ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Απρίλη 2007
Σελ. /32
Ράλι κερδών και απολύσεων!

Οι ανακατατάξεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ενεργοποιούν νέο κύκλο «αναδιαρθρώσεων» με χιλιάδες απολύσεις

Παπαγεωργίου Βασίλης

Συνεχίζεται ο αδυσώπητος ανταγωνισμός των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, γιαπωνέζικων, αμερικανικών και ευρωπαϊκών. Τα πρώτα θύματα αυτού του ανταγωνισμού είναι οι εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού οι εταιρείες προχωρούν, η μία μετά την άλλη, σε προγράμματα «αναδιαρθρώσεων» με κοινό χαρακτηριστικό τις ομαδικές απολύσεις προσωπικού.

Η τελευταία εξέλιξη αφορά στην κατάκτηση της πρώτης θέσης παγκοσμίως ως προς τις πωλήσεις από την «Τογιότα» και τον εκτοπισμό της αμερικανικής «Τζένεραλ Μότορς» στη δεύτερη θέση μετά από 76 χρόνια κυριαρχίας!

Οι πωλήσεις της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο α΄ τρίμηνο ξεπέρασαν συγκεκριμένα τις αντίστοιχες της «General Motors» κατά 90.000 οχήματα. Η «Toyota» ανακοίνωσε την περασμένη Τρίτη ότι οι πωλήσεις της στους πρώτους τρεις μήνες του έτους αυξήθηκαν κατά 9%, στα 2,35 εκατ. οχήματα. Αντίθετα, οι πωλήσεις της «General Motors» στο ίδιο διάστημα σημείωσαν άνοδο 3%, στα 2,26 εκατ. οχήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις της «Toyota» αυξήθηκαν παντού σε όλον τον κόσμο, ενώ οι αντίστοιχες της «General Motors» σημείωσαν σημαντική άνοδο μόνο στην Κίνα.

Η κατάκτηση της πρωτιάς από την «Τογιότα» δεν ήταν έκπληξη, ήταν το αποτέλεσμα μιας «αναδιάρθρωσης» της ιαπωνικής εταιρείας στα τέλη της δεκαετίας του '90. Μιας αναδιάρθρωσης με χιλιάδες απολύσεις, κλείσιμο εργοστασίων, μεταφορά των παραγωγικών μονάδων εκτός Ιαπωνίας, μείωση μισθών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Ετσι με τη συρρίκνωση του «κόστους εργασίας», η «Τογιότα» κατάφερε να ανακάμψει για να βρεθεί τώρα στην πρώτη θέση. Μόνο που τώρα ήρθε η ώρα για τους εργαζόμενους στις αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να καταλάβουν τι εστί «αναδιάρθρωση» και «ανταγωνιστικότητα»...

Ηδη, από τα τέλη του 2006 πολλές μεγάλες εταιρείες ανακοίνωσαν και έθεσαν σε εφαρμογή σχέδια «αναδιάρθρωσης», μεταξύ των οποίων τα πιο γνωστά αφορούν:

  • Τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία «DaimlerChrysler», η οποία προειδοποίησε τον περασμένο Νοέμβρη ότι θα προχωρήσει σε 4.000 απολύσεις στο τμήμα παραγωγής φορτηγών στη Βόρεια Αμερική την επόμενη χρονιά. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία τόνισε ότι οι περικοπές - που αντιστοιχούν στο 16% του εργατικού της δυναμικού στο συγκεκριμένο τμήμα - θα είναι αποτέλεσμα της προβλεπόμενης μεγάλης πτώσης της ζήτησης.
  • Την αμερικανική «General Motors», η οποία, το 2006, περιέκοψε 34.400 θέσεις εργασίας και δήλωσε ότι θα κλείσει 12 εργοστάσιά της.
  • Τη γερμανική «Volkswagen», η οποία σε πρώτο στάδιο ανακοίνωσε την απόλυση 3.000 εργαζομένων από το εργοστάσιό της στο Βέλγιο και τη μείωση του προσωπικού σε άλλα εργοστάσια της εταιρείας στη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
  • Τη γαλλική «Πεζό», η οποία ετοιμάζεται να ανακοινώσει, μετά το β΄ γύρο των προεδρικών εκλογών στη Γαλλία, την απόλυση 10.000 εργαζομένων της.
  • Τέλος, ο ανταγωνισμός είναι και ενδο-ιαπωνικός, αφού η πρωτιά της «Τογιότα» οδήγησε τη «Νισάν» σε «αναδιάρθρωση» με 1.500 απολύσεις από τα εργοστάσιά της στην Ιαπωνία.

ΚΕΙΜΕΝΑ:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Η ισπανική «φούσκα»

Δεν είναι η πρώτη φορά που στα διεθνή μέσα ενημέρωσης γίνεται λόγος για «φούσκα ακινήτων», ειδικά για τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ισπανία. Οι εξελίξεις στο Χρηματιστήριο της Μαδρίτης, την περασμένη Τρίτη, επανέφεραν τις ανησυχίες για μια πιθανή έκρηξη της «φούσκας των ακινήτων», με συνέπειες μεγαλύτερες και από εκείνες της χρηματιστηριακής κρίσης της διετίας 2000- 2001.

Συγκεκριμένα, τη μέρα εκείνη σημειώθηκε μια απότομη πτώση των μετοχών των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά ακινήτων και ειδικά κατοικιών. Σε αρκετές περιπτώσεις η πτώση ήταν μεγαλύτερη από 14%, γεγονός που οδήγησε ορισμένους αναλυτές στην εκτίμηση ότι ήρθε το τέλος της «χρυσής εποχής» της αγοράς ακινήτων.

Σημειώνεται ότι στο διάστημα 1999-2005, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των τιμών των κατοικιών, στην Ισπανία, ήταν πάνω από 15%. Η μεγάλη ζήτηση κατοικιών οφειλόταν κατά κύριο λόγο στην αύξηση των πωλήσεων εξοχικών κατοικιών σε ξένους, αλλά και στο ότι πολλοί μετανάστες, αφού σταθεροποιήθηκαν οικονομικά, άρχισαν να αγοράζουν σπίτια.

Ετσι οι ισπανικές εταιρείες ακινήτων είδαν σε μια οκταετία τις τιμές των μετοχών τους να πολλαπλασιάζονται με ταχύτατους ρυθμούς. Ορισμένες από αυτές, όπως η «Grupo Inmocaral SA», είδαν τη χρηματιστηριακή τους αξία να δεκατετραπλασιάζεται!

Το πρόβλημα όμως άρχισε να παρουσιάζεται από τη στιγμή που οι τιμές έφτασαν σε επίπεδα που ήταν απαγορευτικά για το μέσο αγοραστή και η ζήτηση παρουσίασε κάμψη. Η κάμψη αυτή αποτυπώθηκε στα στοιχεία της ισπανικής στατιστικής υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οποία ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης κατοικίας μειώθηκε το τελευταίο δωδεκάμηνο (δηλαδή Μάρτης 2006 - Μάρτης 2007) κατά 7,2%, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1998.

ΕΧΧΟΝ - ΚΕΡΔΗ Τα 9,28 δισεκατομμύρια δολάρια έφτασε η κερδοφορία του πετρελαϊκού κολοσσού «Exxon Mobil» στο πρώτο τρίμηνο του 2007, σημειώνοντας αύξηση κατά 10% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο. Τα κέρδη της «Exxon» αποδεικνύουν ότι οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες συνεχίζουν να κερδίζουν και να αυξάνουν, μάλιστα, τα κέρδη τους, ακόμα και όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει. Τα ίδια, περίπου, αποτελέσματα είχαν το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς και οι άλλες εταιρείες του κλάδου.

Η «ΜΠΟΪΝΓΚ» ΣΤΑ ΥΨΗ Αυξημένα κατά 27% ήταν τα κέρδη πρώτου τριμήνου της «Boeing Co.», της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής εμπορικών αεροσκαφών παγκοσμίως, χάρη στην παράδοση μεγάλου αριθμού επιβατικών αεροσκαφών εξαιτίας των καθυστερήσεων στις παραδόσεις της μεγαλύτερης ανταγωνίστριάς της, «Airbus» και των πωλήσεων στρατιωτικού εξοπλισμού. Τα καθαρά κέρδη της «Boeing» ανήλθαν στα 877 εκατ. δολ., έναντι κερδών 692 εκατ. δολ. του αντίστοιχου περσινού τριμήνου, υπερβαίνοντας τις προβλέψεις των αναλυτών.

ΙΑΠΩΝΙΑ - ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ Μεγάλη αύξηση παρουσίασε το εμπορικό πλεόνασμα της Ιαπωνίας κατά τη διάρκεια του Μάρτη από πέρσι, καταγράφοντας ρεκόρ. Η αύξηση του πλεονάσματος κατά 74% αποδίδεται στην ισχυρή ζήτηση των ιαπωνικών προϊόντων από τις υπόλοιπες ασιατικές οικονομίες και την Ευρώπη. Η αξία των εισαγωγών έμεινε σχεδόν αμετάβλητη από την πτώση των τιμών του πετρελαίου και των κινέζικων εισαγωγών. Στην κορυφή της λίστας των εξαγόμενων ιαπωνικών προϊόντων βρέθηκαν τα αυτοκίνητα και οι ημιεπεξεργαστές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ