ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 21 Ιούλη 1999
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Σήμερα η "συμφωνία κυρίων" για το "πάγωμα" των τιμών

Με "συμφωνίες κυρίων" επιχειρεί η κυβέρνηση να συγκρατήσει τις τιμές των καυσίμων σε ορισμένες περιοχές της χώρας, που εμφανίζουν μεγάλη απόκλιση από τις ενδεικτικές, λόγω της ασυδοσίας των εταιριών εμπορίας

Σε αποσπασματικές και άτολμες κινήσεις, που περισσότερο αποσκοπούν στην εφήμερη μείωση της λαϊκής αγανάκτησης και όχι να ασχοληθεί με την ουσία του προβλήματος, καταφεύγει η κυβέρνηση, προκειμένου να "πατάξει" τα φαινόμενα αισχροκέρδειας στα υγρά καύσιμα που παρατηρούνται σε πολλές περιοχές της χώρας. Αισχροκέρδεια, που οφείλεται εν πολλοίς στην ασυδοσία των εταιριών εμπορίας, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται αποκλίσεις (προς τα πάνω) ακόμα και 30 δραχμές το λίτρο, από ό,τι ορίζει κάθε βδομάδα το υπουργείο Ανάπτυξης.

Χτες το απόγευμα, μετά από σύσκεψη του υπουργού Ανάπτυξης με τη συμμετοχή του υφυπουργού Εμπορίου, αντιπροσωπείας των Εταιριών Εμπορίας και των Βενζινοπωλών, ανακοινώθηκε ότι επήλθε "συμφωνία κυρίων" και ότι από σήμερα έως τις 17 Αυγούστου, με βάση αυτή τη συμφωνία, σε 12 περιοχές της χώρας, όπου παρατηρούνται έντονα τα φαινόμενα της απόκλισης, θα υπάρξουν ειδικές τιμές, που θα προβλέπουν ένα ανώτατο περιθώριο κέρδους, τόσο στα χονδρεμπορικά των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, όσο και στα ανώτατα περιθώρια κέρδους λιανικής πώλησης για τους βενζινοπώλες.

Τα ανώτατα αυτά ποσοστά κέρδους για τις συγκεκριμένες περιοχές, τόσο για τις εταιρίες εμπορίας, όσο και για τους βενζινοπώλες, θα ανακοινωθούν σήμερα μαζί τις ενδεικτικές τιμές καυσίμων που ανακοινώνονται κάθε Τετάρτη και θα περιλαμβάνουν και δραχμικό ποσό κέρδους. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βενζινοπώλες αναμένεται σήμερα να ανακοινώσουν ότι θα προσαρμόσουν το ποσοστό κέρδους τους στο 6%, ενώ ανάλογο ποσοστό αναμένεται να ανακοινώσουν και οι εταιρίες εμπορίας. Ωστόσο, οι ενδεικτικές τιμές, που θα ανακοινωθούν για όλη τη χώρα, αναμένεται να είναι αυξημένες κατά 2 περίπου δραχμές το λίτρο. Η νέα αυτή αύξηση, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, οφείλεται στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου διεθνώς.

Οι περιοχές, όπου με βάση τη "συμφωνία κυρίων" θα εφαρμοστεί αυτό το σύστημα, είναι οι: Ευρυτανίας, Ημαθίας, Κέρκυρας, Λευκάδας, Δωδεκανήσου, Λέσβου, Χίου, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Φωκίδας, Κεφαλλονιάς, Λήμνου και Σάμου. Αυτές οι περιοχές, σύμφωνα με τις τελευταίες τιμοληψίες του υπουργείου Εμπορίου και των νομαρχιών, διαπιστώθηκε ότι εμφάνιζαν τη μεγαλύτερη απόκλιση από τις ενδεικτικές.

Ωστόσο, άσχετα με την όποια "συμφωνία κυρίων", το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί, αφού και θα ισχύσει για μικρό χρονικό διάστημα, αλλά, πολύ περισσότερο, είναι γνωστό ότι ο πρώτος λόγος ανήκει στις εταιρίες πετρελαιοειδών, που εφαρμόζουν ληστρική πολιτική απέναντι στους βενζινοπώλες. Επίσης, οι αυξημένες τιμές των καυσίμων δεν είναι φαινόμενο μόνο των προαναφερθέντων περιοχών, αλλά σχεδόν όλης της χώρας. Πάντως, η κυβέρνηση αναμένεται να εκμεταλλευτεί δεόντως τη συγκεκριμένη "συμφωνία", τόσο επειδή θα έχει κάποια θετική επίπτωση στον πληθωρισμό, όσο και για να φανεί το ...φιλολαϊκό της προφίλ. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι οι "πανηγυρισμοί" της είναι εκ του ασφαλούς, αφού διαφαίνεται πως επίκειται διεθνώς πτώση της τιμής του πετρελαίου, με επακόλουθο τη μείωση της τιμής των καυσίμων, που, ενδεχομένως, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να την εμφανίσει σαν επιτυχία της.

Με δήλωσή του στο "Ρ", ο Αγγ. Τούντας, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, σημειώνει: "Από τις κατ' ιδίαν συναντήσεις με τον υπουργό Ανάπτυξης, φαίνεται πως έχει κατανοήσει ότι η μείωση των τιμών καταναλωτή, περνάει μέσα από το χονδρεμπορικό κέρδος. Δυστυχώς, οι πιέσεις και οι συμφωνίες κυρίων με αυτό το κομμάτι της αγοράς (Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών) ποτέ δεν ευδοκίμησαν και δεν έφεραν το ποθούμενο αποτέλεσμα. Αν δεν αλλάξει η κυβερνητική πολιτική στον τομέα των καυσίμων, θα έχουμε πάντα τα ίδια προβλήματα. Δηλαδή, υπερβολικό κέρδος των εμπόρων και υψηλές τιμές, που θα πληρώνει ο καταναλωτής. Η λύση περνάει μέσα από τη δυνατότητα, που πρέπει να δοθεί στον πρατηριούχο να αγοράζει τα καύσιμα απ' ευθείας από τα διυλιστήρια, παρακάμπτοντας το μεσάζοντα, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εδώ θέλει τόλμη και εδώ θα φανεί ποιος έχει τη δύναμη".

Τρελά ποσά για τη διαφήμιση

Εκατοντάδες δισεκατομμύρια δραχμές ξοδεύονται κάθε χρόνο στη χώρα μας για τη διαφήμιση. Ειδικότερα τη δεκαετία του '90, η αύξηση των ποσών που δαπανήθηκαν για διαφήμιση παρουσίασαν σημαντική αύξηση, ενώ, αντίθετα, έντονη ήταν και συνεχίζει να είναι η συρρίκνωση της παρουσίας των αμιγώς ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου.

Σύμφωνα με μελέτη που έγινε για λογαριασμό του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), αναφέρεται ως χαρακτηριστικό ότι στη λίστα των 20 πρώτων διαφημιστικών εταιριών, περιλαμβάνονται μόλις 5 ελληνικές. Επίσης, πάντα σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η ελληνική διαφημιστική αγορά χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης, αφού οι 8 μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου, κατέχουν μερίδιο αγοράς, ίσο με το 50% περίπου.

Μεγάλο, επίσης, μερίδιο της αγοράς, της τάξεως του 30% κατέχουν εταιρίες που χαρακτηρίζονται ως μεσαίου μεγέθους, με ετήσιο κύκλο εργασιών από 1 έως 5 δισεκατομμύρια δραχμές και στην κατηγορία αυτή υπάρχουν 23 εταιρίες.

Το πρώτο σε προτίμηση διαφημιστικό μέσο κατά την περίοδο 1987 - 1997 ήταν η τηλεόραση με μερίδιο στην αγορά της τάξεως του 46,3%. Οι δαπάνες για διαφήμιση στην τηλεόραση το 1997 έφτασαν τα 158,8 δισεκατομμύρια δραχμές. Το ίδιο έτος οι δαπάνες για διαφήμιση στα περιοδικά διαμορφώθηκε σε 93,3 δισ. δρχ. με μερίδιο της τάξης του 30%.

Η δεκαετία '87 - '97 χαρακτηρίζεται από στασιμότητα αναφορικά με τη διαφημιστική δαπάνη στις εφημερίδες, οι οποίες κατείχαν μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης ίσο με 18% κατά το έτος 1997. Ανάλογες τάσεις επικράτησαν και σε ό,τι αφορά στις διαφημιστικές δαπάνες στο ραδιόφωνο, το μερίδιο διαφημιστικής αγοράς του οποίου έμεινε σταθερό, στο 6% περίπου, μεταξύ των ετών '87 - '97.

Εντυπωσιακή άνοδος στα επιτόκια των ομολόγων

Με νέα σημαντική άνοδο των επιτοκίων πραγματοποιήθηκε χτες η δημοπρασία των τριετών ομολόγων που πραγματοποίησε το υπουργείο Οικονομικών, εξέλιξη η οποία συνεχίζεται εδώ και αρκετές βδομάδες, με αποτέλεσμα (παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις της πολιτικής ηγεσίας) να αμφισβητούνται εκ των πραγμάτων οι στόχοι μείωσης των δαπανών εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους των επόμενων ετών.

Στη χτεσινή δημοπρασία των 3ετών ομολόγων του υπουργείου Οικονομικών, σημειώθηκε νέα άνοδος των αποδόσεων, αφού το μεσοσταθμικό επιτόκιο ανήλθε σε 7,3% έναντι επιτοκίου 6,53% που είχε διαμορφωθεί σε ανάλογη δημοπρασία στις 18-5-99. Η μέση σταθμική τιμή ανήλθε στις 100,54 μονάδες, ενώ στην προηγούμενη δημοπρασία η μέση σταθμική τιμή είχε διαμορφωθεί στις 102,46 μονάδες.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών το μέσο σταθμικό επιτόκιο ήταν "σημαντικά αυξημένο έναντι της προηγούμενης δημοπρασίας χωρίς όμως απόκλιση από τα πρόσφατα διαμορφωμένα επίπεδα".

Υποβλήθηκαν συνολικές προσφορές ύψους 301 δισ. δρχ. που υπερκάλυψαν το ζητούμενο ποσό (120 δισ. δρχ.) κατά 2,51 φορές. Η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε με άνοιγμα (re - opening) της αρχικής έκδοσης 22-1-99, σταθερού επιτοκίου 7,6% και καλύφθηκε μέσω των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς. Η ημερομηνία διακανονισμού είναι η Παρασκευή 23 Ιούλη 1999.

Το συνολικό ποσό που έγινε αποδεκτό κατά τη χτεσινή δημοπρασία ανήλθε σε 129 δισ. δρχ. έναντι 172,5 δισ. δρχ. κατά την προηγούμενη δημοπρασία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ