ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Αυγούστου 1999
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ενας θεσμός 22 χρόνων κινδυνεύει

Ο μεγαλύτερος πολιτιστικός θεσμός της Δράμας, το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, που θυμίζουμε ότι πρόκειται για το 22ο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους, που είναι επίσης το 5ο Διεθνές και θα πραγματοποιηθεί από 19 μέχρι 25 Σεπτεμβρίου, κινδυνεύει να ματαιωθεί, λόγω μη χρηματοδότησής του από το ΥΠΠΟ.Τον κώδωνα κινδύνου της ματαίωσης του φετινού φεστιβάλ κρούει ο δήμαρχος της πόλης, ο οποίος απέστειλε και επιστολή προς την υπουργό Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη,μετά από πολλές προσπάθειες επικοινωνίας μαζί της, οι οποίες επέβησαν μάταιες. Στην επιστολή αναφέρεται μεταξύ άλλων. "Κα υπουργέ, είμαι υποχρεωμένος να σας επισημάνω τον ορατό κίνδυνο ματαίωσης του φεστιβάλ, εξαιτίας της άρνησης του υπουργείου να το χρηματοδοτήσει, παραβιάζοντας τους όρους της Προγραμματικής σύμβασης (28-8-96) περί εντάξεως στο Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων".

Σύμφωνα με την Προγραμματική αυτή Σύμβαση, την οποία έχει συνάψει το ΥΠΠΟ με το Δήμο Δράμας, το ΥΠΠΟ ανέλαβε την υποχρέωση χρηματοδότησης του Φεστιβάλ Δράμας, με το ποσό των 70 εκατομμυρίων δραχμών, ποσό ίσο μ' αυτό που συμμετέχει και ο Δήμος.Ωστόσο, λίγες μέρες πριν την πραγματοποίηση του Φεστιβάλ και ενώ αυτό βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, το ΥΠΠΟ δε διέθεσε ούτε δραχμή. Τα 70 εκατομμύρια που διέθεσε ήδη ο Δήμος Δράμας σε καμιά περίπτωση δεν επαρκούν, λόγω των μεγάλων δαπανών που απαιτούνται για την πραγματοποίησή του.

Για το θέμα αυτό, οι βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ Σταύρος Παναγιώτου και Μαρία Μπόσκου κατέθεσαν Ερώτηση στη Βουλή για την υπουργό Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη.Στην Ερώτηση, αφού τίθεται το πρόβλημα που δημιουργεί η παραβίαση της Προγραμματικής Σύμβασης από την πλευρά του ΥΠΠΟ, ερωτάται η υπουργός: "Για ποιο λόγο δεν ανταποκρίνεται το υπουργείο Πολιτισμού στην Προγραμματική του Σύμβαση σχετικά με τη συμμετοχή του στη χρηματοδότηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και ποια είναι τα μέτρα που πρόκειται να πάρει και πότε, ώστε να καταβληθούν άμεσα οι αναγκαίες πιστώσεις, αφού σε διαφορετική περίπτωση δημιουργείται σοβαρότατος κίνδυνος ματαίωσης του Φεστιβάλ";

ΑΝΑΣΚΑΦΗ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ
Αδικαιολόγητη η απόφαση διακοπής

Οι 200 εργαζόμενοι πραγματοποίησαν χτες στάση εργασίας και συναντήθηκαν με την γενική γραμματέα του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, όπου επέμειναν στις θέσεις ότι είναι αδύνατον να βγουν ασφαλή συμπεράσματα εάν δεν ολοκληρωθεί το έργο

"Δε σταματούν, αλλά παγώνουν οι ανασκαφές", δήλωσε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη στους 200 εργαζόμενους της ανασκαφής στο οικόπεδο Μακρυγιάννη,στη συνάντηση που είχε μαζί τους, κατά τη διάρκεια της στάσης εργασίας, που πραγματοποίησαν χτες, διαμαρτυρόμενοι γι' αυτή την απόφαση.

Συμπλήρωσε δε ότι αυτό γίνεται, για να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με το "τι μέλλει γενέσθαι" για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, αλλά οι εργαζόμενοι επέμειναν στη θέση τους ότι δε γίνεται να υπάρξει σαφής εικόνα, εάν δεν ολοκληρωθεί η ανασκαφή.Οσο για το εργασιακό πρόβλημα που προκύπτει, αφού 200 άνθρωποι μένουν ξαφνικά χωρίς δουλιά, ζήτησαν να απορροφηθούν σε άλλα έργα του ΥΠΠΟ,δεδομένης της εμπειρίας που έχουν, αλλά η γενική γραμματέας δε δεσμεύτηκε.Αντίθετα, είπε ότι ενδέχεται να κρατηθεί στο χώρο της ανασκαφής μικρό μέρος του προσωπικού για τις τρέχουσες ανάγκες συντήρησης.

Οι εργαζόμενοι (αρχαιολόγοι, συντηρητές, αρχιτέκτονες, σχεδιαστές, εργατοτεχνίτες), μετά τη συνάντηση εξέδωσαν νέα ανακοίνωση και επιστολή προς την υπουργό Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, όπου παρουσιάζουν τις θέσεις τους. Συγκεκριμένα, υπογραμμίζουν ότι "η ανασκαφή βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και υπάρχουν τομείς, οι οποίοι δεν έχουν ερευνηθεί. Αναμένεται, ωστόσο, ότι θα φέρουν στο φώς και άλλα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα, όπως υποδεικνύουν παλαιότερες δοκιμαστικές τομές και η όμορη ανασκαφή του Μετρό. Επομένως, τίθεται το ερώτημα με ποιο τρόπο και βάσει ποιων ανασκαφικών στοιχείων θα εκπονηθούν οι νέες αρχιτεκτονικές μελέτες και προτάσεις, δεδομένου ότι η αρχαιολογική έρευνα δεν έχει ολοκληρωθεί. Η συνολική και συνδυαστική μελέτη όλων των ευρημάτων στα όρια του οικοπέδου Μακρυγιάννη είναι η μόνη που μπορεί να οδηγήσει σε ασφαλή επιστημονικά συμπεράσματα και να υποδείξει ποια σημεία μπορούν να θυσιαστούν για τη θεμελίωση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, επιτρέποντας την κατά το δυνατόν ακέραια εικόνα για το συγκεκριμένο οικιστικό σύνολο των Αθηνών. Η μελέτη αυτή δεν έχει περατωθεί".

Επίσης, οι εργαζόμενοι αναφερόμενοι στη δήλωση της υπουργού ότι "θα γίνουν μόνο ελάχιστες απαλλοτριώσεις στην οδό Μητσαίων, ενώ όλα τα άλλα προβλήματα έχουν λυθεί" ρωτούν: "τι εννοεί η υπουργός όταν διακηρύσσει ότι η διαδικασία βρίσκεται στο τέλος της; Η ανασκαφή έχει ολοκληρωθεί κατά τη γνώμη της; Η απαλλοτρίωση των οικιών της οδού Μητσαίων δε θα χρειαστεί ανασκαφική έρευνα, έστω κι αν μέρος των αρχαιοτήτων έχει καταστραφεί από την οικοδόμησή τους; Σε όλα τα υπόλοιπα προβλήματα περιλαμβάνει και την ανασκαφή του οικοπέδου Μακρυγιάννη. "Πρόβλημα" θεωρείται από την υπουργό η ανάδειξη της ιστορίας των Αθηνών; Και το "πρόβλημα" αυτό θα λυθεί με διακοπή - συρρίκνωση - πάγωμα των ανασκαφικών εργασιών, που θα πρέπει να γίνουν στο οικόπεδο Μακρυγιάννη και στις οικίες της οδού Μητσαίων;"

Στην ανακοίνωση, μεταξύ άλλων, επισημαίνεται ότι "σε περίπτωση διακοπής του έργου οι αρχαιότητες θα μείνουν εκτεθειμένες χωρίς επαρκή και ασφαλή στέγαση, συνεχή καθαρισμό και ειδική φροντίδα, στο έλεος των καιρικών συνθηκών και της ταχύτατα αναπτυσσόμενης βλάστησης. Ως εκ τούτου τα ήδη κριθέντα ως σημαντικά και διατηρητέα αρχιτεκτονικά λείψανα απειλούνται με φθορές ή και κατάρρευση, πριν καν δοθεί η δυνατότητα πλήρους καταγραφής, αποτύπωσης, μελέτης και στοιχειώδους συντήρησής τους.Οποιαδήποτε διακοπή του έργου ή μείωση του προσωπικού σε αυτή τη φάση θα έχει ως αποτέλεσμα σημαντική καθυστέρηση του έργου ανέγερσης του Μουσείου με τεράστιο οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και πολιτικό κόστος".

Μουσική ως το 2000

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Μεγάρου Μουσικής μέχρι τον Ιούνιο του 2000 παρουσιάστηκε σε μια εύχρηστη έκδοση, που η οποία διανέμεται δωρεάν από τα εκδοτήρια του ΟΜΜΑ.

Στο πλαίσιο των ετήσιων σειρών συνεχίζεται ο κύκλος "Μεγάλες Ορχήστρες - Μεγάλοι Μαέστροι".Ανάμεσά τους βρίσκουμε τη Συμφωνική Ορχήστρα Ραδιοφωνίας της Βόρειας Γερμανίας, την Ορχήστρα του Φεστιβάλ Βουδαπέστης, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κολονίας κ. ά.

Στον κύκλο "Μεγάλοι ερμηνευτές" θα φιλοξενηθούν κορυφαίοι δεξιοτέχνες στο πιάνο, όπως ο Αλαίν Λεφέβρ, ο Εμίλ Ναουμόφ, ο Τιλλ Φέλλνερ, αλλά και οι Ελληνες, Γιώργος Πέτρου και Χρίστος Παπαγεωργίου. Στο πλαίσιο της ίδιας σειράς θα γίνει και το Γκαλά Ρωσικής και Ιταλικής Οπερας με τους φημισμένους σολίστ του θεάτρου Μαρίνσκι.

Η σειρά Οπερα στο Μέγαρο Μουσικής θα εγκαινιαστεί με το έργο του Μίκη Θεοδωράκη "Αντιγόνη", σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαϊδη. Επίσης, θα ανέβει η όπερα του Μοντεβέρντι "Στέψη της Ποππαίας" και το έργο του Βέρντι "Λομβαρδοί στην Πρώτη Σταυροφορία".

Στον κύκλο "Χορός στο Μέγαρο Μουσικής" θα γίνουν τρία διήμερα αφιερώματα στο χορό με τις ομάδες "Μικρό Χορευτικό Θέατρο", "Ανάλια" και "Μετακίνηση", ενώ θα εμφανιστεί ακόμα το μπαλέτο της Εθνικής Οπερας της Λυών.

Ο κύκλος "Γέφυρες", που διευθύνεται από τον συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλο περιλαμβάνει τις "Μαριονέτες" του Σάλζμπουργκ, συναυλία της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και του Νίκου Ξυδάκη, τα παραδοσιακά συγκροτήματα Ράδιο Ταρίφα και Σαρμπάντ κ. ά.

Η Καμεράτα έχει ετοιμάσει τρεις ενότητες συναυλιών, η πρώτη αφιερωμένη στον Μπαχ,η δεύτερη με τίτλο "Τάσεις του 20ού αιώνα" και η τρίτη αφιερωμένη στη μουσική για κιθάρα.Στις ειδικές εκδηλώσεις φιλοξενούνται συναυλίες με τους Γιάννη Μαρκόπουλο, Μάριο Φραγκούλη, Κώστα Μακεδόνα, Γιάννη Κότσιρα κ.ά. Επίσης, θα εμφανιστεί η σοπράνο Μαρίνα Κρίλοβιτς, ενώ δύο συναυλίες θα δώσει η Πετίτ Μπαντ.

Στους θεματικούς κύκλους έχουν προγραμματιστεί: "Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου" (26-31/10), "Χριστούγεννα στο Μέγαρο" (18- 31/12), "Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου (2-10/2/2000), "Σταυροδρόμια" (15 - 24 Απριλίου 2000), "Μουσικές στο κατώφλι του 21ου αιώνα" (9-24/10). Τέλος, οι φιλοξενούμενες εκδηλώσεις περιλαμβάνουν συναυλίες με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,την Ορχήστρα των Χρωμάτων και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

"Ο κουρσάρος" στο Ηρώδειο

Με το Μπαλέτο των Αντόλφ Αντάμ και Λεό Ντελίμπ "Ο κουρσάρος",που παρουσιάζει η ΕΘνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο το Σαββατοκύριακο,κλείνει η καλλιτεχνική περίοδος '98 - '99 του θεάτρου. Το έργο είναι εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Λόρδου Μπάιρον και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ολόκληρο, με πρόλογο, τρεις πράξεις και επίλογο. Πρόκειται για το τελευταίο έργο του Αντάμ, που πέθανε πριν το ολοκληρώσει και συμπληρώθηκε από τον Λεό Ντελίμπ. Στηρίζεται, όπως και τα άλλα μπαλέτα των αρχών του αιώνα, περισσότερο στα χορευτικά μέρη, σόλι, ντουέτι, τρίο, παρά στο περίπλοκο δράμα. Οταν πρωτοπαρουσιάστηκε είχε μέτρια επιτυχία και παρέμεινε άπαιχτο για πολλά χρόνια, ως τη στιγμή που το πήρε στα χέρια του ο περίφημος Μ. Πετιπά,κάνοντας σημαντικές αλλαγές στη δομή και ζητώντας τη συνεργασία των συνθετών Πούνι, Ντρίγκο, Ολντενμπουργκ και Γκλαζουνόφ,για να του δώσει τη μορφή με την οποία παρουσιάζεται στην εποχή μας.

Ο Λεωνίδας Ντε Πιάν,ο οποίος έχει αναλάβει τη χορογραφία της παράστασης, περιόρισε σημαντικά την παντομίμα, τροποποίησε διάφορες προσθήκες συγχρόνων χορογράφων και χορογράφησε καινούρια χορευτικά πάνω στην πρωτότυπη μουσική του Αντάμ, που είχαν αγνοηθεί από τις σύγχρονες παραγωγές. Ο ίδιος υπογράφει και κοστούμια, για τη δημιουργία των οποίων βασίστηκε σε εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη και σε καταλόγους για δημοπρασίες ισλαμικής τέχνης. Τα σκηνικά υπογράφει ο Αντώνης Χαλκιάς.Παίζουν: Γιάννης Ντοντσάκης, Αλίνα Στεργιανού, Γιώργος Μελογιαννίδης, Μαρία Μηλιοπούλου, Κυριάκος Κοσμίδης, Ρωξάνη Παπανικόλα,κ.ά.

Η "Αντιγόνη" του ... ."

Η "Αντιγόνη" του Μ. Θεοδωράκη στο Μέγαρο Μουσικής



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ