ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Ιούνη 1999
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
"Ζωή" για τη Ζώνη οι κατασκευές

Κι όμως, η κυβερνητική πολιτική πριμοδοτεί τους εφοπλιστές να κτίζουν τα νέα καράβια τους σε ξένα ναυπηγεία

Ενα από τα κρίσιμα ζητήματα σήμερα για τη Ζώνη είναι αυτό των κατασκευών και οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν εξαιτίας της γήρανσης του εμπορικού στόλου. Η κυβέρνηση, όπως επισημαίνουν τα σωματεία της Ζώνης, δεν έχει την πολιτική βούληση να υποχρεώσει τους εφοπλιστές, εφόσον θέλουν να δρομολογήσουν πλοίο τους σε ελληνική γραμμή, να το χτίσουν στην Ελλάδα. Αν εκτελεστούν οι κατασκευές στην Ελλάδα, διασφαλίζεται η εργασία των χιλιάδων εργαζομένων και ανέργων του κλάδου και επιπλέον δημιουργούνται και νέες χιλιάδες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Επιπλέον, θα στηριχτεί σημαντικά η οικονομία της χώρας, με την ενίσχυση ενός κλάδου που αποτελεί ραχοκοκαλιά της βαριάς βιομηχανίας.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα - επισημαίνουν οι συνδικαλιστές - θα πρέπει να λειτουργήσει, μέσα από την εφαρμογή μιας κλαδικής πολιτικής ανάπτυξης της Ζώνης, υπέρ της επισκευαστικής δραστηριότητας και όχι όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα με την παροχή θαλασσοδανείων σε διάφορους ιδιώτες. Οπως σημειώνουν τα σωματεία, τα ξένα ναυπηγεία στα οποία και χτίζονται ελληνικά καράβια δεν είναι πιο φτηνά, ούτε έχουν καλύτερο εργατικό δυναμικό, αλλά παίζει κρίσιμο ρόλο η επιδότηση και χρηματοδότηση των κατασκευών (π.χ. Γαλλία, Ολλανδία), την οποία και απολαμβάνουν οι εφοπλιστές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυνατοτήτων της Ζώνης αποτελεί η κατασκευή στο Πέραμα του Σούπερ Κατ "ΧΑΡΟΥΛΑ",που θεωρείται ένα από τα καλύτερα, στην κατηγορία του, πλοία στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Σε αντίθεση με το ανάλογου τύπου "Χάι Σπιντ",που κατασκευάστηκε στο εξωτερικό και συνέχεια τελεί υπό επισκευή.

"Κουτσό" το μητρώο εργοδοτών

Περίπου πριν ένα χρόνο μια κουστωδία υπουργών είχε επισκεφτεί το Πέραμα για να ανακοινώσει την ψήφιση του μητρώου των επιχειρήσεων, που αποτελούσε μια από τις 26 δεσμεύσεις που είχε αναλάβει η κυβέρνηση το 1995. Ακόμα και στο μητρώο των εργοδοτών η κυβέρνηση δε συμπεριέλαβε τα αιτήματα των φορέων και επιπλέον ένα από τα πιο σοβαρά σημεία διαφωνίας αποτέλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να παραπέμψει μια σειρά από σημαντικές ρυθμίσεις στην έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων. Σ' ό,τι αφορά την έκδοση των ΠΔ και των υπουργικών αποφάσεων, ενώ έχει γίνει κάποια επεξεργασία από τους αρμόδιους, κανένας από τους εμπλεκόμενους φορείς μέχρι σήμερα δε γνωρίζει τίποτα.

Κάτω από την πίεση των συνδικάτων της Ζώνης και ναυτεργατικών σωματείων, στο μητρώο των επιχειρήσεων συμπεριλήφθηκε άρθρο το οποίο προβλέπει ότι: "Το πλήρωμα του πλοίου επιτρέπεται να απασχολείται μόνο σε εργασίες συντήρησης, εξαιρουμένων των περιπτώσεων κατά τις οποίες το πλοίο ευρίσκεται σε ναυπηγοεπισκευαστική επιχείρηση ή ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για την εκτέλεση εργασιών μετατροπής ή επισκευής, οπότε δεν επιτρέπεται να απασχολείται ούτε σε εργασίες συντήρησης". Οπως καταγγέλλει το Συνδικάτο Μετάλλου, πληροφορίες, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακόμα, λένε ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, κατ' εντολή των εφοπλιστών, επιδιώκει την αλλαγή του παραπάνω άρθρου, προκειμένου οι εφοπλιστές να αξιοποιούν τα πληρώματα για να εξοικονομήσουν περισσότερα λεφτά. Την ίδια στιγμή, οι παράνομες εργασίες συνεχίζονται και αυτή την περίοδο. Οπως μας κατήγγειλε το συνδικάτο, στην Καλαμάτα επισκευάζεται το πλοίο "Μόνικα Μαρίζ",στο οποίο απασχολούνται εργαζόμενοι χωρίς ασφάλιση και με χαμηλά μεροκάματα.

Αρωγός της διαλυτικής πολιτικής ο ΟΛΠ

Τι προτείνουν οι φορείς για την ανάπτυξη της Ζώνης

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η διοίκηση του ΟΛΠ, κινούμενη στη λογική του "κοινωνικού αυτοματισμού", επιδιώκει να δημιουργήσει ρήγματα μεταξύ των κατοίκων της περιοχής και των εργατών της Ζώνης, καθώς πρόσφατα κυκλοφόρησε φυλλάδιο με το οποίο ανακοινώνει τη δημιουργία έργων "βιτρίνας" (πάρκινγκ, σταθμούς επιβατών και επισκεπτών από Σαλαμίνα), μέσα στον επισκευαστικό χώρο!Οι προβοκατόρικες, όπως χαρακτηρίστηκαν, ενέργειες του ΟΛΠ αντιμετώπισαν την οργισμένη αντίδραση όλου του κλάδου και του δημάρχου Περάματος. Αν πραγματικά ενδιαφέρονταν για τα προβλήματα, όπως σημειώνουν και τα σωματεία, θα μπορούσαν να πάρουν απόφαση για τη δημιουργία γέφυρας, που να συνδέει τη Σαλαμίνα με τον Πειραιά. Πρόκειται για παρέμβαση που θα γινόταν αποδεκτή από όλους, αλλά είναι αντίθετη με τα συμφέροντα των κοινοπραξιών των φέρι - μποτ και του ίδιου του ΟΛΠ που βγάζει χρήματα.

Ενα από τα πολλά παραδείγματα που βγάζουν "μάτι" για το πού το πάει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τον ΟΛΠ, αποτελεί η προσπάθεια που έκανε η διοίκηση του Οργανισμού το προηγούμενο διάστημα να μετατρέψει το Μόλο της ΔΕΗ, που είναι επισκευαστικός χώρος, σε χώρο φορτοεκφόρτωσης αυτοκινήτων. Αυτό, όταν το συνάλλαγμα που μπαίνει στη χώρα από τις επισκευαστικές εργασίες είναι πολύ μεγαλύτερο από τα κέρδη που θα είχε ο ΟΛΠ από τη φορτοεκφόρτωση των αυτοκινήτων.

Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ για τη συνέχιση της λειτουργίας της Ζώνης, τουλάχιστον μέχρι το 2030, για να έχει αξία και να γίνει αποτελεσματική, υποχρεώνει την κυβέρνηση και κυρίως το φορέα που έχει την ευθύνη της λειτουργίας της Ζώνης - τον ΟΛΠ - να παρέμβει για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκσυγχρονισμού, ανάπτυξης της υποδομής, οργάνωσης και παραγωγικής ανασυγκρότησης.

Για να γίνει αυτό απαιτούνται μια σειρά μέτρα που προτείνουν ομόφωνα οι φορείς της Ζώνης και του Πειραιά (σωματεία - εργοδοτικές ενώσεις - Δήμος Περάματος) και είναι τα παρακάτω:

Δημιουργία ενιαίου οργανισμού για τη λειτουργία της Ζώνης (συγκέντρωση των υπηρεσιών, γρήγορη εξυπηρέτηση και άμεση διευκόλυνση σε προσδέσεις, δεξαμενισμούς κ.ά.). Ορθολογική διαχείριση, κατάλληλη διαμόρφωση των χώρων και δημιουργία της απαραίτητης υποδομής, που εκτός των άλλων πρέπει να συμπεριλάβει: σύγχρονες πλωτές ή μόνιμες δεξαμενές. Ναυπηγικές κλίνες. Δημιουργία δικτύων νερού, ρεύματος, πυρόσβεσης, πεπιεσμένου αέρα. Τοποθέτηση ναυπηγικών γερανών όπου κρίνεται αναγκαίο. Τιμολογιακή πολιτική που να δημιουργεί προϋποθέσεις προσέλκυσης εργασιών.

Απαραίτητη είναι η δημιουργία κατάλληλης υποδομής στο Μόλο της ΔΕΗ και στο Μόλο Δραπετσώνας, καθώς και στην Κυνοσούρα για την καλύτερη και χωρίς περιβαλλοντικές συνέπειες εργασία των αμμοβολών - καθαρισμών και υδροβολών. Η κατασκευή επισκευαστικού κρηπιδώματος και να λυθεί οριστικά το θέμα νομιμοποίησης εκεί της ναυπηγοεπισκευής. Να σταματήσει η Ζώνη να γίνεται πάρκινγκ ακτοπλοϊκών και κρουαζιερόπλοιων. Χωροθέτηση, αποθηκευτικός χώρος, καθορισμός χώρων προκατασκευών τμημάτων πλοίων, τομέων πλοίων και επισκευών. Αλλαγή κανονισμού για τη λειτουργία των δεξαμενών. Αμεση απομάκρυνση των βυθισμένων πλοίων που καταλαμβάνουν σημαντικές θέσεις πρόσδεσης. Να διατεθούν χρηματοδοτικοί πόροι ενίσχυσης έργων περιβάλλοντος και υποδομών στη δημοτική αρχή Περάματος.

Η άμεση υλοποίηση των παραπάνω μέτρων θα συμβάλει στη μείωση της ανεργίας που αντιμετωπίζει η Ζώνη, σε συνδυασμό με μια κλαδική πολιτική ανάπτυξης στην κατεύθυνση επισκευών, μετασκευών και κατασκευών πλοίων.

Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ

ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΖΩΝΗ
Στόχος της κυβέρνησης, η συρρίκνωση και η διάλυση

Σ' αυτή την κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Σε συρρίκνωση, με τελικό στόχο τη διάλυση, οδηγεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το μοναδικό σημαντικό ακόμα οικονομικό πνεύμονα της ευρύτερης περιφέρειας του Πειραιά, αλλά και έναν από τους λιγοστούς της χώρας, τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.Αυτό, όταν το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης αναγνωρίζει τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η Ζώνη στην εκτέλεση επισκευών, μετασκευών και κατασκευών! Το "πράσινο φως" για τη νέα διαλυτική επίθεση άναψε και με το νόμο ιδιωτικοποίησης των δυο μεγάλων λιμανιών της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αφού το μέλλον της Ζώνης αφήνεται στα χέρια των ιδιωτών!

Οι όποιες παρεμβάσεις έχουν γίνει από το 1995, οπότε η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αναλάβει κάποιες δεσμεύσεις - τα περιβόητα 26 σημεία για τη Ζώνη - κάτω από την πίεση των μεγάλων αγώνων που αναπτύχθηκαν εκείνη την περίοδο, μέχρι σήμερα εξαντλούνται σε ημίμετρα. Μάλιστα το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση μέσω του ΟΛΠ επιδιώκει τη δημιουργία έργων "βιτρίνας", ενώ πέρσι είχε επιχειρήσει να "διώξει" εργαζόμενους από τη Ζώνη, μέσα από διάφορα προγράμματα, τα οποία ωστόσο χάρη στην αποφασιστική παρέμβαση των συνδικάτων δεν προχώρησαν.

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα για την ανάπτυξη και σωτηρία της Ζώνης, που την απαρτίζουν τα σωματεία της Ζώνης, ο Δήμος Περάματος, οι Ενώσεις των εργοδοτών αλλά και όσοι φορείς δραστηριοποιούνται γύρω από τη Ζώνη, χρόνια τώρα δραστηριοποιείται και έχει βάλει "φρένο" στις επιδιώξεις της κυβέρνησης. Συνεχίζοντας αυτήν την προσπάθεια, από κοινού όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς υπόσχονται ότι θα εντείνουν τον αγώνα τους και σημειώνουν ότι τα 26 σημεία σήμερα είναι πολύ λίγα για να αποκτήσει "ζωή" η Ζώνη. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρξει βούληση από την κυβέρνηση για να γίνουν κατασκευές στην Ελλάδα.

"Θα μας βρουν μπροστά τους"

Δήλωση του Ι. Πουντίδη, προέδρου του Συνδικάτου Εργατών Μετάλλου Πειραιά

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργατών Μετάλλου Πειραιά, Ι. Πουντίδης,δήλωσε στον "Ρ": "Στη Ζώνη δε θα ανεχτούμε διαδικασίες ιδιωτικοποίησης - συρρίκνωσης - διάλυσής της. Η μετωπική σύγκρουση των εργαζομένων από το 1995 με την πολιτική της κυβέρνησης, είχε αποτέλεσμα τη λήψη της απόφασης της κυβέρνησης και του ΔΣ του ΟΛΠ για παράταση της λειτουργίας της Ζώνης μέχρι το 2030. Μ' αυτή την απόφαση διασφαλίζεται και η χωροθέτηση της Ζώνης όπως αυτή περιλαμβάνεται στα 26 σημεία και το πραγματικό και ουσιαστικό δίλημμα που προκύπτει για την κυβέρνηση είναι σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί. Ενα είναι σίγουρο για τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα της Ζώνης, ότι αν η κυβέρνηση επιχειρήσει τη διάλυση της Ζώνης μέσα από την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, που προβλέπεται από το νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, θα αντιμετωπίσει μια αγωνιστική απάντηση που όμοιά της δεν έχει προηγούμενο στον κλάδο μας".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ