ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Ιούλη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Στο μνημείο του άγνωστου Ελληνα

1. Τον άγνωστο Ελληνα τον καρκινοπαθή σκέφτομαι, που ψάχνει την υγεία του σαν να παίζει το παιχνίδι του χαμένου θησαυρού, χτυπώντας πόρτες και ρωτώντας το γνωστό του γνωστού αν ξέρει κάποιον που θα μπορούσε να ενδιαφερθεί για την ιστορία του. Γυρίζει σαν άλλος περιπλανώμενος Ιουδαίος σε μακρείς διαδρόμους μαζί με άλλους που στοιβάζονται για χημειοθεραπεία ή μπροστά σε αξονικούς τομογράφους που συνήθως δε λειτουργούν (κι αν λειτουργούν είναι στην άκρη της Αθήνας). Τον σκέφτομαι όταν δοκιμάζεται η αξιοπρέπειά του, τότε που αναγκάζεται να παρακαλέσει προσπαθώντας να ξεπλύνει τη μοναδική μομφή που μπορεί κανείς να του προσάψει: ότι είναι πένης. Και κάνει υποταγή όχι στους γιατρούς αλλά στη μοίρα του. Ολοι γνωρίζουν πως, όταν φτάνει η ώρα να παίξει το τελευταίο του χαρτί, συγκεντρώνει όσες ψυχικές δυνάμεις του έχουν απομείνει και αποφασίζει να παραιτηθεί από το παιχνίδι της ζωής, καταδικάζοντας έτσι τον εαυτό του, αλλά κερδίζοντας την περηφάνια του. Και μένει στο σπίτι φροντίζοντας όπως μπορεί τον πόνο που τον εξουσιάζει. Είναι πολλοί που ακολουθούν αυτό το μονοπάτι, τους βλέπουμε και δεν κάνουμε τίποτα.

2. Τον άγνωστο Ελληνα θαυμάζω, που προσπαθεί να είναι όρθιος με την άβυσσο που τον περιβάλλει. Ολα τον διώχνουν, αλλά αυτός επιμένει να φροντίζει με μια μεταφυσική πίστη ό,τι όμορφο έχει απομείνει στον τόπο του. Ακόμα και όταν χάνει τη γαλήνη του βρίσκει τρόπο από το ψυχικό του υστέρημα και δίνει το χέρι του σε όσους έχουν βαλτώσει.

3. Τον άγνωστο Ελληνα σκέφτομαι, που του δόθηκε ως δώρο μια ζωή εν τάφω. Τον κυβερνά ο πανταχού παρών βασιλιάς μικροαστός, που αναπαύεται για πάντα στον καναπέ του, που μοιάζει με αναπηρικό καροτσάκι. Στο χέρι κρατά αντί σκήπτρου το τηλεκοντρόλ, κι όμως όλοι γι' αυτόν εργάζονται, γι' αυτόν κάνουν υπακοή. Το ήθος και ο βίος του αγνώστου ουδεμία σχέση έχουν με τον βασιλιά, αντίθετα ο άγνωστος φωτίζει με την παρουσία του τον τάφο αδιαφορώντας για το αποτέλεσμα, φωτίζει και κάνει έργο αδιαφορώντας αν είναι ιστορικά καταδικασμένος, αδιαφορώντας γι' αυτό που είπε ο Μπλανσό: «Αυτός που γράφει το έργο είναι ένας άνθρωπος παραμερισμένος, αυτός που έχει γράψει είναι ένας άνθρωπος που διώχνεται και που δεν ξέρει γιατί διώχτηκε».

4. Τον άγνωστο Ελληνα σκέφτομαι που ζει μέσα στην οικογένειά μας ή δίπλα μας, σαν γείτονας, και έχουμε την ατυχία να τον ανακαλύψουμε μόνο όταν πεθάνει. Η πίκρα τότε είναι διπλή: και ως προς το γεγονός ότι το ένστικτό μας βρέθηκε ελλιπές τότε που έπρεπε και ότι εκ των υστέρων δεχόμαστε την ευεργετική του επιρροή, που μας αναστατώνει για τη φτηνή αμφιβολία που τρέφαμε για κείνον. Τον υποτιμήσαμε και τώρα μας διδάσκουν -αυτή είναι η τιμωρία που επιβάλαμε μόνοι μας στον εαυτό μας.

5. Τον άγνωστο Ελληνα σκέφτομαι που κυκλοφορεί στον πολιτισμό της Ευρώπης ζητιανεύοντας γνώση και πληροφορίες. Η Δύση, αγνοώντας επιδεικτικά την πείνα και τη δίψα του, τον φορτώνει με ό,τι πιο φτηνό κουβαλάει πάνω της. Κι ενώ ο άγνωστος συνεχίζει επαιτώντας, αν τύχει και συναντήσει το ζητούμενο που είναι η αλήθεια, θα είναι αργά, πολύ αργά, για να τον ωφελήσει.

6. Τον άγνωστο Ελληνα σκέφτομαι, που βλέπει, μέσα από τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων, τα δάση του να καίγονται και τα αντιμετωπίζει σαν ένα δραματικό γεγονός από μια μακρινή χώρα, αλλά συγχρόνως, κατά έναν παράξενο και μεταφυσικό λόγο, του θυμίζουν το δικό του δάσος, το δικό του σπίτι.

7. Τον άγνωστο Ελληνα σκέφτομαι στα γηρατειά του, που το καθεστώς Καραμανλή κρατάει όμηρο. Ενώ βρίσκεται στην τελευταία πράξη του έργου, την πιο δύσκολη, τον σπρώχνουν σε ακροβασίες και παθήματα, κάνοντάς τον να γέρνει πότε από τη μια και πότε από την άλλη όψη της ζωής, θυμίζοντας σκιά σε κατάσταση μόνιμης αγωνίας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Πολιτισμών «διάλογοι» στην Ικαρία

Μ. Bermudez
Μ. Bermudez
Με την πεποίθηση ότι ο μουσικός «διάλογος» μεταξύ καλλιτεχνών ταιριάζει απόλυτα στην Ικαρία και στην ελεύθερη σκέψη των κατοίκων της, ανοίγει σήμερα η αυλαία του «2ου Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων "Ικαρος"». Μια μεγάλη και φιλόδοξη προσπάθεια που ξεπερνά τα όρια της Ικαρίας, με συνδιοργανωτές τους δήμους: Ευδήλου, Ραχών και Αγ. Κηρύκου. Εως τις 7/8 θα φιλοξενηθούν σημαντικοί καλλιτέχνες και μουσικά σχήματα, από την Ελλάδα, τη Μάλτα, την Κάτω Ιταλία κ.α.

Η αρχή αυτού του ιδιαίτερου και ξεχωριστού θεσμού έγινε το χειμώνα του 2006, όταν οι τρεις δήμοι αποφάσισαν να συν-διοργανώσουν και να υποστηρίξουν ηθικά και οικονομικά αυτό το «διάλογο». Κοινή τους επιθυμία ήταν και είναι η δημιουργία ενός πολιτιστικού φορέα, ο οποίος, συνενώνοντας εκλεκτά μουσικά σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα γεννήσει ή θα τονίσει ιδέες και οράματα, τα οποία θα λειτουργήσουν προς όφελος των κατοίκων του νησιού, των επισκεπτών του και των ίδιων των συμμετεχόντων στο Φεστιβάλ. «Το "2ο Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων "Ικαρος"», σημειώνει η καλλιτεχνική του διευθύντρια Κλαούντια Ντελμέρ, «μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη πολιτισμικών ανταλλαγών, στην καλλιέργεια θεσμών φιλίας και συνεργασίας μεταξύ φορέων και καλλιτεχνών από όλους τους λαούς της Γης. Μπορεί να γίνει "σταυροδρόμι" και τόπος διαλόγου μέσω της μουσικής και άλλων τεχνών, του ευρύτερου ευρωπαϊκού και μεσογειακού χώρου. Η Τέχνη - και η μουσική - είναι δικαίωμα όλων και όχι εμπορεύσιμο προϊόν».

Χωρίς την αυτονόητη, έστω και συμβολική, κρατική ή άλλη ενίσχυση, οι διοργανωτές βαδίζουν με τις δικές τους δυνάμεις «στο δρόμο που θα καθιερώσει το Φεστιβάλ, στον τόπο μας και την ευρύτερη περιοχή, σαν αυθεντικό ικαριώτικο πανηγύρι και σαν καλλιτεχνικό γεγονός υψηλού επιπέδου. Η πτήση του Ικάρου κόντρα στους νόμους της βαρύτητας οδηγεί και τα δικά μας βήματα κόντρα στο ρεύμα και τις κρατούσες πολιτικές αντιλήψεις».

«Ethnika»
«Ethnika»
Το φετινό φεστιβάλ ξεκινά (22/07 Εύδηλος) με το θρυλικό μαλτέζικο συγκρότημα «Etnika», το οποίο θα παρουσιάσει παλιές παραδοσιακές μελωδίες της Μάλτας. Ενα φαντασμαγορικό μείγμα διαφόρων πολιτισμών που επηρέασαν την ιστορία της Μάλτας, ανά τους αιώνες. Ακολουθεί (25/7 Ράχες, 29/7 Εύδηλος) το ελληνόφωνο συγκρότημα της Κάτω Ιταλίας «Encardia», το οποίο προσκαλεί το κοινό της ταραντέλας - και όχι μόνο - να θεραπεύσει με τη μουσική το τσίμπημα της μαύρης αράχνης. Ο «ταραντισμός» αποτελεί ένα ευρύτερο φαινόμενο με ρίζες στο μακρινό μεσαιωνικό παρελθόν της Νότιας Ιταλίας, όπου υπάρχουν ελληνόφωνα χωριά από τον καιρό του Πυθαγόρα, ο οποίος απέδιδε στη μουσική θεραπευτικές ιδιότητες.

Στις 29/7 στον Εύδηλο και στις 30/07 στο Καρκινάγρι στις Ράχες φιλοξενούνται οι: Βασίλης Λέκκας και Γιάννης Σπάθας. Πρόκειται για ένα μελωδικό ταξίδι στους δρόμους «Του Κρασιού και του Ερωτα», σ' ένα «Διάλογο στο Χρόνο» με οδηγό αρχαία και σύγχρονα κείμενα. Ο Βασίλης Λέκκας θα παρουσιάσει μελοποιημένα κείμενα αρχαίας λυρικής ποίησης από το δίσκο «Του Κρασιού και του Ερωτα», σε μουσική του Σάκη Παπαδημητρίου, καθώς επίσης και τραγούδια από την καινούρια του δισκογραφική δουλιά με τίτλο «Σπινθήρας» σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και μουσική του Γιάννη Σπάθα.

Βασίλης Λέκκας, Γιάννης Σπάθας
Βασίλης Λέκκας, Γιάννης Σπάθας
Το πρόγραμμα συνεχίζεται (3/8, Αγ. Κήρυκος) με τον Γιώργο Ψυχογιό και τους αυτοσχεδιασμούς του στο πιάνο, από την Κούβα ...μέχρι την Ικαρία. Ενας από τους κορυφαίους Ελληνες πιανίστες (και ακορντεονίστες), με εντυπωσιακή δεξιοτεχνία και φαντασμαγορική ικανότητα αυτοσχεδιασμού, θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα για πιάνο σόλο αυτοσχεδιάζοντας πάνω σε γνωστά μελωδικά θέματα από όλο τον κόσμο, με επίκεντρο τον ικαριώτικο ρυθμό.

Οι εκδηλώσεις κλείνουν (7/8, Αγ. Κήρυκος) με ένα διάλογο φλαμένκο και τζαζ από την Maria Bermudez και το συγκρότημά της. Γεννημένη στη Νέα Υόρκη από γονείς Μεξικάνους, με τα πρώτα της μουσικά βιώματα στην τζαζ και τα μπλουζ, μένοντας πολλά χρόνια στη Νότια Ισπανία, εντάσσεται και εξελίσσεται στην τέχνη του φλαμένκο. Στην Ικαρία έρχεται με το συγκρότημά της, που αποτελείται από «Gitanos» της Ανδαλουσίας, για μια παράσταση γεμάτη φλαμένκο και σόουλ.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ