Παρασκευή 30 Οχτώβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΡΙΧΡΟΝΗ ΕΠΟΠΟΙΙΑ ΤΟΥ ΔΣΕ
Ενα βιβλίο με σημαντικές αρετές

Η έκδοση από το "Ριζοσπάστη" και τη "Σύγχρονη Εποχή" του βιβλίου"Η Τρίχρονη Εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας", αποτελεί την πρώτη συλλογική προσπάθεια συγγραφής και παρουσίασης μιας από τις πιο σημαντικές ιστορικές περιόδους του λαϊκού επαναστατικού κινήματος της χώρας. Ο "Ρ" συνεχίζει τη δημοσίευση των ομιλιών που έγιναν κατά την παρουσίαση του βιβλίου. Σήμερα δημοσιεύουμε ολόκληρη την ομιλία του Γ. Χ. Χουρμουζιάδη, καθηγητή αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η ομιλία δόθηκε γραπτή και διαβάστηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αφού για αντικειμενικούς λόγους, ο Γ. Χ. Χουρμουζιάδης δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.

1.

Η συμμετοχή μου στο σημερινό πάνελ συνοδεύεται από ένα μειονέκτημα και από ένα πλεονέκτημα. Το πρώτο είναι ότι δεν είμαι ιστορικός. Κι αυτό σημαίνει πως οι εκτιμήσεις μου για το βιβλίο που παρουσιάζει σήμερα η"Σύγχρονη Εποχή" είναι μακροσκοπικές. Με άλλα λόγια στηρίζονται σε μια καθαρά προσωπική σχέση που εγκαταστάθηκε ανάμεσα σε μένα και στο Βιβλίο. Εκτιμήσεις με άλλα λόγια, που είναι προσωπικές. Επομένως ο καθένας από σας έχει το δικαίωμα να τις δεχτεί ή όχι. Ωστόσο θα ήθελα να σας θυμίσω πως το προσωπικό δεν είναι και αυθαίρετο. Ποτέ κανείς από μας δεν μπορεί να σκέφτεται έξω από τις κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες ζει και αποκτάει συνείδηση των "πραγμάτων" που συνιστούν την ιστορική του υπόσταση. Αναγκαστικά, λοιπόν, οι εκτιμήσεις που διατυπώνονται από τον καθένα μας για τον αντικειμενικό κόσμο μας, είτε αυτός είναι μια χρηματιστηριακή κρίση, είτε ένας ποδοσφαιρικός αγώνας, είτε, τέλος, ένα βιβλίο, έχουν κάτι από την αυθεντία μιας αντικειμενικής εκτίμησης. Θα μπορούσα να πω μιας συλλογικής. Ετσι μπορεί το μειονέκτημα της επιστημονικής μου ιδιότητας να παραμένει, γιατί έτσι κι αλλιώς δεν είμαι ιστορικός. Το ότι εξακολουθώ όμως να παραμένω το υποκείμενο ενός συγκεκριμένου σχηματισμού και να εκφράζομαι, όπως έλεγε και ο Μαρξ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και αυτό να προσδιορίζεται από το γεγονός ότι είμαι το σύνολο των κοινωνικών μου σχέσεων, αυτό νομιμοποιεί τη γνώμη μου που θα την καταθέσω εδώ και που αφορά το βιβλίο "Η Τρίχρονη Εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας 1946 - 1949", έκδοση του Ριζοσπάστη και της "Σύγχρονης Εποχής".

Το δεύτερο στοιχείο που συνοδεύει τη συμμετοχή μου στη σημερινή μας συζήτηση και που το χαρακτήρισα ως πλεονέκτημα, είναι το ότι εγώ δεν πήρα μέρος, λόγω ηλικίας σ' αυτή την εποποιία. Κι αυτό σημαίνει πως μέσα στις σελίδες του βιβλίου δεν αναγνώρισα τα περιστατικά της προσωπικής μου ζωής. Αρα όποια συγκίνηση κι αν ένιωσα διαβάζοντάς τες, δεν προκύπτει ούτε από νοσταλγία, ούτε από την αναβίωση μέσα στη συνείδησή μου στιγμών συνδεδεμένων με τα σχήματα ενός προσωπικού δράματος. Μπορώ να ισχυριστώ, επομένως, και να υποστηρίξω αυτόν τον ισχυρισμό μου ότι η κριτική μου γι' αυτή τη σημαντική εκδοτική δουλιά είναι αντικειμενική. Και θέλω να χαρακτηρίσω ως"αντικειμενική" κάθε κριτική εκτίμηση ενός βιβλίου, που θεμελιώνεται πάνω στους βασικούς κανόνες της συγγραφής του. Κι αυτό σημαίνει πως σε άλλους κανόνες θεμελιώνεται η κριτική ενός λογοτεχνικού βιβλίου και σε άλλους ενός επιστημονικού. Και θα μπορούσα ακόμα να πω πως άλλοι είναι οι κανόνες που ορίζουν την αντικειμενικότητα της κριτικής ενός ιατρικού συγγράμματος και άλλοι ενός αρχαιολογικού.

* * *

2.

Με βάση, λοιπόν, όσα συνοπτικά ανέφερα, θα ήθελα να διατυπώσω ως προσωπική άποψη για το βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα τα ακόλουθα:

2.1 "Η τρίχρονη Εποποιία" χαρακτηρίζεται όσον αφορά την ιστοριογραφική της μέθοδο από μια αξιοπρόσεκτη αρετή: η πρώτη ύλη της ιστοριογραφικής ανάλυσης βασίζεται, κατά ένα μεγάλο μέρος, στην περιγραφή των ιστορικών γεγονότων. Οι βασικές επομένως πληροφορίες που αξιοποιεί δεν προέρχονται από τη συνηθισμένη αξιοποίηση ενός οργανωμένου ή ανοργάνωτου αρχειακού υλικού. Μ' αυτή την παρατήρηση θέλω να πω πως το βιβλίο της εποποιίας δεν παρουσιάζει, απλώς, τη μεθοδολογία μιας επιστημονικής συγγραφής. Αποκαλύπτει την αλήθεια συγκεκριμένων ιστορικών στιγμών, όπως αυτές αναπτύσσονται μέσα στο πλαίσιο μιας πολύ συγκεκριμένης πολιτικής και κοινωνικής συγκυρίας. Με τον τρόπο αυτό ο αναγνώστης αποκτάει τη δυνατότητα να παρακολουθεί αβίαστα τις περιγραφές και τις αναλύσεις. Δε χρειάζεται, θέλω να πω, ιδιαίτερη προσπάθεια για να προσεγγίσει και να κατανοήσει το ιστορικό υλικό που του προσφέρεται.

2.2 Η δεύτερη αρετή της "εποποιίας", είναι οι άμεσοι συσχετισμοί που επιχειρούνται των γεγονότων, όχι μόνο με τα ιδεολογικά στοιχεία της Ιστορίας, αλλά και τις κοινωνικοπολιτικές υποστάσεις των προσώπων που εμπλέκονται σ' αυτά. Κι από δω προκύπτει η άλλη δυνατότητα για τον αναγνώστη του βιβλίου. Η δυνατότητα να κατανοεί την ουσία του ιστορικού υλικού που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να απομακρύνεται από τα υποκείμενα. Αυτή η ιστοριογραφική αρετή της "Εποποιίας" που θέλω να τη χαρακτηρίσω "ανθρωπολογική" και που πρέπει ν' αποτελεί κυρίαρχη μεθοδολογική επιλογή στις σύγχρονες επιστήμες του ανθρώπου, εμπλουτίζει το βιβλίο με την αμεσότητα ενός νέου ανθρωπισμού. Ενός ανθρωπισμού, με άλλα λόγια, που στις συνθήκες μιας καπιταλιστικής κοινωνίας αποκτάει καίριες σημασίες.

2.3 Μια τρίτη αρετή, τέλος, της "Εποποιίας" είναι η αμεσότητα του λόγου. Κι αυτό ανεξάρτητα από τις καθαρά γλωσσικές ενστάσεις που θα μπορούσε κάποιος να διατυπώσει. Χρησιμοποιούνται λέξεις, σχήματα λόγου, επιλογές στίξης κλπ. που καθιστούν τις περιγραφές και τις απλές αναφορές ανάγλυφες, γωνιώδεις και παλέτα φωτισμένη τα επιμέρους πεδία της ιστορικής ανάλυσης.

3.

Φυσικά ποτέ δεν παρουσιάζεται ένα βιβλίο, χωρίς τα αρνητικά του στοιχεία. Ετσι και η "Εποποιία", έχει κι αυτή τις αδυναμίες της. Αδυναμίες που εγώ τις δέχομαι, όπως θα δεχόμουνα την οξύτητα μιας γεύσης. Το κάψιμο ενός δύσκολου φαγητού. Γιατί η συγγραφή ενός βιβλίου που αναφέρεται στη σύγκρουση δύο κόσμων των οποίων τα συστατικά τους στοιχεία επιζούν ακόμα, είναι ακριβώς όπως ένα δύσκολο στην παρασκευή του και οξύ στη γεύση του φαγητό. Οσοι, λοιπόν, αποφασίσουν να γευτούν την "Εποποιία", θα αισθανθούν αυτό το περίεργο "κάψιμο", που είναι οι διάσπαρτοι αρνητικοί χαρακτηρισμοί του αντίπαλου στρατοπέδου. Είναι ακόμα και κάποιοι συναισθηματισμοί που θα μπορούσαν να λείψουν. Οταν όμως ένα βιβλίο γράφεται με την πένα βουτηγμένη στο μελάνι της καρδιάς πώς να τους αποφύγει;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ