ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Απρίλη 2007
Σελ. /28
... Απορίες

Παπαγεωργίου Βασίλης

Εξαιρετικά επιλεκτική αντιμετώπιση δείχνουν ορισμένοι από τους - ...κατά τα λοιπά - διαπρύσιους εξυγιαντές της υπόθεσης με τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων της χώρας. Και λέμε «επιλεκτική αντιμετώπιση», γιατί έχουν αφήσει στο απυρόβλητο της όποιας κριτικής τους τις τράπεζες και άλλους επιτήδειους, οι οποίοι μαζί με τους αετονύχηδες των χρηματιστηριακών ΑΕ έχουν την ευθύνη για το γεγονός ότι με τα δομημένα ομόλογα και άλλα κόλπα κατάφεραν να φεσώσουν τα Ταμεία με αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Ηδη, ο «Ρ» έχει φέρει στο φως της δημοσιότητας την υπόθεση των αποθεματικών του Ταμείου των ξενοδοχοϋπαλλήλων (ΤΑΞΥ), το οποίο κάτω από τη διαχείριση της «Μάρφιν» υπέστη τεράστιες κεφαλαιακές απώλειες πάνω από 40 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, δηλαδή, για καθαρή χασούρα με βάση τα στοιχεία της αποτίμησης στο τέλος Φλεβάρη του 2007.

Αναπάντητα ερωτήματα προκύπτουν και για τη φερόμενη «τιμή αγοράς» και για τον τρόπο διαχείρισης και ακόμη για το είδος των «συμβουλών» και «υπηρεσιών» που ...προσφέρουν οι κάθε είδους μεγαλορεντιέρηδες - μεσάζοντες.

Και ακόμη ένα - ειδικού βάρους - ερώτημα: Ποια ασφαλιστικά ταμεία έχουν φορτωθεί - και για ποια ποσά - την πραμάτεια των τραπεζών, δηλαδή με υψηλού τζόγου και ρίσκου «δομημένα εταιρικά ομόλογα» που οι τράπεζες πρωτοκυκλοφόρησαν για δικό τους λογαριασμό τους και μάλιστα στο ίδιο διάστημα με τα αντίστοιχα κρατικά;

«Προπαρασκευαστικές» εξαγγελίες

Με δόλωμα το ότι η επιλογή σπουδών θα γίνεται ένα χρόνο αργότερα απ' ό,τι σήμερα - θα την κάνει κανείς στα 19 του χρόνια κι όχι στα 18 του - προσπαθεί ο Θ. Βερέμης να πλασάρει τα επόμενα κυβερνητικά μέτρα για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση μέσω «προπαρασκευαστικού έτους». Περνάει στα ψιλά όμως την ουσία της πρότασης που συνοδεύεται από: Υποβάθμιση των σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης και μείωσή τους κατά ένα έτος. Προκειμένου να φτιάξει το περιβόητο «προπαρασκευαστικό έτος» (το οποίο θα είναι μια μεταλυκειακή «σούπα» ανεξάρτητη από την επιστημονική ειδίκευση), η κυβέρνηση δηλώνει διά στόματος της διορισμένης επιτροπής Βερέμη ότι θα μετατρέψει τις τετραετείς σπουδές σε τριετείς και τις πενταετείς σε τετραετείς... στα πρότυπα των αγγλοσαξονικών αποστεωμένων bachelor.

Το ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι ανάλογη μ' αυτή την πρόταση υποβάθμισης των σπουδών είναι η πρόταση του ΣΥΝ, που παρουσιάζοντας τις θέσεις του πριν ένα μήνα είχε ζητήσει τα ίδια, βαφτίζοντας την πρόταση «ελεύθερη πρόσβαση». Είχαν ξεχάσει όμως οι του ΣΥΝ να σημειώσουν ότι οι ταξικοί φραγμοί θα μεταφερθούν αμέσως μετά το «προπαρασκευαστικό έτος» όπου θα γίνεται το ξεδιάλεγμα για το ποιοι θα συνεχίσουν στις τρίχρονες σπουδές και ποιοι όχι.

Η «θεραπεία» των απολύσεων

Ο τραπεζικός γίγαντας Citigroup, ενδέχεται, σύμφωνα με τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, να περικόψει 26.000 θέσεις εργασίας (το 8% του εργατικού δυναμικού), ενώ κατ' άλλους οι απολύσεις προσωπικού ενδέχεται να φτάσουν και τα 45.000 άτομα.

Αυτή είναι η συνήθης... θεραπεία, στην οποία καταφεύγουν οι μεγάλοι μονοπωλιακοί όμιλοι διεθνώς - όχι μόνο στο χρηματοπιστωτικό τομέα - όταν, για διάφορους λόγους, εκδηλώνεται κάμψη των δεικτών κερδοφορίας. Και η ανάκαμψη των κερδών, συνοδεύεται από σύγχρονες ανθρωποθυσίες, που παίρνουν τη μορφή των μαζικών απολύσεων. Τέτοιοι λόγοι μπορεί να είναι η είσοδος της οικονομίας σε φάση ύφεσης, ο οξύτατος οικονομικός ανταγωνισμός που εκδηλώνεται διεθνώς από τους επιχειρηματικούς κολοσσούς για τον έλεγχο των αγορών, ή ακόμα και η κεφαλαιοκρατική διαχείριση, της αυξημένης παραγωγικότητας της εργασίας, η οποία, αντί να βελτιώνει τους γενικότερους όρους εργασίας, χρησιμοποιείται σαν μοχλός αύξησης της κεφαλαιοκρατικής κερδοφορίας. Και να φανταστεί κανείς, ότι στις ΗΠΑ, όπου έχει την έδρα της η Citigroup, δεν υπάρχει κανένας περιορισμός, κανένα εμπόδιο στις απολύσεις των εργαζόμενων. Οταν οι τελευταίοι αξιοποιούνται κεφαλαιοκρατικά (παράγουν υπεραξία) αποκτούν το δικαίωμα στην εργασία. Οταν όμως οι παλίρροιες και οι αμπώτιδες της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής, τους κάνουν περιττούς, τους πετούν χωρίς προσχήματα στο δρόμο. Η απελευθέρωση των απολύσεων, αποτελεί βασικό αίτημα και του ελληνικού κεφαλαίου...

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Κίνδυνος στις θάλασσες

Μπορεί ένα σύστημα που έχει για θεό του το καπιταλιστικό κέρδος να εξασφαλίσει τη ζωή και την ασφάλεια στη θάλασσα, να εγγυηθεί ότι επιβάτες και ναυτεργάτες θα ταξιδεύουν χωρίς να κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή; Αυτό είναι το κύριο ερώτημα που ανακύπτει από την υπόθεση του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND, το οποίο από την περασμένη Παρασκευή βρίσκεται στο βυθό του Αιγαίου, κοντά στις ακτές της Σαντορίνης. Δυο Γάλλοι υπήκοοι αγνοούνται μέχρι αυτή τη στιγμή, ενώ από καθαρή τύχη το ναυάγιο δε μετατράπηκε σε εκατόμβη για τους περίπου 1.600 επιβάτες και πλήρωμα που κουβαλούσε το 21χρονο καράβι.

Η ιστορία και τα μέχρι σήμερα ναυάγια - ή παρ' ολίγο ναυάγια - δίνουν ξεκάθαρη απάντηση στο ερώτημα: Συνθήκες ασφάλειας στη θάλασσα δεν πρόκειται να υπάρξουν όσο κουμάντο στα καράβια κάνουν οι εφοπλιστές. Οσο τα κόμματά τους κόβουν και ράβουν νόμους στα μέτρα της κερδοσκοπικής τους δίψας. Μέσα σ' αυτό το περιβάλλον, δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις για τα ναυτεργατικά «ατυχήματα», όσο και αν εφοπλιστές, κυβέρνηση και κυρίαρχα ΜΜΕ προσπαθούν κάθε φορά να δαχτυλοδείξουν τον ένοχο στο πρόσωπο κάποιου από το πλήρωμα, να αποδώσουν το συμβάν στην «κακιά την ώρα».

Δεκάδες είναι τα αναπάντητα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν από την υπόθεση του SEA DIAMOND. Ερωτήματα που έθεσαν από την πρώτη στιγμή τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία και καταγράφηκαν στο ρεπορτάζ του «Ρ», την ώρα που ο αρμόδιος υπουργός της κυβέρνησης θριαμβολογούσε (και συνεχίζει να το κάνει) για το ...κομφούζιο της διάσωσης, πριν ακόμα ενημερωθεί για τους δύο αγνοούμενους. Ακόμα και εκείνες τις στιγμές, που όλοι απέδιδαν τη σωτηρία των επιβατών και του πληρώματος στην καλοκαιρία, στην ήρεμη θάλασσα, στο φιλότιμο των λεμβούχων και στο φως της ημέρας, η κυβέρνηση βγήκε να υπερασπιστεί την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τη γύμνια της σε σωστικά μέσα, προκαλώντας το κοινό αίσθημα.

Είναι δεδομένο πως τις επόμενες μέρες θα ενταθεί η προσπάθεια συγκάλυψης του πραγματικού ενόχου, της πολιτικής που δίνει γη και ύδωρ στο κεφάλαιο. Για κάθε αμείλικτο ερώτημα θα υπάρχει και ένας κρίκος από το πλήρωμα ή το προσωπικό της εταιρείας που θα ενοχοποιείται. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα αναδειχτεί επιφανειακά η σαπίλα των ελεγκτικών μηχανισμών των πλοίων και η άθλια υποδομή στα λιμάνια της νησιωτικής χώρας, για την αναμόρφωση των οποίων ούτως ή άλλως η κυβέρνηση έχει ήδη μπουκώσει με εκατοντάδες εκατομμύρια μια χούφτα ιδιώτες.

Πιθανόν, αν ο κλοιός σφίξει γύρω από την εταιρεία, αυτή να στιγματιστεί σαν μια «κακή» ναυτιλιακή, εξαίρεση στον κανόνα των «καλών» εφοπλιστών που διαφημίζουν με τις υπηρεσίες τους τη χώρα και τον τουρισμό της. Μέχρι το επόμενο ναυάγιο. Γιατί αυτό που ενδιαφέρει το κεφάλαιο, τις κυβερνήσεις και τα κόμματά του δεν είναι η ανθρώπινη ασφάλεια και ζωή. Αλλά το πώς δε θα υποστεί ρήγμα η βιτρίνα ενός συστήματος που δε διστάζει στο κυνήγι του κέρδους να θεωρεί ασήμαντη και παράπλευρη απώλεια το χαμό επιβατών και ναυτεργατών στη θάλασσα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ