ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2007
Αρχίζει η συζήτηση στη Βουλή

Θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της Πέμπτης

Αρχίζει σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2007, συζήτηση που θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, με ονομαστική ψηφοφορία των βουλευτών. Η συζήτηση δεν αναμένεται να έχει κάποιες εκπλήξεις. Στις μέρες μας, στον καιρό της ΕΕ, της Στρατηγικής της Λισαβόνας, της ΟΝΕ και της ολομέτωπης επίθεσης του κεφαλαίου ενάντια στους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα, οι κεντρικοί προσανατολισμοί της κυβερνητικής πολιτικής και του προϋπολογισμού είναι προδιαγεγραμμένοι. Είναι αυστηρά καθορισμένοι από τους σύγχρονους στόχους του κεφαλαίου και της οικονομικής ολιγαρχίας, με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ως κύριους εκφραστές αυτής της πολιτικής, απλά να εναλλάσσονται στην κυβερνητική εξουσία, υπηρετώντας - από όποια θέση κι αν βρίσκονται - τις ίδιες ακριβώς επιλογές.

Παρά το γεγονός της ουσιαστικής ταύτισης των δύο κομμάτων, το πεδίο ...αντιπαράθεσης, που θα εκδηλωθεί κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, θα καθοριστεί από τις πάντα ανούσιες και αποπροσανατολιστικές μικροκομματικές σκοπιμότητες των δύο κομμάτων. Πρόκειται για μια αντιπαράθεση χωρίς ιδιαίτερη σημασία για τους εργαζόμενους, οι οποίοι δεν έχουν να κερδίσουν απολύτως τίποτα από μια συζήτηση που θα κινηθεί στη λογική ποιο από τα δύο κόμματα μπορεί να εφαρμόσει καλύτερα την ίδια αντιλαϊκή πολιτική.

Τα συνεχώς οξυνόμενα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λαϊκά νοικοκυριά, η χειροτέρευση των συνθηκών διαβίωσης, η αυξανόμενη ανασφάλεια, η επιδείνωση της θέσης των εργαζομένων στους τομείς της Παιδείας, της Υγείας, της Κοινωνικής Ασφάλισης, η καθημερινά αυξανόμενη ανασφάλεια για το αύριο δεν αφήνουν περιθώρια πως είναι δυνατόν να βρεθούν λύσεις μέσα από την εφαρμοζόμενη πολιτική ή τις όποιες παραπλήσιες εκδοχές της.

Στη σημερινή συνεδρίαση της Βουλής, οι Γενικοί Εισηγητές των κομμάτων αναμένεται να αναπτύξουν τις θέσεις τους για τον προϋπολογισμό και την οικονομική πολιτική της επόμενης χρονιάς. Τις θέσεις του ΚΚΕ θα παρουσιάσει ο βουλευτής του Κόμματος Αγγελος Τζέκης, ο οποίος θα αναφερθεί εκτενώς τόσο στα γενικά ζητήματα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2007, όσο και στην ουσία της πολιτικής της κυβέρνησης στον τομέα της οικονομίας. Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα αποσπάσματα από την εισήγηση του Αγγ. Τζέκη, ενώ τις επόμενες μέρες θα δημοσιευτούν εκτενή ρεπορτάζ και αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις του Ειδικού Αγορητή και των βουλευτών του Κόμματος.


ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΖΕΚΗΣ
Εργαλείο προώθησης της αντιλαϊκής πολιτικής
  • Αποσπάσματα από την εισήγηση του γενικού εισηγητή του ΚΚΕ
  • Σκανδαλώδης μείωση της φορολογίας του κεφαλαίου
  • Πολιτική εισοδηματικής λιτότητας για τους εργαζόμενους

«Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2007 αποτελεί εργαλείο προώθησης της αντιλαϊκής οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης», τονίζει στην εισήγησή του για τον κρατικό προϋπολογισμό ο βουλευτής του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης και συνεχίζει:

«Οπως και οι προηγούμενοι των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, υπηρετεί με συνέπεια τους στόχους της επιτάχυνσης της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου, της αύξησης της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, με συνέπεια την αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης των εργαζομένων.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων προωθείται ένα συνολικό σχέδιο αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά συνολικά στα κράτη-μέλη της ΕΕ, που αποτυπώνεται στη στρατηγική της Λισαβόνας.

Οι βασικές κατευθύνσεις αυτού του σχεδίου δεν καθορίζονται από τις δημοσιονομικές επιδόσεις κάθε κράτους-μέλους που είναι διαφορετικές. Η ψευδεπίγραφη αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και ΠΑΣΟΚ περί της "απογραφής" και των συνεπειών της "επιτήρησης της πορείας της ελληνικής οικονομίας από την ΕΕ" συσκοτίζει τις πραγματικές αιτίες της αντιλαϊκής πολιτικής που εφαρμόζεται και την οποία στηρίζουν από κοινού. Η ίδια πολιτική θα συνεχιστεί και μετά τη διακοπή της επιτήρησης.

Φυσικά η συγκεκριμένη στρατηγική εξειδικεύεται με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες της εγχώριας αστικής τάξης, με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, που προσδιορίζει σαν προτεραιότητες την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας, την ενίσχυση των εξαγωγών κεφαλαίου και εμπορευμάτων (εξωστρέφεια), τη βελτίωση του "επιχειρηματικού περιβάλλοντος", δηλαδή των κρατικών κινήτρων για ιδιωτικές επενδύσεις.

Κόντρα στον κρατικό προϋπολογισμό και την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, συνέχεια των πολιτικών του ΠΑΣΟΚ, οι εργαζόμενοι και το ταξικό τους κίνημα διεκδικούν αιτήματα που δίνουν ουσιαστική λύση στα συνεχώς αυξανόμενα προβλήματα της λαϊκής οικογένειας
Κόντρα στον κρατικό προϋπολογισμό και την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, συνέχεια των πολιτικών του ΠΑΣΟΚ, οι εργαζόμενοι και το ταξικό τους κίνημα διεκδικούν αιτήματα που δίνουν ουσιαστική λύση στα συνεχώς αυξανόμενα προβλήματα της λαϊκής οικογένειας
Με βάση αυτές τις προτεραιότητες ο φετινός προϋπολογισμός περιλαμβάνει ορισμένες βασικές κατευθύνσεις και μέτρα, τόσο στο σκέλος της προέλευσης των κρατικών εσόδων όσο και στο σκέλος του προσανατολισμού των δημόσιων δαπανών.

Μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων

Με την προωθούμενη φορολογική μεταρρύθμιση η κυβέρνηση της ΝΔ επιταχύνει τη διαδικασία μείωσης των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις. Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής φαίνεται ανάγλυφα στο ότι για το 2007 προβλέπεται πως το ποσοστό των εσόδων από τη φορολογία των νομικών προσώπων σε σχέση με το σύνολο των φορολογικών εσόδων θα πέσει στο 9,57% από 15,58% που ήταν το 2000. Αυτή η απώλεια των εσόδων αναπληρώθηκε και με το παραπάνω από τη φορολογική επιβάρυνση, άμεση και έμμεση, της λαϊκής οικογένειας.

Το γεγονός αυτό αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση αν συνυπολογιστεί σε αυτήν η σημαντική αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, κέρδη τα οποία μόνο το πρώτο 9μηνο του 2006 για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο αυξήθηκαν κατά 51,4%.

Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τα φυσικά πρόσωπα οι όποιες φορολογικές ελαφρύνσεις πηγάζουν από αυτό για τα λαϊκά στρώματα, στην ουσία εξανεμίζονται από την επιβάρυνση της έμμεσης φορολογίας. Ουσιαστικά οι ευνοημένοι του νομοσχεδίου είναι τα υψηλά εισοδήματα.

Οι επιλογές για τη φορολογική πολιτική φαίνεται ότι συμβαδίζουν με τις διεθνείς καπιταλιστικές τάσεις (π.χ., βλέπε Γερμανία κ.ά.) για ενίσχυση του ειδικού βάρους της κατ' εξοχήν αντιλαϊκής έμμεσης φορολογίας.

Ιδιαίτερη πηγή εσόδων για τον Κρατικό Προϋπολογισμό αποτελούν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις - ιδιωτικοποιήσεις. Τα έσοδα αυτά το πρώτο δεκάμηνο του 2006 ανήλθαν στα 1,74 δισ. ευρώ, ενώ από το Μάρτη του 2004 αυτά έχουν ανέλθει στα 4,6 δισ. ευρώ. Για το 2007 αυτά τα έσοδα προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα 1,7 δισ. ευρώ. Στους σχεδιασμούς για το 2007 περιλαμβάνονται τα σχέδια για εισαγωγή της ΔΕΠΑ και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο, η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στον ΟΤΕ και η παραχώρηση στους ιδιώτες επιχειρήσεων και ακινήτων για τουριστική αξιοποίηση.

Στήριξη της κερδοφορίας

Ο προσανατολισμός των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού εξυπηρετεί τις ανάγκες αναπαραγωγής του κοινωνικού κεφαλαίου και στήριξης της κερδοφορίας του, με ταυτόχρονο πάγωμα ή και περικοπή των κοινωνικών δαπανών, την επιτάχυνση της εμπορευματοποίησης της Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας κ.ά., αξιοποιώντας και τις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

Το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων (ΠΔΕ) είναι υποταγμένο σε αυτή την προοπτική, το κύριο μέρος του αξιοποιείται για τη χρηματοδότηση των ευρωενωσιακών προγραμμάτων, τα οποία εντάσσονται στο Γ΄ ΚΠΣ, έργα και προγράμματα των οποίων η επιλεξιμότητα εξυπηρετεί τις συνολικές ανάγκες του κεφαλαίου.

Επίσης, ένα σημαντικό τμήμα των δαπανών του ΠΔΕ ενισχύει άμεσα τις επιχειρήσεις ως κρατική επιχορήγηση των νέων επενδύσεων, ενταγμένο στην ικανοποίηση των αναγκών του νέου αναπτυξιακού νόμου. Από τον Ιούλη του 2005 έως τις αρχές Νοέμβρη του 2006 έχουν εγκριθεί επιχορηγήσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ, οι οποίες καλύπτονται από τις δαπάνες του ΠΔΕ.

Ο περιορισμός των επιχορηγήσεων, αντίθετα, σε δημόσιους οργανισμούς, στο όνομα της δημοσιονομικής πειθαρχίας (π.χ., επιχορηγήσεις σε φορείς αστικών συγκοινωνιών), οδηγεί σε επιβάρυνση της λαϊκής οικογένειας μέσω των αυξήσεων. Σε αντίστοιχο αποτέλεσμα οδηγεί και η σε εξέλιξη διαδικασία απελευθέρωσης των αγορών ενέργειας, τηλεπικοινωνιών, κ.ά.

Ο προϋπολογισμός του 2007

Στον προϋπολογισμό του 2007 προβλέπεται τα φορολογικά έσοδα να αυξηθούν σε σύγκριση με το 2006 κατά 7,2%, ποσοστό δηλαδή διπλάσιο του πληθωρισμού, το οποίο αντιστοιχεί σε 3.210.000.000 ευρώ περίπου. Η μεγαλύτερη αύξηση εσόδων αναμένεται, για μια ακόμη φορά, να πραγματοποιηθεί:

Από τη φορολογία των φυσικών προσώπων, κατά 620.000.000 ευρώ περίπου, ποσό που αντιστοιχεί σε 19,31% της συνολικής αύξησης των φορολογικών εσόδων. Τα έσοδα αυτά υπολογίζεται να είναι κατά 6,8% μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα του 2006 και κατά 17,22% από του 2005.

Η μισθολογική αύξηση που πρόκειται να δοθεί το 2007 και η οποία υπολογίζεται να βρίσκεται για τους μισθωτούς κάτω από τα όρια του επίσημου πληθωρισμού θα εξανεμιστεί κατ' αρχάς από την παρακράτηση μεγαλύτερου ποσού φόρων λόγω μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας (ισχύει από το 2004), από την κατάργηση της έκπτωσης του 1,5% στην εφάπαξ καταβολή του οφειλόμενου φόρου καθώς και από την κατάργηση, στη φορολογική κλίμακα, του λεγόμενου χαμηλού συντελεστή 15%. Η σύντμηση των κλιμακίων ευνοεί τα υψηλά εισοδήματα, ενώ ταυτόχρονα ακυρώνεται στην πράξη η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για χαμηλόμισθους και συνταξιούχους.

Οι περίφημες φοροαπαλλαγές που διακήρυτταν τα επιτελεία της κυβέρνησης, λόγω μείωσης των φορολογικών συντελεστών οι οποίοι θα εφαρμοστούν από το 2007, αφορούν, τελικά, αποκλειστικά και μόνο σε εισοδήματα άνω των 25.000 ευρώ. Τέλος, πρέπει να σημειώσουμε ότι δε θα υπάρξει καμία επίπτωση για 3.100.000 φορολογούμενους αφού το ετήσιο εισόδημά τους βρίσκεται κάτω από 11.000 ευρώ.

Η αντίστοιχη αύξηση εσόδων από τη φορολογία των νομικών προσώπων δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 2,7%, ήτοι 120.000.000 ευρώ σε σχέση με εκείνα του 2006, που σημειωτέον ήταν μικρότερα του 2005 (κατά 230 εκατ. ευρώ). Η αύξηση αυτή αφορά στο 3,74% της συνολικής αύξησης των φορολογικών εσόδων.

Η μείωση του φορολογικού συντελεστή των ΑΕ από 29% το 2006 σε 25% το 2007 καθιστά την πρόβλεψη και αυτής της μικρής αύξησης αβάσιμη και μη πραγματοποιήσιμη, όπως ακριβώς συνέβη και στις χρήσεις 2005 (πρόβλεψη για αύξηση 10,92% - τελική αύξηση 0,13%), 2006 (πρόβλεψη για αύξηση 3,59% - τελική μείωση 4,86%). Οι βασικές επιδιώξεις λοιπόν των φορολογικών μεταρρυθμίσεων που προωθούνται όλα αυτά τα χρόνια έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Ανακατανομή του πλούτου και μέσω της φορολογίας με τη σταδιακή μετακύληση της φορολογητέας ύλης σε βάρος των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική των επιπτώσεων της ακολουθούμενης φορολογικής πολιτικής από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ είναι η πορεία που παρουσιάζουν τα φορολογικά έσοδα από το 2000 έως σήμερα. Με βάση τα στοιχεία προκύπτει ότι τα έσοδα από τη φορολογία των φυσικών προσώπων προβλέπεται ότι θα αυξηθούν το διάστημα αυτό κατά 79,6%, τα έσοδα από τους έμμεσους φόρους κατά 53,5%, ενώ, αντίθετα, μείωση κατά 8,2% θα παρουσιάσουν τα έσοδα από τη φορολογία των Νομικών προσώπων».


Οι θέσεις του ΚΚΕ
  • Για τη φορολογική μεταρρύθμιση
  • Για τις διεκδικήσεις των εργαζομένων και την Κοινωνική Ασφάλιση

Παρουσιάζοντας τις θέσεις του ΚΚΕ ο εισηγητής του Κόμματος στην εισήγησή του τονίζει:

«Είναι γνωστή η αντίληψη του ΚΚΕ για την οικονομική ανάπτυξη ότι είναι ταξική. Εχουμε καπιταλιστική ανάπτυξη και τον πλούτο που παράγεται τον καρπώνεται η καπιταλιστική ολιγαρχία. Στη σημερινή φάση το ΚΚΕ προβάλλει, στηρίζει επιμέρους αιτήματα που βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής και εργασίας της εργατικής τάξης, της εργαζόμενης αγροτιάς, των αυτοαπασχολούμενων λαϊκών στρωμάτων, της νεολαίας κλπ., το "κόστος" των οποίων σημαίνει λιγότερο κέρδος για την ολιγαρχία».

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις, το φορολογικό σύστημα και την ανάγκη φορολογικής μεταρρύθμισης ο Αγ. Τζέκης σημειώνει:

«Το ΚΚΕ έχει επανειλημμένα διακηρύξει την ανάγκη για μια ριζική φορολογική μεταρρύθμιση προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων. Προβάλλει σαν στόχους πάλης:

1. Για αφορολόγητο όριο 15.000 ευρώ για κάθε άγαμο φορολογούμενο, 30.000 για την οικογένεια, κατά 5.000 ευρώ αυξημένο για κάθε παιδί, με ετήσια αναπροσαρμογή τους με βάση την αύξηση του τιμαρίθμου.

2. Για αύξηση των κλιμακίων εισοδήματος και προοδευτική φορολόγηση, ώστε να επιβαρύνονται περισσότερο τα μεγάλα εισοδήματα.

3. Για διατήρηση των εκπτώσεων από το εισόδημα, για:

  • Το ενοίκιο πρώτης κατοικίας και των τέκνων που σπουδάζουν σε άλλους νομούς
  • Τα έξοδα που βαρύνουν άτομα με ειδικές ανάγκες και αναπηρία
  • Τους τόκους των δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας.

4. Κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης ορισμένων εισοδημάτων και ένταξή τους στην ενιαία κλίμακα εισοδήματος.

5. Καθορισμός σαν τεκμήρια διαβίωσης τις δαπάνες για:

  • Αγορά ομολόγων και εντόκων γραμματίων
  • Αγορά μετοχών
  • Το κεφάλαιο ίδρυσης ή αύξηση κεφαλαίου για ΑΕ και ΕΠΕ
  • και καθορισμός κριτηρίων πολυτελούς διαβίωσης.

6. Κατάργηση των αντικειμενικών κριτηρίων και των εξωλογιστικών συστημάτων προσδιορισμού των κερδών, ΦΠΑ. Φορολόγηση των καθαρών εισοδημάτων των μικρών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών.

7. Φορολόγηση των κερδών των ΑΕ και ΕΠΕ. Επανεξέταση και μείωση των δαπανών που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα. Ονοματοποίηση των μετοχών, φορολόγηση των διανεμημένων κερδών με βάση τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.

8. Κατάργηση των φοροαπαλλαγών του μεγάλου κεφαλαίου, ιδιαίτερα των ναυτιλιακών εταιρειών, των τεχνικών εταιρειών, των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο και των τραπεζών.

9. Φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τη μεταβίβαση της μικρής ακίνητης περιουσίας.

10. Μείωση των έμμεσων φόρων, ιδιαίτερα εκείνων που επιβαρύνουν τη λαϊκή κατανάλωση. Μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ για τα είδη λαϊκής κατανάλωσης, για τα σχολικά είδη και τα φάρμακα. Αύξηση του ΦΠΑ για τα είδη πολυτελείας.

11. Μείωση των δημοτικών τελών, αντίθεση στην επιβολή φόρων από την ΤΑ, αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στους ΟΤΑ».

Η Κοινωνική Ασφάλιση

Απαντώντας στις επιθέσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ ενάντια στα κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, στην εισήγηση τονίζεται:

«Το ΚΚΕ παλεύει για δημόσια καθολική κοινωνική ασφάλιση για την οικοδόμηση ενός ενιαίου συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης, που περιλαμβάνει τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, τις υπηρεσίες πρόληψης και αποκατάστασης της υγείας, τις παροχές και υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας.

Στον τομέα των συντάξεων θα στηρίζεται σε τρεις καθολικά δημόσιους οργανισμούς που θα καλύπτουν τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες, αντίστοιχα. Κάτι τέτοιο βεβαίως απαιτεί βαθιές αλλαγές στο συσχετισμό των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων. Απαιτεί εργατική εξουσία.

Στις σημερινές συνθήκες, το Κόμμα μας απαιτεί την κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Το ΚΚΕ αντιπαλεύει συνολικά αυτή τη βαθιά αντεργατική πολιτική, καλεί τους εργαζόμενους να ενισχύσουν την πάλη τους, να βαθύνουν τον ταξικό προσανατολισμό του κινήματος, να διεκδικήσουν όλα αυτά που τους ανήκουν, ανοίγοντας το δρόμο για μια άλλη εξουσία, τη Λαϊκή.

Το ΚΚΕ στηρίζει το συνολικό, συνεκτικό πλαίσιο στόχων πάλης του ταξικού κινήματος, πλαίσιο που απαντά στις σημερινές ανάγκες των εργαζομένων.

Διεκδικεί:

  • Την πλήρη και σταθερή εργασία για όλους, ενάντια στις απολύσεις, στη μερική απασχόληση και την ευελιξία της αγοράς εργασίας.
  • Το 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο με πλήρη μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
  • Μαζικές προσλήψεις εργαζομένων ιδιαίτερα στους τομείς της Υγείας, της Πρόνοιας, της Παιδείας για την αντισεισμική θωράκιση και αντιπλημμυρική προστασία.
  • Πλήρη προστασία των ανέργων. Επίδομα ανεργίας στο 80% του κατώτερου μισθού, και για όσο διάστημα είναι άνεργος. Υπολογισμό του χρόνου ανεργίας ως συντάξιμου χρόνου, επιδότηση των νέων ανέργων χωρίς καμιά προϋπόθεση. Πλήρη υγειονομική περίθαλψη.
  • Κατώτερος μισθός στα 1.300 ευρώ, κατώτερο μεροκάματο 52 ευρώ, κατώτερη σύνταξη 1.050 ευρώ.
  • Αποκλειστικά Δημόσιο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (Υγεία, συνταξιοδότηση, Πρόνοια) που θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των εργαζομένων και των οικογενειών τους. Σύνταξη στα 55 για τις γυναίκες, στα 60 για τους άνδρες, - 50 και 55 αντίστοιχα - για τα βαριά ανθυγιεινά. Κατοχύρωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος με 4.050 ημέρες εργασίας. Πλήρης σύνταξη ανεξαρτήτως ηλικίας στα 30 χρόνια Ασφάλισης. Σύνταξη στο 80% του μισθού. Αποκλειστικά Δημόσια, Δωρεάν Υγεία. Κατάργηση της ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. Κατάργηση των ασφαλιστικών εισφορών για τον κλάδο Υγείας και κατάργηση της εισφοράς στα φάρμακα.
  • Ουσιαστική προστασία της μητρότητας, άδειες κυήσεως, τοκετού, θηλασμού για όλες τις εργαζόμενες μητέρες, (δύο μήνες πριν και πέντε μήνες μετά τη γέννηση του παιδιού με πλήρεις αποδοχές και ασφαλιστικά δικαιώματα).
  • Ουσιαστικά μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια στους τόπους δουλιάς. Επέκταση και σε άλλους τομείς των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Κρατικό σώμα τεχνικών Ασφαλείας και γιατρών Εργασίας ενταγμένων στο δημόσιο σύστημα Υγείας.
  • Δωρεάν ή φτηνή λαϊκή κατοικία με ευθύνη του κράτους.
  • Ισα δικαιώματα Ελλήνων και Μεταναστών εργαζομένων, νομιμοποίηση των μεταναστών και των οικογενειών τους».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ