ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
«Ο κινηματογράφος δεν είναι εμπόρευμα»!

Την πλήρη εξαίρεση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου από το νόμο για τις ΔΕΚΟ απαιτούν όλοι οι φορείς του χώρου ...εκτός της διοίκησης του ίδιου του Κέντρου!

Την πλήρη μετατροπή του κινηματογράφου σε εμπόρευμα με την υπαγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο νόμο 3429/2005 για την οργάνωση και λειτουργία των ΔΕΚΟ κατήγγειλαν χτες οι φορείς του χώρου, σε συνέντευξη Τύπου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), απαιτώντας: άμεση εξαίρεση του Κέντρου από το νόμο και ολόπλευρη κρατική ενίσχυση της 7ης Τέχνης. Και σε αυτή την περίπτωση, ο στόχος είναι η λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια όπως έχει συμβεί με τις λεγόμενες «Δημόσιες Επιχειρήσεις», ώστε να σταματήσει ουσιαστικά η κρατική χρηματοδότηση.

Ο νόμος δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβρη του 2005, ουσιαστικά στα «μουλωχτά», καθώς ο κόσμος του κινηματογράφου ήταν ανάστατος με το νομοσχέδιο για την κινηματογραφική πολιτική της τότε ηγεσίας του ΥΠΠΟ, επί υπουργίας Τατούλη. Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι ο «ελιγμός» του νέου υπουργού, Γ. Βουλγαράκη, με την «απόσυρση» του εν λόγω νομοσχεδίου, δε σημαίνει αλλαγή στάσης της κυβέρνησης για παράδοση του κινηματογράφου στα «νύχια» της «αγοράς», αφού από τότε είχε νομοθετηθεί η «αποκοπή», ουσιαστικά, της κινηματογραφίας από τις αρμοδιότητες του ΥΠΠΟ. Επιπλέον, αποδεικνύει την «αλληλοσυμπλήρωση» του δικομματισμού, αφού το ΠΑΣΟΚ ήταν εκείνο που μετέτρεψε το Κέντρο σε ΝΠΙΔ και ανώνυμη εταιρεία ...προς μελλοντική «αξιοποίηση» όπως προκύπτει σήμερα.

Πλέον, το ΕΚΚ αντιμετωπίζεται όπως οποιαδήποτε ανώνυμη εταιρεία και ελέγχεται από την «ειδική γραμματεία» για τις ΔΕΚΟ, με αρνητικές συνέπειες και στον τρόπο λειτουργίας του και στα οικονομικά του, που έτσι κι αλλιώς είναι άθλια. Η διοίκηση του ΕΚΚ είχε ζητήσει την εξαίρεση του φορέα, με επιστολή της τον Μάη του 2005 στον υπουργό Πολιτισμού, με επιχειρήματα που αποδείκνυαν το προφανές: Ο κινηματογράφος είναι πρωτίστως τέχνη και όχι αγοραίο προϊόν. Ωστόσο, όπως κατήγγειλε ο Χ. Παπαδόπουλος (πρόεδρος της ΕΕΣ), ο πρόεδρος του Κέντρου, Γ. Παπαλιός, τον περασμένο Σεπτέμβρη άλλαξε στάση και με νέα, σαφώς υποτονική επιστολή αποδέχεται ουσιαστικά την υπαγωγή, ζητώντας επιμέρους εξαιρέσεις του ΕΚΚ. «Η τέχνη του κινηματογράφου εκτιμάται και μεταφέρεται σήμερα σαν σκυρόδεμα, σαν τσουβάλι τσιμέντο, πετρέλαιο ή μια οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, στις ΔΕΚΟ. Προξενεί εντύπωση η βιαστική και άκριτη αποδοχή από μέρους της διορισμένης διοίκησης του Κέντρου της υπαγωγής του στις ΔΕΚΟ», σημειώνει η ΕΕΣ, η οποία απαιτεί την πλήρη εξαίρεση και όχι «διορθώσεις».

«Μπορεί να αποσύρθηκε το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, αλλά η ουσία του για την παραγωγική πλευρά του παραμένει. Εχουμε μια συνολική πολιτική, που λέει ότι το κράτος δε θα δώσει δεκάρα για τον πολιτισμό. Το Κέντρο πρέπει να επανέλθει στο νομικό καθεστώς του ιδρυτικού του νόμου, ως πρόσωπο δημοσίου δικαίου», υπογράμμισε ο Λεωνίδας Βαρδαρός (πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος και μέλος του ΔΣ της ΕΕΣ).

Από μέρους του ΚΚΕ, ο επικεφαλής του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ, Γεράσιμος Αραβανής, σημείωσε ότι το Κέντρο «είναι σοβαρή υπόθεση, αλλά δεν είναι τίποτε άλλο από το μέσο που υπηρετεί μια πολιτική. Την πολιτική της κυβέρνησης για τον κινηματογράφο την έχουμε στο χαρτί. Δεν ήταν θέμα Τατούλη, είναι θέμα κυβερνητικής πολιτικής, η οποία υπάρχει στο προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης. Θέλει να καταστήσει τον κινηματογράφο από κοινωνικό προϊόν σε εμπόρευμα, με άμεση διασύνδεση με το τουριστικό κεφάλαιο». Πρόσθεσε ότι με τη μετατροπή του ΕΚΚ σε ΑΕ το 1986, «μπήκε η σφραγίδα αυτού που θα ακολουθούσε» και τόνισε: «Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με την υπαγωγή του ΕΚΚ στο νόμο. Εχουμε τελείως διαφορετική αντίληψη για το Κέντρο, που πρέπει να είναι δημόσιος οργανισμός, όπου θα βάζουν τη σφραγίδα τους οι δημιουργοί, αλλά και ο λαός».

Ο εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου σημείωσε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε «συντονισμένη προσπάθεια κατακερματισμού του πολιτισμού και παράδοσής του στο κεφάλαιο», φέρνοντας το παράδειγμα της «εμπλοκής» του Ιδρύματος Νιάρχου στη Λυρική, ενώ, ο Κ. Μαλκότσης, από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, υπογράμμισε ότι ο κινηματογράφος δεν είναι εμπόρευμα.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΝΕ ΣΤΟ «ΣΥΡΜΟ»
Αποκριά για μικρούς και μεγάλους

Από την ταινία«Manderlay», που προβάλλεται σήμερα στο «Συρμό»
Από την ταινία«Manderlay», που προβάλλεται σήμερα στο «Συρμό»
Με έντονο άρωμα Αποκριάς συνεχίζονται αυτή τη βδομάδα οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό».

Σήμερα Τετάρτη, 9.30 μ.μ., ολοκληρώνεται το σύντομο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Λαρς Φον Τρίερ, με την ταινία «Manderlay».

Αύριο Τσικνοπέμπτη, 10.30 μ.μ., οργανώνεται λαϊκό γλέντι με μουσική και χορό.

Την Κυριακή 11/2, 11 π.μ., η ΚΝΕ υποδέχεται στο «Συρμό» τους μικρούς της φίλους, στο παιδικό πρόγραμμα με τίτλο «Το γαϊτανάκι της Αποκριάς». Τα παιδιά θα μάθουν έθιμα της Αποκριάς, θα κατασκευάσουν μάσκες, θα παίξουν και θα χορέψουν, ντυμένα βέβαια με την αποκριάτικη στολή τους!

Το βράδυ της Κυριακής 11/2, 8.30 μ.μ., συναυλία κρουστών με το Β. Βασιλάτο και την ομάδα κρουστών του Πολυτεχνείου.

Ζωγραφική του Χρήστου Κεχαγιόγλου, με τίτλο «Διαδρομές», στην αίθουσα τέχνης «Τζάμια - Κρύσταλλα» (Σκαλίδη 35, Χανιά). «Πότε ξεκίνησα αυτό το ταξίδι; Από ποιο σημείο και με τι στόχο; Δε θυμάμαι», σημειώνει ο δημιουργός. «Κι όμως, κάθε τόσο διορθώνω την πορεία μου χωρίς χάρτες, χωρίς πυξίδες. Σα να ισορροπώ από ένστικτο σ' ένα τεντωμένο σχοινί, δεμένο σε μιαν απόμακρη πραγματικότητα...».
Ζωγραφική του Χρήστου Κεχαγιόγλου, με τίτλο «Διαδρομές», στην αίθουσα τέχνης «Τζάμια - Κρύσταλλα» (Σκαλίδη 35, Χανιά). «Πότε ξεκίνησα αυτό το ταξίδι; Από ποιο σημείο και με τι στόχο; Δε θυμάμαι», σημειώνει ο δημιουργός. «Κι όμως, κάθε τόσο διορθώνω την πορεία μου χωρίς χάρτες, χωρίς πυξίδες. Σα να ισορροπώ από ένστικτο σ' ένα τεντωμένο σχοινί, δεμένο σε μιαν απόμακρη πραγματικότητα...».
  • Στον «Τεχνοχώρο» της Ενωσης Ελλήνων Χαρακτών (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη), παρουσιάζεται (έως τις 3/3) έκθεση χαρακτικής του Νίκου Σταυρακαντωνάκη με τίτλο «Μοναδικές αποτυπώσεις». Ο καλλιτέχνης ιχνηλατεί κρυμμένα σημεία της θορυβώδους μεγαλούπολης, μέσα από δυσεύρετους μικροσκοπικούς δρόμους και περίπλοκες διακλαδώσεις, σε μέρη που καταγράφουν εικόνες. Εύθραυστες, ανήσυχες, σκληρές, αλλά πάνω απ' όλα ειλικρινείς και προσωπικές. Μας ξεναγεί στην πόλη που ζει, όταν αναπνέει, πάλλεται και κοιμάται. Χαράζει διαδρομές και με μια αόρατη κάμερα παρακολουθεί κινήσεις, δονήσεις και ρυθμούς.
  • «Σύγχρονοι δημιουργοί της αφαίρεσης» τιτλοφορείται η ομαδική έκθεση ζωγραφικής, στην γκαλερί «Αστρολάβος - Δεξαμενή» (Ξανθίππου 11). Παρουσιάζονται δημιουργίες των: Ν. Δάφνη, Β. Κανιάρη, Κ. Πανιάρα, Ο. Ζούνη, Γ. Λαζόγκα, Γ. Αδαμάκου, Α. Νασιούλα, Μ. Χριστοφοράτου, Ε. Χρίστου κ.ά.
«Σφυρίζει αδιάφορα»...

Σα να μην ξέρει τίποτα για το «φόνο» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (βλέπε ρεπορτάζ σ' αυτή τη σελίδα), ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, σε χτεσινή δήλωσή του για το επικείμενο κινηματογραφικό συνέδριο σημειώνει, μεταξύ άλλων: «Από τις συναντήσεις μου με όλους τους φορείς της κινηματογραφικής κοινότητας, έκρινα ότι το πλαίσιο νόμων και θεσμών που υφίσταται σήμερα στη χώρα μας χρειάζεται βελτιώσεις, αλλαγές και νέα μέτρα».

Προσθέτει ακόμη: «Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι εκπρόσωποι των κινηματογραφικών φορέων συμφώνησαν στην πρότασή μου για την οργάνωση ενός ανοιχτού κινηματογραφικού συνεδρίου, όπου ελεύθερα και δημιουργικά θα ζυμωθούν οι νέες προτάσεις που θα αποτελέσουν τη βάση ενός νέου πλαισίου κινηματογραφικής πολιτικής (...) Τα πορίσματα αυτού του συνεδρίου θα αποτελέσουν τη βάση του νέου νόμου της ελληνικής κινηματογραφίας».

Ουσιαστικά πρόκειται για εμπαιγμό των δημιουργών, αφού, με την υπαγωγή του ΕΚΚ στο νόμο για τις ΔΕΚΟ, η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει την εξαφάνιση της κρατικής στήριξης στον ελληνικό κινηματογράφο. Και καμία πατερναλιστική τακτική, του τύπου «συμφώνησαν στην πρότασή μου για συνέδριο», δεν αλλάζει την απόλυτη αντίθεση των ενδιαφερόμενων φορέων στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Το συγκρότημα «Sinnerboy», που θεωρείται ως η καλύτερη Rory Gallagher tribute band της Ιρλανδίας, εμφανίζεται μόνο στις 9/2 στο κλαμπ «Υδρόγειος», στη Θεσσαλονίκη.

Το μεγάλο ταξίδι του Φεστιβάλ Δράμας, με τις ταινίες μικρού μήκους που βραβεύτηκαν στο 29ο Φεστιβάλ Δράμας τον περασμένο Σεπτέμβρη, συνεχίζεται ως εξής: 10-11/2 Ηλιούπολη, 12-13/2 Αίγιο, 20-21/2 Σέρρες, 24-25/2 Χαλκίδα, 26-27/2 Λαμία, 28/2 - 1/3 Τρίκαλα.

Μάθηση και ψυχαγωγία συνδυάζει η νέα διαδραστική έκθεση επιστήμης και τεχνολογίας στο «Ευγενίδειο» (Συγγρού 387). Σε 1.200 τ.μ. εκτείνονται μόνιμες συλλογές, στις εξής ενότητες: «Υλη και υλικά», «Επικοινωνία: ήχος και εικόνα», «Βιοτεχνολογία». Διαφορετικά υλικά με ποικίλες ιδιότητες και εφαρμογές, τεχνολογικές συσκευές, καθημερινά εργαλεία, ομοιώματα ζωτικών στοιχείων ζωντανών οργανισμών αποκαλύπτουν θεμελιώδη επιστημονικά αξιώματα. Πατώντας κουμπιά, πλήκτρα, διακόπτες, συνδυάζοντας εικόνες και ήχους, ο επισκέπτης ανακαλύπτει και μαθαίνει. Πληροφορίες: 210-9469.641.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ