ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θεατρικές «διαδρομές»
  • Λόγω της μεγάλης επιτυχίας του, για δεύτερη χρονιά, οι παραστάσεις του έργου «Το Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη, που παρουσιάζει η Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στο θέατρο «Χώρα», θα παραταθούν έως τις 25/1/2007. Οι ημέρες και ώρες παραστάσεων παραμένουν οι ίδιες: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη στις 21.00 (τηλέφωνο ταμείου στο Θέατρο «Χώρα» 210.8673945).
  • Οι παραστάσεις του «Ταρτούφου» του Μολιέρου, που παρουσιάζει η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στο θέατρο «Από Μηχανής», σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ, θα διαρκέσουν έως 27/12. Επίσης το πρόγραμμα των παραστάσεων της β΄ περιόδου των «Δέκα Εντολών» θα διαρκέσουν έως 14 του Γενάρη.
  • Στο «Φούρνο», η ομάδα «Μικρή Σκηνή» του «Συγχρόνου Θεάτρου Αθηνών» παρουσιάζει, ανήμερα Χριστουγέννων, τη μαύρη κωμωδία του Ισραέλ Χόροβιτς «Γραμμή». Πέντε πρόσωπα στέκονται στην ουρά, αλλά ξεχνούν τι περιμένουν. Ολη τους η προσοχή στρέφεται στο ποιος και με ποιον τρόπο θα βρεθεί πρώτος στη «Γραμμή». Σκηνοθεσία Δημήτρη Καντιώτη, μετάφραση Ιώς Μαρμαρινού, χορογραφία Κυριάκου Κοσμίδη, μουσική Ορέστη Καραμανλή, φωτισμοί Χριστίνας Θανάσουλα, κοστούμια - εικαστικά Γιώργου Δημητριάδη. Παίζουν: Γεωργία Γεωργαντοπούλου, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Στέλιος Ξανθουδάκης, Νίκος Αναστασόπουλος, Νίκος Παντελίδης. Παραστάσεις, μέχρι την Κυριακή των Βαΐων, Δευτέρα και Τρίτη (9μμ).
  • «Σ' αγαπώ και μου... λύπης» τιτλοφορείται η παράσταση της ομάδας «Αμμος», σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάρα, στο «Booze» (Κολοκοτρώνη 57, 210-3240944). Τα σκηνικά-κοστούμια είναι της Κίκας Καράμπελα, η κινησιολογία του Φώτη Νικολάου, τα τραγούδια του Θάνου Ανεστόπουλου. Παίζουν: Σοφία Κορώνη, Τατιάνα Πίττα, Κώστας Μπάρας.
  • Τη «Φιλουμένα Μαρτουράνο» του Εντουάρντο ντε Φιλίπο παρουσιάζει το θέατρο «Ελπίδα», σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Λοϊζίδη, σκηνικά Γιώργου Κολιού, κοστούμια Λίνας Ωρολογά, μουσική Κωνσταντίνου Ευαγγελίδη. Πρωταγωνιστούν Ελενα Τσαλδάρη και Γιώργος Παπαδημητράκης. Παίζουν επίσης: Τζένη Στεφανάκου, Γιάννης Τριβέλλας, Ιωάννα Μπαλτσάκη, Ντίνα Βούρτση, Γιάννης Παπαχαραλάμπους, Γιώργος Λεβεντέλλης, Ευαγόρας Θεοδοσίου, Ελιο Μαλκάι, Ανθή Βαφειαδάκη.

«Γραμμή» στο θέατρο «Φούρνος»
«Γραμμή» στο θέατρο «Φούρνος»
Τις ημέρες των γιορτών το πρόγραμμα των παραστάσεων αλλάζει. Γι' αυτό τηλεφωνήστε στα ταμεία των θεάτρων.

Χρώματα του χειμώνα

Εργο του Μ. Μανουσάκη
Εργο του Μ. Μανουσάκη
Εργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κατασκευές και κόσμημα παρουσιάζονται στην έκθεση «Χριστούγεννα με χρώμα», που φιλοξενείται (έως 12/1) στην γκαλερί «Αιγόκερως» (Ξενοκράτους 45). Εκτίθενται δημιουργίες των: Σ. Βασιλείου, Π. Πρέκα, Γ. Τσαρούχη, Π. Τέτση, Κ. Μαλάμου, Ν. Αντωνακάτου, Μ. Βενιού, Π. Ζουμπουλάκη, Μ. Πρέκα, Γ. Βαρλάμου, Ζ. Σκιαδαρέση, Α. Σκουλικίδη, Α. Λίτη, Δ. Αγγελίδου, Κ. Ευαγγελάτου κ.ά. Τα έσοδα της έκθεσης από την γκαλερί θα διατεθούν στην κίνηση «Γίνε μαζί μου παιδί».

Εγκαινιάστηκε στην γκαλερί «TSATSIS PROJECTS/ARTFORUM» (Μητροπόλεως 12, Θεσσαλονίκη) έκθεση του Μιχάλη Μανουσάκη. Εως 10/1 εκτίθενται 30 έργα από ακριλικό και κάρβουνο σκαλισμένα σε ξύλο. Η τεχνική αυτή επιτρέπει με το πέρασμα του χρόνου στα έργα να γίνονται βαθύτερα πάνω στην ύλη. Οπως σημειώνει ο δημιουργός, «ίσως η αναμονή και η νοσταλγία να ενώνουν τις εικόνες μου και ίσως οι μνήμες να τις αποκαλύπτουν. Ετσι όλα αυτά τα θραύσματα, μου δίνουν την αίσθηση ότι δεν ξέρω αν τα σώματα που καταγράφω είναι οικεία ή οι τόποι που παρασύρουν τα χρώματά μου μ' έχουν κατοικήσει ή τους δανείστηκα για κάποιες νύχτες πριν χάσω! Τι σημαίνει πριν χάσω; Τα ταξίδια γεμίζουν νύχτες. Οι νύχτες πάντα είναι λυτρωτικές, πάντα ελευθερώνουν τους φόβους μας ή και το αντίθετο...».

Στο «Τρίγωνο» (Δροσίνη και Κυριακού 16, Κηφισιά) φιλοξενείται ομαδική έκθεση ζωγραφικής των: Τσαρούχη, Τέτση, Σόρογκα, Μυταρά, Φασιανού, Αγγελου, Ζούνη, Μανωλίδη, Καραβούζη, Μακρουλάκη, Δρούγκα, Σκουλάκη, Σαρακατσιάνου, Καρά, Κούκου, Παπανελλόπουλου, Ζουμπουλάκη, Βενιού, Μπουλγουρά, Γεωργά.

«Δώρα τέχνης φέροντες» τιτλοφορείται η ομαδική έκθεση που παρουσιάζεται στο «Αέναον» (Λεωφ. Κατεχάκη 70). Εκτίθενται δημιουργίες των: Σ. Αργυροπούλου, Θ. Καβάση, Β. Καρακατσάνη, Ε. Μανωλαράκη, Γ. Μπλιάτσου, Β. Πολύζου, Ελ. Σιδηροπούλου, Ν. Χατζή κ.ά.

Πολιτιστικά ημερολόγια του 2007

Τοπία, αρχαιότητες, νομίσματα, χάρτες και στιγμές της δημόσιας καθημερινής ζωής της Ελλάδας στο 18ο αιώνα, κοσμούν το ένα από τα δύο καλαίσθητα ημερολόγια των εκδόσεων «Μίλητος». Τίτλος του «Εικονογραφημένη περιήγηση της Ελλάδας (1782) του κόμη ντε Σουαζέλ Γκουφιέ». Πρόκειται για ανάτυπο του πρωτοτύπου έργου του Γκουφιέ, ο οποίος με «οδηγούς» τον Ομηρο και τον Ηρόδοτο περιηγήθηκε και κατέγραψε με ακρίβεια μνημεία, τοπία, έθιμα, τελετουργίες των σκλαβωμένων Ελλήνων. Το δεύτερο ημερολόγιο τιτλοφορείται «Ερμιτάζ - Ελληνικοί Θησαυροί». Εικονογραφείται με τις ελληνικές αρχαιότητες που ανήκουν στο περίφημο μουσείο και προλογίζεται από τον διευθυντή του Μιχαήλ Πιοτρόφσκι.

  • Σε τέσσερα χρώματα κυκλοφορεί το πανόδετο ημερολόγιο «Magna Grecia» (εκδόσεις «Ελιξ»), με κείμενα του Βασίλη Ρούβαλη, σχεδιασμό Ανδρέα Γεωργιάδη και επιμέλεια Παρασκευής Γερολυμάτου. Το ημερολόγιο παρουσιάζει το μύθο, την πραγματικότητα, τα τοπία και τη ζωή στην Κάτω Ιταλία και περιλαμβάνει cd με ελληνόφωνα τραγούδια.
  • Μια φωτογραφία του σπουδαίου μπουζουξή Ιορδάνη Τσομίδη εικονογραφεί το εξώφυλλο του «Μουσικού Ημερολογίου» του Κώστα Μπαλαχούτη (εκδόσεις «Ατραπός»), που απευθύνεται στους φίλους του λαϊκού τραγουδιού. Περιλαμβάνονται: Κείμενο - «πορτρέτο» για τον Ι. Τσομίδη. 16σέλιδο αφιέρωμα για το «Μπουζούκι στην Αμερική» (Παπαϊωάννου, Σπόρος, Β. Περπινιάδης, Γ. Ζαμπέτα κ.ά.) και cd με κορυφαίους συνθέτες και δεξιοτέχνες του μπουζουκιού: Περιστέρη, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Χιώτη, Καπλάνη, Μητσάκη, Καλδάρα, Κλουβάτου, Καραπατάκη, Περπινιάδη, Τατασσόπουλου, Μπέμπη, Σπόρου, Ιορδάνη Τσομίδη. Τα περισσότερα τραγούδια και σόλο προέρχονται από πλάκες 78 στροφών. Ορισμένα εκδίδονται για πρώτη φορά σε cd. Ερμηνευτές: Παγιουμτζής, Τσαουσάκης, Μπίνης, Καζαντζίδης, Γαβαλάς, Λύδια, Γκρέυ, Πόλυ Πάνου κ.ά.
  • «Μακιαβελικό ημερολόγιο» τιτλοφορείται το ημερολόγιο των εκδόσεων «Περίπλους», όπου περιλαμβάνονται αρκετές από τις πολλές χαρακτηριστικές, διαχρονικά διδακτικές, ρήσεις του μεγαλοφυούς, αλλά και αντιφατικού Νικολό Μακιαβέλι, από το περίφημο έργο του «Ο ηγεμόνας».
  • Ζέρμπερα, κρίνος, ορχιδέα, τριαντάφυλλο, γλαδιόλα, θυμάρι, λίλιουμ, φρέζια... Ενα ταξίδι στα λουλούδια της Ελλάδας, τον πλουσιότερο βοτανολογικό ευρωπαϊκό κήπο, περιλαμβάνει το καλαίσθητο ημερολόγιο του «Κ. Αδάμ - Εκδοτική», με τίτλο «Αρωμα Ελλάδας». Πρόλογος: Παρασκευή Κατημερτζή. Φωτογραφίες: Ηλίας Γεωργουλέας.
  • Στο σπουδαίο, επαναστατικό, ανωνύμου συγγραφέα, έργο «Ελληνική Νομαρχία», με αφορμή τα 200 χρόνια από την παράνομη έκδοσή του, αφιερώθηκε το ημερολόγιο της Εταιρείας Συγγραφέων. Την επιλογή - επιμέλεια των ντοκουμέντων και άλλης ύλης υπογράφει ο ποιητής Γιώργος Γεωργούσης.
  • Ο «Ιωλκός» κυκλοφόρησε το δωδέκατο «Ποιητικό Ημερολόγιό» του, με ανθολόγο - επιμελητή των 365 ποιημάτων (από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα) τον Γιάννη Κορίδη. Επίσης κυκλοφόρησε το πρώτο «Πολεμικό Ημερολόγιο» με υπότιτλο «Οι πρωταγωνιστές είπαν...» και 24 εικόνες πολεμικών γεγονότων.
  • «Πειραιάς, ένας περίπατος στην αρχαιότητα...» τιτλοφορείται το εικονογραφημένο με αρχαιότητες ημερολόγιο του πειραιώτικου περιοδικού δικτύου «Το λιμάνι της αγωνίας». Φωτογραφίες των Φανής Αλεξανδροπούλου και Ελένης Γρηγοριάδου.
  • «Ταξίδι στο χρόνο» τιτλοφορείται το ημερολόγιο του Δήμου Αθηναίων, με κείμενα της Μάρως Θεοδωράκη και εικονογράφηση της Εφης Παπαϊωάννου.
Σεναρίου θεωρία και ασκήσεις

Ολο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, άνθρωποι του ελληνικού κινηματογράφου θεωρούν ως το σοβαρότερο καλλιτεχνικό πρόβλημά του το σενάριο και «γκρινιάζουν» για την αδυναμία των αυτοδίδακτων (αφού η πολιτεία περιφρονεί το μακρόχρονο αίτημά τους για δημιουργία Κρατικής Ακαδημίας Κινηματογράφου) Ελλήνων σεναριογράφων στη γραφή, στη γλώσσα, στη μυθοπλαστική και σημειολογική δυνατότητα του σεναρίου να «διηγηθεί» δημιουργικά στο κοινό μια ιστορία. Συμβολή ενάντια σ' αυτή την αδυναμία αποτελεί το βιβλίο της δρ. του Πανεπιστημίου του Βερολίνου, καθηγήτριας Σεναρίου στην Ακαδημία Κινηματογράφου - Τηλεόρασης Βερολίνου και στο Τμήμα Κινηματογράφου στο ΑΠΘ, προέδρου της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σεναριογράφων, Χριστίνας Κάλλας -Καλογεροπούλου «ΣΕΝΑΡΙΟ - Η τέχνη της επινόησης και της αφήγησης στον κινηματογράφο (66 ασκήσεις και 1 μέθοδος)» (εκδόσεις «Νεφέλη»).

Η συγγραφέας θεωρεί το σενάριο τη «δυσκολότερη μορφή δραματουργικής τέχνης», αφού απαιτεί ειδική γνώση. Ενεργοποίηση της φαντασίας και της καλλιτεχνικής ευαισθησίας. Συνδυασμό της τεχνικής, του αυτοσχεδιασμού και της διαλεκτικής συνάντησης με τη σκηνή. Επινόηση και ανάπτυξη ιδεών. Ακλόνητη αποφυγή της χρησιμοποίησης «συνταγών» για τα «καλούπια στα οποία χύνονται οι ιστορίες. Και, βέβαια, συναισθηματική δομή, ώστε να συγκινήσει, να προβληματίσει το θεατή της ταινίας. Η Χρ. Κάλλας - Καλογεροπούλου, προσομοιάζοντας τη δημιουργική σεναριακή γραφή με τη «δημιουργική σκέψη του παιδιού, που αγαπάει να ανακαλύπτει, να ερευνά, και να διασκεδάζει», τονίζει ότι «για τη σεναριογραφία, η επιστροφή της παιδικής φαντασίας και δημιουργικότητας όχι μόνο δεν είναι ανέφικτη, αλλά είναι απολύτως απαραίτητη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ