ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Οχτώβρη 1998
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Κυβερνητικό "φέσι" ενός τρισ. δραχμών στην Αυτοδιοίκηση!

Από το 1990 μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις έχουν παρακρατήσει συνολικά 1,05 τρισ. δραχμές από θεσμοθετημένους υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πόρους. Μόνο στο διάστημα 1994 - 1998 το ποσό αυτό ανέρχεται στα 752,9 δισ. δραχμές

Φτωχότερη, κατά 752,9 δισεκατομμύρια δραχμές, οδηγείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, σ' αυτές τις εκλογές. Το ποσό αυτό, που ανήκει στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), και αυθαίρετα παρακρατά και η σημερινή κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αντιστοιχεί στους θεσμοθετημένους πόρους υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για το διάστημα 1994 - 1998. Φτωχότεροι, βέβαια, οδηγούνται στην κάλπη και οι δημότες, αφού την παρανομία της κυβέρνησης, που δεν αποδίδει στους δήμους αυτά που οφείλει, την "πληρώνουν" οι ίδιοι και πολλές φορές με διπλή ή και τριπλή φορολόγηση για τις ίδιες υπηρεσίες. Από το 1990 μέχρι σήμερα, όλες οι κυβερνήσεις έχουν παρακρατήσει, συνολικά, το ποσό του 1,05 τρισ. δρχ..Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στην περίοδο 1990 - 1993 (που την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας είχε η ΝΔ), το "φέσι" που έβαλε το κράτος στους ΟΤΑ, αυξήθηκε κατά 298,1 δισ. δραχμές. Αν, μάλιστα, συνυπολογιστούν και οι απώλειες από τη μη καταβολή στους ΟΤΑ του 50% των τελών κυκλοφορίας, τότε το συνολικό χρέος του κράτους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ανεβαίνει στα 1,5 τρισ. δραχμές!Η μεγάλη αυτή ληστεία σε βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - που ξεκίνησε το 1990 με κυβέρνηση της ΝΔ και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα από τις κυβερνήσεις του "παλιού" και "νέου" ΠΑΣΟΚ - γίνεται με πρόσχημα την εκπλήρωση του στόχου της "σύγκλισης" και της ένταξης της χώρας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση, την περιβόητη ΟΝΕ.

Οι θεσμοθετημένοι πόροι της Αυτοδιοίκησης, οι λεγόμενοι "Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι" (ΚΑΠ) είναι οι εξής:

  • Το 20% των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού από τη φορολογία εισοδήματος Φυσικών και Νομικών προσώπων.
  • Το 20% των κρατικών εσόδων από τη φορολογία των τόκων καταθέσεων.
  • Το 50% των τελών κυκλοφορίας.
  • Το 3% του φόρου μεταβίβασης.

Συνολικά, δηλαδή, το κράτος "σφαγίαζε" κάθε χρόνο τα κονδύλια που έπρεπε να αποδίδονται από τον προϋπολογισμό στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ετσι, εκφράζοντας την "ευαισθησία" τους στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κουτσούρεψαν σημαντικά τους ΚΑΠ, που με βάση τη νομοθεσία έπρεπε να αποδοθούν στους ΟΤΑ.

Συγκεκριμένα, το ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό, που αναλογούσε τα τελευταία 8 χρόνια ήταν: 2,1% (το 1990), το 2,01% (το 1991), το 1,6% (το 1992, το 1993 και το 1994), το 1995 το 2,03%, το 1996 το 2,06%, το 1997 το 2,2% (σύμφωνα με την εκτίμηση για το πώς έκλεισε ο προϋπολογισμός) και το 1998 το 2,5% (σύμφωνα με την πρόβλεψη για τον φετινό προϋπολογισμό). Τα ποσά που αναλογούν στους παραπάνω πόρους προς τους ΟΤΑ (ΚΑΠ), είναι κάτι σαν... "δανεικά", τα οποία το κράτος έχει αναλάβει τη δέσμευση ότι "ΘΑ" αποδώσει. Μόνο που τα χρόνια περνούν, η απόδοση μειωμένων πόρων στους ΟΤΑ συνεχίζεται, με αποτέλεσμα να επεκτείνεται το καθεστώς ανταποδοτικότητας και να μετατρέπονται οι δήμοι και κοινότητες σε φορομπηχτικοί μηχανισμοί του κράτους.

Συνένοχοι στην πολιτική του οικονομικού στραγγαλισμού του θεσμού και των δημοτών είναι και οι περισσότεροι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι δήμαρχοι που στηρίζονται από το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ και τον ΣΥΝ, όχι μόνο δεν αντιτάχθηκαν, αλλά συναίνεσαν συχνά σ' αυτήν την πολιτική για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Οχι μόνο δεν απαίτησαν τα παρακρατηθέντα, αλλά προσπάθησαν να καλλιεργήσουν και την αντίληψη της μη διεκδίκησής τους. Εφτασαν μάλιστα στο σημείο οι "γαλαζοπράσινοι" δήμαρχοι, υποκλινόμενοι στο διευθυντήριο των Βρυξελλών, να ψηφίσουν (στο περσινό συνέδριο της ΚΕΔΚΕ) "ναι" στο να εισπράξουν από τα χρήματα που δικαιούνται οι ΟΤΑ, 10 δισ. δρχ. λιγότερα, σαν δείγμα της συμβολής τους στην εκπλήρωση των στόχων σύγκλισης!

Φόροι και ιδιωτικοποιήσεις

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πολλοί από τους αιρετούς αυτών των κομμάτων προχώρησαν, έτσι, σε επιβολή νέων φόρων και τελών, πέρα από τη μεγάλη αύξηση αυτών που υπήρχαν. Ετσι:

  • Αποδέχονται τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους, χωρίς να εξασφαλίζεται η υποδομή σε κτίρια, υλικά και προσωπικό και χωρίς να εξασφαλίζονται τα χρήματα για την υλοποίησή τους, όπως για παράδειγμα η μεταφορά στους δήμους των Κρατικών Παιδικών Σταθμών.
  • Δέχονται και υποστηρίζουν τη θέση για μείωση σταδιακή έως το μηδενισμό των εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από νέους φόρους και τέλη σε βάρος των δημοτών.
  • Προχωρούν σε ιδιωτικοποιήσεις υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων. Υποβαθμίζουν έτσι το ρόλο των Δημοτικών Συμβουλίων και επιβαρύνουν τους κατοίκους με νέα βάρη, αφού η λειτουργία και υλοποίηση αυτών των υπηρεσιών γίνεται με βάση το κέρδος.

Πρόκειται για τους ίδιους που προσπαθούν να πείσουν τους πολίτες ότι αυτές οι εκλογές δεν έχουν πολιτικό χαρακτήρα, αλλά Αυτοδιοικητικό!

Δήμοι - Επιχειρήσεις

Σε πολλούς δήμους αναπτύσσεται η επιχειρηματική δραστηριότητα στη βάση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου. Ολοι θυμούνται την υπόθεση των παρκομέτρων (και όχι μόνο στο Δήμο Αθηναίων). Κραυγαλέα όμως περίπτωση είναι και η κατάργηση του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) που ουσιαστικά απάλλαξε τους μεγαλοϊδιοκτήτες από το να πληρώνουν φόρο. Τον ΦΑΠ αντικατέστησε το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ). Μια εταιρία λοιπόν με περιουσία 500 εκατ. δρχ. πλήρωνε με τον ΦΑΠ 6,75 εκατ. το χρόνο. Με την καθιέρωση του ΤΑΠ η ίδια εταιρία πληρώνει μόνον 175.000 το χρόνο.

Η πρόθεση της κυβέρνησης είναι φανερή, όπως άλλωστε καταγράφεται και στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού για το 1998. Εκεί, αναφέρεται ότι οι Δήμοι καλύπτουν το 80% (1996) των λειτουργικών τους εξόδων από τα λειτουργικά τους έσοδα, δηλαδή από φόρους και τέλη. Οι κοινότητες τα καλύπτουν κατά 93% και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις κατά 100%. Φαίνεται πως επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να καλύπτουν οι Δήμοι και οι Κοινότητες το 100% των λειτουργικών τους εξόδων από τη φορολογία των δημοτών, μέχρι να μηδενιστούν οι πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να γίνουν οι Δήμοι και οι Κοινότητες, επιχειρήσεις.

Στις εκλογές της Κυριακής πρέπει να δοθεί ένα μήνυμα απέναντι στις προθέσεις της κυβέρνησης και τους αυτοδιοικητικούς υποτακτικούς της, που εφαρμόζουν την πολιτική της!

Κι αυτή τη φορά να "πληρώσουν" εκείνοι που είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε μεγαλύτερη αφαίμαξη του εισοδήματος των δημοτών για την "εκσυγχρονισμένη" Αυτοδιοίκηση, από την επομένη κιόλας μέρα των εκλογών.

Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

"Πιλότος" ο Δήμος της Αθήνας!

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Δήμου Αθηναίων. Την τριετία 1995 - 1998 οι Αθηναίοι έχουν πληρώσει το ποσό των 274 δισ. δραχμών.Δηλαδή, οι δημοτικοί φόροι και τα τέλη που πλήρωσαν οι δημότες της Αθήνας, κάλυψαν το 64,7% των προϋπολογισμών (δαπανών) του Δήμου για την τριετία 1995 - 98 που φτάνουν τα 425 δισ. δρχ.., χωρίς να υπολογιστεί η δαπάνη των τόκων για την εξόφληση των δανείων του Δήμου, που σήμερα υπολογίζονται μαζί με τους τόκους στα 37 δισ. δρχ.

Τα έσοδα του Δήμου από τον κρατικό προϋπολογισμό στην περίοδο 1995 - 98 είναι μόνο 61 δισ. δρχ. δηλαδή το εξευτελιστικό 14,4% των προϋπολογισθέντων εξόδων του Δήμου. Η δημοτική πλειοψηφία αντί να απαιτήσει τα 85 δισ. δρχ. που αντιστοιχούν στο Δήμο Αθηναίων από τα 1,050 τρισ. που έχει αυθαίρετα παρακρατήσει η κυβέρνηση από τους δήμους και κοινότητες της χώρας, υιοθετεί και εφαρμόζει τις κυβερνητικές κατευθύνσεις για πρόσθετη φορολογία σε βάρος των δημοτών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη θητεία της σημερινής δημοτικής αρχής τα δημοτικά τέλη έχουν αυξηθεί κάτα 56,7% για τις κατοικίες και κατά 56,4% για τους επαγγελματικούς χώρους. Η αύξηση των δημοτικών τελών και φόρων ήταν περίπου διπλάσια της αύξησης του πληθωρισμού (30,7%) στην ίδια περίοδο και ακόμη πολύ μεγαλύτερη από τις ονομαστικές αυξήσεις των μισθών και συντάξεων των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Οι κάτοικοι των εργατογειτονιών της Αθήνας (Πετράλωνα, Βοτανικός, Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος, Σκουζέ, Ριζούπολη, Κυψέλη, Πατήσια) πληρώνουν περισσότερα απ' ό,τι στην Κηφισιά, στο Παλαιό Φάληρο, το Χολαργό, την Αγία Παρασκευή και το Χαλάνδρι. Για παράδειγμα, το 1997 τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού για τις κατοικίες στο Δήμο της Αθήνας ήταν 365 δρχ./τ.μ. Στην Κηφισιά ήταν 300, στο Π. Φάληρο 273, στο Χολαργό 340, στην Αγία Παρασκευή 322 και στο Χαλάνδρι 343.

Οι επαγγελματίες, βιοτέχνες, έμποροι, πληρώνουν περισσότερα απ' ό,τι στην Κηφισιά, τη Φιλοθέη, τη Γλυφάδα, το Μαρούσι και στο Χολαργό.Στην Αθήνα πλήρωσαν και πάλι για το 1997 1.350 δρχ./τ.μ., ενώ στην Κηφισιά 1.200, στη Φιλοθέη 1.055, στη Γλυφάδα 1.040, στο Μαρούσι 1.000 και στο Χολαργό 1.000.

Οι Αθηναίοι πληρώνουν τα διπλάσια απ' ό,τι κοστίζει στο Δήμο η διαχείριση των απορριμμάτων και τα υπόλοιπα πηγαίνουν σε άλλες δραστηριότητες. Ετσι, για το 1996 ο Δήμος Αθηναίων εισέπραξε από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού, το ποσό των 18,2 δισ. δρχ. περίπου. Από αυτά μόνο τα 8,5 δισ. δρχ. ξοδεύτηκαν για τη διαχείριση των απορριμμάτων (έξοδα αποκομιδής, διάθεσης, εισφορά των Δήμων στον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων και αντισταθμιστικό τέλος όχλησης). Τα υπόλοιπα δέκα ξοδεύτηκαν για άλλες δραστηριότητες του Δήμου...

Και στις εκλογές της Κυριακής πρέπει οι Αθηναίοι να δώσουν ένα τέλος σ' αυτή την κλοπή. "Για να μη φορολογήσουν και τα όνειρά μας", όπως λέει και η "Αγωνιστική Αριστερή Οικολογική Συμπαράταξη για την Αθήνα"...

Κουτσουρεύουν συνεχώς τις επιχορηγήσεις

Η λαϊκή παροιμία, που λέει κάθε πέρσι και καλύτερα, ισχύει για τις οικονομικές ενισχύσεις που δίνονται στην Αυτοδιοίκηση. Με τροπολογία που κατατέθηκε - στη "ζούλα" - στη Βουλή, παρατείνεται για δύο ακόμη χρόνια το κουτσούρεμα ενισχύσεων στους ΟΤΑ

Κάθε πέρσι και καλύτερα κάθε φέτος και χειρότερα. Η ρήση αυτή ταιριάζει απόλυτα, για να χαρακτηρίσει κανείς το συνεχές "κουτσούρεμα", που επιβάλλουν στα κονδύλια τα τελευταία χρόνια οι κυβερνώντες, τα οποία δίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού (νομαρχίες, δήμους και κοινότητες). Την ώρα που στα λόγια ΠΑΣΟΚ και ΝΔ "κόπτονται" για την αποκέντρωση και την αναβάθμιση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των εποπτευόμενων από αυτή φορέων, την ίδια ώρα στην πράξη, τα δύο αυτά κόμματα (που από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα εναλλάσσονται στην κυβερνητική εξουσία), βάζουν όλο και πιο βαθιά το νυστέρι στα κονδύλια που διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό στους ΟΤΑ.

Του λόγου το αληθές, βεβαιώνουν μια σειρά κυβερνητικά μέτρα, που, ενώ τα λανσάρουν σαν μέτρα για την αναβάθμιση - δήθεν - των ΟΤΑ, στην ουσία αποσκοπούν στη μετατροπή των νομαρχιών, των δήμων και κοινοτήτων, σε ανάλγητους φοροεισπράκτορες. Στην κατεύθυνση αυτή, κινείται και μια τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε, πρόσφατα, νύχτα στη Βουλή και πέρασε σχεδόν απαρατήρητη, γιατί ήταν αρκετά πονηρά διατυπωμένη και το περιεχόμενό της λακωνικό. "Η ισχύς των διατάξεων του άρθρου 3 του ν. 2469/1997 (ΦΕΚ 38Α'), παρατείνεται μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2000", αναφερόταν στο κείμενο της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή. Αποκρυπτογραφώντας το κείμενο της σχετικής τροπολογίας, διαπιστώσαμε ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - επιδιώκοντας "να βγάλει από τη μύγα ξίγκι" - παρατείνει για δύο ακόμη χρόνια τη ζωή της διάταξης (κανονικά έληγε φέτος), με την οποία περιορίζονται κατά μερικές δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές οι ενισχύσεις που δικαιούνται οι ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Για να γίνουμε πιο κατανοητοί και να αποκαλύψουμε τις "ευαισθησίες" της κυβέρνησης των "εκσυγχρονιστών" του ΠΑΣΟΚ, απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι με το νόμο 2469/97 (άρθρο 3) είχε επιβληθεί μείωση κατά 25% σε ορισμένες από τις κρατικές ενισχύσεις προς τους ΟΤΑ. Συγκεκριμένα, είχαν περιοριστεί τα ποσά που απέδιδε το κράτους στους ΟΤΑ σαν ποσοστό των εσόδων του από τέλη κυκλοφορίας, τους τόκους καταθέσεων και άλλα έσοδα. Το όφελος για τον προϋπολογισμό ήταν γύρω στο 15 - 20 δισ. δραχμές το χρόνο, που σημαίνει αντίστοιχου ύψους ζημιά για τους ΟΤΑ.

Με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή πριν 2 βδομάδες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παρέτεινε για δύο ακόμη χρόνια τη διάταξη του νόμου 2469/97, που σημαίνει ότι μέχρι και 2000 ο κρατικός προϋπολογισμός θα κάνει... "οικονομίες" σε βάρος των ΟΤΑ. Από την παράταση της απόφασης που κουτσουρεύει κατά 25% ορισμένες ενισχύσεις του προϋπολογισμού στους ΟΤΑ, εξαιρέθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το όφελος για τον προϋπολογισμό - και άρα η αντίστοιχη οικονομική ζημιά για τους ΟΤΑ - υπολογίζεται γύρω στα 10 - 12 δισ. δραχμές το 1999 και άλλα τόσα το 2000.

Η διάταξη αυτή δεν είναι άσχετη με την προσπάθεια της κυβέρνησης να επιβάλει την πολιτική του "λιγότερου κράτους" και περισσότερης ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Ετσι, ενώ θα περίμενε κανείς να συνοδευτεί η μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κράτος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Βρεφονηπιακοί σταθμοί, νηπιαγωγεία κλπ.) με τη μεταφορά και των αντίστοιχων ή και αυξημένων κονδυλίων από την Κεντρική Διοίκηση στους ΟΤΑ, συνέβη το αντίθετο. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εμμένει δογματικά στο παραπέρα κουτσούρεμα των κρατικών ενισχύσεων προς τους ΟΤΑ, εξαναγκάζοντας έτσι τους αιρετούς άρχοντες να επιβάλουν αυξήσεις δημοτικών τελών και φόρων, για να τα φέρουν βόλτα. Στην ουσία, δηλαδή, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με την πολιτική της επιχειρεί να επεκτείνει το καθεστώς της ανταποδοτικότητας σε όλους τους δήμους και κοινότητες και κάνει τους δημάρχους και κοινοτάρχες τούς πιο στυγνούς φοροεισπράκτορες.

Και αν οι εργαζόμενοι δε στείλουν με την ψήψο τους στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές της 11ης και 18ης του Οκτώβρη μήνυμα καταδίκης αυτής της πολιτικής, είναι πολύ πιθανόν, το κουτσούρεμα των ενισχύσεων στους ΟΤΑ από τον προϋπολογισμό (που αυτή τη φορά έγινε με μείωση του αποδιδούμενου ποσοστού κρατικών εσόδων από τέλη κυκλοφορίας και τους τόκους καταθέσεων), να γίνει μετά τις εκλογές μεγαλύτερο...

Λ. Τ.

Σε επιχειρήσεις που στοχεύουν στην τσέπη του δημότη έχουν μετατραπεί οι δήμοι, που εφαρμόζουν την πολιτική της κυβέρνησης

Ενα σημαντικό ποσό από τα τέλη κυκλοφορίας που πρέπει να αποδίδεται στους δήμους, παρακρατείται αυθαίρετα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ