ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Μάρτη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Αγώνας ενάντια στην απαξίωσή της

Απεργία πραγματοποίησαν χτες οι εργαζόμενοι της Λυρικής

Οι απεργοί έξω από το κτίριο της Λυρικής την ώρα που φτάνει η πορεία του ΠΑΜΕ
Οι απεργοί έξω από το κτίριο της Λυρικής την ώρα που φτάνει η πορεία του ΠΑΜΕ
Εικοσιτετράωρη απεργία πραγματοποίησαν χτες οι εργαζόμενοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα όλων των σωματείων της ΕΛΣ (Σύλλογοι Χορευτών, Πρωταγωνιστών, Συντελεστών Εργαζομένων, Τεχνικού - Βοηθητικού και Λοιπού Προσωπικού, Χορωδών, Ενωση Διοικητικών Υπαλλήλων). Με κεντρικό σύνθημα «Οχι στον αυταρχισμό και στην ιδιωτικοποίηση του Πολιτισμού», οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν μπροστά από το «Ολύμπια» διαμαρτυρόμενοι για την αδιάλλακτη, αυταρχική και απαξιωτική στάση της διοίκησης απέναντί τους. Στο πλευρό τους βρέθηκαν τα σωματεία - μέλη της ΠΟΘΑ, η πορεία των οποίων χτες το μεσημέρι κατέληξε στη Λυρική, με συνθήματα «Πολιτισμός για τις ανάγκες του λαού και των καλλιτεχνών και όχι για τα κέρδη των πολυεθνικών», «Αυτή η απεργία είναι η αρχή, ο κόσμος της Τέχνης θ' αντισταθεί».

Οι εργαζόμενοι της Λυρικής κατήγγειλαν τον αυταρχισμό και το κλίμα ανασφάλειας που η διοίκηση καλλιεργεί, τα σχέδια διαμελισμού σωμάτων της Λυρικής και τα σενάρια αλλαγής του ιδρυτικού νόμου και ιδιωτικοποίησής της. Υπερασπιζόμενοι το δικαίωμά τους στην εργασία, μίλησαν για μεθοδευμένη απαξίωσή τους και ζήτησαν την αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού, κατάρτιση και ψήφιση Εσωτερικού Κανονισμού και διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της Λυρικής.

Οι μονωδοί αναφέρθηκαν στον συνεχή παροπλισμό τους, που τους οδηγεί σε αργομισθία, και στις υπέρογκες δαπάνες για μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών, πολλές από τις οποίες δημιουργούν υποψίες για εξυπηρέτηση συγκεκριμένων μάνατζερ. Οι χορευτές τόνισαν πως προωθείται η διάλυση του Μπαλέτου και ότι υπάρχει κλίμα αυταρχισμού και απειλών απόλυσης. Χαρακτηριστικό γεγονός είναι ότι στο ανέβασμα της όπερας «Ο Νίξον στην Κίνα» δε θα τραγουδήσει κανένας μονωδός της ΕΛΣ, ενώ στην «Κάρμεν» (καλοκαίρι, στο Ηρώδειο) δε θα χορέψει κανένας από το Μπαλέτο της, αλλά 72 νεοπροσληφθέντες.

Καταγγέλθηκαν επίσης: Μετακινήσεις - απομακρύνσεις και απολύσεις εργαζομένων χωρίς καμία αιτιολογία. Τοποθέτηση διπλάσιου ή και τριπλάσιου αριθμού νεοπροσληφθέντων ομοτέχνων τους με διάφορες συμβάσεις. Απαξίωση των σωματείων. Μη τήρηση πλήρως των συμφωνηθέντων στις συλλογικές συμβάσεις. Αλόγιστες και «μη νόμιμες» δαπάνες. Προσλήψεις υψηλόμισθων κλπ.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ «ΓΚΕΤΙ»
Επαναπατρισμός...

...και ασάφεια για τα ανταλλάγματα

Eurokinissi

Προεκλογικό «άρωμα» είχε η χτεσινή παρουσίαση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των δύο αρχαίων αντικειμένων που επέστρεψαν από το Μουσείο «Γκετί», του χρυσού μακεδονικού στεφανιού και του μαρμάρινου αγάλματος κόρης, αφού χαιρέτισε, εκτός του υπουργού Πολιτισμού και ο πρωθυπουργός.

Ο Γ. Βουλγαράκης παρουσίασε το ιστορικό των διαπραγματεύσεων με το «Γκετί», υπογραμμίζοντας ότι το αποτέλεσμα ήταν «να επαναπατρίσουμε, άνευ ουδενός ανταλλάγματος, με εξώδικο τρόπο, και τα τέσσερα αρχαία αντικείμενα». Τα πράγματα όμως είναι διαφορετικά. Τον περσινό Μάη, σε κοινή ανακοίνωση των δύο πλευρών αναφερόταν ότι «η ικανοποίηση των αιτημάτων του ΥΠΠΟ θα καταστήσει δυνατή μια γόνιμη συνεργασία, που θα περιλαμβάνει ενδεχομένως μακροχρόνιους δανεισμούς έργων τέχνης». Και τον περασμένο Ιούλη, αναφερόταν: «Ανάμεσα στα θέματα που θα συζητηθούν είναι η διεκδίκηση εκ μέρους του ΥΠΠΟ της Ελλάδος του αγάλματος κόρης και του χρυσού στεφανιού, καθώς και μακροχρόνιοι δανεισμοί ελληνικών αρχαιοτήτων στο Μουσείο "Getty"». Πάγωσαν... όλα αυτά, ή δε θεωρούνται αντάλλαγμα;

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι θα κατατεθεί άμεσα νομοσχέδιο για την αρχαιοκαπηλία και προχωρά η σύσταση σχετικής Διεύθυνσης στο ΥΠΠΟ. Αναφέρθηκε στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης και στο αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, που μαζί με την επιστροφή των δύο θραυσμάτων από τον Παρθενώνα και το Ερέχθειο το 2006, «εξανεμίζουν τις έωλες δικαιολογίες που προβάλλονται για τη μη επιστροφή». Ανέφερε το ψήφισμα στον ΟΗΕ για την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσής τους, το πρόσφατο μνημόνιο μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, για συνεργασία μεταξύ των μουσείων και την παρεμπόδιση της αρχαιοκαπηλίας και τη δρομολόγηση σχετικών διμερών συμφωνιών με την Ιταλία και την Κίνα.

Οι λεπτομέρειες του αγάλματος της κόρης, τη συνδέουν με γλυπτά που έχουν βρεθεί στην Πάρο και φανερώνουν ότι κατασκευάστηκε από Παριανό γλύπτη, γύρω στο 530 π.X. Τα χαρακτηριστικά τεχνικής του χρυσού στεφανιού παραπέμπουν σε μακεδονικά εργαστήρια χρυσοχοΐας και τεκμηριώνουν την προέλευσή του από τη Μακεδονία στο τέλος του 4ου αι. π.X.

Θεατρολογικό λεξικό

Στους ανθρώπους του ελληνικού θεάτρου - τους ασχολούμενους με τη δραματουργία, τη σκηνική πράξη, τη θεωρία, τη διδασκαλία, την κριτική της - προπάντων αφορά το «Λεξικό του Θεάτρου» του Γάλλου πανεπιστημιακού καθηγητή Θεατρολογίας Πατρίς Παβίς, που κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις «Γκούτεμπεργκ». Στη χώρα μας από χρόνια κυκλοφορούν δύο τρία λεξικά θεάτρου (λ.χ. της Οξφόρδης και του Αλ. Σολομού), με λήμματα εγκυκλοπαιδικών γνώσεων. Το λεξικό του Π. Παβίς, όμως, παρασάγγας απέχει από τα άλλα, καθώς τα λήμματά του αφορούν σε θεωρητικά, εννοιολογικά, ιδεολογικά, ειδολογικά, αισθητικά, σκηνικά και τεχνικά θέματα και της θεατρικής γραφής και της σκηνικής πράξης, αλλά και στις κατακτήσεις, στα μέσα, τους προβληματισμούς του θεάτρου από γενέσεώς του μέχρι σήμερα και της σχέσης του με άλλες τέχνες. Συντελεστές της ελληνικής έκδοσης του λεξικού αυτού, που αποτελεί εδώ και τριάντα περίπου χρόνια «εργαλείο» για τους θεωρητικούς και καλλιτέχνες του θεάτρου (μετρά αρκετές ανανεωμένες και συμπληρωμένες εκδόσεις σε περισσότερες από δώδεκα γλώσσες), είναι οι: Κώστας Γεωργουσόπουλος (γενική εποπτεία, πρόλογος), Αγνή Στρουμπούλη (μετάφραση), Εύα Γεωργουσοπούλου (γλωσσική επεξεργασία), Ελσα Ανδριανού - Νατάσα Σιουζουλή (θεατρολογική και δραματολογική έρευνα, ορολογία και σημειολογία).

Τα λήμματα του λεξικού αφορούν στις εξής θεματικές ενότητες: Δομικές αρχές και ζητήματα αισθητικής. Δραματουργία. Είδη -μορφές. Ηθοποιός και πρόσωπο. Κείμενο και λόγος. Πρόσληψη. Σημειολογία. Σκηνοθεσία. Περιλαμβάνεται και πλουσιότατη βιβλιογραφία.


... ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟΥΣ

Σε κοινή συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε χτες από τον Μίκη Θεοδωράκη και την Αρχιεπισκοπή της Εκκλησίας της Ελλάδας, ανακοινώθηκε ότι το έργο του μουσικοσυνθέτη «Requiem» θα παρουσιαστεί σήμερα στις 7μ.μ. στη Μητρόπολη Αθηνών από τη Χορωδία της ΕΡΤ, σε διεύθυνση Αντώνη Κοντογεωργίου, με σολίστ τους Μάτα Κατσούλη, Βικτόρια Μαϊφάτοβα, Χριστόφορο Σταμπόγλη.

***

Για δύο ακόμη βραδιές (σήμερα και αύριο), ο Γεράσιμος Ανδρεάτος και η Μαρία Σπυροπούλου εμφανίζονται στο «Συρμό», με τραγούδια από τον πρόσφατο δίσκο «Εδώ Μένω» του Μιχάλη Κουμπιού, αγαπημένα λαϊκά, σύγχρονα, διασκευές παραδοσιακών κ.ά.

***

Διεθνές Συνέδριο Συγγραφέων - το πρώτο διεθνές στην Ελλάδα - με θέμα «Δυσκολίες που παρουσιάζονται στη μετάφραση σε μια άλλη γλώσσα» διοργανώνουν ο Πολιτιστικός Οργανισμός Σαλαμίνας «Καφενείο των ιδεών» και Ομιλος Ουνέσκο Νομού Πειραιώς και Νήσων, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ και του Δήμου Σαλαμίνας και τη στήριξη του πολιτιστικού οργανισμού «Ζαλώνη - Ξάστερον» και της Διεθνούς Ενωσης Συγγραφέων. Το συνέδριο θα διεξαχθεί (20-22/4) στο ξενοδοχείο «Μελίνα» στη Σαλαμίνα.

***

Στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας) φιλοξενείται αναδρομική έκθεση εικαστικών έργων του Βασιλείου Ν. Χατζηβασίλη (1918-2005). Ο δημιουργός γεννήθηκε στην Ολυμπο Καρπάθου. Ηταν γιος του λαϊκού καλλιτέχνη Νικολή Β. Χατζηβασίλη (Μορφινού). Μαθήτευσε κοντά στον πατέρα του και αργότερα ασχολήθηκε με μία ιδιαίτερη τεχνοτροπία, ως αμμοκονιαστής (τεχνίτης που σοβαντίζει), διακοσμώντας με πρωτότυπες συνθέσεις σπίτια και εκκλησίες. Βασική του θεματολογία είναι η ιστορία του λαού μας.

***

Στη μνήμη του τουμπίστα Γιάννη Ζουγανέλη, αφιερώνεται η σημερινή συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (8.30μμ) στο Μέγαρο Μουσικής, με πρώτες εκτελέσεις των έργων «Δυτικά» του Χάρη Βρόντου και το Κοντσέρτο για κουιντέτο χάλκινων πνευστών και ορχήστρα «Ντιβερτιμέντο της Νέας Ορλεάνης», του Ντίνου Κωνσταντινίδη, που ζει στις ΗΠΑ. Σολίστ: Παναγιώτης Καίσαρης, Γιάννης Καραμπέτσος, Βαγγέλης Σκούρας, Κώστας Αυγερινός, Γιώργος Ραράκος. Η συναυλία, με διεύθυνση του Ανδρέα Πυλαρινού, θα κλείσει με την «Παθητική» του Μπετόβεν.

Κλείνουν αυλαία

Τελευταία βδομάδα παραστάσεων για πολλά θέατρα καθώς την Κυριακή των Βαΐων λήγει η χειμερινή περίοδος. Επειδή φέτος είναι πολύ νωρίς το Πάσχα, αρκετά θέατρα συνεχίζουν και μετά. Μέχρι την Κυριακή θα δίνουν παραστάσεις τα θέατρα: «Αγγέλων Βήμα»: «Ευτυχισμένες μέρες». «Αθηνών»: «Νυφικό κρεβάτι». «Αλμα»: «Ιερά Τέρατα». «Αλφα»: «Ταρτούφος». «Αμιράλ»: «Πολύ Κακό για το τίποτα» (μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη). «Αμφι-Θέατρο»: «Ξενοδοχείο των δύο κόσμων» και «Τα επτά κουτιά της Πανδώρας». «Ανοιξης»: «Σοφία Λασκαρίδου». «Απλό»: «Μαυροπούλι». «Αργώ»: «Σκοτώνουμε τη μαμά;». «Αρώνη»: «Γυναίκες στα χιόνια». «Αττις»: «Η τελευταία μάσκα» Κ. Λογαρά. Βεάκη: «Χορεύοντας με τη σιωπή» Κασόνα. Βλαχοπούλου: «Η αγία πτήση». «Βικτώρια»: «Η φαλακρή τραγουδίστρια». Εθνικό («Κάππα»): «Ματωμένος Γάμος». «Θέατρο Ημέρας»: «Οι χρωματιστές γυναίκες» και «Περσικό φιλί». «Καρέζη»: «Ηταν όλοι τους παιδιά μου». «Κεφαλληνίας»: «Ο Χορός του θανάτου». «Κιβωτός»: «Το μαγαζάκι του τρόμου». «Κορυβάντες»: «Ο καλλιτέχνης της πείνας». «Κνωσσός»: «Το κοστούμι». «Νέο Ριάλτο»: «Αμλετ ο Β΄». «Νέου Κόσμου»: «Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι θελήσετε». «Ροές»: «Other Side» και «Το Γαϊτανάκι του έρωτα». «Χορν»: «Το τρέντυ θα σφυρίξει τρεις φορές» (μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ