ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Απρίλη 2007
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«Μπάζουν» οι έρευνες για τα αίτια και τους πραγματικούς ενόχους

Την υπόθεση του «Σαμίνα» θυμίζουν οι κινήσεις των αρμόδιων αρχών, σε μια προσπάθεια να φορτωθούν όλες οι ευθύνες στο πλήρωμα

Το πλοίο κατά τη βύθισή του

Associated Press

Το πλοίο κατά τη βύθισή του
«Μπάζουν» οι έρευνες για τα αίτια του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου «SEA DIAMOND» του εφοπλιστή Λουίζου, το οποίο από τη Μ. Παρασκευή βρίσκεται στο βυθό της θάλασσας της Σαντορίνης, με απολογισμό δύο Γάλλους αγνοούμενους, πατέρα και κόρη. Οπως δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία, με τη «σφραγίδα» της κυβέρνησης της ΝΔ, στήνεται το ίδιο «σκηνικό» με αυτό που είχε στήσει το ΠΑΣΟΚ ύστερα από το τραγικό ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» και είχε ως αποτέλεσμα να την πληρώσουν και μάλιστα «ακριβά» πλοίαρχος και υποπλοίαρχος, ενώ οι εφοπλιστές να κατηγορηθούν για πλημμέλημα, σαν να ήταν «τροχαίο».

Η «γραμμή» της εταιρείας και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Μ. Κεφαλογιάννη, πως για όλα φταίει το πλήρωμα, φαίνεται να έχει περάσει και στο επίπεδο των ερευνών για τα αίτια του ναυαγίου.

Σκηνικό συγκάλυψης

Αυτό επιβεβαιώνουν συγκεκριμένα στοιχεία όπως:

1. Μία βδομάδα μετά το ναυάγιο, οι αρμόδιες αρχές - εισαγγελέας και λιμεναρχείο Σαντορίνης - ακόμα δεν έχουν ορίσει πραγματογνώμονες, κάτι που, όπως προβλέπεται από την ποινική δικονομία σε περιπτώσεις τέτοιων ναυαγίων όπως του «SEA DIAMOND», θα έπρεπε να είχε γίνει από την πρώτη στιγμή! Και συγκεκριμένα από το Μ. Σάββατο, οπότε, αφού ο εισαγγελέας Νάξου άσκησε τις διώξεις κατά παντός υπευθύνου, στη συνέχεια έστειλε τη δικογραφία στο Λιμεναρχείο.

2. Οι αρμόδιοι δε φρόντισαν εγκαίρως, και με την εκκίνηση της διαδικασίας της έρευνας και της προανάκρισης, να προμηθευτούν και να διαφυλάξουν έγγραφα και στοιχεία που αφορούν στο πλοίο, τόσο από την ιδιωτική εταιρεία Νορβηγικός Νηογνώμονας, όσο και από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων του ΥΕΝ, τους ελεγκτικούς δηλαδή μηχανισμούς που προμήθευαν με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και ασφαλείας το πλοίο. Εγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι από το Μ. Σάββατο μέχρι και τη Δευτέρα του Πάσχα, τόσο στα γραφεία του Νορβηγικού Νηογνώμονα, όσο και στην Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων «υπήρχε μεγάλη κινητικότητα» και ότι «σκάλιζαν» τους φακέλους του πλοίου...

3. Το κραυγαλέο είναι η απόφαση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Μ. Κεφαλογιάννη, να διενεργηθεί «προανάκριση από Ανώτατο Αξιωματικό του Λιμενικού Σώματος». Ο ανώτατος αξιωματικός που ορίστηκε ονομάζεται Παρασκευάς Σαλίβερος και είναι ο πλέον αναρμόδιος για κάτι τέτοιο, αφού είναι Κλαδάρχης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος. Ο καθ' ύλην αρμόδιος προφανώς θα ήταν ο Κλαδάρχης του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ).

Ο Π. Σαλίβερος ήταν πρώην διευθυντής του Γραφείου Εσωτερικών Υποθέσεων επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Με αναφορές που έχει καταθέσει προς το ΥΕΝ και τις εισαγγελικές αρχές, ο πρώην επιθεωρητής του ΚΕΕΠ Λ. Νικολάτος (τον οποίο και «πάγωσαν» με δυσμενή μετάθεση), ο Π. Σαλίβερος φέρεται να διέπραξε «σοβαρότατα ποινικά αδικήματα», που αφορούσαν σε παραλείψεις κανονισμών ασφαλείας σε επιβατηγά πλοία. Για την υπόθεση αυτή ουδέποτε έγινε οποιαδήποτε έρευνα και έχει τεθεί στο αρχείο του Ναυτοδικείου.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί, επίσης, ότι ο επιθεωρητής Λ. Νικολάτος έστειλε την τελευταία του αναφορά με παρατηρήσεις σχετικά με την ασφάλεια των πλοίων, με παραλήπτη και τον πρωθυπουργό, στις 17 Φλεβάρη 2007. Η επισήμανση της αναφοράς ήταν ότι «κινδυνεύει κόσμος».

Σε ό,τι αφορά την ανακριτική διαδικασία, την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται να ξεκινήσει νέος «γύρος» καταθέσεων του πληρώματος τόσο για τη διενεργούμενη διοικητική έρευνα όσο και για την ποινική δικογραφία, στην οποία θα περιληφθεί και το υλικό της βιντεοσκόπησης του ναυαγίου.


«Θα πνιγεί κόσμος» προειδοποιούσε αρμόδιος επιθεωρητής

Με αλλεπάλληλες εκθέσεις του από το 2002 χτυπούσε το καμπανάκι του κινδύνου για τις τεράστιες ελλείψεις στα μέτρα ασφάλειας, επιβεβαιώνοντας τις καταγγελίες των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων

Αποσπάσματα από την αποκαλυπτική έκθεση του πρώην επιθεωρητή
Αποσπάσματα από την αποκαλυπτική έκθεση του πρώην επιθεωρητή
Οι εφοπλιστές, είτε με κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είτε με κυβέρνηση της ΝΔ, είναι αυτοί που κάνουν το κουμάντο και βρίσκονται σε «ανοιχτό» αλισβερίσι με τις αρμόδιες υπηρεσίες, θέτοντας, όλο αυτό το κύκλωμα, σε άμεσο κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα. Οι συγκεκριμένες καταγγελίες των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», τόσο επί ΠΑΣΟΚ, όσο και σήμερα με τη ΝΔ, για τους πλημμελείς ελέγχους στα πλοία και τα πιστοποιητικά που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα των πλοίων, έρχονται τώρα να ενισχυθούν και από τις πλέον αρμόδιες πηγές.

Ο πρώην επιθεωρητής του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και σήμερα μόνιμος πολιτικός υπάλληλος του ΥΕΝ Λεωνίδας Νικολάτος με απανωτές αναφορές προς όλους τους αρμόδιους, από το 2002, καταγγέλλει τη διαφθορά μέσα στον ΚΕΕΠ, προειδοποιώντας σε όλους τους τόνους ότι «κινδυνεύει κόσμος». Η τελευταία του αναφορά ήταν προς τον πρωθυπουργό και την έστειλε στις 17 του Φλεβάρη του 2007 και δύο περίπου μήνες πριν από το ναυάγιο του «SEA DIAMOND».

Σοβαρές καταγγελίες

Καταγγέλλει τον πρώην διευθυντή του Γραφείου Εσωτερικών Υποθέσεων Παρασκευά Σαλίβερο και τον αντεισαγγελέα του Ναυτοδικείου Πειραιά Δημήτρη Δελή για «προστασία της διαφθοράς και της διαπλοκής», για «εγκληματική συγκάλυψη των προβλημάτων των πλοίων». Αξίζει να σημειωθεί ότι στον Π. Σαλίβερο, ο οποίος σήμερα είναι διευθυντής Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, ανέθεσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μ. Κεφαλογιάννης, τη διενέργεια προανάκρισης για το ναυάγιο του «SEA DIAMOND»...

Ο πρώην επιθεωρητής, σε όλες του τις αναφορές, επισημαίνει τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετωπίζουν επιβατηγά πλοία (τουριστικά, ακτοπλοϊκά, κρουαζιερόπλοια) σε σωστικά μέσα και αναφέρει συγκεκριμένα στοιχεία. Για παράδειγμα, σε ένα σημείο αναφέρεται στα πλοία της «Hellenic Seaways» (πλοιοκτήτρια και του «ΣΑΜΙΝΑ» ως MFD), λέγοντας ότι «το 2001 μετασκεύασε τα πλοία της και αύξησε τη μεταφορική τους ικανότητα κατά 800 - 1.000 επιβάτες», όμως δεν κατάρτισε σχέδια διαφυγής ούτε έγιναν μελέτες αν επαρκούν τα σωστικά μέσα των πλοίων.

Οποιον πάρει ο χάρος

Εχει ιδιαίτερη σημασία ότι οι αναφορές άρχισαν να κατατίθενται από τον επιθεωρητή δύο χρόνια μετά το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ» για να επιβεβαιώσουν και από αυτή την μπάντα ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δεν έλαβε κανένα, έστω υποτυπώδες, μέτρο για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής μετά τους 80 νεκρούς αλλά άνοιξε και το δρόμο στην κυβέρνηση της ΝΔ να φτάσει να απελευθερώσει ακόμα και το όριο της ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων, δηλαδή για το χατίρι των εφοπλιστών «όποιον πάρει ο χάρος».

Επιπλέον, τις καταγγελίες αυτές επιβεβαιώνει και το ίδιο το ναυάγιο του «SEA DIAMOND». Οι σοβαρές διαρροές στα στεγανά του, που αποτελούσαν συγκοινωνούντα δοχεία, οι καμπίνες κάτω από την ίσαλο γραμμή του πλοίου, κάτι που απαγορεύεται, και η ανεπάρκεια στα σωστικά μέσα, ήταν προβλήματα εμφανέστατα, τα οποία καθιστούσαν το πλοίο επικίνδυνο για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Ομως, η αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας του εξέδιδε κανονικά πιστοποιητικά ασφαλείας. Πιστοποιητικά σαν αυτά που διέθεταν και το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», το «ΔΥΣΤΟΣ», το «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» που έπνιξαν συνολικά 124 ανθρώπους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ