ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Μάη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
Προπαγάνδα και πραγματικότητα

Το χρυσό μακεδονικό στεφάνι που επέστρεψε στην Ελλάδα από το Μουσείο Γκετί

ICON

Το χρυσό μακεδονικό στεφάνι που επέστρεψε στην Ελλάδα από το Μουσείο Γκετί
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονη κινητικότητα στο ζήτημα της επιστροφής αντικειμένων της πολιτιστικής κληρονομιάς στις χώρες προέλευσής τους, κυρίως σε πολιτικό επίπεδο. Αυτή η κινητικότητα έχει και πρακτικό αντίκρισμα το οποίο, σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, εκφράστηκε με «μαζικές» - σε σχέση με το παρελθόν - επιστροφές αρχαίων αντικειμένων από το περιβόητο Μουσείο Γκετί του Λος Αντζελες, γεγονός που ανεβάζει τους τόνους της κυβέρνησης στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Υπάρχει πλήθος παραμέτρων στο μείζον θέμα της επιστροφής κλεμμένων πολιτιστικών θησαυρών στον τόπο τους, κάθε μια από τις οποίες ξεχωριστά μπορεί να μη δείχνει τόσο σημαντική μπροστά στο κύριο - δηλαδή την επιστροφή - αλλά που όλες μαζί ιδωμένες δημιουργούν προβληματισμούς για το αν πρόκειται πραγματικά για αλλαγή στάσης των μεγάλων μουσείων παγκοσμίως (βεβαίως και των κυβερνήσεών τους) ή πρόκειται για ένα είδος «ελιγμού» μπροστά στην υπαρκτή δυναμική που υπάρχει διεθνώς, κυρίως από την επιστημονική κοινότητα, για να τεθεί έστω ένα «φρένο» στη λεηλασία των πολιτισμών. Διότι αυτή η λεηλασία δεν είναι... «φυσικό φαινόμενο», αλλά αποτέλεσμα του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού και ως τέτοιο, μόνο με την εξάλειψη της αιτίας θα πάψει να υφίσταται.

«Νέος άνεμος»..;

Στην ομιλία του τον περασμένο Μάρτη, κατά την επίσημη παρουσίαση του χρυσού μακεδονικού στεφανιού και του μαρμάρινου αγάλματος κόρης που επεστράφησαν στην Ελλάδα από το Μουσείο Γκετί, ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, σημείωνε μεταξύ άλλων: «Η εποχή που τα ξένα μουσεία και οι ιδιώτες συλλέκτες αγόραζαν ανεξέλεγκτα αρχαιότητες από μια γκρίζα αγορά έχει παρέλθει. Σήμερα φυσάει ένας καινούριος άνεμος. Ολο και περισσότερα μουσεία υιοθετούν αυστηρότερους ηθικούς κώδικες απόκτησης πολιτιστικών αγαθών (...) Να καταστεί σαφές ότι αυτή η νέα εποχή, η νέα ηθική θα έλεγα, που συμβαδίζει με το πνεύμα και τις απαιτήσεις των καιρών, δεν έρχεται σε αντίθεση με τα υγιή συμφέροντα των μεγάλων Μουσείων του κόσμου. Εχουν και τα ίδια συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να χαραχτεί μια διαχωριστική γραμμή με τις πρακτικές του παρελθόντος(...) Δεν έχουμε, άλλωστε σκοπό να αδειάσουμε τις προθήκες τους, να διεκδικήσουμε οτιδήποτε είναι ελληνικό. Διεκδικούμε μόνον εκείνα τα αντικείμενα, για τα οποία υπάρχουν αποδείξεις παράνομης κτήσης και εξαγωγής από τη χώρα. Ομως, η διακίνηση των αρχαιοτήτων πρέπει να υπακούει σε ηθικούς κώδικες και νομικούς κανόνες. Και αυτή η θέση μας είναι αδιαπραγμάτευτη».

Αν εξαιρέσουμε τα ρητορικά ιδεολογήματα περί «ηθικών κωδίκων» σε συνθήκες ιμπεριαλισμού, το παραπάνω απόσπασμα επιχειρεί να δημιουργήσει μια «εικόνα» που εν πολλοίς είναι «μαγική». Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία «νέα εποχή» και κανένας «καινούριος άνεμος» δε «φυσά» στα κεφάλια των επιτρόπων του Βρετανικού ή του Μητροπολιτικού Μουσείου της Ν. Υόρκης. Ακριβώς πριν τέσσερα χρόνια, 18 από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου συνυπέγραψαν ανακοίνωση στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφερόταν ότι «το δέος όλων απέναντι στον αρχαίο πολιτισμό δε θα ήταν τόσο μεγάλο σήμερα, αν δεν υπήρχε η επίδραση των αντικειμένων που άφησε πίσω του, τα οποία αποδόθηκαν στο κοινό, μέσω της πρόσβασής του στα μεγάλα μουσεία» (...) «πρέπει να αναλογιστούμε τις καταστροφικές συνέπειες της επιστροφής, συνέπειες που υπονομεύουν το χαρακτήρα και την προσφορά αυτών που ονομάζονται διεθνή μουσεία». Πιο απλά: «Δεν επιστρέφουμε τίποτα».

Παλιές τακτικές

Τι άλλαξε έκτοτε; Κυρίως ήρθαν στο φως «καραμπινάτες» αρχαιοκαπηλικές υποθέσεις όπως αυτή που εμπλέκει το Μουσείο Γκετί και την πρώην έφορό του που είναι υπόδικη στην Ιταλία, οι προσπάθειες της τελευταίας που παλεύει δικαστικά κάποιες επιστροφές, η «αφύπνιση» της Αιγύπτου. Τέτοια γεγονότα όμως υπήρχαν πάντα. Την ίδια εποχή που το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης υπέγραφε αυτή την ανακοίνωση, είχε ήδη επιστρέψει στις αιγυπτιακές αρχές γλυπτό ηλικίας 3.300 ετών, το οποίο είχε κλαπεί πριν από 60 χρόνια από κατάστημα στην περιοχή των Πυραμίδων. Το 1993 επέστρεψε το 1993 στην Τουρκία 363 αντικείμενα από χρυσό και ασήμι, πίνακες και γλυπτά... μόνο αφού έχασε την υπόθεση στα δικαστήρια.

Ο... «νέος άνεμος» δεν εμπόδισε το Βρετανικό Μουσείο να απαιτεί πρόσφατα να του αναγνωρίσει η Ελλάδα... «ιδιοκτησιακό» καθεστώς στα Γλυπτά απλώς για να τα δανείσει, ούτε εμπόδισε το Μητροπολιτικό να εγκαινιάσει νέες πτέρυγες με ελληνικές και ρωμαϊκές αρχαιότητες... «αμφιβόλου προελεύσεως». Και βέβαια, η τακτική των «ανταλλαγμάτων» έναντι των επιστροφών εξακολουθεί να αποτελεί την πάγια, όσο και κυνική, τακτική των μεγάλων μουσείων. Κάποιος καλοπροαίρετος θα αντέτεινε: «Ο,τι παίρνεις πίσω καλό είναι». Σαφώς. Πόσο μακριά είναι όμως αυτή η παραδοχή από τις προπαγανδιστικές ρητορείες που επιχειρούν να καλύψουν τα συνεχιζόμενα εγκλήματα του ιμπεριαλισμού και στον πολιτισμό;


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


Εκτός θέματος

Οταν γράφαμε έκθεση, τότε που οι σχολικές αίθουσες ήτανε στολισμένες με τα «πορτρέτα» των ηρώων της επανάστασης του '21, και οι γαλανόλευκες ταινίες στους τοίχους έγραφαν «Ζήτω το έθνος», «Ζήτω ο στρατός» και διάφορα άλλα «ζήτω», ένα φοβόμασταν, μην τύχει και αυτό που θα γράψουμε θα είναι εκτός θέματος. Βέβαια, τα «θέματα» των εκθέσεών μας εκείνης της εποχής ήτανε, έτσι κι αλλιώς, «εκτός θέματος». Πρώτα έρχονταν τα αρχαία ρητά: «Χρόνου φείδου» «Εις οιωνός άριστος, αμύνεσθαι περί πάτρης», «Γνώθι σ' αυτόν». Υστερα έρχονταν τα περιγραφικά: «Πώς περάσατε τις διακοπές του Πάσχα», «Ο Μάιος μας έφτασε, εμπρός βήμα ταχύ». Και την ίδια στιγμή να στενάζει η Ελλάδα στα ξερονήσια, στα εδώλια των στρατοδικείων, μπροστά στους τοίχους εκτέλεσης, με ένα κόκκινο γαρίφαλο στο χέρι, και το άσπρο πουκάμισο ματωμένο στο μέρος της καρδιάς. Και πάνω στα κομοδίνα και στους μπουφέδες των λαϊκών σπιτιών οι φωτογραφίες των νεκρών της Μουργκάνας και της Αλεβίτσας. Οι Διακοπές του Πάσχα μίζερες, χωρίς τα αμνοερίφια να έχουν περήφανα στο λαχταριστό κορμί τους τη σφραγίδα της υπηκοότητάς τους, και μεις να τα κοιτάζουμε από μακριά, την ώρα που πηγαίναμε το μικρό ταψάκι στο φούρνο με το θλιβερό κοτόπουλο και τις λεμονάτες πατάτες. Οσο για το Μάη, ούτε «έφτανε» ούτε που είχαμε εμείς τον τρόπο να τον προϋπαντήσουμε στην εξοχή. Μαζεύαμε μονάχα δυο τρεις παπαρούνες και καναδυό χαμομήλια εκεί που τελείωνε η Τούμπα και η επικράτεια του ΠΑΟΚ και άρχιζαν τα λιβάδια.

Πέφταμε, λοιπόν, πάνω στα εικοσάφυλλα τετράδια μας και γράφαμε με το σαλιωμένο μελανί μας μολύβι ό,τι μας κατέβαινε στο κουρεμένο κεφάλι μας. Ημασταν, μάλιστα, πολύ χαρούμενοι, κάθε φορά που θυμόμασταν κανένα σχετικό ποιηματάκι και το κοπανούσαμε κι αυτό για να κάνουμε εντύπωση στον κύριο Ξούρα, όπως έλεγαν τότε το δικό μου το δάσκαλο, λόγω της γυαλιστερής του φαλάκρας, και μονίμως ερωτευμένο με τη γυμνάστρια, την κυρία Μάντζου, θεός σχωρέστους και τους δυο, κι ας μη μας μίλησαν ποτέ ούτε για τη Μοργκάνα ούτε για την Αλεβίτσα. Φαίνεται όμως, όπως μπορώ να θυμηθώ αμυδρά, ο κύριος Ξούρας δεν έμενε ποτέ ευχαριστημένος με αυτά που γράφαμε, γιατί, λέει, ήμασταν «εκτός θέματος»! Και γω έσπαγα το κεφάλι μου, το κουρεμένο, να καταλάβω το γιατί. Και ούτε που κατάφερα ποτέ να βρω ποιος φταίει: εγώ, το άσχετο με την παιδική μου ζωή θέμα ή ο ερωτευμένος δάσκαλός μου.

Κι όλα αυτά μου ήρθανε στο κουρασμένο μου μυαλό την προπερασμένη Πέμπτη, όταν άκουγα τον πρωθυπουργό και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να εναλλάσσονται στο βήμα για να βγάλουνε το διαπρύσιο λόγο τους, κατηγορώντας ο ένας τον άλλο, ειρωνευόμενοι και οι δυο «εαυτούς και αλλήλους» και οι άλλοι από κάτω, οι δικοί τους «ντεμέκ», να σηκώνονται και να χειροκροτούν και να ξανασηκώνονται και να ξαναχειροκροτούν, όντας πολύ ευχαριστημένοι και οι «εαυτοί και οι άλληλοι», γιατί οι αρχηγοί τους είχανε κάνει λάθος το θέμα, και αντί να συζητούν για την αγροτική πολιτική, όπως είχε ζητήσει το ΚΚΕ και είχε προαναγγείλει και η πρόεδρος του Ελληνικού Κοινοβουλίου, αυτοί προσπαθούσαν να αποδείξουν την πολιτική τους ευφράδεια μιλώντας για τα «δομημένα ομόλογα». Αριθμοί από τη μια, αριθμοί από την άλλη. Ο ένας αγέρωχος, σαν τον δύσμοιρο Αταχουάλπα, αυτοκράτορα των Ινκας, που δεν υποπτευόταν την εκτέλεσή του, και ο άλλος σαν τον Πιζάρο, επικεφαλής των Ισπανών, αγέρωχο νικητή των άοπλων ινδιάνων, να γράφουν τη δική τους την έκθεση. Και να είναι και οι δυο «εκτός θέματος»: Αχ, που είσαι καλέ μου Ξούρα .


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ