ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Φτιασιδώνουν την επαγγελματική εκπαίδευση

Τον τρόπο πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην ανώτατη εκπαίδευση ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας

Με το δόλωμα της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να φτιασιδώσει την επαγγελματική εκπαίδευση, συντηρώντας το διπλό σχολικό δίκτυο (γενική - επαγγελματική εκπαίδευση) για μετά το γυμνάσιο και τα αδιέξοδά του.

Χτες, εν μέσω κινητοποιήσεων, που αποκαλύπτουν το πραγματικό πρόσωπο της ταξικής κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της Παιδείας, η ηγεσία του υπουργείου ανακοίνωσε τους τρόπους πρόσβασης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και έδωσε στη δημοσιότητα τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν δύο επιλογές. Η πρώτη είναι η πρόσβαση αποκλειστικά στα ΤΕΙ μετά από εξετάσεις στα Μαθηματικά και δύο επαγγελματικά μαθήματα που ορίζονται σε κάθε ειδικότητα. Οι μαθητές θα εισάγονται σε γνωστικά αντικείμενα των ΤΕΙ ανάλογα με την ειδικότητα που παρακολούθησαν στα ΕΠΑΛ, σε ποσοστό θέσεων που θα ορίζεται κάθε φορά με υπουργική απόφαση.

Η δεύτερη δυνατότητα είναι η συμμετοχή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) που εισάγονται και οι απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε έξι μαθήματα, από τα οποία τα τέσσερα είναι γενικής παιδείας (Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά και Φυσική γενικού λυκείου και ένα μάθημα επιλογής) και τα δύο επαγγελματικά.

Οπως ανακοινώθηκε χτες, στα ΕΠΑΛ θα λειτουργήσουν 11 τομείς και 18 ειδικότητες (εκ των οποίων οι δύο είναι πλοιάρχων και μηχανικών εμπορικού ναυτικού), ενώ στις Επαγγελματικές Σχολές 33 ειδικότητες. Οπως σημειώθηκε, θα υπάρχουν διαφορετικές ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και διαφορετικές στις ΕΠΑΣ.

Η δυνατότητα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΕΠΑΛ παρουσιάζεται από την ηγεσία του υπουργείου σαν κίνηση αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και ισοτίμησής της με το Γενικό Λύκειο. Ωστόσο, ο προσανατολισμός του Γενικού Λυκείου στη γενική παιδεία και του ΕΠΑΛ στην επαγγελματική εκπαίδευση δείχνει ότι πρόκειται για διαφορετικά σχολεία και δημιουργεί συνθήκες ανισότητας ανάμεσα στους υποψηφίους των δύο σχολείων στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση.

Η ιστορία της επαγγελματικής εκπαίδευσης έδειξε ότι όσα επιμέρους μέτρα κι αν ληφθούν, δεν μπορούν να άρουν τα αδιέξοδα που δημιουργεί η ύπαρξη δύο τύπων σχολείων για μετά το γυμνάσιο: Ενας για εκείνους που θα συνεχίσουν τις σπουδές τους στα Πανεπιστήμια και ένας που απευθύνεται στη μεγάλη μάζα των παιδιών της εργατικής τάξης που εξωθούνται στην πρόωρη κατάρτιση, σύμφωνα με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου για μια μεγάλη μάζα καταρτισμένων, ευέλικτων εργαζομένων.

Η πραγματική λύση στα αδιέξοδα είναι η εξασφάλιση μιας Παιδείας ίδιας για όλα τα παιδιά, μέσα από ένα ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο που θα μορφώνει πραγματικά τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια. Η επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να χτίζεται πάνω σε αυτό το υπόβαθρο και να ακολουθεί το 12χρονο, μέσα από δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές. Αντί για αυτό, η σημερινή κυβέρνηση, όπως έκανε και η προηγούμενη με τα ΤΕΕ, επιμένει να ανακυκλώνει και να συντηρεί το διαχωρισμό και να εξωθεί τους μαθητές σε μία πρόωρη επαγγελματική επιλογή.

53η ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ
Πήραν θέση στο πλευρό της κυβέρνησης

Μέσα οι πρυτάνεις συμφωνούσαν με την κυβέρνηση κι έξω διαδήλωναν οι φοιτητές (το Σάββατο, έξω από τη σύνοδο των πρυτάνεων στο Καστρί)
Μέσα οι πρυτάνεις συμφωνούσαν με την κυβέρνηση κι έξω διαδήλωναν οι φοιτητές (το Σάββατο, έξω από τη σύνοδο των πρυτάνεων στο Καστρί)
«Βασιλικότεροι του βασιλέως» εμφανίστηκαν οι πρυτάνεις των ελληνικών πανεπιστημίων αναφορικά με τις αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, κατά την 53η Σύνοδό τους, η οποία έλαβε χώρα το Σάββατο στο Καστρί. Σα να αποτελούν «ξένο σώμα» στα πανεπιστήμια, που αυτό τον καιρό σείονται από τις κινητοποιήσεις φοιτητών κι εκπαιδευτικών, οι πρυτάνεις έδωσαν πλήρη στήριξη στην κυβέρνηση για τις αναδιαρθρώσεις που θα αποτυπωθούν στο νόμο - πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση. Παράλληλα, δήλωσαν ότι θα «εργαστούν» προς την κατεύθυνση να ανοίξουν τα πανεπιστήμια, δηλαδή να σταματήσουν οι κινητοποιήσεις, προσφέροντας έτσι στην υπηρεσία της κυβέρνησης έναν απεργοσπαστικό μηχανισμό!

Η σύνοδος εξέδωσε ένα ψήφισμα (που μάλιστα οι πρυτάνεις το ψήφισαν στην αρχή της συνεδρίασής τους, χωρίς να το συζητήσουν ιδιαίτερα), με το οποίο ζητούν από την υπουργό Παιδείας να καταθέσει το ταχύτερο το νόμο - πλαίσιο, καταδικάζουν τις «πράξεις βίας εντός των πανεπιστημίων», και επαναβεβαιώνουν τη στήριξή τους σε παλιότερες αποφάσεις συνόδων, οι οποίες εξέδωσαν προτάσεις - «καρμπόν» του νόμου - πλαίσιο της κυβέρνησης. Το ψήφισμα δεν το προσυπέγραψαν οι πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Πατρών, του Παντείου και του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (μάλιστα, οι πρυτανικές αρχές του Πολυτεχνείου αποχώρησαν από τις εργασίες της συνόδου), διαμαρτυρόμενοι αποκλειστικά και μόνο για τις συνοπτικές διαδικασίες της προώθησής του.

Η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε τη σύνοδο «εξαιρετικής σημασίας» για τη στήριξη που της παρείχε και δήλωσε ότι «ο νόμος θα είναι νόμος - πλαίσιο, λιτός και θα περιλαμβάνει κατευθύνσεις, για πλήρη αυτοδιοίκηση, για τετραετείς συμφωνίες με το υπουργείο, για οικονομική ευελιξία και ευχέρειες». Με άλλα λόγια, το πνεύμα του νόμου θα είναι το ίδιο με αυτό που γνωρίζουμε μέχρι τώρα από το προσχέδιο που έχει δώσει η κυβέρνηση, μόνο που θα τα γράφει με ...λιγότερα λόγια. Ακόμα, η υπουργός είπε ότι η διακοπή των κινητοποιήσεων και τα ανοιχτά πανεπιστήμια είναι «στόχος και απόφαση όλων των σοβαρών πανεπιστημιακών παραγόντων», λες και οι πανεπιστημιακοί που αντιδρούν στην πλήρη παράδοση των ιδρυμάτων στις επιχειρήσεις πάσχουν από έλλειψη σοβαρότητας!

Ο προεδρεύων της συνόδου, πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στη συνέχεια, έφτασε σε τέτοια σημεία δουλοπρέπειας απέναντι στην κυβερνητική πολιτική, που δήλωσε: Ο νόμος που θα φέρει προς ψήφιση η κυβέρνηση «ξεπερνά και τις δικές μας προσδοκίες και μάλιστα προσωπικά εξέφρασα την άποψη ότι ανησυχώ εάν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε έναν νόμο σαν κι αυτό που μας υποσχέθηκε η κα υπουργός»!

Κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου των φοιτητικών συλλόγων, ο φοιτητής του Παντείου Ορέστης Παπαγιαννόπουλος, σχολιάζοντας τη στάση της συνόδου των πρυτάνεων, τόνισε: «Ξέρουμε ότι η πλειοψηφία των πρυτάνεων - όσον αφορά και τα μέτρα, είτε αυτά είναι τα πρόσφατα είτε είναι οι παλιότεροι τέσσερις νόμοι της αξιολόγησης, του ΔΟΑΤΑΠ, κλπ. - ήταν πάντα απέναντί μας. Ηταν πάντα μια προσπάθεια να περάσουν αυτά τα μέτρα πιο εύκολα στις σχολές. Δεν είχαμε καμία αυταπάτη ότι οι πρυτάνεις δε θα τα "έβρισκαν" με τη Μαριέττα Γιαννάκου, γιατί ήδη έχουν δώσει δείγματα. Γνωρίζαμε ότι θα στέκονταν απέναντί μας. Οπως έχει συμμάχους η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ διάφορους πρυτάνεις, εμείς έχουμε σύμμαχο το λαό. Η κάθε πλευρά έχει διαλέξει τους συμμάχους της».

ΚΚΕ
Εμπαιγμός οι εξαγγελίες για τα επαγγελματικά λύκεια

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος

Με αφορμή τις χτεσινές εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ έκανε το παρακάτω σχόλιο:

«Οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση των μαθητών των επαγγελματικών λυκείων αποτελούν εμπαιγμό.

Τα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που κυρίως θα φοιτούν στα επαγγελματικά λύκεια, θα οδηγούνται με άνισους όρους σε ένα σύστημα εξετάσεων που δε θα μπορούν να ανταποκριθούν. Ακόμη και οι ελάχιστοι που ίσως καταφέρουν να εισαχθούν.

Η μόνη απάντηση είναι να σταματήσει τώρα ο αναχρονιστικός, ταξικός διαχωρισμός της εκπαίδευσης σε γενική και επαγγελματική, με την καθιέρωση ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου για όλους. Πρώτα γενική μόρφωση και μετά την ολοκλήρωσή της, επαγγελματική εκπαίδευση σε δημόσιες και δωρεάν "μεταλυκειακές" επαγγελματικές σχολές για τα παιδιά που δε θα συνεχίζουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ