Η έκδοση από το "Ριζοσπάστη" και τη "Σύγχρονη Εποχή" του βιβλίου"Η Τρίχρονη Εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας", αποτελεί την πρώτη συλλογική προσπάθεια συγγραφής και παρουσίασης μιας από τις πιο σημαντικές ιστορικές περιόδους του λαϊκού επαναστατικού κινήματος της χώρας. Ο "Ρ" συνεχίζει τη δημοσίευση των ομιλιών που έγιναν κατά την παρουσίαση του βιβλίου. Σήμερα δημοσιεύουμε ολόκληρη την ομιλία του Γ. Χ. Χουρμουζιάδη, καθηγητή αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η ομιλία δόθηκε γραπτή και διαβάστηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αφού για αντικειμενικούς λόγους, ο Γ. Χ. Χουρμουζιάδης δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.
1.
Το δεύτερο στοιχείο που συνοδεύει τη συμμετοχή μου στη σημερινή μας συζήτηση και που το χαρακτήρισα ως πλεονέκτημα, είναι το ότι εγώ δεν πήρα μέρος, λόγω ηλικίας σ' αυτή την εποποιία. Κι αυτό σημαίνει πως μέσα στις σελίδες του βιβλίου δεν αναγνώρισα τα περιστατικά της προσωπικής μου ζωής. Αρα όποια συγκίνηση κι αν ένιωσα διαβάζοντάς τες, δεν προκύπτει ούτε από νοσταλγία, ούτε από την αναβίωση μέσα στη συνείδησή μου στιγμών συνδεδεμένων με τα σχήματα ενός προσωπικού δράματος. Μπορώ να ισχυριστώ, επομένως, και να υποστηρίξω αυτόν τον ισχυρισμό μου ότι η κριτική μου γι' αυτή τη σημαντική εκδοτική δουλιά είναι αντικειμενική. Και θέλω να χαρακτηρίσω ως"αντικειμενική" κάθε κριτική εκτίμηση ενός βιβλίου, που θεμελιώνεται πάνω στους βασικούς κανόνες της συγγραφής του. Κι αυτό σημαίνει πως σε άλλους κανόνες θεμελιώνεται η κριτική ενός λογοτεχνικού βιβλίου και σε άλλους ενός επιστημονικού. Και θα μπορούσα ακόμα να πω πως άλλοι είναι οι κανόνες που ορίζουν την αντικειμενικότητα της κριτικής ενός ιατρικού συγγράμματος και άλλοι ενός αρχαιολογικού.
* * *
2.
2.1 "Η τρίχρονη Εποποιία" χαρακτηρίζεται όσον αφορά την ιστοριογραφική της μέθοδο από μια αξιοπρόσεκτη αρετή: η πρώτη ύλη της ιστοριογραφικής ανάλυσης βασίζεται, κατά ένα μεγάλο μέρος, στην περιγραφή των ιστορικών γεγονότων. Οι βασικές επομένως πληροφορίες που αξιοποιεί δεν προέρχονται από τη συνηθισμένη αξιοποίηση ενός οργανωμένου ή ανοργάνωτου αρχειακού υλικού. Μ' αυτή την παρατήρηση θέλω να πω πως το βιβλίο της εποποιίας δεν παρουσιάζει, απλώς, τη μεθοδολογία μιας επιστημονικής συγγραφής. Αποκαλύπτει την αλήθεια συγκεκριμένων ιστορικών στιγμών, όπως αυτές αναπτύσσονται μέσα στο πλαίσιο μιας πολύ συγκεκριμένης πολιτικής και κοινωνικής συγκυρίας. Με τον τρόπο αυτό ο αναγνώστης αποκτάει τη δυνατότητα να παρακολουθεί αβίαστα τις περιγραφές και τις αναλύσεις. Δε χρειάζεται, θέλω να πω, ιδιαίτερη προσπάθεια για να προσεγγίσει και να κατανοήσει το ιστορικό υλικό που του προσφέρεται.
2.2 Η δεύτερη αρετή της "εποποιίας", είναι οι άμεσοι συσχετισμοί που επιχειρούνται των γεγονότων, όχι μόνο με τα ιδεολογικά στοιχεία της Ιστορίας, αλλά και τις κοινωνικοπολιτικές υποστάσεις των προσώπων που εμπλέκονται σ' αυτά. Κι από δω προκύπτει η άλλη δυνατότητα για τον αναγνώστη του βιβλίου. Η δυνατότητα να κατανοεί την ουσία του ιστορικού υλικού που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να απομακρύνεται από τα υποκείμενα. Αυτή η ιστοριογραφική αρετή της "Εποποιίας" που θέλω να τη χαρακτηρίσω "ανθρωπολογική" και που πρέπει ν' αποτελεί κυρίαρχη μεθοδολογική επιλογή στις σύγχρονες επιστήμες του ανθρώπου, εμπλουτίζει το βιβλίο με την αμεσότητα ενός νέου ανθρωπισμού. Ενός ανθρωπισμού, με άλλα λόγια, που στις συνθήκες μιας καπιταλιστικής κοινωνίας αποκτάει καίριες σημασίες.
2.3 Μια τρίτη αρετή, τέλος, της "Εποποιίας" είναι η αμεσότητα του λόγου. Κι αυτό ανεξάρτητα από τις καθαρά γλωσσικές ενστάσεις που θα μπορούσε κάποιος να διατυπώσει. Χρησιμοποιούνται λέξεις, σχήματα λόγου, επιλογές στίξης κλπ. που καθιστούν τις περιγραφές και τις απλές αναφορές ανάγλυφες, γωνιώδεις και παλέτα φωτισμένη τα επιμέρους πεδία της ιστορικής ανάλυσης.
3.
Πληροφορίες, που επιβεβαιώνονται και από κυβερνητικούς κύκλους αναφέρουν ότι την απόμακρη ορεινή περιοχή του Φιλύρου στη Θεσσαλονίκη διάλεξαν για τη διεθνή μυστική τους συνάντηση μέλη νεοναζιστικών και ακροδεξιών οργανώσεων από πολλές χώρες του εξωτερικού, αλλά και μέλη της ελληνικής οργάνωσης "Χρυσή Αυγή" από την Αθήνα, τη Λαμία, τα Τρίκαλα, την Ξάνθη και την Καβάλα. Οι σχετικές, με το θέμα, πληροφορίες αναφέρουν ότι στη μυστική συνάντηση, που έγινε το Σάββατο βράδυ σε νυχτερινό κέντρο της περιοχής Φιλύρου, πήραν μέρος εκπρόσωποι νεοναζιστών από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Δανία, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Ν. Αφρική, αλλά και άλλες χώρες.
Τα μέτρα περιφρούρησης του χώρου της συνάντησης ήταν δρακόντεια, με αποτέλεσμα να μην μπορεί κάποιος άσχετος να πλησιάσει το εν λόγω κέντρο ούτε σε απόσταση 100 μέτρων.
Στη συνάντηση, που αποτελεί άλλη μια αρνητική πρωτιά της Θεσσαλονίκης, φαίνεται ότι πήραν μέρος περίπου 150 στελέχη νεοναζιστικών οργανώσεων, ανάμεσά τους μια συγγενής του Χίτλερ και ένας πολύ γνωστός για τις φασιστικές του απόψεις συγγραφέας των ΗΠΑ, με πλούσιο αστυνομικό μητρώο.
Η προκλητική αυτή ενέργεια των νεοναζιστών, που εκδηλώθηκε τις ημέρες ακριβώς που η Θεσσαλονίκη γιόρταζε την τριπλή της γιορτή - την ημέρα του Αγ. Δημητρίου, την επέτειο του αντιφασιστικού ΟΧΙ του λαού και την επέτειο της απελευθέρωσης της πόλης από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής - γεννά πολλά ερωτηματικά, τόσο για τις προθέσεις των οργανωτών, όσο και για την αναποτελεσματικότητα των ελληνικών διωκτικών αρχών.
Αποδείχνεται, για άλλη μια φορά, ότι οι αστυνομικές αρχές όχι μόνο δεν είναι σε θέση να εντοπίζουν έγκαιρα και να αποτρέπουν παράνομες επικίνδυνες ναζιστικές δραστηριότητες, αλλά ούτε καν πήραν είδηση, απ' ό,τι φαίνεται, για την εν λόγω μυστική συνάντηση.
Μερικά από τα βασανιστικά ερωτήματα που εγείρει η όλη υπόθεση είναι:
Γιατί επέλεξαν τη Θεσσαλονίκη ως τόπο συνάντησης τα νεοναζιστικά κινήματα του εξωτερικού; Είναι, επειδή αισθάνονται σιγουριά ότι λόγω της γνωστής πια ανικανότητας της ελληνικής Αστυνομίας και του όλου κλίματος αβεβαιότητας και σύγχυσης που επικρατεί στη χώρα μας, δε θα αντιμετωπίσουν κανένα εμπόδιο στην εγκληματική τους δραστηριότητα;
Η μήπως κινούνται στη βάση πιο προχωρημένου σχεδίου να μετατρέψουν τη χώρα μας σε άντρο και οργανωτικό κέντρο ευρείας κλίμακας ναζιστικής δραστηριότητας σε ολόκληρη την ευαίσθητη περιοχή των Βαλκανίων και όχι μόνο;
Είναι, εξάλλου, απορίας άξιο πώς γίνεται να ενοικιάστηκε κέντρο για τη μυστική τους συνάντηση και ο ιδιοκτήτης να μην αντιληφθεί κάτι για το ποιόν των πελατών του και το σκοπό της όλης επιχείρησης.
Οπως και να έχει, η διεθνής αυτή συνωμοτική δραστηριότητα των νεοναζιστών, με επίκεντρο αυτή τη φορά τη Θεσσαλονίκη, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πολύ επικίνδυνες και ανεξέλεγκτους εξελίξεις. Είναι πια καιρός η κυβέρνηση και οι διωκτικές αρχές να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Να αρχίσουν, επιτέλους, να εντοπίζουν και να εμποδίζουν στη δράση τους, τα πραγματικά εγκληματικά στοιχεία, που απειλούν τις ελευθερίες του λαού και την ομαλή δημοκρατική πορεία της χώρας, αντί να εξαντλούν τη δραστηριότητά τους σε υπερπαραγωγή μηνύσεων του υπουργού Δικαιοσύνης και σε δολοφονίες αθώων μαθητών.
Στα πλαίσια της συνεχούς πολιτικής επικοινωνίας με τους κατοίκους της περιοχής και της άμεσης καταγραφής των προβλημάτων που τους απασχολούν, η ΝΕ Μαγνησίας του ΚΚΕ πραγματοποιεί σειρά πολιτικών συγκεντρώσεων όπου θα μιλήσουν στελέχη της ΝΕ.
- Στις 7.30 μμ στη Ζαγορά με ομιλητή τον Απ. Νάνο,μέλος του ΝΓ.
- Στις 7.30 μμ στην Αργαλαστή με ομιλητή τον Αντ. Παππά,μέλος του ΝΓ.
- Περιοδεία του Ν. Γκατζή στην Ευδεινούπολη και ομιλία στις 7.30 μμ,στην πόλη του Αλμυρού (καφενείο Ζηλάσιο).
Σε σχετική ανακοίνωση η Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης τονίζει:
"Η διεθνής σύναξη φασιστών, που έγινε στη Θεσσαλονίκη, κάνει φανερό ότι οι διεθνείς φασιστικοί κύκλοι συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους και παρεμβαίνουν για να καρπωθούν την ογκούμενη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση πλατιών λαϊκών στρωμάτων, από την εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή πολιτική της ΟΝΕ και του διεθνούς κεφαλαίου.
Η ευθύνη της κυβέρνησης και των οργάνων της, που επέτρεψαν την πραγματοποίηση της σύναξης και που παθητικά την ανέχτηκαν, είναι δεδομένη. Η επιλογή της Θεσσαλονίκης και του χρόνου πραγμάτωσης της σύναξης αυτής (επέτειος απελευθέρωσης της πόλης και του αντιφασιστικού ΟΧΙ του ελληνικού λαού) επιβάλλει τη συνεχή επαγρύπνηση και την αγωνιστική συσπείρωση του λαού και της νεολαίας μας, για να αποκρουστούν τα ρεβανσιστικά σχέδια των νεοφασιστών".