ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Ιούνη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Ατάκτως... προς το 2004

Το γεγονός ότι το 2000,το 2004 με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το 2006, που λήγει το Γ ΚΠΣ, αποτελούν κομβικούς χρονικούς σταθμούς ήταν ένα κίνητρο, για να συζητηθεί στο προχτεσινό Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η συνολική ανάδειξη της Ολυμπίας εντός και εκτός αρχαιολογικού χώρου. Ωστόσο, οι ημερομηνίες λήξης και οι ταχύτητες θέτουν τους χώρους μπροστά σε πολλούς κινδύνους (εργολαβίες, κακοτεχνίες κ.ά). Πόσο μάλλον όταν το ΚΑΣ και η Αρχαιολογική Υπηρεσία καλούνται να συζητήσουν σχεδόν απροετοίμαστοι και φτάνουν στο κωμικό αποτέλεσμα να επανέρχονται σε μελέτες εγκεκριμένες που κανείς δε θυμάται, που εκ των υστέρων κρίνονται ακατάλληλες, αν και εγκεκριμένες, ή σε μελέτες που κανείς δεν μπορεί να αναγνωρίσει τι προτείνουν και από πού προέρχονται. Οσο για τα κονδύλια των έργων, οι ελπίδες έχουν εναποτεθεί στο Γ ΚΠΣ. Θυμίζουμε, όμως, ότι το μόνο βέβαιο ως τώρα είναι οι πρόσφατα εγκεκριμένες εγκαταστάσεις αμμοχαλικοληψίας μόλις 200 μέτρα από τη Ζώνη Α Προστασίας της Αρχαίας Ολυμπίας.

Αυτό συνέβη προχτές. Η αποκατάσταση του Παλαιού Μουσείου,κτίριο - μνημείο των αρχών του αιώνα, είναι εγκεκριμένη 6 φορές. Πριν 20 ημέρες τα μέλη του Συμβουλίου, διενεργώντας αυτοψία διαπίστωσαν ότι οι επεμβάσεις δε σέβονται το μνημειακό χαρακτήρα. Φυσικά και αυτές οι παρατηρήσεις προχτές πέρασαν στο περιθώριο, αφού κρίθηκε πιο επείγον να επισπευσθούν οι εργασίες, ώστε να μη χαθούν τα χρήματα και το 2000 να είναι έτοιμο ως Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων.

Η μελέτη Αλεξανδρόπουλου που προβλέπει χώρους εξυπηρέτησης εκτός αρχαιολογικού χώρου πέρυσι είχε εγκριθεί με πολλές παρατηρήσεις. Επρεπε να περάσει ένας χρόνος για να καταλήξει το Συμβούλιο ότι οι επιπλέον κατασκευές ενδεχομένως επιβαρύνουν και είναι προτιμότερο να δοθεί λύση με τις αίθουσες, που πρόκειται να απελευθερωθούν στο Νέο Μουσείο Ολυμπίας. Αλλωστε, επίσημα πλέον, τρία κτίρια του ΕΟΤ ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού και θα στεγάσουν δραστηριότητες της Εφορείας.

Το σχέδιο προτάσεων του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου για τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας είχε εγκριθεί ως πλαίσιο αρχών πριν ένα χρόνο με την προϋπόθεση ότι στο χρόνο που πέρασε οι Διευθύνσεις και η Εφορεία θα έπρεπε να ιεραρχήσουν έργα και δυνατότητες. Προχτές, επανήλθε το ίδιο σχέδιο και επαναδιατυπώθηκε η ίδια υποχρέωση. Η διαφορά είναι η συγκρότηση επιτροπής, με τη συμμετοχή του Γερμανικού Ινστιτούτου που δηλώνει ότι μπορεί να αναλάβει μνημεία όπως το Φιλίππειο και το ναό του Ολυμπίου Διός.

Κι ενώ βρισκόμαστε σε ένα ομιχλώδες τοπίο το ξεκαθάρισμα του οποίου υποτάσσεται - με άγνωστες συνέπειες - στο 2004, ξαφνικά θα "σηκωθεί", όπως αποφάσισε το ΚΑΣ, ένας κίονας του πεσμένου, πριν από αιώνες, ναού του Ολυμπίου Διός.Η μελέτη αναστήλωσης είναι του Γερμανικού Ινστιτούτου και πρόσφατα συμπληρώθηκε με τη μελέτη αντισεισμικής προστασίας του μηχανικού Κ. Ζάμπα. Δεκάδες οι παρατηρήσεις για το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί και το είδος της αναστήλωσης. Εμεινε, όμως, αναπάντητη η αρχαιολογική σκοπιμότητα αυτής της μεγάλης επέμβασης σε ένα μνημείο που για αιώνες δεν το άγγιξε κανείς, που η στιγμή της πτώσης του αποτελεί ιστορικό μνημείο και για το οποίο ακόμα δεν έχει λήξει η συζήτηση των αιτιών της καταστροφής του.

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

Βράβευση για ένα έργο ζωής

Στον Ιάννη Ξενάκη απονεμήθηκε το σουηδικό βραβείο "Πόλαρ"

Στον Ιάννη Ξενάκη,τον μεγάλο Ελληνα συνθέτη, απονεμήθηκε για την προσφορά του, την περασμένη Δευτέρα, το σουηδικό μουσικό βραβείο "Πόλαρ" της Σουηδικής Βασιλικής Ακαδημίας της Μουσικής. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ακαδημίας, ο Ι. Ξενάκης βραβεύτηκε για το σύνολο του έργου του, που εμπλούτισε την κλασική μουσική. Το βραβείο παρέλαβε η κόρη του συνθέτη, καθώς ο ίδιος, για λόγους υγείας, δεν μπόρεσε να παραβρεθεί.

Γεννημένος στη Βραϊλα της Ρουμανίας, το 1921, από πατέρα κρητικής καταγωγής και μητέρα Λημνιώτισσα, ο Ι. Ξενάκης ανέπτυξε αντιστασιακή δράση, πολέμησε ηρωικά στα Δεκεμβριανά (1944) και πληγώθηκε, χάνοντας το ένα μάτι. Φοβούμενος επικείμενη σύλληψη, έφυγε κρυφά το 1947 στο Παρίσι, όπου ανέπτυξε το σπουδαίο, καινοτόμο έργο του.

Μια γνωριμία με την πολυδιάστατη προσωπικότητα και το έργο του προσφέρει το βιβλίο "Ιάννης Ξενάκης. Ενα αφιέρωμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου προς έναν απόφοιτό του",που είχε κυκλοφορήσει από τη "Σύγχρονη Εποχή".Ενα πολύτιμο βιβλίο αφιερωμένο στον κορυφαίο, παγκοσμίως, δημιουργό, το έργο του οποίου δυστυχώς στη χώρα μας δεν είναι όσο θα έπρεπε γνωστό. "Είναι σίγουρο", σημειώνει από τις σελίδες του βιβλίου ο Γιάννης Γ. Παπαϊωάννου, αναφερόμενος στο συνθέτη, στην πρωτοτυπία και καινοτομία του έργου του, "πως θ' απαιτηθούν γενιές ολόκληρες μελλοντολόγων κι ερευνητών για να διαφωτίσουν πλήρως το αντικείμενο και την ουσία της συμβολής του Ξενάκη: όχι μόνον την καθεαυτό σημασία του έργου του, αλλά και τη μόνιμη, ευρύτερη επίδρασή του πάνω στον τρόπο σκέψης γύρω από τη μουσική, και μαζί πάνω στην τεχνική της, τη δομή της, τη φύση της και το ρόλο της στη ζωή του ανθρώπου".

Το θέατρο ως πολιτική αντίστασης

Ξεκίνησαν χθες, και θα διαρκέσουν μέχρι την Κυριακή, στο θέατρο "Θησείον",οι παραστάσεις του έργου "Αγαμέμνων" του Αισχύλου,που παρουσιάζει ο "διπλούς Ερως",σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού,μετάφραση Νίκου Φλέσσα,μουσική TUXEDOMOON,που εκτελείται ζωντανά, σκηνικά Ελένης Μανωλοπούλου - Γιώργου Σαπουντζή.Παίζουν: Αριέττα Μουτούση, Ρούλα Τζήμου, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ρένα Ανδρεαδάκη, Σταύρος Γιαγκούλης, Σεραφίτα Γρηγοριάδου κ.ά. Η επιλογή του "Αγαμέμνωνα", όπως αναφέρεται στο δελτίο Τύπου, έγινε "εις πείσμα μιας εποχής διαστροφής συνειδήσεων, όπου μια νέα τάξη πραγμάτων επιτάσσει το δίκαιο του Ενός και Ισχυρού, πύραυλοι διεκδικούν την υποστήριξη ανθρώπινων δικαιωμάτων.Εις πείσμα ενός κράτους που επιβάλλει το χρηματιστηριακό έθος στους πολίτες, βεβηλώνει τη φιλοξενία και το άσυλο του ικέτη. Εις πείσμα ενός υπουργείου που θεωρεί τον πολιτισμό διαχειριστικό πρόβλημα, ασύστολα καταπατάει υποσχέσεις και δικαιώματα που το ίδιο καθιέρωσε, τότε που έμπνευση και συνέπεια ήταν ακόμα προϋποθέσεις και επειδή πιστεύει ότι η Πράξη του αρχαίου δράματος είναι κατ' αρχήν πολιτική αντίστασης, ιδιαίτερα σε μια ιστορική στιγμή που το θέατρο δεν έχει κανένα νόημα, αλλά και το θέατρο είναι η "τελευταία κατοικία της ουτοπίας"".

Ο Γιώργος Αρμένης είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ

Ο Γιώργος Αρμένης είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου μετά από ομόφωνη απόφαση του προέδρου και του ΔΣ του Καλλιτεχνικού Οργανισμού του Δήμου Βόλου. Η απόφαση κοινοποιείται προς την υπουργό Πολιτισμού, Ελισάβετ Παπαζώη και μετά την επικύρωσή της, ο Γιώργος Αρμένης θα δραστηριοποιηθεί για τον προγραμματισμό των παραστάσεων της νέας καλλιτεχνικής περιόδου του ΔΗΠΕΘΕ. Δύσκολος αλλά δημιουργικός θα είναι ο ερχόμενος χειμώνας για τον Γιώργο Αρμένη, αφού και στην Αθήνα, οι δραστηριότητες του "Νέου Ελληνικού Θεάτρου" θα είναι πολλές.

Ο Κ. Ρόκος στο Λουξεμβούργο

Με τον γλύπτη Κυριάκο Ρόκο η Ελλάδα θα συμμετέχει στο 3ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής 1999, που θα πραγματοποιηθεί στο Λουξεμβούργο. Εξι γλύπτες από τη Σκοτία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και την Ελλάδα θα δημιουργήσουν, μέσα σε 40 ημέρες, έξι μεγάλα έργα από πέτρα. Τα έργα θα μείνουν από 14 Ιουνίου έως 25 Ιουλίου στο Φυσικό Πάρκο της HAUTE - SURE. Σκοπός του Συμποσίου είναι η συνάντηση καλλιτεχνών από διαφορετικές χώρες, η ανταλλαγή απόψεων και το σπουδαιότερο, η αποτύπωση των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων τους στους τοπικούς πέτρινους όγκους. Τα έργα θα μείνουν στον τόπο που δουλεύτηκαν, σαν σημάδια της εποχής μας γι' αυτούς που θα έρθουν.

Προεκλογική Πελλαία Χώρα

Βεργίνα - Πέλλα - Δίον ονομάζεται το διάσημο αρχαιολογικό τρίγωνο που σπεύδει για ευνόητους λόγους να εξαγγείλει κάθε νέος υπουργός Πολιτισμού. Ηδη έχει εξαγγελθεί από τέσσερις με τελευταία την Ελισάβετ Παπαζώη. Αυτή τη φορά, η συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε χτες, επικεντρώθηκε στην ανάδειξη της Πελλαίας Χώρας, παρουσία μάλιστα του υφυπουργού στον Πρωθυπουργό, Γιώργου Πασχαλίδη. Εσπευσε μάλιστα να διαβεβαιώσει για το... πρωθυπουργικό ενδιαφέρον κι όχι τυχαία, αφού η χρηματοδότηση και αυτού του έργου (προϋπολογισμού 4 δισ.) παραπέμπεται στο Γ ΚΠΣ, βρισκόμαστε μία βδομάδα πριν τις ευρωεκλογές και ό,τι συμβεί στην Πέλλα αφορά στους κοντινούς σύγχρονους οικισμούς και φυσικά στον τουρισμό.

Η μελέτη συνολικής ανάδειξης, που ανέθεσε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, προβλέπει πολεοδομικές, χωροταξικές και συγκοινωνιακές επεμβάσεις στο περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου και των γύρω οικισμών. Επίσης, επεμβάσεις εντός του αρχαιολογικού χώρου με ήπιας μορφής συντηρήσεις και αποκαταστάσεις, βοηθητικούς χώρους, διαδρομές επισκεπτών, σήμανση, στέγαστρα προστασίας, που αφορούν στην Ελληνιστική Πέλλα,τη Ρωμαϊκή Πέλλα,στον προϊστορικό οικισμό Τούμπα Αρχοντικού και τους Μακεδονικούς Ταφικούς Τύμβους κατά μήκος της Εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Εδεσσας.

@ Το όνομα του συγγραφέα Αντώνη Σαμαράκη θα φέρει πλέον το 2ο Δημοτι
  • Το όνομα του συγγραφέα Αντώνη Σαμαράκη θα φέρει πλέον το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αγ. Ι. Ρέντη, μετά από ομόφωνη απόφαση του συλλόγου διδασκόντων. Σήμερα (8μμ) στο χώρο του σχολείου (Σόλωνος και Ελευθερίας) θα γίνει η τελετή ονομασίας του σχολείου.
Τμήμα της ελληνιστικής Πέλλα

Τμήμα της ελληνιστικής Πέλλας

Θολές ακόμα οι παρεμβάσεις στον αρχαιολογικό χώρο και στο περιβάλλον του



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ