ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΥΛΙΔΑΣ
Νέος διαγωνισμός - νέο αδιέξοδο

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας).-

Σε νέο δρόμο ανασφάλειας και αβεβαιότητας για το αύριο μπαίνουν οι 400 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Αυλίδας, μετά την κήρυξη ως άγονου τουδιαγωνισμού για την πώλησή τους, από την ΕΤΒΑ. Η Τράπεζα, στην ιδιοκτησία της οποίας είναι τα ναυπηγεία, έχει νοικιάσει έναντι εξευτελιστικού τιμήματος από το 1989 τα Ναυπηγεία στον μεγαλοεφοπλιστή Α. Λελάκη.Το 1997 που έληξε η σύμβαση ενοικίασης την παρέτεινε μέχρι τις 13 Γενάρη 1999.

Πριν 3 μήνες προχώρησε σε διαγωνισμό πώλησής τους, μαζί με την 40.000 τόνων δεξαμενή "ΑΥΛΙΣ", στον οποίο κατατέθηκε μία και μοναδική προσφορά από την εταιρία "Ξενοδοχειακού και Τουριστικού Προγραμματισμού ΑΕ" (συμφερόντων της οικογένειας Λελάκη), ύψους 1.957 εκατ. δραχμών. Ομως το χαμηλό τίμημα της προσφοράς και το γεγονός ότι ο σημερινός διαχειριστής των ναυπηγείων έχει, ήδη, συσσωρευμένα χρέη ύψους 4 δισ. δρχ. προς την ΕΤΒΑ, ενώ ταυτόχρονα έχει "ανοιχτούς λογαριασμούς" με την ίδια Τράπεζα για δάνειο 150 εκατ. δολαρίων που έχει λάβει προκειμένου να προχωρήσει στη μετατροπή φορτηγού πλοίου σε κρουαζιερόπλοιο που ποτέ δεν έγινε, οδήγησαν, ενδεχομένως, τη διοίκηση της ΕΤΒΑ στη μη επικύρωση ενός καραμπινάτου σκανδάλου για το οποίο πολλά έχουν γραφτεί.

Ετσι η ΕΤΒΑ πρόκρινε τη λύση ενός νέου διαγωνισμού, ο οποίος αναμένεται να προκηρυχτεί έως το τέλος του έτους. Το ότι η κυβέρνηση και η Τράπεζα γνώριζαν γιατί άφηναν την ανακοίνωση της απόφασης για μετά τις εκλογές, είναι το σίγουρο. Εκείνο που δεν κάνουν γνωστό είναι το τι μεθοδεύουν από δω και πέρα σε βάρος των Ναυπηγείων και των εργαζομένων. Και τούτο γιατί:

  • Ενας νέος διαγωνισμός είναι σίγουρο ότι θα αναδείξει πάλι μοναδικό ενδιαφερόμενο εταιρία συμφερόντων Λελάκη.
  • Ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος "Κάντορ" θεωρεί αδιάφορη την αγορά και μηδαμινή την περίπτωση εξεύρεσης άλλου "επενδυτή".
  • Υπάρχουν εκκρεμότητες με την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ενωσης και - το κυριότερο - η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της αν θέλει ανοιχτό και σε λειτουργία το τρίτο σε μέγεθος ναυπηγείο της χώρας και την απασχόληση άμεσα 400 εργαζομένων και έμμεσα εκατοντάδων άλλων, ή επιδιώκει τη μετατροπή του σε λιμάνι του ομίλου Στασινόπουλου.

Υπάρχει όμως και ο άλλος δρόμος, αυτός που οδηγεί στην παραγωγική ανάπτυξη του νομού και της χώρας, υπέρ των συμφερόντων των εργαζομένων και της πλειοψηφίας του λαού. Της σύγκρουσης και της ρήξης με αυτή την πολιτική της αναδιάρθρωσης και της ανεργίας.

Για τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Αυλίδας ο δρόμος αυτός σημαίνει αποδοχή και στήριξη της πρότασης του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος και του ΚΚΕ για ανάληψη της λειτουργίας των Ναυπηγείων Αυλίδας από την ΕΤΒΑ. Πρόταση που δέχτηκαν "τώρα που σφίξαν τα γάλατα" η ηγεσία της ΠΑΣΚΕ στο σωματείο, ενώ μέχρι πρόσφατα εμφανιζόταν άκρως "φιλο-Λελακική".

Από κει και πέρα εξαρτάται από τους ίδιους τους εργαζόμενους, τους φορείς και το αγωνιστικό κίνημα που θα αναπτυχθεί στο τοπικό - και όχι μόνο - επίπεδο και σε συντονισμό με τους εργαζόμενους επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, όπως είναι η ΛΑΡΚΟ, η ΔΑΡΙΓΚ, ο ΜΙΜΙΚΟΣ κ. ά., να επιβάλουν με την πάλη τους το δικαίωμα στην απασχόληση και στην ανάπτυξη, μέσα από κλαδικές πολιτικές και τον Ενιαίο Δημόσιο Φορέα Ναυπηγικής Βιομηχανίας.

Γ. Π.

Ακόμα ζητούμενο η ασφάλεια τροφίμων

Σύντομα θα δοθεί στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τον περίφημο Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), όπως ανακοίνωσε χτες ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοϊδης,μιλώντας στην εναρκτήρια ημερίδα της "πανευρωπαϊκής εκστρατείας για την ασφάλεια των τροφίμων". Ο ΕΦΕΤ, όπως υποστήριξε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, έρχεται να καλύψει τα κενά της υφιστάμενης νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της ποιότητας και της καταλληλότητας των τροφίμων. Ας σημειωθεί, ωστόσο, ότι εκ προοιμίου τίθεται υπό αμφισβήτηση η αποτελεσματικότητα αυτού του φορέα υπέρ των καταναλωτών από το γεγονός ότι προβλέπεται η συμμετοχή των επιχειρήσεων που παράγουν και επεξεργάζονται τα τρόφιμα, αφού είναι δεδομένο ότι η μεγιστοποίηση των κερδών των επιχειρήσεων σε καθεστώς "απελευθερωμένης αγοράς" δεν μπορεί παρά να ακολουθεί αντιστρόφως ανάλογη τροχιά με τη διασφάλιση της ποιότητας και της καταλληλότητας των προϊόντων που διατίθενται στον τελικό καταναλωτή.

Σύμφωνα, επίσης, με στοιχεία της "Eurostat" "οι Ελληνες εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό αμφισβήτησης της ασφάλειας των τροφίμων που καταναλώνουν μεταξύ των Ευρωπαίων". Κατά μέσο όρο στην ΕΕ ο ένας στους τρεις καταναλωτές κρίνει μη ασφαλή τα τρόφιμα, ενώ οι επτά στους δέκα θεωρούν ότι τα τρόφιμα είναι ο σημαντικότερος τομέας στον οποίο θα έπρεπε να διασφαλίζεται η ποιότητα.

Από τη μεριά της η γενική γραμματέας Καταναλωτή Χρ. Παπανικολάου,δίνοντας μεταξύ άλλων το πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων, επιχείρησε ένα θεωρητικό συμβιβασμό των ασυμβίβαστων. Δηλαδή, της "προστασίας της Δημόσιας Υγείας" με την "ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Τροφίμων". Η ίδια, βεβαίως, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις ευθύνες των καταναλωτών, όταν επιλέγουν τρόφιμα.

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Μέχρι 20% οι διαφορές τιμών από πόλη σε πόλη

Ενδιαφέροντα στοιχεία έρευνας του ΙΝΚΑ για το κόστος ζωής

Διαφορές τιμών έως και 20% ανάμεσα στην ακριβότερη και τη φτηνότερη περιοχή διαπιστώνει το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) από σχετική έρευνα που διενεργήθηκε με βάση το κόστος αγοράς 207 προϊόντων σε 53 περιοχές της χώρας. Συγκεκριμένα, χαρακτηριστικό είναι ότι για την αγορά των ίδιων προϊόντων στη Ρόδο απαιτείται το ποσό των 239.000 δρχ., ενώ στη Λιβαδειά 196.000 δρχ. Στη μέση περίπου του πίνακα με τις 53 πόλεις βρίσκεται η Κομοτηνή, όπου υπολογίζεται ότι το αντίστοιχο ποσό ανέρχεται σε 211.000 δρχ., η Θεσσαλονίκη 209.000-212.500 δρχ. κ. ο. κ. ενώ στην Αττική το ποσό αυτό είναι 215.000-223.000 δρχ..

Επίσης, σε άλλη έρευνά του το ΙΝΚΑ κατέγραψε αυξήσεις τιμών μέχρι και 506% σε οκτώ κατηγορίες ειδών διατροφής, που σημειώθηκαν στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ οι ανατιμήσεις ανέρχονται σε:

  • 506% σε 40 είδη λαχανικών.
  • 226% σε 25 είδη φρούτων.
  • 221% σε 15 είδη κρεάτων.
  • 273% σε 90 τυποποιημένα είδη νοικοκυριού.
  • 260% σε 50 διάφορα τυποποιημένα είδη.

Επίσης, το κόστος απόκτησης 15 ειδών ψαριού από τη δεκαετία του '80 στη δεκαετία του '90 αυξήθηκε κατά 334%, 20 ειδών τυριού κατά 304%.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία που δημοσιοποιεί το Ινστιτούτο από δημοσκόπηση που έκανε γύρω από ζητήματα του κόστους ζωής. Ετσι, σε αντίθεση με τους μέσους όρους της Στατιστικής Υπηρεσίας που μέσω της έρευνας των οικογενειακών προϋπολογισμών παρουσιάζουν μια ειδυλλιακή εικόνα, το γκάλοπ δείχνει ότι οι ερωτηθέντες θεωρούν ότι τα τρόφιμα και ο καπνός επηρεάζουν σε ποσοστό 59% το κόστος ζωής, αμέσως μετά η κατοικία με ποσοστό 41%, ακολουθεί η παιδεία με 31%, το αυτοκίνητο κατά 23% και η ένδυση - υπόδηση κατά 23%. Επίσης, το 27% των καταναλωτών που ρωτήθηκαν δηλώνουν ότι για να τα φέρουν βόλτα έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους για ψυχαγωγία και τουρισμό, το 17% για οικιακό εξοπλισμό, το 19% για ρούχα, ενώ χαρακτηριστικό των αποτελεσμάτων της ασκούμενης εισοδηματικής πολιτικής είναι το γεγονός ότι ποσοστό 12% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει περιορίσει ακόμα και τις δαπάνες για τρόφιμα.

Αποκαλυπτικά είναι και τα αποτελέσματα της έρευνας που κατέγραψε ότι οι εφτά στους δέκα συνταξιούχους αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αγορά τροφίμων ή το 66,9% των αντρών και το 75,2% των γυναικών άνω των 65 χρονών. Την ίδια στιγμή για την αγορά ενός καλαθιού με 185 προϊόντα ο Ελληνας εργαζόμενος θα πρέπει να εργαστεί μέχρι και 181 μέρες περισσότερο από το μέσο Ευρωπαίο εργαζόμενο.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Μικρές μειώσεις σε βενζίνες και πετρέλαια

Ελάχιστες οι περιπτώσεις που η μείωση τιμών φτάνει στην κατανάλωση

Μικρές μειώσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων από σήμερα και μέχρι τα μεσάνυχτα της επόμενης Τετάρτη, οι οποίες αποδίδονται στις αναπροσαρμογές των διεθνών τιμών και την πτώση της ισοτιμίας του δολαρίου έναντι της δραχμής, ανακοίνωσε χτες η εταιρία "Ελληνικά Πετρέλαια". Συγκεκριμένα, οι τιμές των βενζινών - σούπερ και αμόλυβδης - μειώνονται κατά 0,50 δρχ. το λίτρο, του πετρελαίου κίνησης κατά 1,00 δρχ. το λίτρο και του θέρμανσης κατά 0,30 δρχ. το λίτρο.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, το εβδομαδιαίο δελτίο του υπουργείου Ανάπτυξης με τις "ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης" - που όπως αποδεικνύεται ως επί το πλείστον δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές τιμές που επικρατούν στην αγορά καυσίμων - για το πετρέλαιο έχουν ως εξής:

  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης 69,10 δρχ. το λίτρο
  • Για την Α' ζώνη 72,10 δρχ. το λίτρο
  • Για τη Β' ζώνη 75,10 δρχ.
  • Για τη Γ' ζώνη στις περιοχές με 18% ΦΠΑ 78,10 δρχ. και για τις περιοχές με 13% ΦΠΑ 71,10 δρχ.
  • Οι νέες ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης των βενζινών, όπως τις διαμόρφωσε το υπουργείο Ανάπτυξης είναι:
  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης η σούπερ στις 199,80 και η αμόλυβδη στις 183,40 δρχ. το λίτρο.
  • Για την Α' ζώνη η σούπερ στις 204,70 δρχ. το λίτρο και η αμόλυβδη στις 188,30 δρχ.
  • Για τη Β' ζώνη η σούπερ στις 207,70 και η αμόλυβδη στις 191,30 δρχ.
  • Για τις περιοχές της Γ' ζώνης με ΦΠΑ 18% η σούπερ στις 209,70 δρχ. και η αμόλυβδη στις 193,30, ενώ για τις περιοχές της ίδιας ζώνης με 13% ΦΠΑ οι αντίστοιχες ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης είναι 199,70 και 184,30 δρχ. το λίτρο.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ