ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Μάρτη 2007
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΚΕΡΔΗ 2006
Πάνω από 8 δισ. ευρώ για τις εισηγμένες

Μεσοσταθμική αύξηση 32,4% εμφανίζει η λίστα με τις 260 ΑΕ. Και μερίσματα πάνω από 4 δισ. ευρώ θα πάρουν οι μεγαλομέτοχοι

Ολοένα και μεγαλύτερα κομμάτια από τον κοινωνικά παραγόμενο πλούτο βάζουν στο χέρι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, σε μια περίοδο που οι ψευτοαυξήσεις που δόθηκαν σε μισθούς και συντάξεις τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα παραμένουν σταθερά κάτω ακόμη και από τον επίσημο πληθωρισμό. Στη λίστα των κερδών φιγουράρουν και κάμποσες εταιρείες με αύξηση κερδών πάνω και από το 1.000% μέχρι και 7.150%! Ολα τα παραπάνω στοιχειοθετούν ανοιχτή πρόκληση για τα λαϊκά στρώματα της χώρας, στα οποία οι κυβερνήσεις του δικομματισμού φορτώνουν τα σπασμένα των προγραμμάτων «δημοσιονομικής προσαρμογής» στο πλαίσιο πάντα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του μεγάλου κεφαλαίου.

Η αμύθητη κερδοφορία τους καταγράφεται στους ισολογισμούς του 2006, που ήδη έχουν δημοσιεύσει 260 εισηγμένες ΑΕ στη Σοφοκλέους (το 85% των εισηγμένων). Τα καθαρά κέρδη γι' αυτές τις 260 ΑΕ εκτινάχτηκαν στα 8 δισ. ευρώ, ενώ η συνέχεια αναμένεται αντίστοιχη και από τους λοιπούς επιχειρηματικούς ομίλους. Η αμύθητη κερδοφορία τους βασίζεται στην απλόχερη και πολύπλευρη ενίσχυση του μεγάλου κεφαλαίου από τις κυβερνήσεις, που μεταφράζεται σε γενναίες φοροελαφρύνσεις, επιδοτήσεις με ζεστό δωρεάν κρατικό χρήμα και κάθε είδους διευκολύνσεις.

Από τα στοιχεία των ισολογισμών 12μηνου 2006 - για 260 εισηγμένες στη Σοφοκλέους - που επεξεργάστηκε η «Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ», προκύπτουν τα παρακάτω αποκαλυπτικά:

  • Τα καθαρά κέρδη (μετά από φόρους) διογκώθηκαν στα 7,99 δισ. ευρώ, από 6 δισ. ευρώ στο 12μηνο του 2005. Η μεσοσταθμική αύξηση της κερδοφορίας τους έφτασε σε 32,4%, ποσοστό που είναι υπερδεκαπλάσιο από τον πληθωρισμό.
  • Τα στοιχεία από τους επιμέρους κλάδους αποδείχνουν περίτρανα την καταλήστευση των λαϊκών τάξεων και στρωμάτων. Σε αυτό το πλαίσιο η διόγκωση των κερδών στις Κατασκευές φτάνει σε 1.152,9%, στις Τηλεπικοινωνίες σε 702,1%, στις Ασφαλιστικές εταιρείες 116,3%, στα είδη και λύσεις Πληροφορικής 1.059%, στην επιβατηγό Ναυτιλία 327,4%, στο Λιανικό εμπόριο 24,9%, στην Υδρευση (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) 51,2%, στις Τράπεζες 21,1%. Το τραπεζικό κεφάλαιο εξακολουθεί και αποσπά τη μεγάλη μάζα των κερδών, συγκεκριμένα το 40% από τα συνολικά κέρδη του 2006.
  • Ο τζίρος (πλην τραπεζών και άλλων που δεν εμφανίζουν σχετικό κονδύλι στους ισολογισμούς) διογκώθηκε σε 66,9 δισ. ευρώ (από 59,1 δισ. ευρώ το 2006) παίρνοντας αύξηση 13,2%.
  • Τα μερίσματα που παίρνουν οι μεγαλομέτοχοι φτάνουν στο αστρονομικό ύψος των 4,2 δισ. ευρώ. Θα μοιραστούν δηλαδή πάνω από το 50% του συνολικού καθαρού κέρδους που απέσπασαν το 2006.
  • Αστρονομική αύξηση κερδών πάνω και από το 1.000% εμφανίζουν οι παρακάτω: «Αλλατίνη» (τρόφιμα) με 7.146,8%, «Βιοτέρ» (κατασκευές) με 3.377,1%. Από τον κλάδο του χονδρεμπορίου οι: «Ζάμπα» 3.750%, «Cyclon» 1.097,6%, «Yalco» 2.644,9% και η «Info Qyest» (είδη - λύσεις Πληροφορικής) 1.771%.
Γ. ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ ΠΡΟΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ
Οι «μπίζνες» στην Ελλάδα... συμφέρουν!

Εντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις αμερικανικών κεφαλαίων στην Ελλάδα διαπίστωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης, στις επαφές που είχε κατά το πρόσφατο ταξίδι στις ΗΠΑ. Είχε προηγηθεί, από τον ίδιο, η διαφήμιση των ποικιλόμορφων «επενδυτικών» προνομίων, που ισχύουν στην Ελλάδα, τα οποία εξασφαλίζουν παχυλά κέρδη για το μεγάλο ντόπιο και ξένο κεφάλαιο. Σύμφωνα με τον υπουργό, οι Αμερικανοί, ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην ενέργεια, στις μεταφορές, στον τουρισμό, στις τηλεπικοινωνίες κλπ. Προφανώς, με τον όρο «επενδύσεις», ο υπουργός εννοεί, κυρίως, τις ελληνικές επιχειρήσεις που ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το δημόσιο (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΛΠΕ, ΟΛΠ, ΟΑ, κλπ.) τις οποίες η κυβέρνηση προτίθεται να ξεπουλήσει και τις έχει εντάξει στο πρόγραμμα «αποκρατικοποιήσεων».

Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην Ουάσιγκτον, ο υπουργός άφησε να εννοηθεί πως ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξέφρασαν οι Αμερικανοί για επενδύσεις στον τομέα ενέργειας και μεταφορών. Οπως είπε, χαρακτηριστικά:

  • Η ενέργεια είναι ένας τομέας «όπου η ελληνική οικονομία έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες τα επόμενα χρόνια και ως ένας δίαυλος - που θα συγκεντρώνει ενεργειακούς πόρους από την Ανατολή και θα τους διοχετεύει στη Δύση - και ως εσωτερική αγορά και ως αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». Και έχοντας, προφανώς στο νου του τον υπό κατασκευή πετρελαιαγωγό Μπουρκάς - Αλεξανδρούπολης, ο υπουργός διατύπωσε την άποψη πως «θα πρέπει να περιμένουμε αρκετό ενδιαφέρον τα επόμενα χρόνια».
  • Οι μεταφορές, αποτελούν ένα ακόμη σημαντικό τομέα «διότι η Ελλάδα θα είναι εκ των πραγμάτων το κύριο διαμετακομιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Εχει τα δύο σημαντικότερα λιμάνια στην περιοχή - στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη - και θα υπάρξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη υπηρεσιών που σχετίζονται με το διαμετακομιστικό εμπόριο».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν υπάρχει χώρος για αμερικανικά κεφάλαια στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, ο υπουργός διαβεβαίωσε πως «το πρόγραμμα είναι ανοιχτό σε όλους» και «δεν μπορεί να αποκλειστεί κανείς». Εσπευσε, μάλιστα, να ξεκαθαρίσει πως «δε θα θέλαμε σε καμία περίπτωση να αποκλείσουμε αμερικανικό ενδιαφέρον»! Προανήγγειλε, μάλιστα, για τους επόμενους μήνες, τη διοργάνωση εκδήλωσης στην Αθήνα - πολύ μεγάλο γεγονός το χαρακτήρισε - που θα γίνει στο πλαίσιο της επίσκεψης του Ν. Μπερνς στην Ελλάδα με σκοπό την προώθηση της ελληνοαμερικανικής προσέγγισης.

Τέλος, αναφερόμενος στην πορεία του πληθωρισμού στην Ελλάδα, ο υπουργός εμφανίστηκε αισιόδοξος λέγοντας πως «ασφαλώς έχει περιθώρια να μειωθεί σημαντικά».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
Κοινός στόχος το ξεπούλημα της ΟΑ

Στις υποδείξεις του επιτρόπου της ΕΕ Ζ. Μπαρό, ο υπουργός Μεταφορών Μ. Λιάπης δήλωσε πως στόχος της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση της ΟΑ

Για το ...καλό του Ελληνα φορολογούμενου θέλουν οι εταίροι μας στις Βρυξέλλες να κλείσει ή να ιδιωτικοποιηθεί ο όμιλος της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ). Αυτόν τον προκλητικό ισχυρισμό, που προβάλλουν τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για να δικαιολογήσουν την πολιτική ξεπουλήματος του ομίλου, επανέλαβε χτες και ο κοινοτικός επίτροπος για θέματα μεταφορών Ζακ Μπαρό.

Μετά τη συνάντηση που είχε χτες το πρωί ο Ευρωπαίος επίτροπος με τον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπη, δήλωσε επί λέξει: «Σκεφτόμαστε ότι πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να έχει την πολιτική βούληση να σταματήσει όλη αυτή την πολιτική σύμφωνα με την οποία καλείται ο Ελληνας φορολογούμενος να καταβάλει χρήματα για να πληρωθούν κρατικές ενισχύσεις προς την Ολυμπιακή, τις Ολυμπιακής γραμμές χωρίς να έχει βελτιώσει η εταιρεία τις υπηρεσίες που παρέχει. Και αυτό είναι αντίθετο προς το πνεύμα ανταγωνισμού και δεν είναι καθόλου δίκαιο».

Είχε προηγηθεί η δήλωση Λιάπη ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «πάντοτε η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας». Κάτι που κατά τον υπουργό σήμερα «σκοντάφτει» στην εκκρεμότητα που υπάρχει με τον συμψηφισμό των αυθαίρετων προστίμων που επέβαλε η Κομισιόν στην ΟΑ με τις οφειλές του ελληνικού δημοσίου προς την εταιρεία.

Για το θέμα αυτό, η άποψη Μπαρό ήταν ότι η λύση που θα βρεθεί «πρέπει να είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο». Η συνάντηση Μπαρό - Λιάπη έγινε παρουσία του υφυπουργού Οικονομίας Π. Δούκα, ο οποίος ενημέρωσε για τους υποψήφιους «επενδυτές» της ΟΑ.

Στελέχη του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών εκτιμούν ότι εξελίξεις στο θέμα της ΟΑ θα έχουμε σε δύο μήνες, καθώς προβλέπουν ότι τότε οι νομικές υπηρεσίες της ΕΕ θα ξεκαθαρίσουν το «ναι» ή το «όχι» στον συμψηφισμό προστίμων - οφειλών.

ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΡΟΪΟΝ
Συρρικνώνεται το μερίδιο υλικών αγαθών

Συρρικνώνεται σταθερά η παραγωγή υλικών αγαθών - στο σύνολο του νεοπαραγόμενου πλούτου - και κερδίζει έδαφος το μερίδιο των υπηρεσιών. Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία των Εθνικών Λογαριασμών, η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) στο σύνολο της χώρας - και στους 3 τομείς - αυξήθηκε το 2005 συγκριτικά με το 2004, κατά 7,5%.

Από τα αναλυτικά στοιχεία, όμως, προκύπτει ότι η ΑΠΑ το έτος 2005:

  • Μειώθηκε κατά 1,2% στον πρωτογενή τομέα (κυρίως παραγωγή αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων).
  • Αυξήθηκε 2,2% στο δευτερογενή τομέα (μεταποιητική βιομηχανία, ορυχεία, μεταλλεία, κλπ.).
  • Αυξήθηκε 9,4% στον τριτογενή τομέα (υπηρεσίες, όπως τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες κλπ.).

Δεύτερον, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 6,84%. Το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ έχει η Περιφέρεια Αττικής (27.389 ευρώ) και ακολουθεί το Ν. Αιγαίο (24.581 ευρώ), ενώ το μικρότερο έχουν οι Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Αν. Μακεδονίας - Θράκης (13.090 και 13.706 ευρώ αντίστοιχα).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ