ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Οχτώβρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Αλίκη στη χώρα της... διαφήμισης

Με ποιο τρόπο μπορεί μία πρόταση - που θέλει να προωθήσει την ανάγνωση και απευθύνεται σε παιδιά - να γίνει εμπορεύσιμη και εκμεταλλεύσιμη από ιδιωτικά κανάλια για την προώθηση καταναλωτικών προϊόντων; Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) έχει την απάντηση: Αναθέτει σε ομάδα εργασίας τη δημιουργία ελκυστικού και πρωτότυπου διαφημιστικού για το βιβλίο και αγνοώντας, όπως μαθαίνουμε, τους όρους των δημιουργών το παραχωρεί σε ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό,στην προκειμένη περίπτωση στο MEGA, άνευ όρων. Κι επειδή σε τέτοια κανάλια πολύ δύσκολα βρίσκει κανείς ζώνες εκπαιδευτικών προγραμμάτων, το κανάλι πρόβαλε τα διαφημιστικά ως προσφορά διαφόρων προϊόντων προς κατανάλωση (π. χ. απορρυπαντικά), με το γνωστό "την εκπομπή σας προσφέρει η εταιρεία τάδε"! Με αυτό τον τρόπο προφανώς έβγαλε τα έξοδά του κι ο τηλεοπτικός σταθμός, αφού δε ζήτησε χρήματα από το ΕΚΕΒΙ. Το χειρότερο είναι ότι δεν επρόκειτο για απλά διαφημιστικά σποτ σχετικά με την ανάγνωση, αλλά για μικρές ταινίες βασισμένες σε 14 γνωστά παραμύθια,των οποίων το τέλος ανατρεπόταν που διάφορα ευρήματα που οδηγούν τους ήρωες του μύθου στο βιβλίο. Δηλαδή μία άλλη αισθητική πρόταση που βασίστηκε στο λόγο, τη ζωγραφική, τις κατασκευές, τη νέα τεχνολογία και φυσικά την έμπνευση των δημιουργών της.

Για τη σειρά των τηλεοπτικών παραμυθιών συνεργάστηκαν: η συγγραφέας Ζωή Βαλάση,η ζωγράφος Βάσω Ψαράκη,η σκηνοθέτης Κατερίνα Ευαγγελάκου.Επίσης οι: Μίλλυ Γιαννακάκη (μουσική επιμέλεια), Κωστής Βαλάσης (κατασκευή κούκλας), Βικτωρία Σδούγκου (κοστούμια), Γιώργος Καζάκος (καλλιτεχνικό γυαλί). Συνεργάστηκαν ακόμα οι ηθοποιοί: Υβόννη Μαλτέζου, Μαρία Αντουλινάκη, Σοφία Πανάγου, Νεφέλη Καλογεροπούλου και Μαρί Κρουζ Σεράνο.

Η παραγωγή για το ΕΚΕΒΙ κόστισε 800 χιλ. και όπως μαθαίνουμε οι ηθοποιοί δεν πληρώθηκαν, ενώ οι δημιουργοί πήραν "συμβολικές" αμοιβές. Στο μεταξύ είχαν θέσει ως όρο η σειρά να μη δοθεί σε ιδιωτικά κανάλια, προφανώς γιατί υποπτεύονταν πού και πώς θα κατέληγε. Το περίεργο είναι ότι αυτά προβλήθηκαν από το MEGA πέρσι. Αλλά το Εθνικό Κέντρο Βιβλίο έδωσε συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της σειράς, προχτές (!), ένα χρόνο αργότερα.Βέβαια οι εκπρόσωποι του σταθμού ήταν απόντες και ήταν φυσικό αφού οι δημιουργοί των τηλεοπτικών παραμυθιών έχουν αποσύρει τη σειρά - άρα το ΕΚΕΒΙ ουσιαστικά δεν είχε τίποτα να ανακοινώσει - και έχουν καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα που αναμένεται αυτές τις μέρες να εκδικαστούν. Παραμένει ωστόσο αναπάντητο ποιο θα είναι το μέλλον αυτής της καλλιτεχνικής δουλιάς για το βιβλίο.

Σημερινές πρεμιέρες

Με το "Λεωφορείο ο Πόθος" του Τένεσι Ουίλιαμς κάνει, σήμερα, πρεμιέρα το θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη".Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή,σκηνικά Γιώργου Ασημακόπουλου,κοστούμια Θεώνης Βαχλιώτη - Ωλντριτζ.Το ρόλο της Μπλανς ντι Μπουά ερμηνεύει η Κάτια Δανδουλάκη,του Στάνλεϊ Κοβάλσκι ο Απόστολος Γκλέτσος,της Στέλλας η Κοραλία Καράντη και του Μιτς ο Κλέων Γρηγοριάδης.Παίζουν επίσης οι: Θάνος Δαδινόπουλος, Σπύρος Κουβαρδάς, Ζιώγα Σεβαστιανού, Ντίνα Αβαγιανού, Πάνος Σταθακόπουλος, Μέμος Μπεγνής.

Από την πρώτη παρουσίαση του, στη Νέα Υόρκη το 1947, το "Λεωφορείο" χαρακτηρίστηκε από την κριτική "ζωτικό, παλλόμενο, συμπονετικό, σπαρακτικά ανθρώπινο, ποιητικό έργο". Μετά τη θριαμβευτική σταδιοδρομία του, όπου παίχτηκε σε 815 παραστάσεις και τιμήθηκε με τα τρία μεγαλύτερα αμερικάνικα βραβεία (Πούλιτζερ, Κριτικών Ν. Υόρκης και Ντόναλντσον) το έργο έχει ανέβει σε όλο τον κόσμο. Εγινε ταινία δύο φορές, από τον Ηλία Καζάν με τη Βίβιαν Λι και τον Μάρλον Μπράντο (1951) και από τον Γλεν Τζόρνταν με την Τζέσικα Λανγκ και τον Αλεκ Μπόλντουιν.

  • Την κοινωνική σάτιρα του "αρχιερέα" του παραλόγου, του Ευγένιου Ιονέσκο, με τίτλο "Ο Πάππος μου ήτο Ασιάτης" παρουσιάζει, σήμερα, η εταιρία "Μύθος", στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου "Μουσούρη". Πρόκειται για μια συρραφή των μονόπρακτων "Το μάθημα", "Οι καρέκλες" και "Η φαλακρή τραγουδίστρια".Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαλακόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Απόστολου Βέττα.Παίζουν: Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Ερση Μαλικένζου, Σύλβια Βενιζελέα, Λαέρτης Μαλκότσης, Γιάννης Πολιτάκης, Μαρία Τσιμά."Σε μια εποχή που η ανθρώπινη επικοινωνία απουσιάζει - τονίζουν οι συντελεστές - το απολύτως λογικό φαντάζει εξαιρετικά παράλογο, η τεχνολογία οδηγεί στην απομόνωση, ο λόγος του Ιονέσκο είναι πιο επίκαιρος, ακριβής και καίριος από πότε".
Ο Ελληνικός Κινηματογράφος ταξιδεύει

Για πρώτη φορά φέτος το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) συμμετείχε στο 3ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Πουσάν (24 Σεπτέμβρη - 1 Οκτώβρη), που έγινε στην Κορέα. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ασιατικά φεστιβάλ, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως μια μεγάλη αγορά ταινιών, που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των Αμερικανών και Ευρωπαίων επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου. Συνολικά, στο διαγωνιστικό τμήμα, πήραν μέρος 200 ταινίες, από τις οποίες 45 αντιπροσώπευσαν τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο και 2 τον ελληνικό. Η ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου "Μια αιωνιότητα και μια μέρα",που προβλήθηκε δύο φορές μάλιστα μετά από παράκληση του κοινού. Η ταινία πωλήθηκε ήδη στην τιμή των 100.000 δολαρίων και θα προβληθεί σε 60 αίθουσες. Πολύ καλές εντυπώσεις άφησε και η ταινία "Ολα είναι δρόμος" του Παντελή Βούλγαρη και το κοινό ενθουσιάστηκε με τη μουσική και την ερμηνεία του Γιώργου Αρμένη.

Επόμενη ελληνική παρουσία στο εξωτερικό είναι το "Πανόραμα του Σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου",που οργανώνει το ΕΚΚ σε συνεργασία με το Κινηματογραφικό Κέντρο και το Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Σικάγου και το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης, στις ΗΠΑ, μέχρι 31 Οκτώβρη. Οι ταινίες που συμμετέχουν είναι: "Βαλκανιζατέρ" του Σ. Γκορίτσα, "Μη μου άπτου" του Δ. Γιατζουζάκη, "Ολα είναι δρόμος" του Π. Βούλγαρη, "Το βλέμμα του Οδυσσέα" του Θ. Αγγελόπουλου, "Βασιλική" του Β. Σερντάρη, "Ο οργασμός της αγελάδας" της Ο. Μαλέα, "Mirupafshim" των Χ. Βούπουρα - Γ. Κόρρα, "Καβάφης" του Γ. Σμαραγδή, "Οι απόντες" του Ν. Γραμματικού, "Χάραμα" του Α. Μπίστικα, "Η επανάσταση της σιωπής" της Μ. Παράσχη, "Λευτέρης Δημακόπουλος" του Π. Χούρσογλου, "Μεταίχμιο" του Π. Καρκανεβάτου, "Από το χιόνι" του Σ. Γκορίτσα.

Και δική μας χαρά

Δεν πάνε πολλά χρόνια που η οικογένεια του καλλιτεχνικού του "Ρ" πονούσε για μια απώλεια. Τα χρόνια πέρασαν και ο άξιος υιός Περλέγκας μάς έδωσε μια ανείπωτη χαρά και συγκίνηση. Η ζωή συνεχίζεται και το ταλέντο του Τίτου δε χάθηκε. Ο γιος του, το καμάρι του και γιος της δικής μας Αριστούλας, που έμαθε τα νέα στην Κούβα όπου βρίσκεται, πέρασε πρώτος στη Δραματική Σχολή του Εθνικού. Ο Γιάννος Περλέγκας μάς έδωσε τόση χαρά γι' αυτή του την επιτυχία που θέλουμε να τη μοιραστούμε μαζί σας. Ολα αυτά τα χρόνια γνωρίζαμε το ταλέντο του στη μουσική και στο τραγούδι. Πιάνο, κιθάρα ήταν οι φανερές του αγάπες. Το υποκριτικό του ταλέντο μάς εξέπληξε και μας χαροποίησε. Πάντα τέτοια, Γιάννο.

Οδυσσέας με λόγο και μουσική

Με το βασισμένο στα ομηρικά έπη λυρικό έργο του Κλαούντιο Μοντεβέρντι "Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα",ανοίγει αύριο (8.30μμ) τη νέα καλλιτεχνική περίοδο το Μέγαρο Μουσικής.Πρόκειται για το ένα από τρία σωζόμενα "μουσικά δράματα" του Μοντεβέρντι και παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Ιταλού Λούκα Ρονκόνι.Το μουσικό κείμενο θα ερμηνεύσει η ορχήστρα προκλασικής μουσικής "English Concert",υπό τη διεύθυνση του Τρέβορ Πίννοκ.Τα σκηνικά υπογράφει η Ούγκο Τεσσιτόρε,τα κοστούμια η Βέρα Μάρτσοτ και τις χορογραφίες η Ελίζαμπεθ Κλαρκ.Τους ρόλους ερμηνεύουν οι:Χανς Πέτερ Μπλόχβιτς (τενόρος), Πατρίτσια Μπάρντον (μέτζο σοπράνο), Πωλ Αγκνιου (τενόρος) κ. ά. Η παράσταση που αποτελεί συμπαραγωγή με το φεστιβάλ του "Φλωρεντινού Μουσικού Μαϊου" θα επαναληφθεί και την Κυριακή.

Την Παρασκευή (7μμ), στο Φουαγιέ του Μεγάρου, μουσική του 16ου - 17ου αι. θα παρουσιάσει το σχήμα "Ars in vivo".

Επίσης, αύριο, την Κυριακή και τη Δευτέρα, στον ίδιο χώρο, θα παρουσιαστούν οι διάλογοι του Οδυσσέα με πέντε γυναίκες με τον τίτλο "Οδυσσέως Διάλογοι" σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη,σκηνοθεσία Λουκίας Ρικάκη,σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Χαλκιά και μουσική Δημήτρη Καμαρωτού.Παίζουν: Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, Κατερίνα Λυπηρίδου, Ματίνα Μοσχόβη κ. ά.

Μπλανς Ντιμπουά η Κάτια Δανδουλάκη
Στην Ελλάδα η συλλογή Κωστάκη

Τις επόμενες ημέρες θα γίνει η επίσημη τελετή υποδοχής της συλλογής Κωστάκη,που έφτασε προχτές στη Θεσσαλονίκη. Η μεταφορά της από την Κολωνία στη Θεσσαλονίκη έγινε με μια γιγαντιαία μεταφορική και τελωνειακή επιχείρηση στην οποία λήφθηκαν δρακόντεια μέτρα ασφαλείας με τη συμμετοχή και της "Ιντερπόλ". Προκειμένου να μην ανοιχτεί στα σύνορα η συλλογή, ο τελωνειακός έλεγχος έγινε στη Μονή Λαζαριστών,όπου και θα φυλαχτούν προσωρινά τα800 πολύτιμα έργα και σχέδια της συλλογής.

Χθες ξεκίνησε η καταγραφή και η τεκμηρίωση των αντικειμένων από ειδική επιτροπή, επικεφαλής της οποίας είναι ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Ε. Γιαννακόπουλος.Παρόντες ήταν ο πρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) και μέλη του ΔΣ, στην ευθύνη του οποίου θα βρίσκεται η συλλογή Κωστάκη.

Τόσο ο γγ του ΥΠΠΟ, όσο και οι υπεύθυνοι του ΚΜΣΤ, διαβεβαιώνουν πως το σύστημα ασφαλείας του χώρου που θα φιλοξενηθεί η συλλογή είναι πρότυπο και ήδη έχει ελεγχθεί και πιστοποιηθεί η ποιότητά του από το βρετανικό οίκο Loyd's που είναι ο ασφαλιστής και της μεταφοράς, αλλά και της φύλαξης στη Μονή Λαζαριστών.

Να θυμίσουμε πως πρόσφατα ο υπουργός Πολιτισμού είχε δηλώσει ότι η απόκτηση της συλλογής Κωστάκη εγγράφη τη Θεσσαλονίκη στον διεθνή χάρτη των Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης ως ένα σημαντικό εικαστικό γεγονός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ