ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Ιούνη 1999
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ"
Νέα πατέντα εκμετάλλευσης

Σε Αθήνα και Αιγάλεω κυβέρνηση και δημοτικές αρχές ετοιμάζουν "φάμπρικα" μισοκαταρτισμένων υποαπασχολημένων

Εργατικό δυναμικό καταδικασμένο στην αμάθεια, βορά στα χέρια των εργοδοτών και χωρίς καμιά εξασφάλιση των θέσεων εργασίας του, ετοιμάζει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές Αθηνών και Αιγάλεω.Από την άλλη πλευρά, οι εργοδότες που θα συμβάλλουν στη δημιουργία αυτών των μισομορφωμένων και μισοαπασχολούμενων, θα αμείβονται με κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας προωθεί την ίδρυση "Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας",που προβλέπεται από το νόμο 2525/97.Τα "σχολεία" αυτά απευθύνονται σε ενήλικες που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και ιδρύονται σε συνεργασία με τους δήμους. Μέσα από αυτά τα "σχολεία" υπονομεύεται η βασική εκπαίδευση, καθώς - σύμφωνα με το νόμο - εφαρμόζονται εκεί ειδικά προγράμματα ταχύρυθμης δημοτικής και γυμνασιακής εκπαίδευσης, η έκταση και το περιεχόμενο των οποίων καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας. Ο τίτλος που χορηγείται είναι "ισότιμος" με το απολυτήριο του Δημοτικού ή του Γυμνασίου κατά περίπτωση.

Σε αυτό το πλαίσιο, το Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) (σ. σ.: κατασκεύασμα του υπουργείου Παιδείας). σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές Αθηνών και Αιγάλεω, προωθεί την ίδρυση "Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας" για τον Οκτώβρη του 1999.

Για το τι θα διδάσκεται σε αυτό το σχολείο, η αλληλογραφία μεταξύ ΙΔΕΚΕ και Δήμου Αθηναίων είναι αρκετά σαφής: Μαθηματικά, Ξένη Γλώσσα, Κομπιούτερ, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Εικαστικά και μαθήματα "Κοινωνικής Φύσεως". Στο "σχολείο" δεν προβλέπεται η διδασκαλία μαθημάτων όπως Ιστορία. Αντίθετα, προβλέπεται η πρακτική άσκηση των "μαθητών" σε "συνεργεία αυτοκινήτων, καταστήματα - πωλητές, ξυλουργεία", σε συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις. Αρα, εξασφαλίζεται με άλλον έναν τρόπο η μισομόρφωση ενηλίκων, προκειμένου να αποτελέσουν μισοκαταρτισμένο εργατικό δυναμικό, χωρίς απαιτήσεις και εύκολο προς εκμετάλλευση από την εργοδοσία.

Επιπλέον, δε διασφαλίζεται η επαγγελματική αποκατάστασή τους. Το ΙΔΕΚΕ πρόσφατα ενημέρωσε το Δήμο Αθηναίων πως "οι επιχειρηματικοί φορείς της ευρύτερης περιοχής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας δεν αναλαμβάνουν καμία υποχρέωση για την κατάρτιση ή επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων του Σχολείου".

Οι κρατούντες, βέβαια, προσπαθούν να δελεάσουν τους επιχειρηματίες, προκειμένου να πάρουν μαθητές του "σχολείου" στη δούλεψή τους. Ετσι, το ΙΔΕΚΕ ενημέρωσε το δήμο πως "οι τοπικοί επιχειρηματικοί φορείς, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να δηλώσουν ενδιαφέρον για την άσκηση μαθητών στις επιχειρήσεις τους, με τη μορφή προγραμμάτων που επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο". Δηλαδή, στο γνωστό πλαίσιο της παροχής όλο και περισσότερων στους εργοδότες, θα τους δίνονται επιδόματα για να έχουν ασκούμενους στα ξυλουργεία και τα συνεργεία τους. Και αυτό, πέρα από το επιπλέον κέρδος που θα έχουν, με το δωρεάν "ξεζούμισμα" των ασκουμένων στις επιχειρήσεις τους.

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Δυσκολίες στα θέματα χημείας

Με την εξέταση στο μάθημα γενικής παιδείας Θρησκευτικά συνεχίζονται σήμερα, Παρασκευή, οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β' Λυκείου που ολοκληρώνονται στις 30 του Ιούνη. Δύσκολα τα βρήκαν χτες πολλοί μαθητές με τα θέματα της Χημείας. Στη διεξαγωγή των εξετάσεων δεν παρουσιάστηκαν ιδιαίτερα προβλήματα, με εξαίρεση μία καθυστέρηση στη μετάδοση των θεμάτων. Οπως παρατηρεί το Τμήμα Παιδείας και Χημικής Εκπαίδευσης της Ενωσης Ελλήνων Χημικών, "λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτέρων συνθηκών αυτής της σχολικής χρονιάς, ως θέματα Γενικής Παιδείας, για ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών (που προορίζονται για θεωρητικές επιστήμες), παρουσιάζουν σχετική δυσκολία", συμπληρώνοντας ότι στο παρελθόν τα 2/3 του βαθμού προέκυπταν από θέματα θεωρίας, ενώ τώρα το ποσοστό θεωρίας είναι μειωμένο.

Ο Ανδρ. Παπαγεωργίου, πρόεδρος της επιτροπής Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης, τόνισε στο "Ρ" ότι με τον τρόπο που γίνονται οι εξετάσεις, με εξέταση επί 13 μέρες, με πλημμελή κατάρτιση των μαθητών και με την κάλυψη της ύλης με βιαστικό τρόπο, τα πράγματα δεν είναι βολικά για το μαθητή.

Παράλληλα, εκτιμά ότι υπήρχαν δυσκολίες και ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών δε θα πιάσει τη βάση, καθώς στα δύο ζητήματα θα αντιμετώπιζαν πρόβλημα μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης και συνιστά στους μαθητές κουράγιο για να αντεπεξέλθουν και σε αυτές τις εξετάσεις.

Αύριο, Σάββατο, οι μαθητές της Β' Λυκείου εξετάζονται στο μάθημα γενικής παιδείας Μαθηματικά - Κλάδος Γεωμετρία.

Τα θέματα

ΘΕΜΑ 1ο

1. Γενικό μοριακό τύπο CνΗ2ν (ν" - 2) έχουν:

α. όλοι οι άκυκλοι υδρογονάνθρακες

β. τα αλκάνια

γ. τα αλκένια

δ. τα αλκίνια

(Μονάδες 3)

2. Η οργανική ένωση CH3 - CH - CH3 (OH) ονομάζεται

α. προπανόλη

β. μεθυλο - αιθυλο - αιθέρας

γ. προπανάλη

δ. 2 - προπανόλη

(Μονάδες 3)

3. Τα προϊόντα της τέλειας καύσης της αιθανόλης είναι:

α. CO2, O2 και H2

β. CO2 και H2O

γ. CO και Η2Ο

δ. C, CO, CO2 και Η2Ο

(Μονάδες 3)

4. Το βενζόλιο C6H6 είναι:

α. κορεσμένος υδρογονάνθρακας

β. αρωματικός υδρογονάνθρακας

γ. ακόρεστος υδρογονάνθρακας με δύο διπλούς δεσμούς

δ. ακόρεστος υδρογονάνθρακας με ένα τριπλό δεσμό

(Μονάδες 3)

5. α. Ποιο φαινόμενο ονομάζεται ισομέρεια;

β. Να αναφέρετε ονομαστικά τα είδη της συντακτικής ισομέρειας.

(Μονάδες 3)

6. Εστεροποίηση ονομάζεται η αντίδραση μεταξύ....... και....... προς σχηματισμό....... και........ Η αντίστροφη αντίδραση της εστεροποίησης ονομάζεται........

(Μονάδες 3)

7. Από τις καρβονυλικές ενώσεις, με το αντιδραστήριο Tollens (αμμωνιακό διάλυμα νιτρικού αργύρου) οξειδώνονται οι......., σχηματίζοντας κάτοπτρο......., ενώ οι ισομερείς τους....... δεν αντιδρούν.

(Μονάδες 3)

8. Να αντιστοιχίσετε το κάθε μονομερές της στήλης (Ι) με το πολυμερές του που περιέχεται στη στήλη (ΙΙ), γράφοντας κάθε φορά το κεφαλαίο γράμμα της στήλης (Ι) και δίπλα του το αντίστοιχο μικρό γράμμα της στήλης (ΙΙ).

(Ι)

A. CH2 = CH2

Β. HC = CH

Γ. CH2 = CHCl

Δ. CH2 = CHCH3

(ΙΙ)

α. P. V. C.

β. βακελίτης

γ. πολυαιθυλένιο

δ. πολυπροπένιο

ε. βενζόλιο

(Μονάδες 4)

ΘΕΜΑ 2ο

1. Να εξηγήσετε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

α. Ο μοριακός τύπος μιας χημικής ένωσης μας δίνει περισσότερες πληροφορίες απ' ό,τι ο συντακτικός τύπος.

β. Στο μοριακό τύπου C3H8O αντιστοιχούν τρεις οργανικές ενώσεις.

γ. Η ένωση με συντακτικό τύπο CH2 = CH - CH2 - CH2 - OH ονομάζεται, κατά IUPAC, 1 - βουτέν - 4 - όλη

(Μονάδες 9)

2. Να συμπληρωθούν οι παρακάτω χημικές ενώσεις των αντιδράσεων:

α. CaC2 + H2O - - - -"

β. HC = CH + H2O - - - - - -" H2SO4 - - HgSO4

(Μονάδες 8)

3. Κατά τον έλεγχο των καυσαερίων δύο αυτοκινήτων Α και Β βρέθηκε ότι τα καυσαέρια του Α περιέχουν: CO2, υδρατμούς, CO, υδρογονάνθρακες (C8H18) και οξείδια του αζώτου, ενώ τα καυσαέρια του Β περιέχουν μόνο CO2, υδρατμούς και Ν2.

α. Γράψτε τη χημική εξίσωση της αντίδρασης που αιτιολογεί την απουσία υδρογονανθράκων στα καυσαέρια του Β αυτοκινήτου και αναφέρετε τον απαιτούμενο καταλύτη για την πραγματοποίησή της.

(Μονάδες 5)

β. Στα καυσαέρια τίνος από τα δύο αυτοκίνητα αναμένετε να ανιχνευτούν πτητικές ενώσεις του μολύβδου και για ποιο λόγο;

(Μονάδες 3)

ΘΕΜΑ 3ο

Ενα βαρέλι περιέχει ποσότητα μούστου που υποβάλλεται σε αλκοολική ζύμωση:

C6H12O6 (ζυμάση) - - - -" 2CH3CH2OH + 2CO2

Μετά την ολοκλήρωση της ζύμωσης προέκυψαν 200 L κρασιού 11.5 (11,5% ν/ν). Αν η πυκνότητα της αιθανόλης είναι ρ = 0,8 g/mL:

α) Υπολογίστε τον όγκο και τη μάζα της αλκοόλης που παράχθηκε

(Μονάδες 10)

β) Υπολογίστε τη μάζα του σακχάρου (C6H12O6) που ζυμώθηκε.

γ) Αν συγκρίνατε τη μάζα του μούστου που ζυμώθηκε με τη μάζα του κρασιού που παράχθηκε, θα διαπιστώνατε κάποια διαφορά;

Αιτιολογήστε την απάντησή σας.

(Μονάδες 5)

Δίδονται οι ατομικές μάζες (ατομικά βάρη) των στοιχείων C: 12, H: 1, O: 16.

ΘΕΜΑ 4ο

Ποσότητα 1,2 mol αιθυλοβρομιδίου (C2H5Br) χωρίζεται σε τρία ίσα μέρη.

α) Το πρώτο μέρος του αιθυλοβρομιδίου διαλύεται σε άνυδρο αιθέρα και στο διάλυμα προστίθεται περίσσεια νατρίου, οπότε παράγεται αλκάνιο Α. Να υπολογιστεί η μάζα του αλκάνιου Α' που σχηματίστηκε.

(Μονάδες 8)

β) Το δεύτερο μέρος του αιθυλοβρομιδίου αντιδρά πλήρως με AgOH και στην οργανική ένωση Β που παράγεται επιδρά περίσσεια νατρίου, οπότε παράγεται νέα οργανική ένωση Γ και ελευθερώνεται αέριο Δ. Υπολογίστε τον όγκο του αερίου Δ σε πρότυπες συνθήκες (stp).

(Μονάδες 8)

γ) Με επίδραση περίσσειας αλκοολικού διαλύματος KOH στο τρίτο μέρος του αιθυλοβρομιδίου παράγεται αέριος υδρογονάνθρακας, ο οποίος διαβιβάζεται σε 1 L διαλύματος βρομίου σε τετραχλωράνθρακα (Br2/CCl4) 8% w/v.

Να εξετάσετε αν θα αποχρωματιστεί το διάλυμα του βρομίου.

Δίδονται οι ατομικές μάζες (ατομικά βάρη) των στοιχείων.

C: 12, H: 1, O: 16, Br: 80

(Μονάδες 9)

Την Τρίτη οι μεταθέσεις εκπαιδευτικών

Με αγωνία περιμένουν χιλιάδες εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα την ανακοίνωση των μεταθέσεών τους από νομό σε νομό και τους διορισμούς, ενώ το γεγονός ότι έχουν ήδη καθυστερήσει, δυναμιτίζει εκ των πραγμάτων τη λειτουργία των σχολείων την επόμενη σχολική χρονιά.

Οπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας, οι πίνακες με τις μεταθέσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα δημοσιευτούν την προσεχή Τρίτη 22 Ιούνη.Με εγκύκλιους του ΥΠΕΠΘ, που θα αποσταλούν στις Διευθύνσεις και στα Γραφεία Εκπαίδευσης, καλούνται οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να αποσπαστούν, να υποβάλουν σχετική αίτηση μέσω των οικείων Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης έως 30/6/99.

Το υπουργείο Παιδείας ενημερώνει επίσης ότι μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιούλη θα γίνει ανακοίνωση των περιοχών στις οποίες θα γίνουν διορισμοί εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα κληθούν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν σχετική αίτηση.

"Η πρακτική"

"Η πρακτική άσκηση" των "μαθητών" δε θα σημαίνει και επαγγελματική αποκατάσταση



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ