδευση και κρίνονται από τις πραγματικές συνέπειες, όχι από τις προθέσεις ή την ευαγγελιακή εξαγγελία τους. Οι συνέπειες είναι που μετρούν κι επηρεάζουν τις ελπίδες των νέων.Τι προσφέρουμε, λοιπόν, ως θεσμικό πλαίσιο εκπαιδευτικό σήμερα για τους νέους που αποφοιτούν από το Γυμνάσιο, στα 15 - 16 χρόνια τους;

1. Οργανώνουμε Ενιαίο Λύκειο με δεκαπέντε επίσημες,γραπτές,απρόσωπες εξετάσεις,στη Β και Γ Λυκείου. Ποια περιθώρια ελπίδων υπάρχουν για τους πολλούς, αν μάλιστα δεν έχουν οικονομική ευρωστία για φροντιστήρια πολλαπλάσια σε σχέση προς το παρελθόν;

2. Παράλληλα (όπως νομοθετήθηκε πρόσφατα περί τα μέσα Αυγούστου) δημιουργούμε Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια με την κρυφή προσδοκία να ωθήσουμε προς αυτά το μισό μαθητικό πληθυσμό του Λυκείου, με τούτα τα ελκυστικά "προνόμια": Οταν τελειώσουν (στα 18 χρόνια τους) μπορούν να ζητήσουν πιστοποίηση των επαγγελματικών ικανοτήτων τους (3) και, αφού αποκτήσουν και 18μηνη επαγγελματική εμπειρία (4), (μπορούν) να προχωρήσουν για νέες σπουδές σε ΤΕΙ, αλλά με εξετάσεις,που θα οργανώνουν τα ΤΕΙ. Ποια περιθώρια ελπίδων μένουν γι' αυτούς τους "προνομιούχους"; Τι προσδοκεί τελικά η "πατρίδα"; Μήπως να πάψουμε και να ελπίζουμε;

Φ. Κ. Βώρος Ph. D.

Επίτιμος σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σημειώσεις:

1. Τιθήνηση: Από το τιθήνη (= κούνια), φροντίδα για το μωρό, νανούρισμα, γαλούχηση του νέου ανθρώπου.

2. Προσδοκία: β συνθετικό από το "δοκεί μοι" (= έχω τη γνλωμη, νομίζω), πρόβλεψη και αναμονή κάποιας εξέλιξης

3. Από ποιον; Με ποια διαδικασία;

4. Αν δε βρουν εργασία; Βεβαίωση από το ταμείο ανεργίας;

ΝΙΚΑΙΑ
Τα προβλήματα δε λύνονται με ευχές

Επίσκεψη της Βέρας Νικολα'ϊδου σε πολλά σχολεία της Νίκαιας

Πολλά σχολεία της Νίκαιας επισκέφτηκε χτες κλιμάκιο της "Δημοκρατικής Ενότητας Νίκαιας", με επικεφαλής την υποψήφια Δήμαρχο Βέρα Νικολαϊδου, για να ευχηθούν στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς καλή σχολική χρονιά.

Ξεκινάει μια χρονιά με πολλά προβλήματα για την παιδεία, δήλωσε η Β. Νικολαϊδου και υπογράμμισε την αναγκαιότητα δημιουργίας μετώπου για τη διασφάλιση δημόσιας και δωρεάν παιδείας, ενώ τάχθηκε επίσης κατά των συγχωνεύσεων τάξεων και σχολείων.

Αναφερόμενη στην πολιτική της δημοτικής αρχής τόνισε ότι τα προβλήματα δε λύνονται μόνο με ευχές, τη στιγμή που στην πόλη προωθούνται συμπήξεις και μεταφορές σχολείων, για να "μπαλωθούν" εις βάρος των μαθητών οι ελλείψεις σε κτίρια. Υπενθύμισε, επίσης, ότι υπάρχουν δεσμευμένοι χώροι για σχολειά, που όμως παραμένουν ανεκμετάλλευτοι και κατήγγειλε τη διάλυση του ΟΣΚ από την κυβέρνηση.

Να σημειωθεί ότι στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, η δημοτική αρχή αποφάσισε τη μεταφορά με λεωφορείο των παιδιών που αποφοίτησαν από το 5ο και 9ο Γυμνάσιο, στο κτίριο τεχνικού λυκείου που βρίσκεται στην άλλη άκρη της πόλης! Με αυτό τον τρόπο αποδέχεται την απόφαση του προϊστάμενου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για μεταφορά των παιδιών σε εκείνο το κτίριο, γεγονός που είχε ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών από τους συλλόγους γονέων, αφού υπάρχουν τρία λύκεια κοντά που θα μπορούσαν να πάνε οι απόφοιτοι των δύο γυμνασίων.

Σε ανακοίνωσή της, η "Δημοκρατική Ενότητα", αφού εκφράζει την ανησυχία της για το νέο εξεταστικό σύστημα στα λύκεια, καταγγέλλει τη σημερινή δημοτική αρχή ότι δεν πήρε θέση και δεν ασχολήθηκε σοβαρά με τα προβλήματα της παιδείας στην πόλη. Τονίζει, επίσης, ότι κατασπαταλήθηκαν κονδύλια για επισκευή και συντήρηση σχολείων σε τέτοιο βαθμό, που οι διευθυντές αρνήθηκαν να υπογράψουν τους πίνακες δαπανών και τελικά υπογράφτηκαν από διορισμένους από τον δήμο προέδρους σχολικών επιτροπών.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ακόμα η παντελής απουσία της σημερινής Δημοτικής Αρχής από όλες τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών και προβάλλονται τα αιτήματα που θέτει η παράταξη. Ανάμεσά τους τον πλήρη εξοπλισμό των σχολείων με εποπτικά μέσα και εργαστήρια και η άμεση κατασκευή έξι νηπιαγωγείων, δύο γυμνασίων και τριών λυκείων, η λειτουργία ολοήμερου δημοτικού σχολείου χωρίς οικονομική επιβάρυνση των γονιών και η ολοκλήρωση των σχολών "Ηράκλειτος".

Και στις σχολές "Ηράκλειτος"

Η Βέρα Νικολαϊδου παραβρέθηκε επίσης στον αγιασμό των σχολών "Ηράκλειτος", συνοδευόμενη από το δάσκαλο και υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο Βαγγέλη Μίχο.

Χαιρετώντας τους μαθητές, ο εκπρόσωπος των καθηγητών εξήρε εμμέσως πλην σαφώς - και μάλιστα μπροστά στον δήμαρχο Νίκαιας Βασίλη Τράπαλη - το σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό των σχολών "Ηράκλειτος", καθώς και το ρόλο της προηγούμενης δημοτικής αρχής, στην επίτευξη αυτής της τεχνολογικής σχολής. Η Β. Νικολαϊδου ευχήθηκε "καλή χρονιά" στους μαθητές, εκ μέρους της "Δημοκρατικής Ενότητας" και υπογράμμισε ότι οι 80 μαθητές, που ξεκινούν τις σπουδές τους αυτή τη χρονιά, αποδεικνύουν το υψηλό επίπεδο μόρφωσης που παρέχεται στη σχολή και η φήμη της έχει ξεπεράσει τα όρια της πόλης. Ακόμα επισήμανε ότι ο φετινός συνολικός αριθμός των μαθητών του "Ηράκλειτου", θα ξεπεράσει κατά πολύ τους 330.

Να σημειωθεί ότι ο δήμαρχος Β. Τράπαλης δεν κρατήθηκε στο χαιρετισμό του και - εμμέσως πλην σαφώς - υποσχέθηκε στους μαθητές δουλιά στις δημοτικές επιχειρήσεις, όταν τελειώσουν τις σπουδές τους.

ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
Του απαγόρευσαν να χαιρετίσει!

Ο διευθυντής του 10ου δημοτικού σχολείου Κορυδαλλού δεν επέτρεψε στον υποψήφιο δήμαρχο της "Δημοκρατικής Ενότητας", Νίκο Θεμελή, να μιλήσει μετά τον αγιασμό!

Σε μια επίδειξη απαράδεκτης και επιλεκτικής τακτικής, ο διευθυντής του 10ου δημοτικού σχολείου Κορυδαλλού, αρνήθηκε χτες να δώσει το λόγο στον υποψήφιο δήμαρχο και επικεφαλής της "Δημοκρατικής Ενότητας" (ΔΕ), Νίκο Θεμελή,για να ευχηθεί στους μαθητές, ενώ αντίθετα, χαιρετισμό απηύθυνε αντιδήμαρχος εκ μέρους της δημοτικής αρχής, χωρίς να εμποδιστεί!

Ο Ν. Θεμελής αντέδρασε, τονίζοντας πως πρόκειται για απαράδεκτη τακτική που έχει σκοπό να υποτιμηθεί η "ΔΕ". Ωστόσο, τα κλιμάκια της ΔΕ "όργωσαν" τα σχολειά της πόλης και ο υποψήφιός της για τη δημαρχία χαιρέτισε τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς σε αρκετά από αυτά.

"Καλείστε μέσα σε δύσκολες συνθήκες να δώσετε τη μάχη για τη μόρφωση", τόνισε και πρόσθεσε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα βρίσκεται σε κρίση. Σημείωσε επίσης, πως τα μέτρα της κυβέρνησης - τα οποία πάρθηκαν "πίσω από τις πλάτες" της εκπαιδευτικής κοινότητας - όχι μόνο δεν έλυσαν τα προβλήματα, αλλά τα όξυναν περισσότερο.

Στην ανακοίνωση της ΔΕ Κορυδαλλού που μοιράστηκε στα σχολειά, δίνονται, ανάμεσα σε άλλα, συγκλονιστικά στοιχεία για την κατάσταση της παιδείας στην πόλη. Ετσι, το 70% των σχολειών συστεγάζονται σε ακατάλληλα και νοικιασμένα κτίρια, με τη διπλοβάρδια να παραμένει, ενώ το 30% των παιδιών του Κορυδαλλού δεν ολοκληρώνει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.

Η "Δημοκρατική Ενότητα" τονίζει ότι η σημερινή δημοτική αρχή, όχι μόνο δεν αντιστάθηκε στα αντιεκπαιδευτικά μέτρα της κυβέρνησης και δε συμπαραστάθηκε στους αγώνες των εκπαιδευτικών, αλλά τα προβλήματα της παιδείας δεν έφταναν καν για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο. Στην ανακοίνωση δηλώνεται η αντίθεση της ΔΕ σε αυτά τα μέτρα και τονίζεται η αναγκαιότητα ενός κινήματος που θα αγωνιστεί για δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, χωρίς ταξικούς φραγμούς.

ΔΟΕ
Ελλείψεις σε αίθουσες - εκπαιδευτικούς

Χαρακτηριστικά των ελλείψεων σε διδακτικό προσωπικό και αίθουσες είναι τα παρακάτω στοιχεία, που έδωσε στη δημοσιότητα η ΔΟΕ. Σύμφωνα με αυτά:

Στο Μενίδι: Σε σύνολο 23 δημοτικών σχολικών μονάδων, οι 15 λειτουργούν σε διπλοβάρδια. Τα σχολεία στεγάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες (αποθήκες, εργοστάσια, πρώην ορνιθοτροφεία).

Λάρισα: Από τα 41 σχολεία, τα 23 λειτουργούν σε διπλοβάρδια.

Θεσσαλονίκη - Καλαμαριά: Από τα 26 σχολεία, τα 14 λειτουργούν σε διπλοβάρδια. Από τα 23 νηπιαγωγεία, τα 20.

Κιλκίς: Σε σύνολο 75 αιθουσών, οι 32 είναι ακατάλληλες (διάδρομοι, αποθήκες, υπόγεια).

Σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις σε προσωπικό:

Ανατολική Αττική: 343 κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.

Μενίδι: 150 κενά.

Ξάνθη: 130 κενά.

Κιλκίς: 65 κενά.

Καστοριά: 74 κενά.

ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
Αρχή με αρκετά εμπόδια

Περιοδεία της Ελένης Παπαδοπούλου σε σχολεία της περιοχής

"Μια καινούρια σχολική χρονιά αρχίζει, κουβαλώντας όχι μόνο όλα τα προβλήματα των προηγούμενων χρόνων, αλλά αντιμετωπίζοντας σήμερα και έναν αντιεκπαιδευτικό νόμο που θα λειτουργήσει σε βάρος όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών",υπογράμμισε η επικεφαλής της Δημοτικής Αγωνιστικής Συσπείρωσης υποψήφια δήμαρχος Κερατσινίου Ελένη Παπαδοπούλου,περιοδεύοντας χθες στα σχολεία του Δήμου, με την ευκαιρία της έναρξης της σχολικής χρονιάς.

"Ο νόμος αυτός - συνέχισε - που πυροδότησε τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών, ουσιαστικά, δεν μπορεί να έχει ισχύ στα σχολεία της πόλης μας, αφού όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια λειτουργούν πρωί - βράδυ". Για την κατάσταση αυτή η υποψήφια δήμαρχος σημείωσε ότι, βασικές ευθύνες έχει και η σημερινή Δημοτική Αρχή που την τετραετία αυτή δεν παρέδωσε ούτε μία νέα αίθουσα διδασκαλίας στο Κερατσίνι, γιατί δεν πίεσε και δε διεκδίκησε μαζί με τους φορείς της Παιδείας την κατασκευή καινούριων σχολείων.

"Η ΔΑΣ συμμετείχε και συμπαραστάθηκε σε όλους τους αγώνες για καλύτερη Παιδεία τη χρονιά που πέρασε. Συμπαραστάθηκε στους εκπαιδευτικούς που ύψωσαν το ανάστημά τους ενάντια στη βία των ΜΑΤ, διδάσκοντας στους μαθητές τους το μάθημα της αξιοπρέπειας, του αγώνα της αλληλεγγύης", τόνισε η Ελένη Παπαδοπούλου, δηλώνοντας ότι η ΔΑΣ θα συνεχίσει τον αγώνα μαζί με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, ισότιμη για όλα τα παιδιά, ενάντια στο Νόμο του Αρσένη. "Μέσα σ' αυτές τις συνθήκες ευχόμαστε, από καρδιάς, καλή και αγωνιστική χρονιά, με θετικά για όλους αποτελέσματα", κατέληξε η επικεφαλής της ΔΑΣ.

Πρώτη μέρα της σχολικής περιόδου η χτεσινή και η Τροχαία έκανε ελέγχους σε 402 σχολικά λεωφορεία. Διαπιστώθηκαν 75 παραβάσεις. Από το οχήματα που ελέγχθηκαν 18 δεν είχαν ζώνες ασφαλείας, εφτά δελτίο τεχνικού ελέγχου, εννέα κάρτα ταχογράφου, εφτά την απαιτούμενη άδεια οδήγησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ