ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Απρίλη 2007
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ
Επιβεβαιώθηκαν οι καταγγελίες, παραμένουν τα ερωτήματα

Ανακοίνωση των ναυτεργατικών σωματείων για τις εξελίξεις στο ναυάγιο και τις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης

Από ανεμόσκαλα στην πρύμνη του πλοίου προσπαθεί να διασωθεί επιβάτης. Ενδειξη ότι τα μέσα διάσωσης ήταν ανεπαρκέστατα, όπως από την πρώτη ώρα κατήγγειλαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία

Eurokinissi

Από ανεμόσκαλα στην πρύμνη του πλοίου προσπαθεί να διασωθεί επιβάτης. Ενδειξη ότι τα μέσα διάσωσης ήταν ανεπαρκέστατα, όπως από την πρώτη ώρα κατήγγειλαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία
«Η πολιτική που στηρίζει τους εφοπλιστές και τα κέρδη τους είναι επικίνδυνη για την ασφάλεια των πλοίων και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα. Αποθρασύνει τους εφοπλιστές που προκλητικά ζητούν περισσότερα προνόμια σε βάρος των ναυτεργατών».

Αυτό τονίζουν σε ανακοίνωση που εξέδωσαν ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, για το ναυάγιο του SEA DIAMOND και αναφέρουν σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα του εφοπλιστικού θράσους, τις αξιώσεις που πρόβαλαν χτες οι ακτοπλόοι στη διάρκεια διαπραγματευτικής συνάντησης της Ενωσής τους με τη διοίκηση της ΠΝΟ για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Απαίτησαν δραστική μείωση των ήδη λειψών οργανικών συνθέσεων, όταν ένας από τους παράγοντες που υποβάθμιζε την ασφάλεια του SEA DIAMOND, ήταν ακριβώς η μείωση της οργανικής σύνθεσης που του είχε εγκρίνει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας.

Από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου, αναφέρουν τα σωματεία, η κυβέρνηση της ΝΔ, ακολουθώντας την πεπατημένη του ΠΑΣΟΚ στα ναυάγια ΔΥΣΤΟΣ, ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ, «προσπάθησε με πανηγυρισμούς να συγκαλύψει και να μεταθέσει τις δικές της ευθύνες και της ναυτιλιακής εταιρείας». «Είναι διπλά εκτεθειμένη γιατί θέλει θράσος να παρουσιάζει ως "διαφήμιση για τη χώρα", το γεγονός ότι την ίδια μέρα είχαμε ένα νεκρό ναυτεργάτη και τρεις τραυματίες στο Τ/Ρ ΑΣΤΟΡΙΑ στο λιμάνι της Κέρκυρας».

Επιβεβαιώθηκαν οι καταγγελίες

Τα σωματεία σημειώνουν ότι επιβεβαιώθηκαν και ενισχύθηκαν οι επισημάνσεις και καταγγελίες που από την πρώτη στιγμή «κάναμε για τους πλημμελείς ελέγχους στα πλοία και τις μεγάλες ευθύνες του ΥΕΝ, πολύ περισσότερο όταν υπάρχει καταγγελία στελέχους της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων από τις 10/9/2002 για το ίδιο το ζήτημα που έχει σταλεί στους αρμόδιους και τον πρωθυπουργό πριν το ναυάγιο».

Αποδείχτηκε, σημειώνουν, ότι το πλοίο αδυνατούσε να αποβιβάσει με δικά του μέσα και με ασφάλεια επιβάτες και πλήρωμα και πολύ περισσότερο στον προβλεπόμενο χρόνο από τη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS). Η στεγανή υποδιαίρεσή του είχε σοβαρές διαρροές, υπήρχαν καμπίνες κάτω από την ίσαλο γραμμή, δεν έγινε καταμέτρηση επιβατών και πληρώματος, υπήρχε σύγχυση για τον ακριβή αριθμό των επιβαινόντων. Επιβεβαιώθηκαν τα σοβαρά προβλήματα και οι κίνδυνοι που υπάρχουν στα λιμάνια και ειδικά στα νησιά, όπως και η παντελής έλλειψη σταθμών διάσωσης, ανάλογα εξοπλισμένων.

Παραμένουν σοβαρά ερωτήματα

Τα σωματεία καταθέτουν τα εξής ερωτήματα:

  • Πότε ενημερώθηκε ο υπεύθυνος της εταιρείας και ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του ΥΕΝ για την προσάραξη και τι εντολές δόθηκαν στον πλοίαρχο;
  • Γιατί δεν πήραν ενώ είχαν άνεση και χρόνο το περιβόητο «μαύρο κουτί»;
  • Γιατί ο νομικά εξουσιοδοτημένος υπεύθυνος της εταιρείας (DPA) δεν εμφανίζεται πουθενά, αλλά εμφανίζονται αναρμόδια στελέχη της;
  • Τι προβλέπει το εγκεκριμένο από το ΥΕΝ σχέδιο της εταιρείας για την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM CODE) σε περιπτώσεις κρίσης και γιατί δεν τηρήθηκε;
  • Με ποιανού ευθύνη οδηγήθηκε το πλοίο στο σημείο που τελικά βυθίστηκε;
  • Τι μετασκευές έγιναν στο πλοίο, τι αλλαγές έφεραν στην ασφάλειά του;
Σύγχρονο δουλεμπόριο

ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ σημειώνουν ότι ΥΕΝ και εταιρεία στην επιχείρηση μετατόπισης των ευθυνών τους στο πλήρωμα «βρίσκουν συμπαραστάτες και υποτιθέμενους εκπροσώπους των ναυτεργατών». «Την ίδια στιγμή αποσιωπούν τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών», «αποκρύπτουν ότι η ναυτιλιακή εταιρεία εκτός από τα ειδικά προνόμια που απολαμβάνει» «επιδίδεται και σε ένα σύγχρονο "δουλεμπόριο" ναυτεργατών χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση». Καλούν τους ναυτεργάτες να εντείνουν την πάλη τους, για να προστατέψουν τη ζωή τους, για να ανατρέψουν αυτήν την πολιτική.

Πού βρίσκεται το «μαύρο κουτί»;

Είναι πραγματικά ύποπτο το γεγονός ότι δεν έχει βρεθεί ακόμα το «μαύρο κουτί» του πλοίου, το οποίο θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε πολλά από τα ερωτήματα που παραμένουν μετέωρα σχετικά με το ναυάγιο και τα όσα ακολούθησαν. Το «μαύρο κουτί», με το οποίο είναι εφοδιασμένα τα επιβατηγά πλοία, καταγράφει περίπου 45-60 διαφορετικά δεδομένα, από τη γέφυρα έως και τον κινητήρα, δηλαδή σχεδόν τα πάντα: Ομιλίες στη γέφυρα, ομιλίες στα VHF, ενδείξεις του ραντάρ, δεδομένα από το AIS (ποια πλοία βρίσκονται γύρω), ταχύτητα, πίεση στο κήτος, συνολική λειτουργία του κινητήρα κλπ.

Η εξωτερική μονάδα του «μαύρου κουτιού» αντέχει σε 6.000 μέτρα βάθος και οι προδιαγραφές είναι τέτοιες ώστε να μην παθαίνει την παραμικρή ζημιά ακόμα και κάτω από συνθήκες που προσομοιώνουν την πτώση από αεροπλάνο που πετάει σε ύψος 3 χιλιομέτρων. Τα δεδομένα είναι καταγεγραμμένα με ασφάλεια στην κάψουλα, αλλά και - στους περισσότερους τύπους - σε σκληρό δίσκο μέσα στη γέφυρα. Δηλαδή μπορούν εύκολα να ανακτηθούν. Βάσει του κανονισμού, το «μαύρο κουτί» πρέπει να λειτουργεί ακόμα και 2 ώρες μετά από ενδεχόμενο μπλακ άουτ, καταγράφοντας μόνο συνομιλίες στη γέφυρα και τον ασύρματο.

Στο συγκεκριμένο ατύχημα, το Λιμενικό έπρεπε να είχε αφαιρέσει έγκαιρα το «μαύρο κουτί», πράγμα όμως που δεν έκανε, αν και από τα δεδομένα φαίνεται πως είχε τη δυνατότητα και το χρόνο. Το γεγονός όμως ότι ακόμα και τώρα δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ύπαρξης της συγκεκριμένης συσκευής (παρά το γεγονός ότι και το ίδιο εκπέμπει σήμα) γεννά πολλά ερωτήματα, αφού η θέση του «μαύρου κουτιού» είναι πάνω από τη γέφυρα, στο χώρο των κεραιών, σε σημείο που να μπορεί να αφαιρεθεί από βαθυσκάφος με ρομπότ, ακόμα και σε βάθος 6.000 μέτρων.

«Η δίψα»...

Οι αποκαλύψεις του «Ρ» για το ναυάγιο του κρουαζερόπλοιου «SEA DIAMOND», αποδεικνύουν ότι κυρίαρχη αιτία είναι η «δίψα» του εφοπλιστικού κεφαλαίου για όσο το δυνατόν περισσότερα κέρδη. Αυτή η «δίψα για κέρδος» ώθησε το συγκεκριμένο πλοιοκτήτη να προχωρήσει σε πολλά «εγκλήματα»:

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΕ καμπίνες επιβατών και κάτω από την ίσαλη γραμμή του κρουαζερόπλοιου, παρά τη ρητή απαγόρευση των σχετικών κανονισμών. Από την εκμετάλλευση των «υπόγειων κλουβιών» εισέπραττε επιπλέον χρήματα. Το γεγονός ότι δεν το επιτρέπουν οι κανονισμοί, λίγο τον ενδιέφερε και είχε τον τρόπο να το «ξεπεράσει». Οπως δεν τον ένοιαζε αν αυτά τα «κλουβιά» μπορεί να γίνουν «υγρός τάφος» για κάποιους από τους «πελάτες» του, όπως και έγινε με τους δυο Γάλλους τουρίστες, τον πατέρα και τη μικρή κόρη του.

ΑΔΙΑΦΟΡΗΣΕ για την ασφαλή στεγανοποίηση των διαμερισμάτων και τη διασφάλιση των απαραίτητων σωστικών μέσων, θέλοντας να μειώσει τα έξοδα για την ασφάλεια του πλοίου. Γνώριζε ότι αυτή η «εξοικονόμηση» συνεπάγεται σοβαρούς κινδύνους για τη ζωή των εργαζομένων και των επιβατών - όπως κι αποδείχτηκε - αλλά δεν το έλαβε υπόψη.

ΕΠΕΒΑΛΛΕ την υπερεντατικοποίηση της εργασίας των ναυτεργατών και ναυτολόγησε πολλούς αλλοδαπούς, οι οποίοι, εκτός του ότι δε διαθέτουν τις απαραίτητες ναυτικές γνώσεις, έχουν και πρόβλημα γλωσσικής συνεννόησης με τους συναδέλφους τους. Ηξερε ότι αυτή η «σύνθεση» υπονόμευε την ασφαλή λειτουργία του πλοίου, ιδιαιτέρως σε κρίσιμες στιγμές, αλλά ουδόλως τον απασχόλησε.

Ολα αυτά τα «εγκλήματα» και πολλά άλλα, που θα βγουν αργότερα στον «αφρό», ο πλοιοκτήτης τα διέπραξε στηριζόμενος στις πλάτες των κυβερνώντων. Ιδού, λοιπόν, οι ένοχοι...


Π.Ρ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ